Discusvissen verliezen kleur telkens


Grootsnor

Active member
Lid geworden
20 november 2012
Berichten
41
Locatie
Eindhoven
Ik vraag me even af wat ik moet gaan doen.

Ik heb een 110L bak, waarin het volgende vis bestand zit;
7x kardinaal tetra (helaas in een andere bak zijn er 5 doodgegaan, de school was groter)
5x vijfstreepbarbelen
4x algeneters (1 mini, ze hebben een kleintje gekregen)
+- 15 garnalen
2x Discusvis (de precieze soort kan ik even niet vinden op internet)

Het gaat in dit geval om de discusvissen. Naar mijn weten hoorden deze wat donker van kleur te zijn met hele gave blauwe en rode lijnen op hun vinnen. Zo zagen ze er in de winkel uit in ieder geval.

Momenteel zijn ze sinds dat ze erin zitten (nu 2 dagen) continu van kleur aan het veranderen. Waar kan dit door komen?
Ze verschuilen zich niet en zitten ook niet op hun medebewoners te jagen of wat dan ook. Ze zijn vaak meer een beetje beige van kleur met zwarte strepen, en het blauw en rood zit er ook lichtjes nog wel in.

Wat ik wel merk, is dat de vijfstreepbarbelen erg druk zijn. De kardinaal tetra's worden hierdoor af en toe in hun "heen en weer zwemmen" belemmerd omdat zij er telkens tussendoor vliegen als een raket. Soms gaan de barbelen ook aan de zijkant van het aquarium op en neer zwemmen met z'n allen.

Zijn deze vissen de oorzaak van het verkleuren van de Discussen? Is het te druk voor ze? Dat is in ieder geval mijn idee erover.

Ik hoor graag wat jullie denken dat er nog meer kan zijn, of dat ik misschien gewoon gelijk heb en de barbelen beter elders kan onderbrengen.

Overigens is mij in de winkel geadviseerd om 50L per discus aan te houden, en dat er verder geen problemen zouden moeten optreden met de medebewoners die ik heb opgenoemd.

Thanks!
 
Misschien even een foto van de bak waar de kenners info uit kunnen halen.
 
IMG_20210718_145645.jpg
Dit is hoe de bak er nu uit ziet. Er komt nog spiderwood aan maar dat blijkt in mijn omgeving wat moeilijk verkrijgbaar..
Misschien even een foto van de bak waar de kenners info uit kunnen halen.
 
yup.
En dit zijn babies en die rechter ziet er niet goed uit.
 
Discusvissen zijn zeg maar een soort championsleague van de zoetwatervissen.
Jammer genoeg gaan ze onder deze omstandigheden geen optimaal leven hebben. Hopelijk kan je ze nog ruilen👍🏼 top dat je om advies komt. Al is het antwoord misschien niet het meest gewenst.
 
Discusvissen zijn zeg maar een soort championsleague van de zoetwatervissen.
Jammer genoeg gaan ze onder deze omstandigheden geen optimaal leven hebben. Hopelijk kan je ze nog ruilen👍🏼 top dat je om advies komt. Al is het antwoord misschien niet het meest gewenst.
Het is inderdaad zeker niet wat ik had gehoopt! :(
Ik ben blij dat ik wat advies heb kunnen krijgen. Ook nog wat rond gevraagd bij vrienden met aquaria en er is mij verteld, inmiddels ook gedaan;
Vijfstreepbarbelen zijn ontzettend drukke vissen. Dit doet de discus geen goed, ze raken gestrest en over de zeik van dan heen en weer gevlieg als een raket. Haal de barbelen eruit, in een andere bak, dan zullen de discussen het voorlopig prima doen, maar over een tijdje moeten de discussen wel weg.

