discusvoer, kwaliteit en eetgedrag


janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2019
Berichten
1,403
Locatie
Zuid limburg
Ben nog zoekende en moet ervaring opdoen....
Tot nu toe bemerkt dat mijn discussen, in totaal 11 stuks variërende van 10 tot 18 cm een vreemde "smaak"hebben.
Het voer van de kweker waar ze vandaan komen Weisflog gaat erin als koek. Het is energyfood by weisflog gemaakt door https://diskusfutter.de/ Martin Rendle
Helaas nauwelijks in NL te krijgen, maar gelukkig krijg ik het via discuspassie.nl
Gezien het runder en of kalkoenhart is, waarbij producent en kweker aangeven om het probleemloos altijd te geven....is het verstandig ? het is nl een heel compleet eten, werkelijk alle stoffen zitten erin verwerkt incl extra toevoegingen zoals mineralen en vitaminen. https://diskusfutter.de/
Uiteraard wil ik ook afwisselen....maar
Ander voer lusten ze wel met mate, maar nadat ze weer eens weisflog hebben gehad weigeren ze de dag erna ander voer....behalve blood worms dat gaat er ook altijd in. Heeft dat met de kleur te maken ?

Bllijkbaar zijn discussen echte "fijnproevers", of beter gezegd lastige verwende eters...klopt dat ?

Soorten voer: Ik bekijk het voer mbt een vergrootglas
zwarte muggelarven met omega van aquadistri.....ziet er niet echt fris uit, de larven zijn geplet, als je goed kijkt zie jeveel van de body's van de larven kapot waardoor de inhoud het voedzame zeg maar niet aanwezig is.
Rode bloedwormen van Rutto, ziet er goed uit, de wormen zijn in tact en de vissen lusten het wel.
Mysis van jan Boerlage, als je deze een keer in je vingers hebt gehad en onder een vergrootglas hebt vergeleken met andere mysis kun je maar 1 conclusie trekken...de rest is bagger.
Mosselen fijn van Rutto, het is meer prak en stof dan wat anders.
Witte muggelarven, dat blijft drijven en al mijn water is oppervlakte afgezogen....de muggelarven verdwijnen te snel via de kamlaagafzuiging
Bernd Degens voer, mooie kleine stukjes zacht kalkoenhart met of zonder stukjes....paprika of tomaat wat ik denk.
Stendker blisters, goede reclame maar vind het ook een beetje prakachtig....de vissen lusten het nauwelijks, slechts na enkele dagen vasten eten ze er voorzichtig van.
Weisflog Energy, mooie vorm, en wordt zeer gretig gegeten....ze herkennen het voer waarschijnlijk.
Ocean Nutration, krill....vinden ze duidelijk te groot. spelen er wel mee.
Ocean Nutration mossel, is dus een hele mossel....daar kijk ze niet na om. zal deze eens in kleine stukje snijden.
Rutto een mix, hier zitten artemia, bloedworm en garnalenvlees in, de artemia wordt er tussenuit gehaald met de bloedvormen..de rest mag naar de bodem zinken.

Korrelvoer:
tot nu toe div soorten dr Bassleeer geprobeerd.....helaas ze laten het gewoon aan zich voorbij gaan, hooguit de corydoras eten het graag.

Wie vult zijn voer en gedrag van zijn discussen aan zodat ik mij een beeld kan vormen.
 
Ik geef mijn vissen geforceerd voer/ofwel eten.Dit heb ik eerder kenbaar gemaakt door het idee dat ik een drijvend tubifex bakje heb aangepast door de onderzijde iets te vergroten,ik heb de trechter "taps vormend"aan de onderzijde iets vergroot door de onderzijde van het tapse bakje iets weg te knippen met een zaagje of kniptang.Ik ontdooi het voer niet en stop dit in het "tubifex"bakje en de vissen zijn daaraan gewend en stoten zelfs tegen dit bakje aan om het leeg te krijgen.Soms gebeurt het dat de kleine trechter als ik het zo noemen mag de andere dag op de bodem ligt,deze manier van voeren geeft een soort van concurentie,de vissen zien dit als een soort van voedselverzamelplaats,wanneer ik voer in de kleine trechter stopt zijn ze er na een paar minuten bij,waarschijnlijk ruiken ze het,en een ieder denkt ik moet zoveel als mogelijk pakken,anders is het op of weg.

