Juwel binnenfilter verwijderen

Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Beste allemaal,

Ik ben aan het overwegen om het binnenfilter van m'n rio 450 te gaan vervangen voor een (tweede) JBL 1502.
Onder het mom bezint eer ge begint: hoe kan ik zoiets het beste aan pakken?

Mijn conceptplan is nu om dan het nieuwe filter eerst een paar weken mee te laten draaien met de bak as is, dan alle vissen uit te vangen, bak leeg, binnenfilter er uit halen, schoonmaken, bak weer opnieuw inrichten, vullen, vissen terug, en dan uitrusten ;).

Als ik toch bezig ben (lees, de gelegenheid er is dat er geen vis meer in de bak zit) overweeg ik ook om gelijk de bodem te vervangen. Daar open ik mogelijk nog een apart topic over, maar wilde dat er wel even bij noemen voor de volledigheid.

Hebben jullie adviezen voor me hoe ik het beste het binnenfilter er uit kan halen zonder de bak te beschadigen? Wat zijn de dingen waar ik op moet letten?
Hartelijk dank vast voor de adviezen!
 
Als er nu al een extern filter mee draait en je al biologische media in je Juwel filter hebt (Cirax? Siporax? etc) zou ik het iets anders aanpakken en de overstap in 1x maken. Verwijder alle media uit het interne filer, richt het nieuwe filter in met de biologische media uit het interne filter en sluit deze aan. Daarna hoef je alleen nog maar het interne filter los te snijden en te verwijderen en hier hoeft de bak echt niet leeg voor. Wellicht het niveau een beetje laten zakken maar met een scherp en dun mesje (lang stanleymes) kun je de kit 'noppen' zo los snijden en de koker verwijderen.

In het geval dat er nu geen biologische media gebruikt wordt of je als je deze niet over wil nemen in het nieuwe filter dan zou je het nieuwe filter inderdaad een aantal weken mee kunnen laten draaien en daarna het interne filter verwijderen. Maar ook dan hoeft de bak echt niet leeg.

Wat ik niet zou doen is tegelijk ook aan de bodem gaan rommelen. De bodem zelf reguleert al voor een groot deel het biologische evenwicht in je aquarium en dan rommelen met het filter en de bodem zelf zou ik niet doen. In stappen van enkele weken er tussen, wellicht.
 
@DanielHoogland, heel erg bedankt voor je reactie! Wat fijn hoe je dit voor me uiteengezet hebt! Dank je wel!
Ik heb er inderdaad een cirax filter in zitten nu, die zou ik dus over kunnen zetten in een van de JBL-mandjes, helemaal niet aan gedacht en ik ben blij dat je me er op wijst! Top!

Over het leeghalen van de bak. Dat is iets wat ik liever niet doe als het niet moet. Maar er zijn een paar andere dingen die nu meespelen waardoor ik dat wel overweeg.

Als eerste dat er tussen het binnenfilter en de wand en het binnenfilter en de bodem zich een hoop troep verzameld heeft. Dit is ook een van de redenen dat ik dat binnenfilter wil vervangen, want ik kom er simpelweg niet bij om dat schoon te maken.
Mijn bezorgdheid zit hem er in dat als ik dat filter los ga maken, die troep onvermijdelijk ook los gaat komen. Daar vrees ik een beetje voor, wat dat gaat doen als de vissen er nog in zwemmen.

Als tweede dat ik een probleem heb met twee onbeschofte agressieve maanvissen die ik wil proberen terug te plaatsen, en mijn laatste mogelijke kans van slagen komt er op neer dat ik de hele bak qua inrichting zou moeten omgooien, dus alle vissen er uit, alles opnieuw plaatsen, en dan de vissen terug. Als ik dit ga doen ontkom ik er ook niet aan dat ik deels aan de bodem moet gaan zitten.

Ben het geheel met je eens dat ik die bodem eigenlijk met rust wil laten. Maar. In het scenario van de Grote Herinrichting overweeg ik wel om er naar te kijken, omdat mijn bodem nu bestaat uit een combinatie van zand en zeer fijne afgeronde kiezel. De bodem ligt er inmiddels een jaar in, en problemen heb ik er niet mee gehad. Ik weet te weinig van bodems om te weten waar ik hier het verstandigst aan doe, dat is iets wat ik nog goed moet uitzoeken (ik denk dat ik hier nog een apart topic over open).