Wat ik nu dus heb gedaan;
Vijfstreepbarbelen uit het aquarium gehaald (man man man, hele operatie, heeft m'n geduld echt op de proef gesteld). Deze zitten nu in een iets kleinere bak om daar hun energie kwijt te kunnen zonder dat een andere vis daar last van heeft. De Discussen wil ik wel heel eventjes aankijken hoe ze het doen nu de bak rustig is. De enigen die ze nu tegenkomen zijn de tetra's. 50L per discus zie ik ook veel op internet staan en ik zie ook verhalen van mensen met discussen die er uiteindelijk meer hadden genomen omdat ze eigenlijk met meer moeten, en dat het toen alleen maar meer uit de hand liep. Het is allemaal zo tegenstrijdig dat ik voor nu het liefst heel eventjes aan kijk hoe het deze twee vanaf nu af gaat. Ik beloof plechtig dat ik ervoor zal zorgen dat ik de discussen bij iemand zal onderbrengen met een groter aquarium én met meer ervaring met discussen als het niet goed blijkt te gaan.

Ik begrijp volledig dat mijn aquarium absoluut niet de ideale plek is voor mijn discus vissen. Ik zal er extra goed op letten en ik zal ook regelmatig water verversen, heb gelezen dat dat bij deze vissen extra belangrijk is.

Discus met Kardinaal Tetra zou normaal gesproken (even het formaat van de bak {110L} niet meegerekend) goed moeten gaan. Ook merk ik nu na een klein half uur al dat de discussen zich veeeeeeeeel minder "schuw" gedragen. Ze zwemmen heel relaxed in het rond en zien er gezond uit. De donkere kleur gebeurt júíst bij stress, dit merkte ik toen ik de barbelen (rustig) aan het vangen was, de discussen werden donker en verscholen zich. Momenteel zijn ze licht, met donkere strepen en blauw-rode patronen. Dit brengt mij tot de conclusie dat ze in winkel juist enorm gestrest waren, want daar waren ze nagenoeg zwart met blauwe patronen. Ze hebben nu rust.

Sorry voor het enorm lange verhaal 😅
 
Zwart is bij de discus (behalve de strepen dan) altijd een stresskleur.
Ik weet niet wat je onder vaker verversen verstaat maar op een 110l bakje zie ik dat als elke 48u minimaal 50%.
 
Ik beloof plechtig dat ik ervoor zal zorgen dat ik de discussen bij iemand zal onderbrengen met een groter aquarium én met meer ervaring met discussen als het niet goed blijkt te gaan.
Maar in alle eerlijkheid, in hoeverre ben je met je huidige ervaring/kennis in staat om te herkennen óf het niet goed gaat? Op je foto ziet bijvoorbeeld met name de rechter discus er echt niet goed uit. Uit je bericht haal ik voornamelijk de vraag 'waarom hebben ze niet de mooie kleur die ze hadden?'.

En het is goed dat je nu meer informatie vraagt. Beter te laat achteraf dan helemaal niet. Maar gezien je ongeschikte bak en ontbrekende kennis voor deze vissen, zou ik niet wachten tot het (nog meer) verkeerd gaat, maar nu al te kiezen voor het welzijn van de vissen en een beter geschikt bestand voor je eigen bak samen te stellen.
 
Maar in alle eerlijkheid, in hoeverre ben je met je huidige ervaring/kennis in staat om te herkennen óf het niet goed gaat? Op je foto ziet bijvoorbeeld met name de rechter discus er echt niet goed uit. Uit je bericht haal ik voornamelijk de vraag 'waarom hebben ze niet de mooie kleur die ze hadden?'.

En het is goed dat je nu meer informatie vraagt. Beter te laat achteraf dan helemaal niet. Maar gezien je ongeschikte bak en ontbrekende kennis voor deze vissen, zou ik niet wachten tot het (nog meer) verkeerd gaat, maar nu al te kiezen voor het welzijn van de vissen en een beter geschikt bestand voor je eigen bak samen te stellen.
Het gaat nu een stuk beter met die rechter. Ze zien er allebei gezond uit. Ik ga inderdaad kijken wat ik voor de discussen kan betekenen op korte termijn, maar in de tussentijd zal ik het ze zo aangenaam mogelijk moeten maken. Daarom heb ik het besluit genomen om de barbelen tijdelijk in een andere bak te zetten. Dit helpt ze al om meer rust te kriigen. De reden dat ze niet de mooie kleur hebben die ze in de winkel hadden, blijkt te komen doordat ze dus juist in de winkel gestrest waren. Dat had ik er nog niet aan af gezien.
Mijn kennis over deze vissen is dus inderdaad niet afdoende en de winkel had mij ze nooit moeten verkopen. Ik ga sowieso contact opnemen met de winkel wegens verkeerd advies (70 euro betaald voor 2 vissen die ik niet moet hebben) maar aangezien ik tot de conclusie kom dat ze het daar nog veel slechter hadden dan bij mij, zoek ik ook liever even rustig aan naar een nieuwe eigenaar met verstand.
 
zoek ik ook liever even rustig aan naar een nieuwe eigenaar met verstand.
Ik begrijp je redenatie maar ja dan ben je wel een deel van je geld kwijt en ook dan heb je geen zekerheid over de leefomstandigheden. Zelf zou ik het aankaarten bij de lfs en vragen of ze deze willen terugnemen. Maar goed, dat is aan jouw.
 
Discussen houden ook van een wat hogere temperatuur van het water, rond de 28-30 Celsius, maar de garnalen weer niet.
 
Nee op die temp ben je zo van je garnalen af in elk geval en dat zal ook de bedoeling niet zijn.
 
Ik ben zeker niet een groot discus kenner. Maar ik meen dat je minimaal 300L moet hebben en dat dan vanaf dat aantal liters de 50L per vis gerekend wordt. En daarnaast hebben ze ook een hoog aquarium nodig.
 
Ik dacht ook ooit gelezen te hebben dat discussen zich qua kleur nog wel eens aan willen passen aan de bodem die je er in hebt liggen.
Als in lichtere bodem betekent lichtere kleur discus en andersom.
Heb zelf geen discussen en ook zeker geen kenner maar misschien dat experts die kunnen bevestigen of ontkrachten haha
 
Ik begrijp je redenatie maar ja dan ben je wel een deel van je geld kwijt en ook dan heb je geen zekerheid over de leefomstandigheden. Zelf zou ik het aankaarten bij de lfs en vragen of ze deze willen terugnemen. Maar goed, dat is aan jouw.
Precies, ik heb inderdaad een lange, maar nette mail gestuurd naar het tuincentrum met de vraag of wij de vissen z.s.m. kunnen terugbrengen en evt een tegoedbon of ons geld terug kunnen krijgen.

Ik zal die mail jullie besparen, is teveel leesvoer 😅 bedankt voor de adviezen!!
 
Discussen houden ook van een wat hogere temperatuur van het water, rond de 28-30 Celsius, maar de garnalen weer niet.
Aha, dat is extra sneu nog. Ik hoop snel antwoord te krijgen van het tuincentrum of ik ze mag terugbrengen en schroef dan de temperatuur weer omlaag.

Ik ben zeker niet een groot discus kenner. Maar ik meen dat je minimaal 300L moet hebben en dat dan vanaf dat aantal liters de 50L per vis gerekend wordt. En daarnaast hebben ze ook een hoog aquarium nodig.
Ja dan is 110L inderdaad zwaar onvoldoende, passen er maximaal 2 in en dat zijn er dan weer te weinig.

Ik dacht ook ooit gelezen te hebben dat discussen zich qua kleur nog wel eens aan willen passen aan de bodem die je er in hebt liggen.
Als in lichtere bodem betekent lichtere kleur discus en andersom.
Heb zelf geen discussen en ook zeker geen kenner maar misschien dat experts die kunnen bevestigen of ontkrachten haha
Zou wel verklaren waarom ze in de winkel donker waren, die bodem was ook zwart. Maar misschien doen ze dit ook om minder op te vallen vanwege stress, de kleur van hun "achtergrond" aannemen.
 
Inmiddels reactie van de winkel ontvangen. Ik mag de discussen komen terug brengen en krijg mijn geld terug. Iemand nog tips wat ik ervoor in de plaats kan nemen? :)
 
Nou dat is in elk geval goed nieuws en goede service.
 
Inmiddels reactie van de winkel ontvangen. Ik mag de discussen komen terug brengen en krijg mijn geld terug. Iemand nog tips wat ik ervoor in de plaats kan nemen? :)
Een deftige school kardinalen
 
Ik wil je niet teleur stellen maar de rechter komt niet meer goed hoor.
lichaam is gewoon misvormd en heeft groeiachterstand.
 
Over zwarte bodem heb ik al eens wat geschreven hier op het forum icm een discus.
Dat is juist niet goed.
Dat je ze dan donker vind (en misschien dat juist mooi vind) klopt, ze kleuren donker van de stress ;-)
 
Ik wil je niet teleur stellen maar de rechter komt niet meer goed hoor.
lichaam is gewoon misvormd en heeft groeiachterstand.
Nou lekker dan, goeie winkel zeg... Ik ga in ieder geval voortaan weer altijd naar Coenen in Best, in plaats van "lekker dichtbij" voor vissen kijken.
Over zwarte bodem heb ik al eens wat geschreven hier op het forum icm een discus.
Dat is juist niet goed.
Dat je ze dan donker vind (en misschien dat juist mooi vind) klopt, ze kleuren donker van de stress ;-)
Ah, dan heb ik in ieder geval nog 1 ding wat goed is voor ze 😅 Ik vond de donkere kleur inderdaad juist heel gaaf, je zag de zwarte strepen niet eens en alleen die rode patronen op hun zij en het blauwe op de vinnen. Maar dat was dus al juist een heel slecht teken geweest.. Ik hoop dat ze de vrijdag halen dan want eerder heb ik geen tijd om ze terug te brengen :( Gaan ze dat redden? Ik test sinds ze er zijn 2 keer per dag het water en heb 50% water ververst gisteren uit voorzorg. Alle waardes waren prima, maar just in case.

Is er niets wat er gedaan kan worden aan dit soort winkels ofzo? Het is gewoon echt zielig, die beesten zo in de stress.
 
Wauw, petje af voor je houding!
Je ziet mensen ook wel eens heel anders reageren op goedbedoeld advies.

Fijn om te horen dat de winkel ze weer terug wilde nemen en dat je nu kunt gaan kijken voor een vis dat beter bij de rest van je aquarium past. Discussen zijn schitterende vissen, maar vereisen hier en daar net een beetje extra aandacht wat lastig te combineren valt met veel andere (sub)tropische vissen. Je hebt het juiste gedaan door ze terug te brengen en ik wens je veel plezier met het zoeken naar vervangende vissen! :)

ps. Ik vind je boom links erg creatief ;)
 
Wauw, petje af voor je houding!
Je ziet mensen ook wel eens heel anders reageren op goedbedoeld advies.

Fijn om te horen dat de winkel ze weer terug wilde nemen en dat je nu kunt gaan kijken voor een vis dat beter bij de rest van je aquarium past. Discussen zijn schitterende vissen, maar vereisen hier en daar net een beetje extra aandacht wat lastig te combineren valt met veel andere (sub)tropische vissen. Je hebt het juiste gedaan door ze terug te brengen en ik wens je veel plezier met het zoeken naar vervangende vissen! :)

ps. Ik vind je boom links erg creatief ;)
Thanks! Tja, anders moet ik geen advies vragen 😅

De Discussen zijn inmiddels weer terug bij het tuincentrum en ik ben daarna naar Coenen gegaan voor nieuwe vissen op hun advies en een stukje Spiderwood, 5 euro duurder uit in totaal maar wel een berg visjes erbij die wél passen.
Bestand is nu:
-7x Kardinaal tetra
-8x vlek tetra
-8x roodkop zalm
-7x penseelvis
-4x algeneter
-Ongeveer 15-20 garnalen


1 van de vlek tetra's zat bij de winkel per ongeluk bij de roodkop zalmpjes, en wat nu erg grappig is, is dat deze denkt dat hij bij die school hoort, hij zwemt de hele tijd met de zalmpjes mee.
De penseelvisjes hebben ook een grappig karakter, met het schijnvechten dat ze tegen elkaar aan gaan wiebelen als de mannetjes elkaar tegenkomen. Vermakelijk om te zien!

Die boom had ik inderdaad zo gefabriceerd haha, met etalage draad vastgemaakt. Alleen kwam deze bij het introduceren van de nieuwe visjes los en heb ik deze nu in het spiderwood gestoken.

Nieuwe foto:




IMG_20210724_224939.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20210724_224939.jpg
    IMG_20210724_224939.jpg
    299.9 KB · Weergaven: 106

Terug
Bovenaan