DIY oppervlakte skimmer van PVC voor aquarium


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Ja... zou je zeggen daar is zat info van te vinden op internet maar valt dus vies tegen.

Voor een 530L bak vind ik eigenlijk alle skimmers erg klein en wil een wat grotere skimmer gaan bouwen ca 50mm diameter.
Mijn Ryukins zijn soms best lomp en wil wat degelijks wat niet scherp is.
Ik had een kleine Superfisch skimmer geprobeert maar die hapert best vaak, maar was erg verrast dat de drijvende voerpallets tegen de grill gezogen werden dus niet verloren gaan in de filters. Ook de vissen hadden dit snel gevonden en kwamen daar altijd controleren of er wat te snoepen is.
Nu wil ik eigenlijk de aanzuigbuis niet naast de skimmer hebben maar recht in het midden en de skimmer wat meer van de kant af omdat mijn vriendjes niet achteruit kunnen zwemen en geen scherpe bochten kunnen maken komen ze soms geparkeerd te zitten in een hoek LOL!!. maar ook niet overdreven lang onder het oppervlak hangen.

Heeft iemand daar ooit iets van kunnen vinden?

mvg, Erik
 

Bijlagen

  • DSC03278.JPG
    DSC03278.JPG
    173.7 KB · Weergaven: 460
  • DSC03279.JPG
    DSC03279.JPG
    165.9 KB · Weergaven: 398
Laatst bewerkt:
Ik heb van The King of DIY verschillende systemen met overloopkammen gezien. Heb je daar wat aan?





Heb je trouwens creatief gedaan met die buis in dat skimmertje gestoken. :)
 
Ja... zou je zeggen daar is zat info van te vinden op internet maar valt dus vies tegen.

Voor een 530L bak vind ik eigenlijk alle skimmers erg klein en wil een wat grotere skimmer gaan bouwen ca 50mm diameter.
Mijn Ryukins zijn soms best lomp en wil wat degelijks wat niet scherp is.
Ik had een kleine Superfisch skimmer geprobeert maar die hapert best vaak, maar was erg verrast dat de drijvende voerpallets tegen de grill gezogen werden dus niet verloren gaan in de filters. Ook de vissen hadden dit snel gevonden en kwamen daar altijd controleren of er wat te snoepen is.
Nu wil ik eigenlijk de aanzuigbuis niet naast de skimmer hebben maar recht in het midden en de skimmer wat meer van de kant af omdat mijn vriendjes niet achteruit kunnen zwemen en geen scherpe bochten kunnen maken komen ze soms geparkeerd te zitten in een hoek LOL!!. maar ook niet overdreven lang onder het oppervlak hangen.

Heeft iemand daar ooit iets van kunnen vinden?

mvg, Erik
Wanneer nodig gebruik ik dit, ook een eigenbouw trouwens:
IMG_20190124_132221.jpg
IMG_20190124_132236.jpg
 
Hey Gino en Ben
,
Ja heb ik gezien, maar ik zoek een floating skimmer niet een vaste hoogte wat ik hier zie.
Meer iets als dit:
Maar dan de aanzuig in de skimmer ipv ernaast zodat enkel de dop met sleuven zichtbaar is onder water, maar ook wat meer hufter proof.

Geloof de onderste schets ongeveer weergeeft wat ik bedoel:
 
2021-01-10 18.14.44.jpg

Dit is de mijne, is elektra buis 19mm en 16mm. Past precies en skimmed als een malle! Een drijvende skimmer skimmed vele malen beter dan een overloop.

Deze heeft pompje en filtertje eronder maar je kunt zoiets ook aan een extern filter koppelen lijkt me. Kun je ook nog iets van schuifje bedenken om de instroom snelheid te temperen.
 
en een jbl topclean? Is zo aan te sluiten op een extern filter
 
Je kan een zelfbouw skimmer zo aansluiten op je buitenfilter , dat is makkelijk te maken .
Heb ik lang gebruikt , trouwens 50mm buis voor skimmer ? Met een buisje van 16mm bereik je eveneveel .
Zal zo eens een tekening maken .
 

Bijlagen

  • IMG_0629.JPG
    IMG_0629.JPG
    123.1 KB · Weergaven: 189
Ik heb mijn skimmer zelf gebouwd met 25mm pvc
 

Bijlagen

  • 20200925_142851.jpg
    20200925_142851.jpg
    245.7 KB · Weergaven: 298
  • 20200925_142824.jpg
    20200925_142824.jpg
    131.1 KB · Weergaven: 355
Ziet er goed uit!
IK wil een floating skimmer proberen te maken van pvc maar struikel nu even op de covid winkeltijden dan valt er weinig te passen in de bouwmarkten.
Wil het wel gaan doen als de ruimte er is.
 
Mijne is niet drijvend, maar oppervlakte is normaal gesproken superschoon.
 

Terug
Bovenaan