DIY sponsfilter


Y

Yorick!

Guest
Hallo, vandaag jonge platy’s over gezet in mijn nano aquarium en meteen een sponsfiltertje gemaakt. Dit is het resultaat

7FB598A1-04B2-4A20-BB1E-C6C403C2D01C.jpeg


A5927DE5-E3D3-44EA-87ED-327EDEAFA0A0.jpeg


2B990B3D-0246-4190-A7CF-B34E06EB2962.jpeg


532089AA-0A24-4C43-80BE-A8A010AB5651.jpeg

Ik heb een roestvrije schijf gebruikt met een roestvrije schroef om op de bodem te houden ipv te kitten op een steen de spons is van men oude aquaflow 200. De luchtpomp is niet heel sterk kwa capaciteit, maar denk net genoeg voor een aquariumpje van 20l. hopelijk heb ik het goed gedaan:)
 
Leuk gedaan,hoeveel capaciteit heeft de luchtpomp?
 
Leuk geknutseld hoor:thumbs:. Let wel op de temp deze dagen.
 
Ja temperatuur gaat mischien wel probleem zijn, maar hier vindt ik mischien wel nog iets op. Er zit geen verwarming in, omdat ik er 1 hierbij op gekocht maar niet kan afstellen. De capaciteit van de luchtpomp is???

image.jpg


image.jpg

Ik weet niet waar je dit kan zien?
 
Info:
JBL Prosilent a 50.

Geluidsterkte vergelijkbaar met gefluister (< 38 dB(A)) dankzij speciale pomphuisvoeten, geluidsisolatie en gewicht.
50 l/h luchtcapaciteit met > 160 mbar luchtdruk bij slechts 2,3 W stroomverbruik.
1 membraan en 1 luchtuitgang.
Gereed voor aansluiting met 2 m slang, terugslagklep en uitstroomsteen.
 
:cHeb het gevonden 50l/h. Haha jullie waren me voor sorry
 
Als men platy’s weg gaan. Want dit is een tijdelijk verblijf, kan ik dan de sponsfilter in men 60l aquarium zetten of is dit geen meerwaarde?

Het aquarium is een yamato aquarium kost nieuw 80 euro. Ik heb hem op merkatplaats voor 15 euro kunnen kopen zo goed als nieuw. Was helemaal niet gebruikt:)
 
Mooie prijs voor het bakje,zou zelf wel een sterker pompje kopen hoor want zo is de circulatie minimaal in je bakje.
Zeker met zo'n grote diameter buis van je filter.
 
kan ik dan de sponsfilter in men 60l aquarium zetten of is dit geen meerwaarde?
Als je het niet storend vindt in je bak kun je dat gerust doen. Wat heb je er nu voor filter in zitten?
Voordeel is dat je altijd een ingedraaid filter hebt voor een bakje dat je bv als quarantaine kunt gebruiken.
 
Ik heb altijd een extra binnenfilter in de bakjes draaien voor het geval er een uitvalt of ik ergens anders nodig heb.
 
hoe gaat het eigenlijk met de pauwogen?
 
Nieuwe luchtpomp is beetje “duur”. Had deze sponsfilter gemaakt, omdat ik alle nodige spullen had en natuurlijk veel leuker is om te maken en goedkoper. Zou het echt noodzakelijk zijn in zo een klein bakje voor een sterkere luchtpomp?

Ik heb nu een aquaflow 200 in men 60l bakje.

De pauwogen heb ik al hele tijd niet meer het mannetje had ik 4 maanden geleden onder de kast gevonden. Hij was blijkbaar uit het aquarium gesprongen met kap erop. Heel knap hoe die dat heeft gedaan en het vrouwtje is erna in een natuurlijke dood gestorven. Jammer, het zijn hele toffe en mooie visjes. In de toekomst ga ik ze zeker opnieuw houden
 
Nieuwe luchtpomp is beetje “duur”. Had deze sponsfilter gemaakt, omdat ik alle nodige spullen had en natuurlijk veel leuker is om te maken en goedkoper. Zou het echt noodzakelijk zijn in zo een klein bakje voor een sterkere luchtpomp?

Goede circulatie/filtratie is in elk bakje noodzakelijk natuurlijk.
Hoeveel liter is het bakje en stond het pompje aan toen je de foto's maakte?
 
Goede circulatie/filtratie is in elk bakje noodzakelijk natuurlijk.
Hoeveel liter is het bakje en stond het pompje aan toen je de foto's maakte?
Het bakje is 20l en ja die stond aan
 
Moest ff goed kijken maar ik zie idd wel wat bellen uit de uitstroom komen.
Voor zomaar wat visjes op te kweken zou het in principe wel genoeg moeten zijn.
 
Is moeilijk te fotograferen. Het zijn 7 platy’s. Ze zijn nog niet zo groot maar wel al stukje gegeoeit. Is het normaal dat het water niet meer zo helder is. Wat mistig?

image.jpg


image.jpg
 
Als ik in het aquarium kijk zie ik ook dat het water circuleert. Mss wel traag maar het werkt toch.

Weet iemand hoe ik de temperatuur omlaag kan krijgen want zo een klein bakje warmt natuurlijk ook snel op
 
Zo'n klein bakje koelt ook weer relatief snel af natuurlijk.
Je zou de dekplaat eraf kunnen laten, door de verdamping koelt het water ook af. Evt. van een afstandje er een ventilator over laten blazen - maar dan wel even de temperatuur in de gaten houden.

Hoe warm is je bakje eigenlijk? Misschien is het niet eens nodig voor je bewoners.
 
Hoelang draait dit bakje nu? want een witte waas komt vaak voor bij een opstart.
 
Ok de aquarium was 28 graden nu met ventilator een paar graden lager. Het bakje draait 2 dagen
 
2 dagen is veel te kort om er dan al visjes in te doen, dat is dus ook waarom die wit uitslaat
 
2 dagen is veel te kort om er dan al visjes in te doen, dat is dus ook waarom die wit uitslaat
Hoezo is dit te kort. de helft is toch van het aquarium van waar hij uit komt. Het witte waas was al na dag weg en na week is hij beetje groen
 
Ik ga daar niet eens op reageren, want je doet er toch niks mee en gezien je al een ruime 4 jaar lid bent had ik wel verwacht dat je ondertussen het e.e.a. geleerd had.
 
Ik ga daar niet eens op reageren, want je doet er toch niks mee en gezien je al een ruime 4 jaar lid bent had ik wel verwacht dat je ondertussen het e.e.a. geleerd had.
Ik heb ook uit alles geleerd maar ik kan toch ook de helft verversen van men aquarium en als ik n da helft vul met goed water en de andere helft klaar maak met kraanwater + spul. Dan zou dit toch ook moeten lukken?
 

Terug
Bovenaan