Wat is er nieuw

Dit lichtschema Ok?

Hoe is deze? Hier nog iemand een opmerking op? Ik heb wat opmerkingen verwerkt en het witte licht brand wel ongeveer 8 uur maar dan in percentages. Ik zie een uur op 47% hetzelfde als een half uur op 95%.

IMG_0261.PNG
 
Ziet er goed uit toch dacht ik zo, geen idee hoe het er in werkelijkheid uitziet natuurlijk maar de lichtsterktes lijken mij wel oké.

Wat ik van mijzelf wel weet (en ik heb maar 2 kleuren eigenlijk) dat het nog heel wat afstel werk vereist, maar je hebt dit ongetwijfeld getest en het zal er goed uit zien?
 
Ziet er goed uit toch dacht ik zo, geen idee hoe het er in werkelijkheid uitziet natuurlijk maar de lichtsterktes lijken mij wel oké.

Wat ik van mijzelf wel weet (en ik heb maar 2 kleuren eigenlijk) dat het nog heel wat afstel werk vereist, maar je hebt dit ongetwijfeld getest en het zal er goed uit zien?

Ik heb nog niets getest. Ik ga dit morgen programmeren. Daarna kan ik altijd nog details finetunen. Bij mij is het een kwestie van percentages invoeren. Ik kan alleen ' avonds voor mijn bak hangen en eventueel bijsnoeien. Dan is avondlicht waarbij je voldoende ziet, wel handig.
 
Dat zal ongeveer hetzelfde zijn als bij de TC420.
Maar jou planten groeien dus goed onder die twee Led strips? in mijn bak heb ik wit en warmwit, maar als ik die voluit zet komt dat lang niet in de buurt van de twee TL's
Mijn bak is van vergelijkbare grote
 
Dat zal ongeveer hetzelfde zijn als bij de TC420.
Maar jou planten groeien dus goed onder die twee Led strips? in mijn bak heb ik wit en warmwit, maar als ik die voluit zet komt dat lang niet in de buurt van de twee TL's
Mijn bak is van vergelijkbare grote

Dat ben ik aan het testen. Maar nee ik ben nog niet heel tevreden. De Mexicaanse Eikenbladvaren kwam mooi dichtbegroeid met mooie stevige bladeren binnen en met veel krullen in de bladeren. Tekenen van goed licht. Bij mij zit er teveel ruimte tussen bladeren en worden de bladeren niet zo mooi als wat ik eerder heb gezien. Planten moeten niet zo’n drang naar de oppervlakte hebben. Gedrongen groei is wat ik zoek, veel planten en dichtbegroeid. Warmwit heb ik niet (helaas).
 
Gedrongen groei is wat ik zoek, veel planten en dichtbegroeid
Dat ga je niet redden met die twee strips, samen kom je amper aan de 1600 Lumen (uitgaande van 20 lumen per Led) de RGB zit nog lager qua output.
Vandaar mijn vraag over de plantengroei.
 
Laatst bewerkt:
Dat ga je niet redden met die twee strips, samen kom je amper aan de 1600 Lumen (uitgaande van 20 lumen per Led) de RGB zit nog lager qua output.
Vandaar mijn vraag over de plantengroei.

Nieuwe schema staat erin. Ben benieuwd. Heb gelijk de boel opnieuw geordend qua planten. De grootste plaaggeest is nog wel de baardalg momenteel en ik heb ook voortdurend een laagje op mijn water van dode bacteriën. Het raarste vind ik dat baardalg kan ontstaan boven/in de uitstroming van mijn CO2. Het begint me dan ook te irriteren. Vuur begint ook niet onder water te branden.
Ben ook mijn interne filter langzaam aan het overzetten op nieuw filtermateriaal. Daarna is mijn externe eheim aan de beurt. Want in die laatste zit ook veel onzinnig materiaal. Watvoor filters heb jij erop? En hoeveel lumen moet ik hebben aangezien jij ongeveer dezelfde maat hebt?
 
Watvoor filters heb jij erop? En hoeveel lumen moet ik hebben aangezien jij ongeveer dezelfde maat hebt?
Ik heb een JBL e902, het aantal lumen mag toch zeker wel het dubbele zijn.
Mijn 2 TL's geven 6200 Lumen, maar bij Led mag dit minder zijn omdat het gerichter schijnt, maar minimaal 2500 heb je toch wel nodig.
 
Alles op 95% geeft wel lage output vind ik. Als ik in de witte lampen kijk dan doen mijn ogen niet eens pijn, ofwel ze staan niet fel. Maar op 100% is dat wel.
 
Maakt die 5 % zoveel verschil ja?
En anders een warmwitte strip erbij plaatsen, je hebt nog een kanaal over toch? dan heb je al gauw 800 lumen meer
 
Alles op 95% geeft wel lage output vind ik. Als ik in de witte lampen kijk dan doen mijn ogen niet eens pijn, ofwel ze staan niet fel. Maar op 100% is dat wel.
Dat zou je met je blote oog niet moeten kunnen zien, lijkt me.
 
Nieuwe schema staat erin. Ben benieuwd. Heb gelijk de boel opnieuw geordend qua planten. De grootste plaaggeest is nog wel de baardalg momenteel en ik heb ook voortdurend een laagje op mijn water van dode bacteriën. Het raarste vind ik dat baardalg kan ontstaan boven/in de uitstroming van mijn CO2. Het begint me dan ook te irriteren. Vuur begint ook niet onder water te branden.
Ben ook mijn interne filter langzaam aan het overzetten op nieuw filtermateriaal. Daarna is mijn externe eheim aan de beurt. Want in die laatste zit ook veel onzinnig materiaal. Watvoor filters heb jij erop? En hoeveel lumen moet ik hebben aangezien jij ongeveer dezelfde maat hebt?
Baardalg heeft ook de eigenschap om zich te manifesteren op plekken met erg veel stroming, dus dat is in principe niet raar :thumbs:
Cornelis heeft hier een punt! Baardalg ontstaat bij jou boven de uitstroming van je CO2. En heb je die CO2 uitstroom ook weer onder de inlaat van je filter staan? Dit om de CO2 oplossing te vergroten?
 
Maakt die 5 % zoveel verschil ja?
En anders een warmwitte strip erbij plaatsen, je hebt nog een kanaal over toch? dan heb je al gauw 800 lumen meer

Was het maar waar dat ik een kanaal over had.

@ Ben: onderschat mij niet 😉

@ Cornelis: ok, ik dacht dat dat alleen stromend water zonder co2 (met geringe co2) was.

@ Ben: de co2 komt naast mijn filterinstroom de bak in. Veel zal dus niet in het filter verdwijnen.
 
Was het maar waar dat ik een kanaal over had.
Dan kun je warm wit bij de koel witte aansluiten, die uitgang moet dat wel aankunnen.
Hoeveel ampère/watt is de voeding die erbij zit?

En hoelang draait de bak nu, die kaamlaag wordt op den duur wel minder, ikzelf heb er ook nog steeds last van, wel wat minder nu gelukkig
 
Dan kun je warm wit bij de koel witte aansluiten, die uitgang moet dat wel aankunnen.
Hoeveel ampère/watt is de voeding die erbij zit?

En hoelang draait de bak nu, die kaamlaag wordt op den duur wel minder, ikzelf heb er ook nog steeds last van, wel wat minder nu gelukkig

Ja dat is waar. Ik zou kunnen verlengen. Daar had ik nog niet aan gedacht. De voeding dat moet ik uitzoeken.
 
Je hebt beide witte Ledstrips nu ieders op een apart kanaal zitten of niet?
Die twee kun je samen op één kanaal zetten, dan heb je wel een kanaal over voor de warm witte, hoeft overigens niet perse warm wit te zijn hoor, maar zou wel het beste zijn denk ik.
 
Je hebt beide witte Ledstrips nu ieders op een apart kanaal zitten of niet?
Die twee kun je samen op één kanaal zetten, dan heb je wel een kanaal over voor de warm witte, hoeft overigens niet perse warm wit te zijn hoor, maar zou wel het beste zijn denk ik.

Ja dat zou ook nog kunnen. Daar moet ik dan over nadenken. Zou dan 5 rijen led strips zijn onder mijn Juwel kap, die nu al niet helemaal goed afsluit. Het nadeel is dat ik dan weer moet gaan klussen aan die voeding en dat ik geen garantie heb dat ik dan wel voldoende licht heb.
 
Als het goed is staat op de voeding hoeveel die kan leveren, 5 ampère is 60 watt bijvoorbeeld, dat is al voldoende voor 250 Ledjes.

Nu heb je er nog maar 78 Led's en het lijkt mij sterk dat die voeding prcs daarop is aangepast.
 
Als het goed is staat op de voeding hoeveel die kan leveren, 5 ampère is 60 watt bijvoorbeeld, dat is al voldoende voor 250 Ledjes.

Nu heb je er nog maar 78 Led's en het lijkt mij sterk dat die voeding prcs daarop is aangepast.

Ja waarvan er zelfs minimaal 3 geen licht afgeven omdat die op de middenbalk van de Juwel steunen. De ledbalk loopt gewoon door daar overheen.

