Wat is er nieuw

DIY meubel (steigerbuizen, MDF en steigerhout)

• Onderwerp starter Onderwerp starter TomB
  • Startdatum Startdatum
T

TomB

Guest
Een nieuw scapers bakje ...dus ook een nieuw meubel. Ik ben gecharmeerd van de minimalistische ADA bakken en meubels maar hun prijzen zijn toch altijd wel een beetje pijnlijk. Dus een experiment met een bakje (60x30x36, doorzichtige kit) gemaakt door mijn viszaak en een eigen ontwerp kast. De bak is over een tijdje klaar dus ben begonnen met de kast. Zie hieronder het ontwerp.

Fn8Jbts_824zFlvXKJloJjVYCQgXhM-h.jpeg

Heb de kast proberen te ontwerpen met de volgende gedachten in mijn achterhoofd:
- stevige constructie --> frame van steigerbuizen die het gewicht draagt, beplanking enkel voor het uiterlijk
- ontwerp ook te gebruiken voor grotere bakken --> andere maat buizen, andere maat MDF (mogelijk wat meer koppeling en buizen nodig)
- uiterlijk meubel makkelijk aan te passen --> panelen en front makkelijk te vervangen door andere materialen of te schilderen in andere kleur
- kosten aanzienlijk minder dan ADA alternatief

Daarnaast heb ik de beplating wat hoger laten doorlopen om de bak een beetje op te sluiten en de alg die vaak in en net boven de substraat zit te verbergen. Heb een doorlopende grondplaat om geen drukplekken in mij vinyl te krijgen ;-). Zie onder de foto's van de constructie van het meubel. Het schilderwerk en het interieur moet nog gebeuren.

QzZOfzH.jpg

qF6TI26.jpg

Geschatte materiaalkosten EUR 110 - 130. Een MDF meubel is waarschijnlijk goedkoper maar levert niet alle voordelen die ik wil.

WElke voordelen?

Sorry, maar daar zou ik echt geen bak opzetten.
Beetje onzinnig ook,om zo,n constructie te maken.

Zijwandjes MDH 10-12 mm. ook zo licht.

Je steigerplanken. Zitten die vast aan de buizen ? Als dit zo is dan kan het ook niet schranken. Voor de rest niks mis mee zover ik het zo kan zien. Mdf wel goed dichtschilderen anders groeit hij met vocht 😀

Nee, dan niet, met 8 of 16 klemmen.

Helaas zie ik 2 magneetjes zitten.

Als dat zo blijft, vrees ik het ergste.

Wel mooie minimalistische / utilitaire (is dat 'n woord?) uitstraling.

Wat Bertus wel al zegt, qua stevigheid had je die steigerpijpen wel achterwege kunnen laten en gewoon met knappe platen kunnen werken. Als je ziet dat een Rio 400 (veel zwaarder) eigenlijk gedragen wordt door 4 meubelpaneeltjes en een groot achterpaneel, is dit wel aardig overkill.

Maar, mooi is het zeker!!

De constructie is van ijzeren buizen van 26,9 diameter. Deze en de koppelingen zijn gekeurd en kunnen volgens de specificatie voor de max breedte van 60cm 435kg dragen en voor de hoogte van 70cm 725kg dragen. De schuifbelasting van de plakhouders is 900kg. Voor de geschatte 100KG voor een dergelijk aquarium al met al een zekere mate van overdimensionering, daar ben ik het mee eens ;-).

Qua schranken heb ik een inschatting gemaakt dat er voor deze dimensies (en gebruikte buizen) geen extra dwarsliggers nodig zijn. Ik ben er op gaan zitten en heen en weer gaan wiebelen maar er is geen beweging in te krijgen dus dat komt wel goed denk ik.

De volledige belasting zal worden gedragen door de boven en onder plank en de ijzeren constructie. De beplating aan de zijkanten en voorkant heeft geen enkele belasting behalve het eigen gewicht. Hierdoor kunnen deze dan ook verwijderd worden (voor het aanbrengen van een nieuw kleurtje) of het vervangen met een ander materiaal. De koppelingen en buizen zijn her te gebruiken voor een eventueel volgend project met andere maat bak.

Binnenkort schilderen en een plank voor de spullen.

leuk meubel zeg leuk gedaan en och wat de belasting betreft daar maak ik me geen zorgen om je hebt het goed door dacht

succes
en groet

jaap

Leuk bedacht zo'n meubel maar wel een beetje duur.

3 steigerplanken � �12,50 per stuk van 250cm lang voldoen ook... (op maat laten zagen bij de karwei)

244291ikbenfrits_0_84_80cm_60cm_meubel_3.jpg

Mijn Lido 120 incl. grind is ook al gauw 140kg en dat houd dit kastje prima.

371235ikbenfrits_0_84_lido.jpg

Voor �12,50 x 3 = �37,50 + een aantal schroeven en je bent voor �40,- klaar!!

(geschikt voor aquaria van 60 tot 80cm)

(niet op de foto te zien maar er zitten 2 planken aan de achterkant voor de stevigheid)

Ook mooi! Heb ook nooit gezegd dat dit de goedkoopste oplossing zou worden ;-). Het is trouwens aan te raden om als je voor steigerbuizen e.d. aan het shoppen bent om even te googlen. De bouwmarkten zijn erg duur en ook op internet zit er veel prijsverschil. Uiteindelijk met wat zoekwerk heeft het me bijna de helft aan kosten gescheeld.

Fase 2: Ruwbouw klaar. Laag grondverf op de zijpanelen deze zijn klaar voor aflakken. Plank gemonteerd. De niet geschilderde planken beplakt met folie tegen wateroverlast. Het afwerken kan beginnen.

eXB5Mxr.jpg

DptEfN0.jpg

Fase 3: afwerking

Omdat ik de kieren tussen het houtwerk toch niet erg mooi vind, besloten om deze strakker te maken met aluminium profielen en strips. Op naar de laatste fase, aflakken van de zijkanten en het plaatsen van de bak!

iCw5rjq.jpg

vJevxpi.jpg

Keurige kast zo TOP gedaan ik denk dat de aluminiumprofielen zeker hun waarde hebben.

Tja, waarom geen alu staande strips,in plaats van hout?

Ik weet het, slakjes op zout leggen,he. 😀

Volgende keer toch ff voorboren als je gaat schroeven? En niet te diep schroeven? Splijt je hout ook niet. 😀

Ja was een leermomentje, volgende keer voorboren ;-). Aquarium is nog in de maak..... Wachten.....

Zie hier het eindresultaat. Nu verder in een ander onderwerp over de inrichting.

xnrv6Vp.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan