Doe-het-zelf 'substrate supports'?


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
929
Hoi allen,

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met DIY-substrate supports. Ik heb onder andere garnalen dus het is erg belangrijk dat ze food safe zijn en geen rotzooi lekken.

Deze zijn namelijk niet meer op voorraad.
https://www.azaqua.nl/benodigdheden...cm-2-stuks?search_query=substraat&results=114

Iemand ervaring met b.v. dit?
https://www.intratuin.nl/tuin-terra...topsluiting/nature-grasrand-9cmx9m-groen.html

Gaan mijn vissen hier last van krijgen?
Ik heb het nodig om zand en aquasoil gescheiden te houden!
 
Laatst bewerkt:
als het je gaat om 2 soorten bodem gescheiden te houden zou ik kiezen voor plexiglas, makkelijk te zagen en als je het wat verhit ook te buigen.

Althans ik weet dat het vaker is gebruikt bij mensen op het aquaforum, zelf geen ervaring mee.
 
Ik zou niet weten waar ik het vandaan moet halen en ik heb ook geen zaag vrees ik. Gaat me ook een beetje ver om dat hiervoor aan te schaffen.
 
Ik gebruik zelf vaak van die 'sheets' die je gebruikt als cover bij het inbinden van een werkstuk/ verslag.
sheet.png


Als het extra dik moet zijn heb ik er laatst nog kunststof snijplanken ervoor gebruikt. Zijn soms bij het Kruitvat erg goedkoop
 
Ik vind die grasranden wel een goed idee, mocht het iets in het zicht komen is dat ook geen ramp vanwege de kleur.

En met een goede schaar makkelijk te knippen.
 
Dat groene grasrand spul heb ik wel eens gebruikt voor andere doeleinden in een aquariumbak en dat gaat prima.
Dat schept vertrouwen. Bronnen via google spreken echter nooit over 'kaal' PE (Polyethereen), alleen over zacht- of hard PE. Dus ik weet niet of PE zelf ook veilig is.
Ik gebruik zelf vaak van die 'sheets' die je gebruikt als cover bij het inbinden van een werkstuk/ verslag.
Dat lijkt mij PVC, net zoals je dat in regenjassen hebt b.v. Beslist niet food-safe.
Als het extra dik moet zijn heb ik er laatst nog kunststof snijplanken ervoor gebruikt.
Dat is misschien een beter idee, thanks voor de tip.
 
Ik heb er geen ervaring mee Matthijs maar dan heb je echt iets nodig wat het vermengen moet voorkomen.
 

Terug
Bovenaan