Tot zover iets over discusgedrag,kan daar nog wel meer over kwijt maar gaat misschien iets te ver.
 
zou het op prijs stellen als je verder aanvult, ik hunker naar ervaringen van jullie.
 
Ik heb geen discus maar maanvissen
Maar ik herken wel een deel van het gedrag.
Het is inderdaad net wat ze gewend zijn, ook qua droogvoer.
Als jouw vissen nooit hebben geleerd dat granulaat of vlokken voedsel is zullen ze het ook niet snel pakken, zelfde geldt voor het diepvries.
Ik merk dat vissen wel degelijk een voorkeur hebben, gammarus blijft bijvoorbeeld langer liggen dan kleine krill terwijl het dezelfde maat heeft alleen ziet het er anders uit.
Meestal maak ik per voeding een mix van 3 verschillende soorten voer (witte mug, artemia, gammarus, krill xl, krill s, mossel vlees)
Meeste word direct gegeten zeker als ik met een pipet voer en het ze dus echt aanreik.
 
Ik heb geen discus maar maanvissen
Maar ik herken wel een deel van het gedrag.
Het is inderdaad net wat ze gewend zijn, ook qua droogvoer.
Als jouw vissen nooit hebben geleerd dat granulaat of vlokken voedsel is zullen ze het ook niet snel pakken, zelfde geldt voor het diepvries.
Ik merk dat vissen wel degelijk een voorkeur hebben, gammarus blijft bijvoorbeeld langer liggen dan kleine krill terwijl het dezelfde maat heeft alleen ziet het er anders uit.
Meestal maak ik per voeding een mix van 3 verschillende soorten voer (witte mug, artemia, gammarus, krill xl, krill s, mossel vlees)
Meeste word direct gegeten zeker als ik met een pipet voer en het ze dus echt aanreik.
top voor je info,
ik neig dus nu ook naar gedrag en herkenbaarheid.....als het rood is dan lusten ze het, heb al zien happen naar mijn rood afzuigslangetje :)
Als het een reuk zou zijn dan verwacht ik dat ze ook mysis ed snel zouden eten...of mosselen maar nee dat doen ze niet.
nee droogvoer hebben ze dus nog nooit gehad, wil nog eens een geforceerde poging gaan wagen, wacht nog wat input af wat anderen geven.
 
Als ze op rood en wormvormig jagen is hikari vibra bites misschien nog een idee qua droogvoer? Ik heb een tijdje (geen discus, maar Apistogramma) vissen gehad die ook moeilijk droog voer pakten en dat pakten ze wel graag.
 
Je zou dan nog kunnen proberen het voer te mengen met iets wat ze wel eten in de hoop ze het per ongelijk eten en herkennen als eten
 
Je zou dan nog kunnen proberen het voer te mengen met iets wat ze wel eten in de hoop ze het per ongelijk eten en herkennen als eten
had ik al gedaan, de mysis gaat er dan mee in maar als ik mysis daarna as it geef dan kijken ze er niet naar om.
kijk met steeds meer verbazing naar mijn discussen :)
 
Jan

In een ander topic had ik al een dergelijke reactie gegeven,weet niet of je dat ben tegengekomen.

Wat je zou kunnen proberen is een behoorlijke waterverversing doorvoeren en de temperatuur omhoog brengen naar 31-32 Gr. Na de verversing 3 dagen wachten met voeren,en ook in de tussentijd niets geven,ook niet dat wat ze graag lusten.Na een dag of 3 moeten de vissen weer wat trek krijgen.

Na een dag of 3 geef je ze dan het voer bv.de mysis of datgene wat ze niet graag accepteren,en probeer het eens op de manier die bij mij goed werk,het tubifex bakje,dit gaan ze heel snel accepteren,doe daar na een dag of 3 de helft van een diepvriesblokje in tezamen met de helft van een blokje zwarte muggelarven.
Verder hoef je niets te doen,de 2 halve brokje's gaan ontdooien en de vissen vinden het vanzelf,misschien dat je de ontdooide zwarte muggelarven in het bakje na ontdooiing even moet doorroeren,want deze hebben net als witte muggelarven een groot drijfvermogen.Het kan wel even duren maar ze zullen het voer vinden.Hebben ze het na een uur nog steeds niet door,roer het voer in het bakje dan een beetje om zodat het ontdooide voer langzaam uit de trechter valt.

Wees wel voorzichtig met rode muggelarven en met kalkoen of runderhart,bij mij krijgen ze maar 1 blokje per week,ook al door @schot weergegeven dat runder en of kalkoenhart niet gegeven mag worden onder de 30 Gr. Als ze een grote voorkeur hebben voor runder of kalkoenhart pas dan wel op want er bestaat een kans dat flagellaten om de hoek komen kijken.
De rode granulaatkorrels van tetra zijn ook een welkome aanvulling.

Voer ook niet teveel,het beste vind ik altijd dat de vissen altijd een beetje hongerig moeten blijven en als ze teveel van "ook" datgene krijgen wat ze niet willen dan gaan ze voor de makkelijke keuze en laten ze wat ze niet willen eten links liggen.

Als je ververst,ga dan ook (vooraf) eens met de hand in de bak en maak een waaierende beweging over de bodem,grote kans dat er achter planten of decoratie misschien wel beschimmeld voor ligt.Het enigste levend voer wat ze van mij krijgen is levende artemia,en dat is niet eens elke week,daar gaat el eens 3 weken overheen,maar goed.
 
Er staat een type fout in het vorige bericht, achter beschimmeld staat voor,,daar moest voer staan.
 
Zoals ik al schreef bert, het slechte eten zal dus mede een gevolg zijn van de kiewwormen...althans het overige gedrag past er ook bij zoals een kieuw dicht geknepen en de andere vergroot open.
Zal in mijn "dagboek"daarover verder gaan.
De bilocil is toegevoegd, nu ff afwachten.
 
Ik voer mijn vissen altijd "uit de hand". Ze krijgen diverse soorten en smaken diepvries zonder vast patroon of volgorde en ze "vreten" het allemaal prima, alhoewel ze soms wel eens ietsje minder enthousiast zijn op iets wat ze krijgen, dan voer het ik wat minder vaak of een week of 2 niet, en daarna gaat het er weer gewoon in als zoete koek.

Het mooie is dat bij voeren uit de hand er niet tot nauwelijks voer op de grond valt, de belasting door voer wat vergaat niet/nauwelijks aanwezig is, het heel goed te zien is of alle vissen komen eten, of ze allemaal aan de beurt komen en dat je op deze manier ook nog kan "sturen" in het eetgedrag. Ik duw een hele grote schrokkop gewoon weg als ik vind dat de rest recht op meer heeft. Gaat hij mijn vinger wel pakken, maar dat doet gelukkig geen pijn en als je er op voorbereid bent dan schrik je hier ook niet van.

Verder zie je bij het eten wel heel duidelijk een groot deel van de hiërarchie van de groep terug. Degene die onderaan de ranglijst staat eet voer wat weg drijft/waait of wat ik hem/haar toebedeel, maar krijgt veel minder de gelegenheid om als een vrije gewoon naar harte lust uit mijn hand te komen eten.

Verder zie je ook dat het rustige eters zijn. Combineer je ze met schrokkoppen, dan zie je dat ze aan het korte eind trekken, schuw worden, stress krijgen en niet meer komen eten is mijn ervaring. Dus zomaar met van alles en nog wat combineren, waarbij een heel ander eetgedrag aanwezig is, is in mijn persoonlijke optiek geen verstandige keuze.

Verder krijgen/eten ze:
rode mug
witte mug
zwarte mug
mossel
artemia
watervlo
krill (heel soms)
cyclops (heel soms)
levend voer (heel soms) (vooral na medicatie)

Ik kan geen grote favoriet bepalen qua voer. Duidelijk is wel dat een paar vissen maar blij worden van krill, maar lang niet allemaal. Dat hoeft van mij ook niet. Verder krijgen ze geen vlok of ander droog voer, dus ze leven 100% op diepvries voer.

Tijdens de opgroei van mijn jongen heb ik wel zowel vlok vloer als granulaat gebruikt om ze te voeren, maar dat is dan ook puur kostentechnisch eigenlijk.
 
Dank je Steven, mooie info voor mij.
Nou voer ik niet met de hand maar met een pincet, verdeel dan heel snel voer over 3 plekken waardoor iedereen wat krijgt.
Kril is speelgoed voor ze, eten doen ze het niet.
Witte mug raak ik zo kwijt.

groet,

jan
 

Terug
Bovenaan