Dode corydoras.


edje555

Well-known member
Lid geworden
11 november 2015
Berichten
1,316
Leeftijd
53
Helaas heb ik de afgelopen 2 dagen ook 2 Corydoras Aneus dood gevonden op de bodem zonder enige reden waarom.
De dag ervoor prima scharrelen en eten en de volgende dag dood als een pier op de bodem, vanmorgen had ik weer een dode Aneus.

Wat mij op viel zijn het de oude cory uit mijn Rio180 waar ze ruim 2 jaar probleemloos zijn gehouden en sins oktober over zijn gezet naar de Rio450 met een zandbodem en Maanvissen.
4 weken geleden heb ik dit schooltje van 5 uitgebreid met 10 nieuwe Corydoras Aneus maar de nieuwe leven allemaal nog en bij aankoop kerngezond, het zijn dus in 2 dagen 2 corydoras van het oude bestand wat ik al had.
Nu zit er nog een oude groep van 10 in de rio180 en daar zijn geen sterf gevallen te bekennen dus ik kan ook eerlijk gezegd de oorzaak niet vinden na meten van het water of daar iets scheef zit.
Wat mij wel opviel dat de maanvissen vandaag allemaal blijven hangen tussen de planten en niet naar de voorruit komen maar alles gemeten maar niets te vinden dat er iets scheef is met het water.

PH 6.9 > Co2 20mg
KH 5
GH8
No2 0
No3 15
Po4 2mg
geleidbaarheid Water 360us
Chloor 0
Dus ik heb ook geen idee waarom er soms spontaan Cory's overlijden terwijl deze Cory's al ruim 2 jaar gezond waren en al 2 maanden geleden in de Rio450 zijn overgezet.

Ik hou het mnaar op een stress syndroom omdat het beide vrouwtjes waren en misschien teveel zijn opgejaagd door de mannen om eieren afzet af te dwingen, zou anders geen reden kunnen vinden.
Maar toch vertrouw ik het niet omdat mijn maanvissen ook blijven hangen tussen de planten... dus ik ga toch even op nader onderzoek uit of echt alles wel in orde is en anders doe ik een waterwissel van 30% of de maanvis weer wat aktiever wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou dit sowieso doen omdat je al aangeeft dat je het niet helemaal vertrouwd.

Maanvissen doen weer normal en zwemen weer rond en komen naar de voorruit en eten gewoon dus niks aan de hand, alleen denk zal even mijn PH-electrode schoonmaken en eiken ,,tjonge tjonge bij het calibreren geeft hij een error op PH4 nou dat weer.
Dus de elctrode maar in Clean solution gezet en even paar uurtjes schoonweken, kijken of dat helpt en anders is mijn electrode aan het einde van zijn leven na 3jaar.
 
Maanvissen doen weer normal en zwemen weer rond en komen naar de voorruit en eten gewoon dus niks aan de hand, alleen denk zal even mijn PH-electrode schoonmaken en eiken ,,tjonge tjonge bij het calibreren geeft hij een error op PH4 nou dat weer.
Dus de elctrode maar in Clean solution gezet en even paar uurtjes schoonweken, kijken of dat helpt en anders is mijn electrode aan het einde van zijn leven na 3jaar.
Heb je dan misschien een teveel aan CO2 toegevoegd waardoor zuurstof tekort is opgetreden?
 
Heb je dan misschien een teveel aan CO2 toegevoegd waardoor zuurstof tekort is opgetreden?
Dat kan maar daar gaan corydorasen niet dood van die halen adem via een darmen en pakken lucht aan de oppervlakte, maar misschien dat de maanvissen wat loom waren door misschien te hoge Co2 waarde maar ze hingen niet aan de oppervlakte en de kardinaaltjes zwommen normaal door de bak heen dus ik betwijfel het of Co2 de oorzaak was.
Maar Electrode is overleden krijg hem niet meer geeik.. ach hij heeft 3jaar dienst gedaan dus mag niet klagen, van de week even een nieuwe halen de oude hangt weer terug on-geeikt dus de PH op save gezet 7.00 met KH5 tot nu toe niks raars meer gezien aan de maanvissen.
 
Zou even 24 uur over actieve kool filteren, kan best zijn dat de corydoras door die stress een giftig stresshormoon hebben losgelaten in het water, daar gaan ze helaas zelf aan dood en omdat een waterwissel al positief resultaat gaaf denk ik dat actieve kool dat ook zal doen
 
Edje ik gebruik een constante meting via dennerle evolution deluxe.Ik krijg regelmatig te zien dat de electrode geeikt moet worden,ik moet volgens de handleiding beginnen met Ph 7 en als deze goed is verlopen naar de ijking naar Ph 4,ook ik zie wel eens een error maar die lost zichzelf wel op tijdens de eiking,of de vloeistof ph 4 is niet meer zuiver.
 
Edje ik gebruik een constante meting via dennerle evolution deluxe.Ik krijg regelmatig te zien dat de electrode geeikt moet worden,ik moet volgens de handleiding beginnen met Ph 7 en als deze goed is verlopen naar de ijking naar Ph 4,ook ik zie wel eens een error maar die lost zichzelf wel op tijdens de eiking,of de vloeistof ph 4 is niet meer zuiver.

PH4 flesje heb ik een week geleden nieuwe gehaald samen met PH7 maar zou mogelijk zijn dat de waarde niet klopt, met eiken geeft hij mooi rond PH7 aan en pakt deze waarde maar wanneer ik PH4 ga calibreren klopt de waarde ook dan geeft hij 4.03 aan als afwijking dan wil ik hem programmeren dus op 4 opslaan dan zegt de display na 10sec error beetje vaag want zoveel afwijking heeft de electrode niet.
Hij staat nu op PH7 ingesteld en het eitje is donkergroen dus volgens mij kloppen de waardes die de electrode geeft in het aquariums wel aardig ondanks de error.
 
Zou even 24 uur over actieve kool filteren, kan best zijn dat de corydoras door die stress een giftig stresshormoon hebben losgelaten in het water, daar gaan ze helaas zelf aan dood en omdat een waterwissel al positief resultaat gaaf denk ik dat actieve kool dat ook zal doen
Niet nodig denk ik omdat alles in de bak weer normaal is, de vissen zwemmen lekker rond en eten goed en helaas ik heb geen aktief kool in huis gebruik dat zelden of nooit dan enkel als ik medicijnen gaat gebruiken .
Maar omdat ik al jaren geen ziektes meer heb gehad denk je daar dan ook vaak niet aan om het in huis te hebben.
 

Terug
Bovenaan