dode Cory


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
572
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Weer een dode cory.

Het is een lang topic, dus ik zal het samenvatten:
  • Geleidelijke sterfte onder corydoras trilineatus. Tevens bij 2/3e van de cory's afgesleten baarddraden;dus niet bij allemaal.
    • Altijd maar 1 dode per keer. Zit meestal 1-4 maanden tussen de sterfgevallen.
    • In 1.5 jaar tijd 4x een klein aantal corydorassen toegevoegd, van 3 verschillende winkels. In totaal 15 cory's gekocht, waarvan er nu nog 5 over zijn.
  • Mogelijke oorzaken:
    1. Scherp zand slijt baarddraden af --> AF vindt dit onwaarschijnlijk, voor zekerheid zand gevoeld: niet opvallend scherp. Zie ook foto.

    2. Slechte watercirculatie over de bodem? --> Ik denk dat de circulatie goed is, i.i.g. vooraan zie ik dingen meedwarrelen met de stroming.

    3. Te weinig voer? --> Op eerdere foto's vonden 2 personen mijn cory's te mager. Ik zie het echter niet, ze zien er net zo uit als op foto's op internet en zijn niet magerder dan toen ik ze kocht. -Ik geef ze zinkende kleine pellets en ik zorg er altijd voor dat er voer op de bodem komt. Ik voer 1x per dag. Ze doen er ong 3 minuten over om het meeste op te eten en dan nog 15 min voor de laatste korrels (moeten ze zoeken).
      -Ongeveer 1x per 3 weken een beetje diepvrieskreefteneitjes.
      -Concurrentie bestaat alleen uit appelslakken en garnalen en ik let er op dat niet 1 grote appelslak alles pakt.
      -De cory's waren lange tijd schuw, maar dan zorgde ik ervoor dat het rustig was als ik ze voerde en dan kwamen ze toch eten. Schuwheid is opgelost met espei's als dither fish.

      In bijlage: nieuwe foto's van de cory's om te zien of ze mager zijn en een foto van de hoeveelheid voer die 5 cory's 1x per dag krijgen.

    4. Vieze bodem? Bodemrot? Rottend voedsel of andere troep? --> Ik voer zeker niet te veel en alleen op 1 plek, het komt dus niet her en der.
      Sinds de start van dit topic ben ik geregeld de bodem gaan stofzuigen, niet alleen oppervlakkig, maar ook diep. In de hoeken kan soms wat bruin, zeer fijn "slib'' liggen (volgens mij is dat normaal.)
      Er is geen bodemrot, ik heb overal geprikt, komt geen gas uit.

    5. Onvoldoende gasuitwisseling? Denk daarvoor bijv. aan oppervlaktebeweging. --> lijkt mij in orde, filteruitlaat staat schuin omhoog, geeft mooie rimpeling vh water.

    6. Bacteriebron/rotting in filter. Bizarre witte slierten als pomp 2 uur uitgestaan heeft tijdens onderhoud --> dit leek mij uiteindelijk het probleem, echter heb ik dit opgelost. Tussen filterhuis (intern juwelfilter) en de zijwand/glas zat een heel dun laagje wit materiaal. Paar keer schoongemaakt, hielp iets. Uiteindelijk dit afgeplakt tegen licht en het is 100% verdwenen.
      Filterhuis zelf meerdere keren helemaal schoongemaakt (niet de sponzen natuurlijk).

    7. Allemaal doorgefokte, zwakke cory's zoals bij de panda's? --> Niet heel waarschijnlijk, want ze komen van 3 verschillende winkels waarvan 1 niet bij Ruinemans koopt en 1 ander wel. Laatste weet ik niet.

    8. Waterwaardes niet goed. --> Met druppeltests in orde & alle andere vissen zijn kerngezond. Meestal dit soort waardes:
      pHKH
      HCO3
      GHNH3 mg/mlNO2
      mg/ml
      NO3
      mg/ml
      PO4
      mg/ml
      7.557was na opstart 4 maanden lang 0.0, daarna niet meer gemeten.was na opstart 3 maanden lang 0.0, daarna niet meer gemeten.204.0 – 5.0


      Wat valt er nog te doen? Ik ga denk ik speciale cory voertabletten kopen, zodat ik ze wat exacter kan voeren. En dan liever iets te veel dan te weinig de komende tijd.
      Tevens ga ik door met bodemonderhoud. Staat nu even on hold omdat meerdere nieuwe planten zich proberen te wortelen en die gaan nu al wel eens los.

      @ Beheer: aangezien het zo'n langdurig en blijkbaar lastig probleem is, zou ik graag een verwijzing naar deze samenvatting in het Ziekte-forum plaatsen, zodat hopelijk meer leden het zien. Is dat toegestaan? Ben bang dat deze lange thread die niet altijd to-the-point was nieuwe lezers afschrikt.
 

Bijlagen

  • witte slierten.jpeg
    witte slierten.jpeg
    109.3 KB · Weergaven: 143
  • cory groot.jpeg
    cory groot.jpeg
    91.2 KB · Weergaven: 139
  • cory 1.jpeg
    cory 1.jpeg
    78.6 KB · Weergaven: 143
  • voer.jpeg
    voer.jpeg
    112.3 KB · Weergaven: 133
  • zand.jpeg
    zand.jpeg
    89 KB · Weergaven: 147
  • 3 cory's.jpeg
    3 cory's.jpeg
    57 KB · Weergaven: 150
  • okt de 30e 2021.jpg
    okt de 30e 2021.jpg
    306.6 KB · Weergaven: 151
Laatst bewerkt:
Geef je ze ook groenvoer? want dat word vaak vergeten dat corydoras ook een groenbehoefte hebben, zou minimaal 1x p/w algentabletjes gaan voeren
Vergeten te vermelden inderdaad. Ik geef zeker 1x per week een algentablet en soms een heel dun plakje geblancheerde courgette. De courgette kijken ze niet naar om, maar de algentablet vinden ze heel lekker.
 
Hier een link naar meer over het probleem:

 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Lijkt mij in dit geval ook niet je bodem. Er staat dat het afgerond kwarts korrels zijn wrs vergelijkbaar met die van Dennerle maar in kleinere maat. Volgens mij heb ik het al is eerder gemeld maar zou het wellicht zoeken in het voer en dan wellicht dat je te weinig of verkeerd voert. Als ze te weinig goede voedingsstoffen binnenkrijgen zal dat ook nadelig op hun immuunsysteem werken waardoor ze weer vatbaarder worden voor infecties (bekdraad rot).

Ik zelf heb C aeneus op Dennerle kristalquartz van 1 tot 2mm, zijn ook afgeronde korrels en gaat al meer dan 10 jaar goed. Voer wel gevarieerd verschillende droogvoeders waaronder ook algentabs.

Gr
Stefan
 
Ikzelf voer hier mijn 3 corydorasgroepen letterlijk nooit dierlijk voer en ze eten enkel mee wat de algeneters krijgen en alles kweekt en groeit goed en nooit dode vissen
 
Hoi Antje,
Dit zijn de algentabletten die ze bij mij krijgen: https://www.tetra.net/nl-nl/producten/tetra-pleco-spirulina-wafers
Dat lijkt jou dus geen verkeerde keuze?
Mooi dat het bij jou goed gaat met alleen plantaardig! Dus ze krijgen ook geen pellets of iets dergelijks?
Ja zoals je al op de verpakking kan lezen: eiwitbron, dus barstensvol vismeel, niet echt een algentablet dus, zelf gebruik ik sinds enige maanden deze https://www.vivani-fishfood.nl/visvoer-aquarium-bulk/visvoer-wafels/31040250.html, voorheen haalde ik algentabletten bij voervoorvis.nl maar daar eten ze niet goed van
 
Ja zoals je al op de verpakking kan lezen: eiwitbron, dus barstensvol vismeel, niet echt een algentablet dus, zelf gebruik ik sinds enige maanden deze https://www.vivani-fishfood.nl/visvoer-aquarium-bulk/visvoer-wafels/31040250.html, voorheen haalde ik algentabletten bij voervoorvis.nl maar daar eten ze niet goed van
Ik snap Nicolientje niet. Waaruit maak je op dat de Tetra tabletten vol vismeel zitten? Ik kan het in ieder geval nergens vinden.
Sterker nog: in Tetra zit 1,5 keer zo weinig ruw eiwit dan in Vivani (al zegt dat ook niets, aangezien er niet bij staat of het plantaardig of dierlijk eiwit is).

Tetra:
Ruw eiwit 30,0%, Ruw vet 6,0%, Ruwe celstof 5,0%, Vochtgehalte 9,0%

Vivani:
Ruw eiwit 48%, Ruw Vet 7%, Voedingsvezel 4.5%, As <12%.

Ik voer mijn verschillende cory-soorten voornamelijk dierlijk (en 1-2x p/week sera Spirulina Tabs Nature). Ook nooit uitval, gezonde vissen en kweken als een malle.
De sera tabletten bestaan overigens uit 24% spirulina (Vivani slechts uit 6%).
 
Ik snap Nicolientje niet. Waaruit maak je op dat de Tetra tabletten vol vismeel zitten? Ik kan het in ieder geval nergens vinden.
Sterker nog: in Tetra zit 1,5 keer zo weinig ruw eiwit dan in Vivani (al zegt dat ook niets, aangezien er niet bij staat of het plantaardig of dierlijk eiwit is).

Tetra:
Ruw eiwit 30,0%, Ruw vet 6,0%, Ruwe celstof 5,0%, Vochtgehalte 9,0%

Vivani:
Ruw eiwit 48%, Ruw Vet 7%, Voedingsvezel 4.5%, As <12%.

Ik voer mijn verschillende cory-soorten voornamelijk dierlijk (en 1-2x p/week sera Spirulina Tabs Nature). Ook nooit uitval, gezonde vissen en kweken als een malle.
De sera tabletten bestaan overigens uit 24% spirulina (Vivani slechts uit 6%).
Mijn uitspraak basseer ik op eerdere opgedane ervaringen van mensen die tetra voerden aan hun algeneters en die vervolgens bloat kregen (dat krijgen algeneters van dierlijke eiwitten)
 
En waarom gebruik je dan zelf Vivani voer? Daar lijkt veel meer vismeel in te zetten en een zeer beperkt percentage spirulina.
Ik probeer je te begrijpen, maar dat lukt me nog niet.
 
Als je op jouw linkje klikt dan zie je toch echt:
Samenstelling:
Vismeel, Tarwemeel, Sojaschrot, spirulina, Gammarus, grasmeel, Spinazie meel, Tarwekiemen, guargom, Zeewier (gedroogd)
Vismeel zelfs als eerste genoemd, doorgaans is dat dan ook het grootste bestandsdeel.
 
Als je op jouw linkje klikt dan zie je toch echt:

Vismeel zelfs als eerste genoemd, doorgaans is dat dan ook het grootste bestandsdeel.
Ging ervanuit dat er geen vismeel inzat (manlief koopt altijd het voer en hij had deze gevonden als zijnde goed voor algeneters) al zal het aandeel dan niet substantieel zijn gezien de andere ingredienten maar dat is uiteraard een aanname
 
Ging ervanuit dat er geen vismeel inzat (manlief koopt altijd het voer en hij had deze gevonden als zijnde goed voor algeneters) al zal het aandeel dan niet substantieel zijn gezien de andere ingredienten maar dat is uiteraard een aanname

Zit zeker vismeel in deze wafels. Het zijn vrij goedkope voeders, dus ik gok zelf op best veel vismeel. Deze mini wafels vind ik persoonlijk niet geweldig. Mijn vissen kijken er nooit naar om, maar bovenal vind ik ze kwalitatief om de een of andere reden niet goed voelen/ruiken/uitzien. Vind ze ook relatief veel vervuilen, maar is al jaren geleden dat ik ze voor het laatst heb geprobeerd. Weet niet of dat in de tussentijd verbeterd is, maar denk het niet. Er staat dat er 6% spirulina in zou zitten, maar de 'normale' algenwafels hebben dat ook en die ruiken veel meer naar groen voer. Ik vind deze miniwafels wat 'industrieel' (?) ruiken. Overigens zit er in de colour, health en spirulina qua voedingswaarde en vitamines steeds hetzelfde in. Ik weet niet of dit een fout op de website is. Ik kan donderdag eens even op de labels kijken of ik iets kan vinden.

In het verleden waren er andere mini wafels, die vond ik een stuk beter maar zijn al jaren uit het assortiment.

Overigens zijn de betreffende miniwafels hetzelfde als deze: https://www.devisvoerwebwinkel.nl/mini-algen-wafers-6-spirulina.html (bij vivani kun je immers niet meer bestellen nu)
 
Zit zeker vismeel in deze wafels. Het zijn vrij goedkope voeders, dus ik gok zelf op best veel vismeel. Deze mini wafels vind ik persoonlijk niet geweldig. Mijn vissen kijken er nooit naar om, maar bovenal vind ik ze kwalitatief om de een of andere reden niet goed voelen/ruiken/uitzien. Vind ze ook relatief veel vervuilen, maar is al jaren geleden dat ik ze voor het laatst heb geprobeerd. Weet niet of dat in de tussentijd verbeterd is, maar denk het niet. Er staat dat er 6% spirulina in zou zitten, maar de 'normale' algenwafels hebben dat ook en die ruiken veel meer naar groen voer. Ik vind deze miniwafels wat 'industrieel' (?) ruiken. Overigens zit er in de colour, health en spirulina qua voedingswaarde en vitamines steeds hetzelfde in. Ik weet niet of dit een fout op de website is. Ik kan donderdag eens even op de labels kijken of ik iets kan vinden.

In het verleden waren er andere mini wafels, die vond ik een stuk beter maar zijn al jaren uit het assortiment.

Overigens zijn de betreffende miniwafels hetzelfde als deze: https://www.devisvoerwebwinkel.nl/mini-algen-wafers-6-spirulina.html (bij vivani kun je immers niet meer bestellen nu)
Ja qua vervuilen via het voer, heb ik dat juist met vivormo en andere dierlijke tabletten dat dat enorm je water belast en je veel sneller een nitrietpiek te pakken hebt daardoor
 
Ging ervanuit dat er geen vismeel inzat (manlief koopt altijd het voer en hij had deze gevonden als zijnde goed voor algeneters) al zal het aandeel dan niet substantieel zijn gezien de andere ingredienten maar dat is uiteraard een aanname
De ingrediënten die als eerste genoemd worden hebben het grootste aandeel.

Zo kijk ik naar producten wanneer er geen percentages op gezet worden. Al zouden ze gewoon percentages moet gebruiken.
 
Dat kan nu hier voor Vivani producten:

I know, maar is gewoon één van de verdelers. Heeft wel alles van Vivani als het goed is, in principe heeft hij de webshop 'overgenomen' en was de eis dat hij het volledige assortiment zou aanbieden.

De ingrediënten die als eerste genoemd worden hebben het grootste aandeel.

Zo kijk ik naar producten wanneer er geen percentages op gezet worden. Al zouden ze gewoon percentages moet gebruiken.
Klopt. Ik ga donderdag even kijken of ik meer kan achterhalen. Kan niks beloven.
 
Die rode pellets die je op de foto ziet, lijken op de pellets die ik ook geef aan mijn cory sterbai en heet Tropical Corydoras en lijkt mij prima voer. Daarnaast geeft ik ze Tetra tablets tabimin (dierlijk), Sera Vivormo (alg) en diepvries rode muggenlarven. Soms courgette of komkommer. En ze doen het er al 11 maanden allemaal goed op, iig geen uitval gehad.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik hoop dat je een oplossing gaat vinden voor je probleem ;)
 
Hoi Antje,
Dit zijn de algentabletten die ze bij mij krijgen: https://www.tetra.net/nl-nl/producten/tetra-pleco-spirulina-wafers
Dat lijkt jou dus geen verkeerde keuze?
Mooi dat het bij jou goed gaat met alleen plantaardig! Dus ze krijgen ook geen pellets of iets dergelijks?
Okay, dus samengevat:
- De tabletten die ik zelf geef bevatten géén dierlijke ingredienten, zoals te lezen is als je op de bovenstaande link klikt. Daar staat:
"Samenstelling: Granen, Plantaardige eiwitextracten, Plantaardige bijprodukten, Gist, Oliën en vetten, Algen (Ascophyllum Nodosum 3,0%, Spirulina 0,9 %), Mineralen."

- De tabletten die Nicolientje geeft bevatten onverwacht toch vismeel.

We kunnen dus blijkbaar niet stellen dat een vegetarisch dieet voor corydorasssen sowieso geschikt is. Dan ga ik toch tabletten kopen waar juist wel dierlijke ingredienten in zitten.
Bedankt allen voor de input tot dusver.
 
Okay, dus samengevat:
- De tabletten die ik zelf geef bevatten géén dierlijke ingredienten, zoals te lezen is als je op de bovenstaande link klikt. Daar staat:
"Samenstelling: Granen, Plantaardige eiwitextracten, Plantaardige bijprodukten, Gist, Oliën en vetten, Algen (Ascophyllum Nodosum 3,0%, Spirulina 0,9 %), Mineralen."

- De tabletten die Nicolientje geeft bevatten onverwacht toch vismeel.

We kunnen dus blijkbaar niet stellen dat een vegetarisch dieet voor corydorasssen sowieso geschikt is. Dan ga ik toch tabletten kopen waar juist wel dierlijke ingredienten in zitten.
Bedankt allen voor de input tot dusver.
Ik geef Hikari. De oranje verpakking met de cory en Botia erop. Daarnaast bassleer acai en zo nu en dan een "hou.je.algenwaffel" 😬😜
Cory's doen het hier prima 😄
 
Je zou ook eens raad kunnen vragen op de facebookgroep corydoras Nederland. Diepvries tubifex, zwarte mug, met mate rode mug, grindalwormen wordt vaak aangeraden.
 
Na lange tijd weer een update: uiteindelijk zijn er maar 2 cory's overgebleven. Precies de 2 die waarschijnlijk geen trilineatus zijn, maar een gelijkende, grotere soort.
Aangezien er de laatste maanden geen uitval meer was, heb ik het aangedurfd nieuwe te kopen, maar dit keer PALEATUS. Deze zouden sterker zijn.
De hobbykweker kwam nog met een suggestie: dat mijn tabletten te hard/stevig zouden zijn.
Is dat plausibel?
Groeten,
 
Ook had zij de ervaring dat de trilineatus als soort een zwakke gezondheid heeft.

Mbt de voertabletten: ik stap nu simpelweg over naar hetzelfde voer dat zij gaf, namelijk de tabletten van voervoorvis. Die worden snel zacht en aangezien het bij haar werkt, lijkt me dat een veilige keuze.
 
uiteindelijk zijn er maar 2 cory's overgebleven. Precies de 2 die waarschijnlijk geen trilineatus zijn, maar een gelijkende, grotere soort.

3 cory's.jpeg

Ik dacht al, toen ik deze foto zag: is die voorste cory wel van dezelfde soort? Vooral de snuit valt op, die is verder uitgebouwd. Zou goed kunnen dat dit een C. leopardus is, zoals mijn groep. Die lijken erg op de trilineatus maar verschillen dus van bouw, tekening en zijn daarnaast iets groter, gemiddeld gezien. Of het is nóg een andere soort, want er bestaat een heel spectrum van gelijkende soorten die zich allemaal aan net iets andere omstandigheden hebben aangepast.
Omgekeerd aan jouw situatie heb ik een cory die een rondere snuit heeft dan de rest en die misschien wel een trilineatus is. :juggle:

Mocht je ooit een adresje zoeken voor je twee overblijvers: ze zijn welkom. ;) Mijn groep is met 6 stuks niet extreem groot.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Bekijk bijlage 354750

Ik dacht al, toen ik deze foto zag: is die voorste cory wel van dezelfde soort? Vooral de snuit valt op, die is verder uitgebouwd. Zou goed kunnen dat dit een C. leopardus is, zoals mijn groep. Die lijken erg op de trilineatus maar verschillen dus van bouw, tekening en zijn daarnaast iets groter, gemiddeld gezien. Of het is nóg een andere soort, want er bestaat een heel spectrum van gelijkende soorten die zich allemaal aan net iets andere omstandigheden hebben aangepast.
Omgekeerd aan jouw situatie heb ik een cory die een rondere snuit heeft dan de rest en die misschien wel een trilineatus is. :juggle:

Mocht je ooit een adresje zoeken voor je twee overblijvers: ze zijn welkom. ;) Mijn groep is met 6 stuks niet extreem groot.
Denk dat je gelijk hebt. Op sommige foto's op internet heeft de c. leopardus echt alleen stippen, en op sommige het "trilineatus-printje" zoals bij mij.
 
Ze verschillen ook binnen de soort van tekening, wat identificatie van de soort nog lastiger maakt. Bij mij hebben sommige vooral lijntjes en andere weer meer stippels.

Heb geprobeerd een filmpje te maken. Je ziet er een paar langskomen. Het wilde niet echt lukken om ze rustig in beeld te krijgen, want het was net voor het voeren. ^^'

Volgens mij was het de derde cory die in beeld komt, waar ik wat over twijfelde (wel/niet een leopardus). Maar hij is maar kort in beeld...



 
Weer een dode cory.

Het is een lang topic, dus ik zal het samenvatten:
  • Geleidelijke sterfte onder corydoras trilineatus. Tevens bij 2/3e van de cory's afgesleten baarddraden;dus niet bij allemaal.
    • Altijd maar 1 dode per keer. Zit meestal 1-4 maanden tussen de sterfgevallen.
    • In 1.5 jaar tijd 4x een klein aantal corydorassen toegevoegd, van 3 verschillende winkels. In totaal 15 cory's gekocht, waarvan er nu nog 5 over zijn.
  • Mogelijke oorzaken:
    1. Scherp zand slijt baarddraden af --> AF vindt dit onwaarschijnlijk, voor zekerheid zand gevoeld: niet opvallend scherp. Zie ook foto.

    2. Slechte watercirculatie over de bodem? --> Ik denk dat de circulatie goed is, i.i.g. vooraan zie ik dingen meedwarrelen met de stroming.

    3. Te weinig voer? --> Op eerdere foto's vonden 2 personen mijn cory's te mager. Ik zie het echter niet, ze zien er net zo uit als op foto's op internet en zijn niet magerder dan toen ik ze kocht. -Ik geef ze zinkende kleine pellets en ik zorg er altijd voor dat er voer op de bodem komt. Ik voer 1x per dag. Ze doen er ong 3 minuten over om het meeste op te eten en dan nog 15 min voor de laatste korrels (moeten ze zoeken).
      -Ongeveer 1x per 3 weken een beetje diepvrieskreefteneitjes.
      -Concurrentie bestaat alleen uit appelslakken en garnalen en ik let er op dat niet 1 grote appelslak alles pakt.
      -De cory's waren lange tijd schuw, maar dan zorgde ik ervoor dat het rustig was als ik ze voerde en dan kwamen ze toch eten. Schuwheid is opgelost met espei's als dither fish.

      In bijlage: nieuwe foto's van de cory's om te zien of ze mager zijn en een foto van de hoeveelheid voer die 5 cory's 1x per dag krijgen.

    4. Vieze bodem? Bodemrot? Rottend voedsel of andere troep? --> Ik voer zeker niet te veel en alleen op 1 plek, het komt dus niet her en der.
      Sinds de start van dit topic ben ik geregeld de bodem gaan stofzuigen, niet alleen oppervlakkig, maar ook diep. In de hoeken kan soms wat bruin, zeer fijn "slib'' liggen (volgens mij is dat normaal.)
      Er is geen bodemrot, ik heb overal geprikt, komt geen gas uit.

    5. Onvoldoende gasuitwisseling? Denk daarvoor bijv. aan oppervlaktebeweging. --> lijkt mij in orde, filteruitlaat staat schuin omhoog, geeft mooie rimpeling vh water.

    6. Bacteriebron/rotting in filter. Bizarre witte slierten als pomp 2 uur uitgestaan heeft tijdens onderhoud --> dit leek mij uiteindelijk het probleem, echter heb ik dit opgelost. Tussen filterhuis (intern juwelfilter) en de zijwand/glas zat een heel dun laagje wit materiaal. Paar keer schoongemaakt, hielp iets. Uiteindelijk dit afgeplakt tegen licht en het is 100% verdwenen.
      Filterhuis zelf meerdere keren helemaal schoongemaakt (niet de sponzen natuurlijk).

    7. Allemaal doorgefokte, zwakke cory's zoals bij de panda's? --> Niet heel waarschijnlijk, want ze komen van 3 verschillende winkels waarvan 1 niet bij Ruinemans koopt en 1 ander wel. Laatste weet ik niet.

    8. Waterwaardes niet goed. --> Met druppeltests in orde & alle andere vissen zijn kerngezond. Meestal dit soort waardes:
      pHKH
      HCO3
      GHNH3 mg/mlNO2
      mg/ml
      NO3
      mg/ml
      PO4
      mg/ml
      7.557was na opstart 4 maanden lang 0.0, daarna niet meer gemeten.was na opstart 3 maanden lang 0.0, daarna niet meer gemeten.204.0 – 5.0


      Wat valt er nog te doen? Ik ga denk ik speciale cory voertabletten kopen, zodat ik ze wat exacter kan voeren. En dan liever iets te veel dan te weinig de komende tijd.
      Tevens ga ik door met bodemonderhoud. Staat nu even on hold omdat meerdere nieuwe planten zich proberen te wortelen en die gaan nu al wel eens los.

      @ Beheer: aangezien het zo'n langdurig en blijkbaar lastig probleem is, zou ik graag een verwijzing naar deze samenvatting in het Ziekte-forum plaatsen, zodat hopelijk meer leden het zien. Is dat toegestaan? Ben bang dat deze lange thread die niet altijd to-the-point was nieuwe lezers afschrikt.
Hierboven het bericht waar dit topic mee begon.
Inmiddels nieuwe inzichten:
oorzaak is waarschijnlijk toch voer of zwakke cory's.

Nu 3 mnd geleden corydoras paleateus gekocht. Hierbij 3 veranderingen:
- andere soort, geen trilineatus meer
- andere oorsprong, niet van LFS maar van hobbykweker
- ander voer. ben hetzelfde voer gaan geven wat de kweker gaf: zachte tabletten, die onder water direct uit elkaar beginnen te vallen. Degene die ik daarvoor gaf bleven hard (Sera Vipa chips voor cory's). Dit kan de oorzaak zijn voor het afslijten van de voelsprieten.

Deze 9 nieuwe cory's leven allen nog en hebben nog hun volledige mooie, dunne, lange voelsprieten.
 

Terug
Bovenaan