Discusvis schiet door de bak heen als een wilde

Discussie in 'Discus & Maanvissen' gestart door ELPeter, 28 dec 2018.

View Users: View Users
  1. ELPeter

ELPeter

Lid geworden:
    25 dec 2018
    Vergeef het me als ik deze vraag in de verkeerde rubriek zet.

Gister schrok ik me dus wezenloos.
    Een van mijn discussen schoot door de bak heen alsof hij in een 5 meterbak zwom.
    Van links naar rechts, van boven naar beneden van voor .... jullie hebben het idee?

Zij, het is een vrouwtje, niet dat dat veel zal uitmaken, hing ook ongeveer onder 50 graden in het water.
    Dan schoot ze vanuit het niets weer een keer door de bak. En zo voorts.

Ongeveer totdat het licht uit ging.
    Vandaag echter is er helemaal niks aan de hand en doet ze 'gewoon' mee.
    'Gewoon', omdat het nu wel schijnt dat haar mannetje voor een ander vrouwtje gekozen heeft. Zij zit nu meer in de hoek, maar wel gewoon en geen spatjes meer

De waterwaardes zijn volgens mij en JBL in orde.

Zoals ik zei is vandaag niks aan de hand, anders dan dat ze "verstoten" is door haar partner.

Iemand enig idee?

2. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Foto's kan je het beste uploaden via de knop upload bestand rechts onder aan de post.

3. TS
    TS
    ELPeter

ELPeter

Lid geworden:
    25 dec 2018
    Dank je wel Ton, Als het goed is moet het goed zijn nu.
    Ik weet dat elke nieuweling hiermee worstelt. (troost ik me in ieder geval mee)

IMG-20181227-WA0001.jpg

4. TS
    TS
    ELPeter

ELPeter

Lid geworden:
    25 dec 2018
  5. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    Mocht het zich herhalen, waarbij de vis ook "ongecontroleerd" tegen het glas of objecten beukt of zelfs door het oppervlakte heen sprint, dan kan er sprake zijn van een bacteriƫle infectie en zal je met een antibiotica moeten behandelen. Volgens mij is dat geen regulier medicijn maar wat via een dierenarts beschikbaar is, exacte details weet ik niet.

Mocht het helemaal niet meer terug komen, dan is het mogelijk de "onvrede" geweest...... alhoewel ik dat niet heel logisch vind zelf

6. TS
    TS
    ELPeter

ELPeter

Lid geworden:
    25 dec 2018
    sshot, Dank je wel. Tot nu blijft het goed gaan. Maar ik blijf het monitoren.
    Ben niet zo'n fan van medicatie. In de vogelwereld (parkieten en papegaaien gehad) werkte het bijna nooit.

Soms moet je er aan geloven.

Ze mag er nu blijkbaar weer gewoon bij.

IMG_20181229_102959.jpg

7. TS
    TS
    ELPeter

ELPeter

Lid geworden:
    25 dec 2018
    Vervolg:

Nu gen ik dus water aan het verversen en kom wat dichter in de buurt met de hevelbuis bij mijn 'geliefde' en schiet weer door de bak heen.
    Terwijl zij normaal gewoon echt uit en 'van' mijn hand komt eten en ik mijn hand volledig naast haar kan leggen, geen probleem.
    Zou het door stress komen? Ik weet dat ik ook het antwoord weet (weten we niet zeker, maar kan)

Na de wissel en na die ene keer, ik ben meer door de bak heen en weer gegaan, het was een grote schoonmaak, en dan weer geen probleem.
    Als ik niet beter wist zou ik medelijden krijgen met haar.

Verder zwemt ze overigens weer gewoon met de groep mee.

Peter

8. TS
    TS
    ELPeter

ELPeter

Lid geworden:
    25 dec 2018
    Het is gewoon ongelooflijk :help:

Nu is een ander vrouwtje aan het schieten door de bak. Het eerste vrouwtje heeft het niet meer gedaan.

Mijn waterwaardes: (woensdag 25 % ververst)

2019-01-11.png

Morgen in de Aquariumwinkel laten testen.

Het is wel eng als je haar zo door de bak ziet gaan.
    van 0 - 150 in 0,05 seconde.

:stars:

9. Roadster

Roadster

Lid geworden:
    28 dec 2017
    Klopt, en dat kan ook heel fout aflopen als ze de afstand naar de ruit verkeerd inschatten. Dat heb ik 1 keer zien gebeuren en een kwartier later lag ie dood in de bak.

10. TS
    TS
    ELPeter

ELPeter

Lid geworden:
    25 dec 2018
    Nu schijnt het weer voorbij te zijn. Het blijft vreemd en het irritante is als je er de vinger niet op kan leggen.
    Maar goed, als ze na 150 (cm) omdraait kan het goed komen.

11. treb

treb

Lid geworden:
    20 jan 2013
    Peter

Ik denk dat het niet aan het water ligt,zelf heb ik het ook wel eens meegemaakt dat een discus wild door de bak bewoog.Ook ik heb er al even geleden er geen oplossing voor gevonden,het is een vreemd gebeuren.
    Je zou eens het gedrag van de Discus moeten volgen voordat hij of zij door de bak schiet,ikzelf observeer mijn vissen continue,en dat is wat anders als er naar kijken.Maar je moet er wel de tijd voor hebben of nemen.

Wat ik zoals net geschreven ervaren heb is dat de Discus voor hij schoksgewijs gaat zwemmen zijn kieuw-vinnen zeer snel beweegde en soms voor de pijlsnelle acties ook zichzelf even schuurde aan kienhout voordat hij of zij schoksgewijs ging bewegen.

Ik hou het voorzichtig op een parasiet die de Discus plaagt ofwel irriteerd,door het "vooraf" schuren en daarna wild rondzwemmen wil de discus deze parasiet afschudden,en door het wilde rondzwemmen hoopt hij dat de parasiet het lichaam verlaat,in de natuur kunnen ze meter's ver zwemmen voor ze iets raken maar in een Aquarium is een vluchtgedrag door irritatie nou eenmaal beperkt.

Zelf heb ik toen het mij ( mijn vis) overkwam geen medicatie toegepast omdat ik niet wist wat er moest gebeuren,bij mij heeft de Discus die dit meemaakte zich niet beschadigd door het schoks-gewijs voortbewegen,
    maar het kan zomaar gebeuren dat de betreffende vis zich onherstelbaar beschadigd door tegen de zijwanden te zwemmen,ze zoeken in het vluchtgedrag vaak in de lengte op.

Ik weet er geen medicatie voor en zou het voorlopig even aanzien omdat het vaak maar een vis betreft.

12. TS
    TS
    ELPeter

ELPeter

Lid geworden:
    25 dec 2018
    @treb ikzelf moet regelmatig op bed doorbrengen en kan dan idd goed bekijken.
    Het schokken deden ze niet. Soms schuren ze idd maar dat is een enkele keer en niet direct in relatie tot het "vliegen".

Ik ga ervan uit dat het wel weer goed komt.
    Het lijken me redelijk sterke vissen die ik heb.
    :thumbs: