diversen vragen Goudvis


R

Roland63

Guest
Hallo,

Gisteren kwam mijn dochter thuis met een goudvis die zij had gekregen van een vriendin, naar wat nu blijkt in een te klein aquarium.
In het weekend ga ik een groter aquarium kopen nl. de Juwel vision led 450.
Heb een aantal vragen en hoop dat ik ze beantwoord krijgt.

1 - Wat voor goudvis heeft mijn dochter gekregen. (zie foto)
IMG_20200128_173956_resized_20200128_054219554.jpg


2 - Begreep dat een goudvis min. 50 ltr nodig heeft, dus ik zat er aan te denken om er 2 bij te kopen. Welke kunnen bij deze goudvis gezet worden aangezien ik zat te lezen dat je met langzame en snelle zwemmers te maken heb. Het liefst zou ik verschillende soorten bij elkaar willen hebben.
3 - Heb ik met dit aquarium ook een CO2 pomp nodig?
4 - Wat voor soort grind of zand is het beste.
5 - Welke waterplanten kan ik er in zetten, zowel eetbare als sier en of vaste

Sorry dat ik jullie overval met vele vragen, maar ben een newby en nog steeds lezend op dit forum
 
Leuk he zo'n cadeautje ;)

De regel is dat een goudvis een aquarium nodig heeft van minimaal 1m20 lang en daarna 50L per vis. Met een Juwel vision 450 zit dat dus wel goed en kun je er nog wel een paar bij plaatsen.
Plantjes en goudvissen is geen gemakkelijke combinatie en CO2 lijkt me dan ook overbodig. Je bent meer bezig met de plantjes op z'n plek te houden dan met het groeien ervan.
Waterpest is een simpel en goed plantje voor goudvissen denk ik.
Wat betreft bodem, geen boden is denk ik het makkelijkste en veiligste. Kijk maar eens het fotoalbum van gebruiker @michelle1 door, die heeft al vanalles gehad. Met boden, zonder bodem, met planten en zonder planten. Die zal hier vast straks ook even een bericht plaatsen met meer informatie.


Wel denk ik dat je naast het interne Juwel filter nog wel een extra filter nodig gaat hebben. Goudvissen zijn vissen die een hoop afval produceren en het houden van gousvissen is dan ook niet zo eenvoudig. Veel filtrage nodig en wekelijks een hoop water verversen. Het is dan ook verstandig om voor je begint even goed in je op te nemen dat het best een heel gedoe is. Sommige leden hier vinden het geweldig hoor, dus het is zeker niet alleen maar werk.. maar veel werk zal er zeker in zitten. ;)

Een ander leuk voorbeeld is het fotoboek van Roy. Een Juwel met sluiers en ook redelijk wat planten.

Ik ben zelf niet zo goed in het identificeren van goudvissen maar er zijn soorten die eigenlijk helemaal niet in een aquarium gehouden zouden moeten worden. De 'echte' goudvis is daar een van. Of jij er zo eentje hebt weet ik niet.
Die wordt namelijk te groot en heeft ook lagere temperaturen nodig die je vanuit een huiskamer niet kunt bieden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eigenlijk 100 liter per vis aanhouden, omdat goudvissen nog groter worden dan sluierstaarten.
 
Mijn sluiers vonden het fijn in zand te happen die ze door de kieuwen filterden.
Begin dus niet aan fijn grind of kwarts want dan kan je met een pincet aan de gang.
Een aqua zonder bodem vind ik zelf niks aan.
 
Mijn sluiers vonden het fijn in zand te happen die ze door de kieuwen filterden.
Begin dus niet aan fijn grind of kwarts want dan kan je met een pincet aan de gang.
Een aqua zonder bodem vind ik zelf niks aan.
Mee eens, als je substraat doet neem dan fijn zand (een dun laagje).

En bare-bottom is een acquired taste denk ik. In het begin vond ik het ook niets maar de laatste foto's van michelle vind ik toch wel ok.

E204FE34-39AC-4232-9E63-9A47244A99AE.jpeg
 
Ik heb goudvissen/ sluierstaart vissen in een aquarium gehad en had er het meest last van als er eitjes werden geworpen.
Daar vervuild je bak enorm van. Dus probeer een geslacht te houden. Als het lukt
 
Ook ik heb sluierstaarten, in een 200 l. bak. In het verleden had ik enkelstaartgoudvissen er in, maar de laatste die ik had hadden duidelijk meer ruimte nodig. Die zijn dus naar een vijver van een dorpsgenoot verhuisd.

Jouw vis is een enkelstaart met iets verlengde staart lijkt het wel. Dit zou wel eens een kruising met een komeetstaart kunnen zijn. In ieder geval heb je met een Jewel 450 voldoende ruimte voor deze vis, hoewel dit eigenlijk een vijvervis is. Hij lijkt me niet meer de jongste, klopt dat? Dan heeft hij misschien al jaren in die bak doorgebracht, en zou hij best wel eens uitgegroeid kunnen zijn. Ze kunnen erg oud worden, mijn oudste goudvis is 17 geworden, maar als ze de ruimte hebben kunnen sommige goudvissen wel 30 worden.

Een goudvis is een groepsdier, ik heb er om deze reden 3 rondzwemmen. Mijn vissen zijn alledrie sluierstaarten met vergelijkbare zwemsnelheid. Zo hebben ze gelijke kansen op voer.

Mijn sluierstaarten krijgen zinkende goudvispellets, maar mijn vroegere goudvissen kregen vijverkorrels. Het zijn alleseters. Ze krijgen bij mij ook levende watervlooien, artemia en muggenlarven, maar ook diepvriesvoer, gekookte gepelde doperwten en gestoomde broccoliroosjes.

Verwarming is niet wenselijk, zeker voor enkelstaarten niet. Die voelen zich het prettigst bij 15 a 20 graden.

In mijn bak heb ik filterzand liggen, en mijn vissen grondelen graag, op zoek naar iets lekkers. Voor telescoopogen en sluierstaarten wordt vaak i.v.m. de kwetsbaarheid, maar ook vanwege eitjes en hom, een aquarium zonder bodembedekking gebruikt.

Veel goudvissen slopen graag planten. Ik heb mijn bak beplant met flink wat Javavarens op hout en turfmatjes gebonden, met rondom maaskeitjes zodat ze niet bij de wortels kunnen. Ik heb ook drijfplanten.

Goudvissen eten graag en vervuilen flink. Ik heb twee flinke binnenfilters en een luchtpomp, maar de meeste goudvishouders hebben een flinke externe filter, soms wel twee, die ze afwisselend af en toe uitspoelen in een emmertje aquariumwater. Meer hierover kun je vinden in het "techniek" gedeelte van dit forum, bij "filters".

In ieder geval wens ik je veel geluk met jullie nieuwe huisgenoot.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de antwoorden.
Zie op de foto in deze foto (michelle) iets wat op meerval o.i.d. lijkt, gaat dat samen met goudvissen?
 
Bij Michelle dat zijn Ancistrussen L144.
Gaat prima samen.

Michelle is effe paar dagen aan het relaxen.
 
Dat is de ancistrus inderdaad waarvan 1 blonde (de L144) en 1 wildkleur (de cf cirrhosus) deze soort kan prima gecombineerd worden met sluierstaarten. Let wel op niet alle ancistrussoorten kunnen dat want er zijn er zat die warmer moeten zitten dan gezond is voor je sluiers, dus goed inlezen wat je wil.
 
@Antje, enig idee welke Ancistrus dat is?
Want ik zoek er eentje die 30 graden aan kan.
 

Terug
Bovenaan