Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Berichten
99
Leeftijd
22
Hoiii,

Op internet kwamen een website tegen waarin ze uitleggen hoe je terassen in het aqaurium kunt maken. we hebben een 130L aquarium
Dit leek ons een super gaaf idee, zeker om wat meer diepgang te creeren in het aquarium. Zo willen wij met plexiplaat een lang terras (ophoging) achterin het aquarium maken en dan buisjes er in verwerken waardoor er "tunnels" onstaan, dan gaat er naar ons idee minder zwemruimte verloren.. 1 verdieping word ongeveer 3 tot 5cm hoog en de ander 6 tot 10cm. Ook worden door superfish kant en klare terrasen verkocht.

Ons idee was om om plexiglas te buigen, en daar dan leisteen tegen aan te plakken. Zou dat plexiglas er tussen moeten of kan het ook alleen met opgestapelde leisteen?

Nu vragen wij ons af hoe dat precies zit met de watercirculatie.
Moet je zo'n terras opvullen tot de rand met zand of grind? of is de ruimte hieronder hol? En komt er dan geen bodemrot?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeen.
 
In plaats van plexiplaat kan je ook dubbelwandig PP plaat gebruiken. Veel makkelijker te snijden en buigen.
Ik heb hier strippen van gesneden en met silicone aan de bodem gelijmd. Dat werkt prima...dan moet je bak nog wel leeg zijn.

Gelijk uit stukjes leisteen kan ook prima. Heb ik ook al gedaan vroeger. Testen op kalk om zeker te zijn dat het wel puur lei is. Gewoon met silicone lijmen en na uitharden kan het in de bak.
Dan hoeft de bak niet leeg te zijn en heb je ook geen plexiplaat nodig.

De terrassen heb ik volgegooid met aqua soil, daar grind overheen. Maar alleen grind kan ook.

Bodemrot is een term die hier vaak geroepen wordt. Maar heeft iemand hier voorbeelden van? Komt dit regelmatig voor?
Naar mijn idee eigenlijk alleen, na lange tijd, als je een voedingsbodem onder het substraat hebt zoals Floredepot en/of geen stroming/filter.
Of als je echt heel slecht onderhoud doet misschien? Volgens mij is het over het algemeen relatief zeldzaam.
Maar ik kan er helemaal naast zitten.
 
Oh super bedankt voor je reactie.

denk dat het dan toch inderdaad met leisteen zelf gedaan word, dus de plexiplaat weglaten. Heb jij er ook tunnels en/of holen in gemaakt?
Met aquasoil ben ik alleen niet zo bekend, is dit hetzelfde als een voedingsbodem?
 
In plaats van plexiplaat kan je ook dubbelwandig PP plaat gebruiken. Veel makkelijker te snijden en buigen.
Ik heb hier strippen van gesneden en met silicone aan de bodem gelijmd. Dat werkt prima...dan moet je bak nog wel leeg zijn.

Gelijk uit stukjes leisteen kan ook prima. Heb ik ook al gedaan vroeger. Testen op kalk om zeker te zijn dat het wel puur lei is. Gewoon met silicone lijmen en na uitharden kan het in de bak.
Dan hoeft de bak niet leeg te zijn en heb je ook geen plexiplaat nodig.

De terrassen heb ik volgegooid met aqua soil, daar grind overheen. Maar alleen grind kan ook.

Bodemrot is een term die hier vaak geroepen wordt. Maar heeft iemand hier voorbeelden van? Komt dit regelmatig voor?
Naar mijn idee eigenlijk alleen, na lange tijd, als je een voedingsbodem onder het substraat hebt zoals Floredepot en/of geen stroming/filter.
Of als je echt heel slecht onderhoud doet misschien? Volgens mij is het over het algemeen relatief zeldzaam.
Maar ik kan er helemaal naast zitten.
Bodemrot is wanneer je bodem zo dicht zit met vuil dat er geen zuurstof in kan stromen en alleen anearobische bacteriën nog het organisch materiaal kunnen verwerken. Dit veroorzaakt nare rotte luchten wat kenmerkend is voor een rotte bodem. Maar over het algemeen heeft elke aquarium een rottende bodem. Alleen de term bodemrot word vooral gebruikt als je spreekt van symptomen zoals verkleuring of slechte geur. Het is in kleine mate niet gevaarlijk voor vissen maar als heel je bodem aan het rotten is kan er zo veel stoffen vrij komen die je vissen laten stikken. Over het algemeen zal dat niet zo snel gebeuren.
 
Het is een zeer welkom idee wat er hier gesteld wordt.
Juist het gegeven dat er sommige soorten planten wat liever dicht onder het licht groeien, dan is een zekere terrasopbouw wel handig.
Ik heb zelf om het te proberen wel eens met terracotta en plasticpotjes terrasjes gebouwd, dat is ook niet onverdienstelijk hoor en je krijgt meteen een indruk van hoe het eruit kan zien gaan en dan zit het nog nergens aan vastgeplakt.
 
Heb voor nu wit zand als bodem gebruikt.
Helaas blijft wit niet wit. zucht.
In het aqaurium zitten een betta, borara en pareldanios. Houden deze juist van een lichte bodem of een iets donkere?

We hebben al wel een tijdje het idee om de bodem te vervangen voor een ander kleur zand, en om dan meteen de terassen erbij te plaatsen. Zouden schuilholen en tunnels voor eronder een goed idee zijn? Deze worden dan gemaakt door grijze buisjes.
Ik heb ooit iets gehoord om in een terras een panty met steentjes te leggen. Weet iemand misschien waarvoor dit is en of het een meerwaarde heeft om te doen?
 
Oh super bedankt voor je reactie.

denk dat het dan toch inderdaad met leisteen zelf gedaan word, dus de plexiplaat weglaten. Heb jij er ook tunnels en/of holen in gemaakt?
Met aquasoil ben ik alleen niet zo bekend, is dit hetzelfde als een voedingsbodem?
Nee geen holen, snap eerlijk gezegd niet precies wat je hier bedoeld. Wat voor vissen heb je die hier in zouden moeten gaan zwemmen?

Bij mij is het meer glooiend dan echt terrassen. Dus voorin 1cm dik en geleidelijk oplopend tot 7cm naar de achter en zijwand.
De PP strippen zorgen alleen voor dat als niet naar voren toe egaliseert over tijd. Ze zijn niet zichtbaar.

Opvullen met lavasplit is trouwen ook een goekope optie als je een dikke laag maakt. Eventueel in filterzakken. Dit maakt planten wel moeilijker in mijn ervaring.

Aqau soil is een voedingsbodem op basis van klei bolletjes. Moet je je wel even goed over inlezen voor je er mee aan de slag gaat. Maar is enorm veel over te vinden online.
Eigenlijk alleen nodig als je echt veel, volle en snelgroeiende planten wilt van bepaalde soorten. Of voor sommige moeilijker te houden garnalen. Of een onderhoudsarm, low tech aquarium.
Relatief duur voor een grotere bak/laag
 
1669718161077739907039.jpg
 
Ik heb geen aandelen erin hoor, maar dit soort constructies zijn ook met oude legosteentjes te bouwen, wie heeft het niet in huis en houden we er in onze bakjes nog eens wat plastic soep voor ze tegen🤗😍😘😗😙😚
 
In plaats van plexiplaat kan je ook dubbelwandig PP plaat gebruiken. Veel makkelijker te snijden en buigen.
Ik heb hier strippen van gesneden en met silicone aan de bodem gelijmd. Dat werkt prima...dan moet je bak nog wel leeg zijn.

Gelijk uit stukjes leisteen kan ook prima. Heb ik ook al gedaan vroeger. Testen op kalk om zeker te zijn dat het wel puur lei is. Gewoon met silicone lijmen en na uitharden kan het in de bak.
Dan hoeft de bak niet leeg te zijn en heb je ook geen plexiplaat nodig.

De terrassen heb ik volgegooid met aqua soil, daar grind overheen. Maar alleen grind kan ook.

Bodemrot is een term die hier vaak geroepen wordt. Maar heeft iemand hier voorbeelden van? Komt dit regelmatig voor?
Naar mijn idee eigenlijk alleen, na lange tijd, als je een voedingsbodem onder het substraat hebt zoals Floredepot en/of geen stroming/filter.
Of als je echt heel slecht onderhoud doet misschien? Volgens mij is het over het algemeen relatief zeldzaam.
Maar ik kan er helemaal naast zitten.
Toen ik ene groot stuk kienhout in het aquarium had staan had ik behoorlijk last van bodemrot en dan vooral aan de achterkant ervan waar weinig tot geen stroming was. Planten groeide op die plek ook heel slecht. Denk dat je met terrassen prima kan werken alleen zou ik wel zorgen voor voldoende stroming tussen de terrassen in
 
Stroming is inderdaad nog wel even een dingetje. Zijn we hard mee bezig om dat goed te krijgen. Het filter hangt nu verstopt tussen de planten maar het lijkt toch alsof dit niet goed genoeg werkt.

Hoe zouden we de beste stroming tussen de terrassen kunnen krijgen?

Het idee is om zoiets te maken. Zoals je kunt zien zit er in de middelste een hol. dit is gemaakt door erachter een glazen flesje te doen. De onderste is met de stukken gemaakt die pets place verkoopt.

1669722958552.png


1669722971989.png



Omdat we voornamelijk lange planten hebben vonden we het werken met terassen wel heel gaaf. geeft meer diepte.

1669723031413.png
 
Ik zie de toegevoegde waarde van de holen of tunnels niet. Vissen zijn geen hamsters, de meeste soorten gaan er echt niet in. Vuil wel...
 
Ik zie de toegevoegde waarde van de holen of tunnels niet. Vissen zijn geen hamsters, de meeste soorten gaan er echt niet in. Vuil wel...
Ligt er een beetje aan hoor! Ik heb een uitgehold stuk nephout van plastic in mn bak waar regelmatig sommige vissen doorheen gaat. Ook heb ik gemerkt dat vissen soms graag in de schaduw zitten. Ik denk alleen vooral dat ze hun overweging maken gebaseerd op overlevingsinstinct. Als de hol te donker en rare hoeken en gangen heeft kan de vis niet bepalen of het veilig is binnen. Dan vermijd hij de hol. Maar de vis wilt ook alleen maar naar binnen als hij weet dat hij ook veilig en snel naar buiten kan gaan.

Dus als de opening groot genoeg is en hij zich gemakkelijk om kan draaien en het geen heel tunnelsysteem is heb je best kans dat alle soorten vissen wel eens rondhangen, al is het bij de opening. Het geeft ze een gevoel van veiligheid en dat ze kunnen terugtrekken. Met de gedachten dat als er gevaar dreigt ze kunnen verstoppen in de tunnel.

Dan heb ik nog niet gesproken over andere soorten vissen zoals ancistus die holen moeten hebben. Of kuhlis die meer in een hol zitten dan zich laten zien. Of een corydoras die na het foerageren tot rust wilt komen en kunnen schuilen in dien mogelijk aangezien het schuwe vissen kunnen zijn.

Een tunnel zorgt voor variatie, in belichting, in stroming maar ook in bacteriën. Op plekken waar minder stroming is en veel vuil ophoopt zijn ook hele nuttige bacteriën die dingen kunnen die andere bacteriën niet kunnen. En kunnen net zo goed essensieel zijn in een gebalanceerd aquarium. 😄

Als je dan een nestje van hooi maakt aan het einde van de tunnel broeden de vissen ook nog is hun eitjes daar uit! Flauw grapje natuurlijk 😂🐣
 

Terug
Bovenaan