DIY CO2 2 flessen systeem uitzetten op vakantie of niet?


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
254
Leeftijd
39
Wij hebben net een nieuw aquarium en deze is nog wel aan het cycelen met helaas een fish-in cycle. Na goed advies op het fourm lijkt het nu goed te gaan
Ik ververst nu om de da 50% van het water, en komende week om de 2 a 3 dagen en daarna om de week.
Plantjes groeien wel maar krijgen vergeleken met de oude blaadjes wel wat dunnere en kleinere blaadjes.
Om ze wat te helpen denk ik erover om een CO2 systeem toe te voegen, die van de mj aquascaping youtube video met gist en gelatine.
Echter gaan we binnenkort op vakantie.
Is het mogelijk om een week lang de co2 toevoer te stoppen of komen de planten dan in problemen met rotting tot gevolg?
 
Waarom zou je de co2 toevoer stoppen?

Als garantie wilt voor ellende zou ik dat zeker doen
 
Is naast de co2 de voeding op orde want als je co2 gaat toevoegen dan moet de rest ook genoeg voorhanden zijn.
 
Dat de blaadjes van je planten veranderen komt vermoedelijk omdat ze boven water gekweekt zijn, en omdat ze nu wat langer onder water staan vervangen ze hun bladeren. Deze nieuwe zijn beter uitgerust om voedingsstoffen op te nemen uit het water.

Ik heb nu een paar topics van je doorgelezen, ik zou je adviseren om eerst eens af te wachten wat de resultaten zijn zonder CO2.
Deze hobby vergt wat geduld, ook al vinden we dat niet altijd even leuk.

Als je dan over een tijdje toch voor CO2 wilt gaan, lees je dan eerst goed in, hoe het werkt, wat de impact is op je aquarium, welke voedingsstoffen je dan moet toedienen, welke verhoudingen je moet aanhouden etc. Welk onderhoud er bij komt kijken?
En als je zover bent, en er dan nog aan wilt beginnen, zou ik adviseren om te investeren in een degelijke set, en geen DIY systeem.

Bjj veel dingen is DIY geweldig. Maar met CO2 vooral een risico.
 

Terug
Bovenaan