Dode vis!


Steph87

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2019
Berichten
180
Leeftijd
36
Shit, mijn eerste dode vis. Een van de zes diamant gourami is "ineens" doodgegaan. Vanmiddag maakte hij volgens mijn oudste dochter saltos en net lag ie dood op de bodem. De tetras zitten volledig onder de witte stippen, is het dan toch witte stip? Ik heb Sera costapur in huis, moet ik dat gaan gebruiken? Ik baal stevig want ik heb na een hoop nitriet gezeur eindelijk sinds vandaag mijn water waarden weer onder controle. (Geen nitriet meer en minimaal nitraat, super bedankt voor de zeoliet tip!!) En ik lees overal dat middelen tegen ziekten je hele bacterie cultuur weer om zeep gaan helpen.
 
Laatst bewerkt:
20191113_182426.jpg
 
Zo moeilijk om te laten zien bij tetras maar ze zitten he-le-maal onder. Een van de vijf overgebleven gouramis is ook een beetje aan het spacen nu... schiet alle kanten uit en soms ook tegen het glas aan. Zou het ook de stress kunnen zijn (geweest) van de slechte water waarden en het dagelijkse verversen?

20191113_184920.jpg
 
Tja moeilijk. Zeoliet en medicatie gaat zo en zo niet samen. Vissen die een tijd in hoge nitriet hebben gezeten zijn erg verzwakt en ziekte en dood gaan is een logisch gevolg. Die van jouw zitten al een tijdje in erg hoge waardens dus wat is wijsheid in deze..............

Hoe hoog is nu je NO2 en NH3? Je meet met druppels? Wanneer heb je voor het laatst ververst?

Heb je nog meer vissen met die witte stippen?

Kun je z on terta uitvangen en even in een glazen bakje ofzo doen om een duidelijkere foto te maken?

Foto van de gourami s en foto van nog wat andere vissen wat je heb rond zwemmen?
 
Ja ik meet met druppels, no2 was 0 vandaag en nh3 ook. (No3 was heel licht)

Ik heb verder pandas en de diamant gourami en die lijken niet de ellende van de tetras te hebben. Ik zal zo eentje vangen en een foto maken, dat is wel een goed idee inderdaad.


20191113_200425.jpg
20191113_200443.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vangen lukt met geen mogelijkheid, ze lijken extra druk. Hier zie je redelijk goed de witte ellende op.

 
Grote kans dat je witte stip te pakken hebt ja. Ik zou niet afwachten als ik jou was en z.s.m. beginnen met behandelen. Bij medicatie voor de zekerheid de zeoliet eruit inderdaad. (Weet niet 100% zeker welke stoffen dat allemaal opneemt.)

Twee opties die je kunt proberen zijn A. esha exit gebruiken (o.h.a. goed verdraagbaar en geen impact op je bacteriën) of B. de temperatuur een tijd op 30 graden zetten -- niet minder, dat werkt averechts. Kies je voor dat laatste, zorg dan voor voldoende zuurstof in het water.
 
Vind het erg moeilijk. Aan de ene kant denk ik het zou heel goed stip kunnen wezen want zo te zien lijken het korreltjes die op de visje liggen maar de rest heeft het niet wat ik zo zie. Stip staat er om bekend dat het erg snel verspreid onder je vissen en de tetra hebben het al even en de rest niets.

Normaal zou je gewoon een kuurtje erin kunnen gooien maar nu heb jij costa pur in huis en dit heeft inderdaad gevolgen voor je biologisch evenwicht dus waterwaardes. Er zijn natuurlijk andere middeltjes die wat minder agressief zijn.

Je waterwaardens zijn een tijd flink hoog geweest dus kans dat je vissen wat aan kieuwen hebben beschadigd is er ook. Dat geneest wel als het niet ernstig is maar een kuurtje met kieuwbeschadigingen is niet zo fijn voor een vis en al helemaal de malachietgroen die in de costa pur zit niet.

Zeoliet trekt alle stoffen uit water zoals plantenvoeding etc. en ook medicatie dus als je wilt behandelen zul je het zeoliet er weer uit moeten halen waardoor je waardens weer omhoog gaan en die combi met medicatie ook niet fijn.

Daar in tegen de stip wil je ook niet laten verspreiden naar de rest.

Ik denk het verstandigste een quarantaine oplossing voor de tetra s zodat je ze apart heb en hou en dan daar in behandelen. Dit is niet leuk voor de tetra s want dit is ook weer stress voor ze, wat net de doodsklap kan geven en zul je ook de quarantaine even goed moeten verversen. Je zult ook een luchtpompje nodig hebben. vangen met 2 netjes misschien handiger.

Wellicht is iemand bereid om je te kunnen vertellen hoe je die visjes het beste kunt vangen want ik ben niet bekend met zulk kleine visjes vangen.

Je kunt ook even aankijken of het verminderd omdat sinds vandaag je watertje goed is. Mocht je zien dat het meer gaat worden of andere soorten vis witte spikkels tonen dan heb je wel een groter probleem.

Je kunt ook nog met temperatuur omhoog stip doden maar dat moet staps gewijs en ik weet niet wat jouw soorten vis aan max. temperatuur kunnen hebben. Zout is geen optie met tetra.

Wacht nog even wat reacties af wellicht willen meer mensen mee kijken stip of niet.

Wat een gedoe he :sorry:
 
Je kunt ook nog met temperatuur omhoog stip doden maar dat moet staps gewijs en ik weet niet wat jouw soorten vis aan max. temperatuur kunnen hebben
Gaat de temperatuur niet al stapsgewijs omhoog als je in één keer de thermostaat naar 30 zet? ;-p

Nee ik snap wat je bedoelt. Maar het kost sowieso wel een aantal uur voor je meerdere graden verschil ziet bij het opendraaien van de verwarming. Meer tijd ervoor nemen om het stap voor stap te doen geeft de witte stip (tot aan de temperatuuromslag van rond de 29 graden meen ik) alleen maar een snellere levenscyclus met grotere verspreiding tot gevolg.
 
Is het dan sowieso verstandig om de temperatuur nu in één keer op 30 graden te zetten? Zal gerust tot minimaal morgenochtend duren eer het water daadwerkelijk zo warm wordt denk ik? Mijn overige vissen heb ik nagekeken en die zouden de 30 graden (tijdelijk) moeten kunnen hebben volgens het internet. (1 ancistrus, 13 pandas en 5 diamant gourami)

Ik twijfel nu nog meer over de sera costapur, hopelijk is er iemand die me uit de twijfel kan helpen?
 
Wat een gedoe he :sorry:

Ja zeg dat wel... maar goed ondanks de (opstart) ellende vind ik het gelukkig nog steeds erg leuk. Ik denk dat ik er in elk geval een hoop van leer zodat me dit niet nog een keer overkomt! :)
 
Gaat de temperatuur niet al stapsgewijs omhoog als je in één keer de thermostaat naar 30 zet? ;-p

Nee ik snap wat je bedoelt. Maar het kost sowieso wel een aantal uur voor je meerdere graden verschil ziet bij het opendraaien van de verwarming. Meer tijd ervoor nemen om het stap voor stap te doen geeft de witte stip (tot aan de temperatuuromslag van +- 29 graden meen ik) alleen maar een snellere levencyclus met grotere verspreiding tot gevolg.

Ja maar je kan niet in 24 uur 5 a 6 graden omhoog dat trekken de vissen ook niet 1 a 2 graden per 24 uur kan nog maar moet wel de soorten vis tegen kunnen en dat voor langere tijd achter elkaar. Stip gaat niet door temperatuurverhoging in een dagje dood. Je moet dan ook nog de cyclus door breken.

Als TS denkt aan stip dan beter maar zorgen voor SERA prof protazol. Zeoliet eruit, en is kort kuurtje 24 uur dan verversing die geen biologische gevolgen heeft zodat de waardes niet weer heel hoog kunnen oplopen want daarna weer de zeoliet erin. Na 4 a 5 dagen nogmaals hetzelfde.
 
Bij mij geen twijfel over mogelijk, witte stip. Zeoliet er tijdelijk uit, Esha exit toevoegen en goed de instructies lezen en opvolgen. Pas na de kuur de zeoliet weer toevoegen.
 
Esha exit kan ik nergens meer bestellen waarbij het morgen in huis is. Hornbach bij mij in de buurt heeft het niet, ik ga even de LFS bellen morgen of die het heeft. Sera costapur is dus af te raden? (Toen ik begon met deze hobby las ik dat witte stip best vaak voorkomt en ik dacht laat ik dan preventief alvast iets in huis halen)
 
Sera costapur zou kunnen maar heeft naar mijn weten meer invloed op het biologisch effect van je aquarium en daar had je al wat problemen mee. Dus Esha exit is aan te raden en mijn weten in de meeste LFS wel verkrijgbaar.
 
Exit en costapur beide malachietgroen. Zou niet mijn keuze zijn. Exit wel beter omdat dit geen formaline bevat wat je biologisch evenwicht verstoord. Ik zou gaan voor de Sera protazol die ook redelijk verkrijgbaar is. Is maar 2 x 24 uur, exit is meer dagen behandelen en laten zitten.

Ik gebruik manuas manacil maar veel duurder en moeilijk verkrijgbaar. Voor veel liter aquarium beter en goedkoper omdat het groet flessen zijn waar je lang mee doe.
 
Sera costapur zou kunnen maar heeft naar mijn weten meer invloed op het biologisch effect van je aquarium en daar had je al wat problemen mee. Dus Esha exit is aan te raden en mijn weten in de meeste LFS wel verkrijgbaar.

Dat hoor en lees ik meer inderdaad, dat wist ik niet toen ik het kocht. Nu mijn waarden eindelijk beter gaan wil ik dat niet riskeren. Dat laat ik lekker staan en ik ga morgenochtend direct op zoek naar esha exit. Bedankt voor alle hulp weer ik ben zo blij met dit forum. Iedereen denkt ook altijd gelijk mee.
 
Ja maar je kan niet in 24 uur 5 a 6 graden omhoog dat trekken de vissen ook niet 1 a 2 graden per 24 uur kan nog maar moet wel de soorten vis tegen kunnen en dat voor langere tijd achter elkaar.
Ik zou niet weten waarom het niet kan. Niet te veel zorgen maken joh! :) Vissen kunnen best snel die overgang maken, en 30 graden kunnen vrijwel alle soorten prima een aantal dagen aan.

Stip gaat niet door temperatuurverhoging in een dagje dood. Je moet dan ook nog de cyclus door breken.
De temperatuurverhoging is juist bedoeld om de cyclus te doorbreken. Bij 29,4 graden stopt verdere besmetting naar vissen, bij 30 vermenigvuldigen ze niet meer binnen de vis en bij 32 gaan ze dood.

Linkje:
 
Ik zou niet weten waarom het niet kan. Niet te veel zorgen maken joh! :) Vissen kunnen best snel die overgang maken, en 30 graden kunnen vrijwel alle soorten prima een aantal dagen aan.

De temperatuurverhoging is juist bedoeld om de cyclus te doorbreken. Bij 29,4 graden stopt verdere besmetting naar vissen, bij 30 vermenigvuldigen ze niet meer binnen de vis en bij 32 gaan ze dood.

Linkje:

Ik maak me altijd zorgen anders reageer ik niet op topics :D

Ieder zijn inzicht en mening maar vissen die al weken in hele hoge waardes hebben gezeten en dan nog in 24 uur 6 graden op te warmen lijkt mij geen strak plan.

Ik ben ook niet voor de temperatuur methode omdat dit dus te langzaam gaat met omhoog halen explosie aan aangroei.

De costa pur vind ik normaal ook geen probleem maar ik kijk naar totaaltje. Ik heb wel strakkere middelen gebruikt maar elke situatie moet je nu eenmaal afwegen en kijken naar iemands mogelijkheden. Sommige zullen zeggen gooi er maar wat KP in kan ook is de stip ook dood.

Maar zoals gezegd ieder zijn ding en inzicht en TS moet de afwegingen zelf maken. :thumbs:
 
In dit geval zou ik de temperatuur methode niet aanraden voor die panda corydoras die ook in de bak zitten. De gourami's en tetra's moeten het wel aankunnen. Maar ik moet wel zeggen dat ik de temperatuur methode aanraden altijd wat lastig vind omdat hier toch wat meer gevoel bij komt kijken. Ik plaats dan bijvoorbeeld ook vaak een luchtpompje om voor extra oppervlakte stroming te zorgen en hou de vissen goed in de gaten en stuur wat bij indien nodig en dat is lastig om zo vanaf een forum te doen. Ook de planten vinden een temperatuur van 30+c vaak niet leuk en krijg je wat terugslag in, wat ook weer niet lekker is voor een aquarium die al niet biologisch in vorm was. Medicatie is in dat geval wat meer 'fool-proof' (zonder TS direct te beledigen!)
 
Witte stip is eigenlijk een parasiet; Ichthyophtirius Multiliis. Deze nare parasieten lopen eerst een cysten stadium door en verspreiden zich in je bak. Naast het gebruik van een geneesmiddel, zelf zou ik dan denken aan Colombo Femsee, kan je de temperatuur omhoog gooien. In de producten van Esha heb ik niet zoveel vertrouwen meer. Je kan ook denken aan het gebruik van een UV-C lamp. Voor dergelijke situaties heb ik een lamp die ik heel snel, gewoon in mijn bak kan hangen. De parasiet wordt zo razendsnel een kopje kleiner gemaakt.
IMG_20190928_114138_LI.jpg
 
Witte stip is eigenlijk een parasiet; Ichthyophtirius Multiliis. Deze nare parasieten lopen eerst een cysten stadium door en verspreiden zich in je bak. Naast het gebruik van een geneesmiddel, zelf zou ik dan denken aan Colombo Femsee, kan je de temperatuur omhoog gooien. In de producten van Esha heb ik niet zoveel vertrouwen meer. Je kan ook denken aan het gebruik van een UV-C lamp. Voor dergelijke situaties heb ik een lamp die ik heel snel, gewoon in mijn bak kan hangen. De parasiet wordt zo razendsnel een kopje kleiner gemaakt.
Bekijk bijlage 283767
Ik las vaker hier dat als witte stip er is een uv c filter/lamp niet helpt. Wel in de voorstadium.

Of sla ik de spijker niet op zijn kop nu?
 
Ik las vaker hier dat als witte stip er is een uv c filter/lamp niet helpt. Wel in de voorstadium.

Of sla ik de spijker niet op zijn kop nu?
De parasieten zorgen, hoe dan ook, voor nageslacht. Misschien heb je gelijk, mijn kennis schiet hier tekort, maar dan heb je in ieder geval bereikt dat er een vorm van uitsterving bereikt is. De oudere dieren worden veelal juist met het eerder genoemde geneesmiddel aangepakt. Maar ik ben er wel zeker van dat mocht de parasiet naar binnen gezogen worden in mijn lamp ze het niet overleeft. Het doodt namelijk alle levensvormen die langs het licht komen. Mijn lamp heeft de handigheid dat ik, wanneer de nood aan de man komt, niet hoef te knoeien met slangen o.i.d. maar snel de lamp in de bak hang en deze gedurende een passende tijd te laten werken.
 
Zo'n UV lamp helpt inderdaad parasieten te verminderen maar ik vermoed dat je daarmee niet geheel van de witte stip af komt. Dat zou alleen kunnen als je 100% zeker weet dat al het water door je filter is gegaan in de 'free swimming phase' van die parasiet, voordat ze een nieuw slachtoffer (vis) vinden en dat kun je denk ik niet. Dus behandelen met temperatuur of medicatie is ook dan nog nodig, al zal die lamp wel wat helpen.

Nog even uitwijken over die temperatuur behandeling, gewoon omdat het informatief is voor ieder dit dit topic later nog leest. Bij 30 graden en hoger (liefst 31) gaat die parasiet dood in die vrij zwemmende fase en komt er dus geen nieuwe besmettingen meer bij. Ook wordt de stofwisseling van de parasiet verhoogd en komt hij sneller in de volgende fase terecht. Uiteindelijk 'zit' je dan die parasiet uit want hij gaat uiteindelijk dood op de vis (gewoon einde levensduur) en zijn nageslacht moet een nieuw slachtoffer vinden maar komt de vrij zwemmende fase niet meer door. Een vrij effectieve behandeling maar de rest van je vissen en planten moet dan wel tegen die hogere temperatuur kunnen.
 
Maar bv esha exit gebruiken dan dient de lamp dan toch ook uitgezet te worden toch?

Of gewone lampen uit moeten weet ik niet, maar ik heb mijn lampen nu wel uitstaan ja. Op de verpakking staat dat uv lampen uit moeten.
 
De parasieten zorgen, hoe dan ook, voor nageslacht. Misschien heb je gelijk, mijn kennis schiet hier tekort, maar dan heb je in ieder geval bereikt dat er een vorm van uitsterving bereikt is. De oudere dieren worden veelal juist met het eerder genoemde geneesmiddel aangepakt. Maar ik ben er wel zeker van dat mocht de parasiet naar binnen gezogen worden in mijn lamp ze het niet overleeft. Het doodt namelijk alle levensvormen die langs het licht komen. Mijn lamp heeft de handigheid dat ik, wanneer de nood aan de man komt, niet hoef te knoeien met slangen o.i.d. maar snel de lamp in de bak hang en deze gedurende een passende tijd te laten werken.
Ik heb een eheim 500 uv. Als ik de uv uit wil dan doe ik de stopcontact eruit. Ik laat de unit er wel gewoon in.
 
UV-lampen lijkt me wel ja. Normale lampen kun je maar beter laten branden, zeker gezien de geschiedenis van deze bak qua waterwaarden.
 
Zo'n UV lamp helpt inderdaad parasieten te verminderen maar ik vermoed dat je daarmee niet geheel van de witte stip af komt. Dat zou alleen kunnen als je 100% zeker weet dat al het water door je filter is gegaan in de 'free swimming phase' van die parasiet, voordat ze een nieuw slachtoffer (vis) vinden en dat kun je denk ik niet. Dus behandelen met temperatuur of medicatie is ook dan nog nodig, al zal die lamp wel wat helpen.

Nog even uitwijken over die temperatuur behandeling, gewoon omdat het informatief is voor ieder dit dit topic later nog leest. Bij 30 graden en hoger (liefst 31) gaat die parasiet dood in die vrij zwemmende fase en komt er dus geen nieuwe besmettingen meer bij. Ook wordt de stofwisseling van de parasiet verhoogd en komt hij sneller in de volgende fase terecht. Uiteindelijk 'zit' je dan die parasiet uit want hij gaat uiteindelijk dood op de vis (gewoon einde levensduur) en zijn nageslacht moet een nieuw slachtoffer vinden maar komt de vrij zwemmende fase niet meer door. Een vrij effectieve behandeling maar de rest van je vissen en planten moet dan wel tegen die hogere temperatuur kunnen.

Het gebruik van een goede geneesmiddel sluit ik ook niet uit. Met de lamp die ik gebruik weet ik wel zeker dat het water volledig gezuiverd wordt. Het gaat namelijk geheel buiten mijn filter om. Ik kan zelfs het filter, zou ik dit willen, wel stopzetten. Mijn UV-C lamp, voor de duidelijkheid hangend in mijn bak, zuigt zelfstandig het water aan langs de lamp!
 
Ik heb een eheim 500 uv. Als ik de uv uit wil dan doe ik de stopcontact eruit. Ik laat de unit er wel gewoon in.
Normaal gebruik ik nooit UV-C. Vandaar de keuze voor het door mij gebruikte type. Geen verlies van debiet. Stekker eruit en lamp in de box. Niets te maken met geknutsel tussen slangen o.i.d. Maar goed, ik vind dit handig maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Die van mij is trouwens ook 9 Watt.
 
Hah niet eens bij nagedacht maar ze adviseren inderdaad om UV-filters ook uit te schakelen dus beide gebruiken is inderdaad niet verstandig!

Even voor de duidelijkheid; inderdaad geen UV-C tegelijk gebruiken met een geneesmiddel! Wat ik veelal placht te doen was; een dag en een nacht (24 uur) UV-C laten draaien. Het nageslacht doden dus eigenlijk. Daarna een geneesmiddel toevoegen waar bij ik een voorkeur voor Femsee heb maar ook Cerpofor Alparex werkt goed.
 

Terug
Bovenaan