Ik ga steeds meer begrijpen waarom sommige mensen van de Gruwel spreken. 😉
 
Ff bij gelezen hoor, maar ff heel simpel gezegd..
Je kan er nog 50 strips in douwen maar de gerekte groei zal blijven omdat de worp van die 5050 SMD stripjes gewoon te beperkt is om voldoende licht op de bodem te krijgen.
Althans in mijn ervaring
 
Er valt nog zoveel te schaven aan mijn bak. Ben nu mijn filters op orde aan het maken. Intern filter was echt toe aan nieuwe sponsen (maar je vervangt niet direct alles) en extern moet ik nieuwe media hebben die goed bacteriën kunnen huisvesten. Daarna ga ik weer verder kijken wat er dan verbeterd kan worden. Eerst oppervlakte vissen kopen denk ik. 😉

De bak zal een keer (bijna) leeg moeten om van baardalg af te komen vrees ik.
 
met 45 cm waterhoogte zou het nog wel kunnen denk ik?
Zou je zeggen idd, maar kan ook nog liggen aan de spreiding van het licht natuurlijk.
2 ledstripjes is ook niet bijster uniform, althans niet zo mooi verspreid als 2 TL
 
Zou je zeggen idd, maar kan ook nog liggen aan de spreiding van het licht natuurlijk.
2 ledstripjes is ook niet bijster uniform, althans niet zo mooi verspreid als 2 TL

Mijn licht heeft inderdaad weleens mooier in mijn bak gehangen. Ik vind het met name een enorm gedoe met schoonmaken omdat je dan alles naar achteren moet leggen. Je kunt het niet ergens in de lucht boven je bak hangen.

Wat dat betreft boffen de mensen die het licht ver boven hun bak hebben hangen (welk licht ook de goede intensiteit heeft). Alleen nadeel vind ik dan weer dat je geen kap op je bak hebt. Ik zou niet graag mijn garnalen zien weglopen.
 
Ik had dat ook in mijn vision 450, echt knudde die strips...
In mijn kleine bakje heb ik alles aan de lichtkap zelf gezet, daardoor gingen mijn lampen mee met de kap tijdens onderhoud.
En op mijn huidige grote bak zit een hogere lichtkap met 1 lamp in het midden waardoor het niet in de weg hangt
 
Was het maar waar dat ik een kanaal over had.

@ Ben: onderschat mij niet 😉

@ Cornelis: ok, ik dacht dat dat alleen stromend water zonder co2 (met geringe co2) was.

@ Ben: de co2 komt naast mijn filterinstroom de bak in. Veel zal dus niet in het filter verdwijnen.
Je zou, en dat bedoelde ik ook, je CO2 juist onder de gefilterde instroom moeten zetten om het CO2 zolang mogelijk in het water te houden om verlenging van de oplosbaarheid te krijgen. Het is dus juist niet de bedoeling dat het in je filter verdwijnt.
 
2 ledstripjes is ook niet bijster uniform, althans niet zo mooi verspreid als 2 TL
Dat vind ik reuze meevallen, ik heb ook 3 ledstrips in mijn bak hangen als kijklicht voor in de avond, deze hangen in het midden van de kap maar het geeft toch een mooi egaal licht.
Maar als groeilicht valt het vies tegen, Ik heb bij wijze van test een keer twee strips (één witte en één warmwitte) op 100% gezet, maar dat komt nog niet eens in de buurt van de 2 tl's.
78 watt TL versus 30 watt Led praten we dan over.
Ik denk zelfs dat als je met de ledstrips in de buurt wilt komen van de TL's je meer vermogen nodig hebt dan dat de TL's nu samen verbruiken.
 
Je zou, en dat bedoelde ik ook, je CO2 juist onder de gefilterde instroom moeten zetten om het CO2 zolang mogelijk in het water te houden om verlenging van de oplosbaarheid te krijgen. Het is dus juist niet de bedoeling dat het in je filter verdwijnt.

Hmm ok die is interessant. Ik zal eens kijken of ik het anders kan doen. Het is nu overigens niet zo dat de CO2 mijn uitstroom ingetrokken wordt. Als er al iets in gaat, dan is dat te verwaarlozen.
 
Dat vind ik reuze meevallen, ik heb ook 3 ledstrips in mijn bak hangen als kijklicht voor in de avond, deze hangen in het midden van de kap maar het geeft toch een mooi egaal licht.
Maar als groeilicht valt het vies tegen, Ik heb bij wijze van test een keer twee strips (één witte en één warmwitte) op 100% gezet, maar dat komt nog niet eens in de buurt van de 2 tl's.
78 watt TL versus 30 watt Led praten we dan over.
Ik denk zelfs dat als je met de ledstrips in de buurt wilt komen van de TL's je meer vermogen nodig hebt dan dat de TL's nu samen verbruiken.
Hangt van je leds af...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan