Discusvissen ziek


J

Jonnie

Guest
Mijn naam is Jonnie Hartman.
En heb al enige tijd Discusvissen. Tot op vorige week ging alles geweldig.
Ze vermageren, eten niet, zijn schuw,en erg schrikachtig. Ze trekken zich terug.
Tot mijn spijt zijn er al 2 overleden. En dat gaat echt aan mijn hart.
Het water heb ik nog laten testen, en die was goed.
Hierbij ververs ik iedere week 50% van het water. Dat is mij aanbevolen door de dierenwinkel.

Ik voer 3x daags
S`morgens vlokken
om 13:00 bloedwormen
en om 17:00 runderhart of plaatvoer van stendker


watertemp. is 29,7 graden. Ik heb wel een soort coconnetjes gevonden, en heb deze aan de dierenspeciaalzaak
laten zien. Daar gebuik ik nu DACTYCID voor. En moet deze volgende week zaterdag weer opnieuw uitvoeren.
Maar des ondanks willen ze nog steeds niet eten. En worden echt mager(MESRUG).
Ook heb ik gezien dat de ontlasting wit van kleur is.

Hopelijk zijn er mensen die mij wat tips en uitleg kunnen verschaffen, van wat ik nu moet doen.

Ik heb wel op jullie forum gelezen dat het watertemp. eventjes voor een aantal dagen verhoogd mag worden 35graden. Dat moet dan per dag een aantal dagen verhoogd worden tot 35graden en 3 dagen afbouw en dan nog een x herhalen. Maar mijn vraag vanwaar de temp. verhoging.

En moet ik misschien een flaglaten kuur halen.


Mvg,

Jonnie Hartman

20180530_163703.jpg


IMG-20180530-WA0005.jpeg


20180530_163703.jpg


20180530_163636.jpg
 
De beelden zijn relatief lastig om een heel goed oordeel te vellen, alhoewel de tweede foto een vis laat zien die duidelijk al een maand of langer niet eet. Dit is in ieder geval niet van 1 week.

Verder heb je relatief jonge dieren, die je maar 3 x per dag voert. Dat vinden ze ook niet fijn..... Eigenlijk 6 x is wel het minimum.
Verder voer je runderhart terwijl de temperatuur onder de 30 graden is, waardoor het niet optimaal verteert (vloeibaar wordt) met grote kans op darmproblemen tot gevolg.

Tevens lijkt het zoals op de foto's te zien een "gezelschapsbak" te zijn met planten en dergelijke.

Ik denk dat je hiermee een soort onmogelijke situatie hebt gecreerd. Mijn idee zou zijn: -> vissen uit deze bak in quarantaine -> warmete kuur van 34 graden voor 5 dagen en direct behandelen met Sera Flagellol. Na 5 dagen een 100% water wissel, daarna kuren met Sera Nematol tegen evt. worm infecties. Ook hier na de duur van de bijsluiter weer een 100% water wissel. Beide kuren herhalen conform opgave en de warmte kuur afmaken. Daarna kijken of je ze met levend voer weer aan de gang kan krijgen wat betreft eten.

Maar ik denk dat je een pittige uitdaging hebt en de kans dat je nog meer vissen kwijt raakt acht ik aanwezig.

Hoe groot is je groep en om hoeveel discusvissen gaat het totaal?

Los van alles, succes!
 
Geachte Steven,

Ik had een groep van 7 stuks. en nu nog 5.

en 3 x voeren is verteld door de speciaalzaak..

Ik ga gelijk aan de gang en proberen wat er te redden valt.

Mvg,

Jonnie
 
Hoe veel liter is de bak?

Wat voor bijvissen heb je?

Bij jonge discusvissen zou ik ook aanraden om minimaal 6 keer per dag te voeren maar meer mag ook. GEEN Stendkervoer maar goede kwaliteits granulaat (Bassleer of als je dat niet kan krijgen Sera), mysis, rode/zwarte mug, mosselvlees en artemia zijn goede producten om te voeren.

Koop deze dan in 500 gram platen die zijn veel goedkoper dan blisters. Mosselvlees zou je zelf kunnen malen door hele diepvries mossels te komen. Is in ieder geval goedkoper.

Dit vele voeren geeft natuurlijk heel veel afvalstoffen (als wij veel eten poepen en piesen we ook meer) en daarom moet je veel vaker gaan water verversen dan die 1 x keer per week 50%. Zou het eerder om de dag doen waarbij de bodem ook afzuigt. De kans dat je planten het dan fatsoenlijk blijven doen acht ik ook niet zo groot. Bak met enkel een zandbodem en wat hangend hout is ook handiger.

Als je dit niet gaan je vissen een groei achterstand op lopen door te weinig voer of worden ziek door slechte water condities. Persoonlijk zou ik dit zo doen tot de vissen minimaal 15 cm zijn.

Hoe hebben ze je waterwaaden getest in de dierenwinkel? Strips zijn bepaald betrouwbaar. Sowieso zo ik je aanraden om zelf druppeltesten te kopen van Nitriet. Nitraat, Fosfaat, Ammonium. PH, KH en GH vind ik wat minder belangrijk als je genoeg ververst.

Ik zou je ook aanraden om eens de website van http://discuszolder.nl/ door te lezen. Hier staat heel veel nuttige informatie op voor iedere discus houder

De tips van sschot zijn in mijn ogen prima hoor! Beschouw dat van mij meer als een algemeen verhaal.
 
Jonnie

Als ik zou weten hoe je deze vissen weer gezond kreeg zou ik het vertellen,maar dat gaat mij niet lukken omdat,de beide vissen,vooral de 2e foto er niet goed uitzien.

De beide vissen laten een groeiachterstand zien,d.w.z.Dat ze er ouder en kleiner uitzien dan wat de huidige grote van de vissen nu had moeten zijn,deze achterstand in de groei hebben ze opgelopen toen de vissen nog vrij jong waren en is het resultaat van een foute of verkeerde verzorging.

Wat vooral opvalt is het grote oog van vis nr.2 het oog van een discus groeit altijd door ondanks dat de lichaamsgrote/hoogte achterblijft,het lijkt mij dat je de vissen niet meer gezond krijgt,sorry dat ik het zo verwoord maar het is niet anders.
Dacticid is een medicijn tegen wormen maar ongeschikt voor ingewandswormen welke ik als ontlasting op de foto's zie het helpt nog wel eens tegen kieuwwormen maar dan houd het ver op.

Je gaf zelf al aan dat je het water regelmatig ververst,maar als de vissen ziek zijn zoals in jou geval dan heeft dit geen invloed op de gezondheid van de vissen,ze gaan na een verversing van het water niet eten,en dit kunnen ze nog weken volhouden,het weigeren van voer.
Wat er dan na soms nog wel enkele dagen of nog weken gebeurd dit laat zich raden,dan houd het op.

Een behandeling tegen hexamita of tegen ingewandswormen zal naar alle waarschijnlijkheid een negatief effect hebben omdat ze dan weer een tik krijgen.

Maar nogmaals Jonnie ik weet niet hoe je de vissen weer gezond krijgt,hij of zij die het wel lukt die ben ik nog niet tegengekomen,ik ben mij er van bewust dat je op een forum vraagd naar antwoorden maar dat lijkt mij voor wat betreft jou vissen enorm moeilijk.
 
Goedemorgen,

Ja er is heel veel verbetering. Ik heb jullie advies en raad gedaan. En heb de waterwaardes opnieuw laten bekijken.
En er was 1 waarde niet helemaal in orde.

En heb nu alles op peil. Er is nog 1 discus overleden. En de andere 4, zwemmen vrolijk rond. En eten weer als van ouds.
Hier ben ik erg blij mee. Zat hier erg mee in de maag. En ben ook blij dat ik steun van jullie heb mogen ontvangen. En blijf ook zeker bij jullie forum.

Maar ik had al eerder willen schrijven. Maar kon wegens de privacy wet regels , er niet meer opkomen .

Hierbij wil ik jou bedanken voor je advies.


Mvg,

Jonnie
 

Terug
Bovenaan