doe ik dit goed?


A

AnjadW

Guest
hallo allemaal,
ik begon met een vissenkom met 9 guppen.
algauw vernam ik dat dat niet fijn voor ze is, en kocht ik een tweedehands superfish nano cube 25 liter. hier zaten wat vuurgarnaaltjes in en 2 helena slakjes. een bodem van fijn grind en een stukje kienhout begroeid met mos.
ik heb een halve liter van dat water mee naar huis genomen en de nano bak met een bodempje water. thuis het filterpompje in een emmertje water gezet (helaas, kraanwater). mij werd in een winkel namelijk gezegd, dat ik zo met dit filter en wat water uit die nanobak, de vissen erin kon doen als ik de bak schoongemaakt had en het nieuwe water + het halve litertje oud water erbij. ik heb de bak goed schoongemaakt. de fijne grind heb ik eruit gehaald en een zak met voedingsbodem erin gedaan. merkt weet ik niet meer, het geheel ziet eruit als kleine kleikorreltjes. daar de snelgroeiende zuurstofplantjes in gedaan die al in mijn kom zaten + wat nieuwe. ook het bemoste kienhout erbij en wat lage plantjes erin. toen het oude water in en aangevuld met kraanwater. gelijk de filter er weer in en aangezet. de volgende dag was de bak weer helder en toen heb ik de vissen erin gedaan. ik ververs iedere 5 dagen zo'n 15% van het water. dacht dat ik zo goed bezig was, maar nu las ik ergens dat ik de filter had moeten laten draaien! hij is nu denk ik ongeveer 4 uur uit geweest. heeft dat toch de aanwezige bacterien gedood en ga ik toch een piek in mijn bak krijgen?
kan ik het voorkomen of moet ik maar gewoon afwachten?
er zitten ook 2 hoogzwangere guppen in... en de garnaaltjes en
2 helena slakken van de vorige eigenaar.
water ziet er helder uit, vissen zwemmen normaal en eten lekker.
 
Voor zover ik weet zitten de bacteri�n niet alleen in de filter, maar ook in grind, plantjes en een klein beetje in water. Ik denk dat dat halve litertje water niet zo heel veel verschil gemaakt heeft op 20 liter kraanwater.
Wanneer je de filter uit zet, wordt de filter volledig gevuld met water waardoor de bacteri�n dood kunnen gaan. Of dit in 4 uur het geval is, weet ik niet, maar je kunt er denk ik wel vanuit gaan dat de populatie flink uitgedund is.
Doordat je �n bijna 100% vers water hebt �n nieuwe plantjes �n een nieuwe bodem �n naar mijn mening teveel dieren in 25 liter denk ik dat je nog wel een verhoging van nitriet kan verwachten. Ik heb zelf geen ervaring met garnaaltjes, maar die schijnen best gevoelig te zijn voor veranderingen in waardes, dus die zullen als eerste het loodje leggen. Guppen kunnen meestal wel wat meer hebben, dus daar zal het wel goed mee komen.
Ik zit nog niet zo lang in de aquariumwereld, dus misschien heb ik het wel mis hoor! Maar ik zou je dieren de komende maand zo min mogelijk voeren. Zo houd je de aanvoer van nitraat lager zodat er uiteindelijk ook minder nitriet ontstaat.
 
In het water zitten weinig bacteri�n. De populatie zal in vier uur behoorlijk zijn uitgedund denk ik.
Hou de waarden goed in de gaten.
 
Bedankt voor de info.
Ik zal de waardes weer gaan controleren.
Maar nu zag ik vanmorgen 3 jonge guppen rondzwemmen... dus dat weinig voeren is voor hen weer niet handig denk ik? maar pieken in de bak ook niet he...
 
4 uurtjes is niet zo'n probleem.

Niet te veel voeren...er is genoeg voer in de bak bij het voeren voor die 3 jonge guppen
 
Tja Zap soms hoor je verhalen dat 2 uur al teveel is en bij de ander gaat het goed. Hangt van meer factoren af denk ik. Ik zou in ieder geval de waterwaarden in de gaten houden.
 
Correct...maar 2 uur is wel erg kort...maar ik zeg niet dat het niet kan...maar denk meer uitzondering dan regel
 
hier komt een heel andere ervaring
ik had een ingedraaide sponsfilter (had al 6wkn ingedraaid in mijn aquarium)
gebruikte zandbodem (zand afgeheveld uit een ander aquarium)
stekken van plantjes uit mijn eigen bak (oa cambomba anubias riccafluitan javamos en vallisneria)
ingewaterd hout
16 ltr aquariumwater en 4 ltr leidingwater gebruikt
na 1 week controleren blijf de nitrietpiek uit bewoner toegevoegd 1 appelslak
nitraat stond op 10mg/ltr
toen nog een week controleren geen nitriet dus samen met dochterlief de garnaaltjes opgehaald cristalreds deze moest bij de kweker weg omdat hij ruimte gebrek had woensdag de CR's overgewend met de druppelmethode
zondag kwamen we thuis van een weekendje weg 8 van de 12 CR's op hun rug ikke meten en jahoor nitrietpiek de overige 4 snel uitgevangen en overgewend sneller dan normaal naar de vuurtjesbak deze 4 garnalen hebben het uiteindelijk gered.
na deze ervaring zal ik nooit meer een bak gelijk met dieren vullen ondanks dat er gebruikte materialen inzitten.

dus vraag me niet hoelang een filter zonder aan te staan in tact kan blijven met de bactericultuur mijn ervaring is op dat gebied negatief

ik heb een doorstart gemaakt volgens de boekjes en zelfs dat ging fout
 
jeetje, wat zonde Patty!
en idd, ik had ook niet gedacht dat het op jouw manier toch nog tot pieken zou komen.
 
Ik heb zelf guppen. Ik had ze in een bak maar die werd te klein. Ik ben toen overgegaan op een echt aquarium ik was nog een enorme beginner dus volgens mij heb ik niet eens oud water bij gedaan en naar 1 dag al de guppen in gezet. Al mijn guppys hebben het gehaald behalve 1. Maar het waren zo'n 20 guppen. Alle andere soorten vissen zijn doodgegaan. Ik heb maar 1 kunnen redden.
Dus met de guppen moet wel goed gaat denk ik. Met de andere soorten heb ik geen ervaring.
 
Jammer he, Nickey. Maar ja, had je het geweten, dan had je het niet zo gedaan he. bij mij leeft alles gelukkig nog. intussen zijn er een stuk of 7 jonkies geboren. die heb ik gewoon in de bak laten zitten bij de andere guppen, anders moet ik binnen een paar maanden weer een bak erbij... haha.
en er is al iemand die zit te azen op een paar babietjes...
 
EEn sponsfilter nooit als een gewone filter rekenen.
En voor garnalen is het langer indraaien.
 
Mijn eerste aquarium begonnen met guppen, botia, black molly1s en neon tetra`s. Na een paar spannende dagen met een nitrietpiek waren mijn 7 guppen de eersten die zijn overleden.

Ik heb wel een nitrietpiek gehad door een filter wat niet goed werkte, maar ik kwam er later pas achter dat ik ook veel te veel voerde en een paar vissen teveel had. Heb ervoor gekozen om de platy`s weg te doen. 2 dagen later bleek dat er nog jonge platy`s zaten tussen de drijfplanten.

Heb een 30 liter aquariumpje erbij gekocht en deze met water, grind, verwarming, filter en guppen meegenomen. Bij thuiskomst bleek dat de guppen jongen hadden van een paar dagen oud. Mijn platy`s er bij gezet en daar tot op vandaag nog geen nitriet in gemeten.

Het plan is nu om de volwassen guppen in de grote bak te plaatsen en het kleine aquarium te laten draaien voor jongen en quarantaine... 30 liter is namelijk te klein voor 8 volwassen guppen.

Moraal van het verhaal: het gaat bij iedereen anders... Niet teveel voeren, en zodra je nitriet constateerd verversen, verversen, verversen.
 
Beter als je alsnog goed indraait ook al heb je een beetje 'oud' water erin gedaan en je oude filter. Wel goed dat je daaraan hebt gedacht, maar aangezien de filter uit heeft gestaan zal het inderdaad minder effect hebben, maar vast wel wat.

25 liter is overigens ook aan de krappe kant voor guppen. Wel beter dan een kom :)

Succes!
 
Bedankt, Black Sheep!

Het lijkt redelijk te gaan nu... maar ik hou het in de gaten.
 
Persoonlijk vind ik ook dat 25 liter te weinig is voor Guppen. Deze en Molly s moeten in een grotere bak namelijk. Een bak van 25 liter is meer voor garnalen of 1 Betta geschikt.
Maar goed, al doende leert men dus ;)
 

Terug
Bovenaan