Doe ik er verstandig aan mijn bodem te vervangen?


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Ik overweeg om wat grote veranderingen door te voeren in mijn rio 450. Binnenfilter er uit snijden, en de inrichting van de bak compleet om te gooien.
Doordat ik daardoor al aan de inrichting van de bak ga zitten, vraag ik me af of dit een goed moment is om de bodem te vervangen.

Op dit moment staat de bak bijna een jaar. Ten tijden van aanschaf leek het een goed idee om de bodem te bedekken met een combinatie van zand en fijne afgeronde kiezel. In die beginperiode zat ik nog niet op dit forum, en wist ik een stuk minder over wat verstandig is om te doen, en wat niet.
Ik heb inmiddels begrepen dat de bodem een belangrijke rol speelt in bacteriehuisvesting, en dat dat betekent dat je er zo min mogelijk aan wil zitten. Ook is bodemrot een ding wat nog wel eens voor kan komen en voor problemen kan zorgen.

Op dit moment ligt de bodem er bijna een jaar in, en heb ik geen problemen ermee gehad. Er leeft een kolonie posthoornslakken op die de troep er van af eet, en ik heb een L-nummer die graag in de bodem wroet. Verder alleen (veel) vallisneria in de bodem geplant, de rest van de planten zijn allemaal op hout gebonden. Er zit geen voedingsbodem of andere dingen in de bodem dan kiezel en zand. Ik blijf zelf eigenlijk zo veel mogelijk van de bodem af.

Tot zo ver lijkt er in de huidige situatie dus niks aan de hand te zijn. Maar, wat niet is kan nog komen. Of in mijn geval niet?
Het liefst vervang ik niets, maar ik wil toch graag weten hoe jullie erover denken, doe ik er verstandig aan om de bodem te vervangen, of kan ik het beter gewoon zo laten als het nu is?
Vormt wat ik nu heb liggen een potentieel gezondheidsrisico voor mijn vissen?

Hartelijk dank vast, voor het meedenken en adviezen!
 
Heb je evt een foto van de bodem? 🙃 Zodat we kunnen zien hoe grof het is / hoe de verdeling is tussen zand en grind?

In het algemeen zou ik zelf niet gauw voor een echt grove bodem gaan, omdat er zich makkelijk vuil ophoopt tussen de steentjes in. Dan moet je dat (vanwege het risico op bacterie-opbouw) bij gaan lopen houden met zo'n stofzuigertje. Bij een fijnere bodem is dat niet nodig. Dus dat zou een reden kunnen zijn voor vervanging: te grote ruimtes tussen de steentjes. Is daar geen sprake van, en vind je de bodem verder mooi, dan zou ik het lekker zo houden? ^^

De aanwezigheid van "bodemrot" zou voor mij geen reden zijn om in te grijpen. Ik ben werkelijk nog nooit een voorbeeld tegengekomen waarbij het vrijkomen van gassen uit zo'n dichtgeslibte bodem aantoonbaar tot problemen leidde voor de vissen. Je moet je bak wel heel erg dichttimmeren, en heel erg veel rottende zooi in die bodem hebben liggen, wil e.e.a. kunnen opstapelen in schadelijke hoeveelheden.
 
Heb je evt een foto van de bodem? 🙃 Zodat we kunnen zien hoe grof het is / hoe de verdeling is tussen zand en grind?
Wel twee!
bodem_1.jpg

bodem_2.jpg

De rechterkant van mijn bak ligt grotendeels de grovere korrel in, de linkerkant had ooit een woelpoel met zand voor de L-nummer, en die bleek het eigenlijk weinig uit te maken welke bodemsoort er ligt. Dat is inmiddels dus wat vermengd zoals je ziet op de foto's.

Dus dat zou een reden kunnen zijn voor vervanging: te grote ruimtes tussen de steentjes. Is daar geen sprake van, en vind je de bodem verder mooi, dan zou ik het lekker zo houden? ^^
Voor zover ik kan zien valt het mee met de ruimtes tussen de steentjes. En ik ben esthetisch erg tevreden met wat er nu ligt. Het gaat me puur om het voorkomen van problemen in de toekomst. Ik wil het zogezegd nu even grondig aanpakken hier :DD, als ik toch al van plan ben om meerdere dingen in de bak aan te pakken, dan gelijk maar even alles langslopen en meenemen wat meegenomen moet worden in de overhaulronde.

De aanwezigheid van "bodemrot" zou voor mij geen reden zijn om in te grijpen. Ik ben werkelijk nog nooit een voorbeeld tegengekomen waarbij het vrijkomen van gassen uit zo'n dichtgeslibte bodem aantoonbaar tot problemen leidde voor de vissen. Je moet je bak wel heel erg dichttimmeren, en heel erg veel rottende zooi in die bodem hebben liggen, wil e.e.a. kunnen opstapelen in schadelijke hoeveelheden.
Ik zie het hier eerlijk gezegd tot nu toe ook niet echt heel erg dichtslibben (dat zie je ook een beetje op de eerste foto, daar lijkt niks tussen bodem en wand te ontstaan. Voederresten, plantenresten en andere zooi wordt best wel snel door de slakken verorberd, dat ligt er nooit (lang).

Dank voor je feedback @Gino88! Top!

edit: dat paarse op foto 1 is reflectie. Er zit daar niks aan verkleuring in de bodem.
 
Mooi bodempje hoor! Never change a winning team. 🤠(y)

Wat is het trouwens precies voor bodem, het donkere? Welk merk en zo.
 
Mooi bodempje hoor! Never change a winning team. 🤠(y)

Wat is het trouwens precies voor bodem, het donkere? Welk merk en zo.
Yippy Yippy Yay!
Het is van de Hornbach ;).
 
zie volgens mij ook niet echt reden tot paniek 😊 Je bodem lijkt wel vrij dik, dus je zou nog eens kunnen kijken om er een laagje af te skimmen, maar ziet er verder prima uit toch?
 
Heb je deze informatie al eens gelezen? Misschien heb je er wat aan.

 
Heb je deze informatie al eens gelezen? Misschien heb je er wat aan.
Dank je wel voor de link! Ik ga het bestuderen! Top!

zie volgens mij ook niet echt reden tot paniek 😊 Je bodem lijkt wel vrij dik, dus je zou nog eens kunnen kijken om er een laagje af te skimmen, maar ziet er verder prima uit toch?
Dank je wel voor je feedback! Dat skimmen vind ik een goede suggestie, de laag is inderdaad iets dik op het moment.

Denk dat de kans groot is dat ik de bodem gewoon houd dan, want ik ben er eigenlijk wel tevreden over verder. Dank jullie wel voor het meedenken! Superfijn!
 
Als aanvulling op mijn link, ik heb het met name gelinkt vanwege de informatie over de gemengde bodem.

Een gemengde bodem wordt over het algemeen als minder verstandig gezien, voor zover ik gelezen heb.
 
Als aanvulling op mijn link, ik heb het met name gelinkt vanwege de informatie over de gemengde bodem.

Een gemengde bodem wordt over het algemeen als minder verstandig gezien, voor zover ik gelezen heb.
Ik heb het net gelezen. Heel erg fijn dat je me dit stuk getipt hebt. Het is heel informatief en duidelijk! Dank je wel!

Ik quote er even een stuk uit:
Nou, we zien het duidelijk, in een uniforme bodem zitten er veel meer tussenruimten tussen de zandkorrels dan bij een gemengde bodem. Bij een bodem met een uniforme korrel kan er wel zo’n 37% vrije ruimte tussen de korrels zitten. Bij uniforme scherpe korrels is dit al een stuk minder, en bij een gemengde bodem zal dit minder dan 10% zijn.
Een uniforme bodem van afgeronde korrels bevat dus de meeste tussenruimte en zal het minst snel verdichten en dichtslibben. Ook processen als diffusie spelen zich in deze bodem, met relatief veel tussenruimte voor water, veel beter af als in een dichte bodem. -
Adriaan Briene, https://www.aquainfo.nl/de-bodem-in-het-aquarium/

Dus eigenlijk wil men idealiter het liefste gaan voor een uniforme bodem. Zoals (als ik het goed gelezen heb) filterzand is. Ik kan me in dat argument zeker vinden.

Nu is het zo dat mijn bodem een klein jaar is 'ingedraaid', en dat dat ook weer voordelen biedt ten opzichte van een nieuwe bodem.
Daar zit de afweging hem denk ik ook in; als ik nieuw zou beginnen zou ik waarschijnlijk kiezen voor een uniforme bodem (en mogelijk eigenlijk de afgeronde hele kleine kiezel die ik bij m'n goudvissen heb zitten. Die bevalt me eigenlijk uitstekend). Met het argument dat zoiets minder makkelijk dicht slibt.

Maar, de bodem die ik nu heb liggen doet het prima, is voor zover ik kan beoordelen helemaal 'gezond', dus de vraag is eigenlijk, doe ik er wijs aan om preventief deze prima bodem er uit te halen? Of is het risico dat het bij mij ooit in de toekomst mis gaat zo klein, dat ik dat beter niet kan doen? Ik begin een beetje naar het laatste te neigen, maar ik laat me graag informeren door een ieder die mij hier iets verstandigs over kan vertellen, ook als dat tegen mijn huidige opvatting in gaat, juist dan! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Inmiddels heb ik besloten dat ik de bodem ga behouden. Dus geen volledige vervanging.

Wat wel gaat gebeuren, is dat ik komende week de bak volledig leeg ga halen en opnieuw ga inrichten. Dat betekent dat ik er niet aan ontkom om aan de bodem te zitten. Ik ga alle vissen om die reden ook uitvangen.
@Drup, speciale dank voor het stappenplan wat je me in dit topic hebt gegeven, ik ga dit in de grote lijnen ook volgen!

Wat betreft de bodem en hoe ik dit het beste kan aanpakken zou ik graag wat feedback hebben. Heb inmiddels een plannetje, wat ik graag ter beoordeling aan jullie voor leg.

Mijn huidige plan:
Hout en vallisneria (enige wat bij mij op en in de bodem staat) er rustig uithalen en tegelijkertijd het vrijkomende vuil opzuigen met een hevel. Voor de rest; proberen er zo min mogelijk aan te zitten.
Het stuk onder het binnenfilter zal wat troep opleveren. Daarover denk ik dat ik eerst het filterhuis uit zuig met de hevel, dan het water uit pomp, en dan misschien een containment probeer te maken (met een vuilniszak of iets dergelijks ertussen), zodat ik alle troep daar houd en daar ook er uit kan halen. Daar zal ook wat van het substraat heen worden geschoven (ligt nu niks).

Op/in de bodem zal dus nog in een laagje water blijven staan. Is het verstandig om zo veel mogelijk water uit te pompen of juist niet, voor ik er weer dingen in ga zetten? Ben van plan om na het plaatsen van hout en planten een zo veel mogelijke waterwissel te doen. Zodat alle schadelijke stoffen die met het inrichten nog vrij komen, ook wordt verdund. En dan weer geheel afvullen. Waterwaarden meten, en n.a.v. de uitslag op orde krijgen. Dan hoop ik dat vanaf daar de filters/planten de boel goed oppakken. Al dan niet met de hulp van zeoliet.

Is dit wijsheid, of kan dit op een betere of slimmere manier?
Hoor heel graag wat jullie hiervan denken. Alvast erg bedankt voor het meedenken, en alweer erg bedankt voor alle eerdere adviezen!
 

Terug
Bovenaan