Ik ben er nog niet helemaal uit wat nu het verstandigste is, daarom probeer ik eerst maar wat informatie verzamelen over hoe ik de losse ingrepen het beste kan doen, kijken hoe dat met elkaar samen hangt, en dan een plan van aanpak maken.
 
Ik begrijp het, je wilt eigenlijk naar een complete herinrichting van het aquarium toe en daarbij direct het filter onderhanden nemen. Begrijpelijk en wellicht wel de meest logische aanpak.

In dat gevel zou ik het nieuwe filter 3 weken mee laten draaien alvorens je aan de gang gaat. Dan heb je twee ingedraaide filters en kun je aan de gang gaan met het herinrichten van het aquarium. Het is wel een vrij grote operatie die waarschijnlijk een hele dag zal duren dus goed zorgen voor tijdelijke opvang van de vissen. Daarna is het een kwestie om het aquarium to ontlasten door bijvoorbeeld de eerste weken weinig te voeren. Vissen kunnen dat best hebben al lijken ze altijd honger te hebben ;) Dan kan alles weer rustig 'indraaien' en de twee filters zullen daar natuurlijk behoorlijk bij helpen. Regelmatig ammonia en nitriet meten is daarbij geen overbodige luxe en water verversen indien nodig. Flink project maar het resultaat zal een lekker vers ogend aquarium zijn.
 
Ik begrijp het, je wilt eigenlijk naar een complete herinrichting van het aquarium toe en daarbij direct het filter onderhanden nemen. Begrijpelijk en wellicht wel de meest logische aanpak.
Ik wil vooral doen wat wijsheid is, met behoud van zo veel mogelijk van het goede wat ik er nu al in heb zitten.
De bak is nu in balans, op de beginnende zooi achter en onder het filterhuis na gaat alles eigenlijk prima, alleen zit ik met twee manen die ik graag terug zou willen zetten, en dus eerdergenoemde zooi waarvan ik vermoed dat dat in de toekomst problemen zal kunnen geven. Het zit net op een plek waar ik en stroming en slakken er niet meer bij kunnen. Liever nu ingrijpen om later grotere problemen te vermijden, is mijn redenatie. Dan is het nu misschien een dag werk, maar met gezonde vissen die een fluctuatie kunnen hebben, dan straks zieke vissen die een ingreep in de habitat niet meer trekken.
Ik zat er aan te denken om de vissen deels in mijn quarantainebak en deels in een grote speciekuip of bath bucket te huisvesten, met daar ook de JBL's aan draaiend, in 50% overgetapt aquariumwater en 50% vers kraanwater, heater erbij in.
Wat betreft de bodem heb ik inmiddels een apart topic geopend. Afhankelijk van wat daar wijsheid blijkt ga ik daar weer wat verstandigs op verzinnen ;).

Ik wil je echt hartelijk danken voor je feedback, dat is ontzettend welkom en prettig! Ook de voedertip, fijn dat je dat even noemt, daar zou ik waarschijnlijk overheen gedacht hebben!
 
De bak is nu in balans, op de beginnende zooi achter en onder het filterhuis na gaat alles eigenlijk prima, alleen zit ik met twee manen die ik graag terug zou willen zetten, en dus eerdergenoemde zooi waarvan ik vermoed dat dat in de toekomst problemen zal kunnen geven. Het zit net op een plek waar ik en stroming en slakken er niet meer bij kunnen. Liever nu ingrijpen om later grotere problemen te vermijden, is mijn redenatie. Dan is het nu misschien een dag werk, maar met gezonde vissen die een fluctuatie kunnen hebben, dan straks zieke vissen die een ingreep in de habitat niet meer trekken.
Ik wil hier nog even op reageren. Persoonlijk zou ik mij niet al te druk maken om die drek die tussen het glas en het filter zit. Het ziet er wellicht niet zo smakelijk uit en soms kan er door lichtinval van buiten zelfs een flinke pluk alg gaan groeien maar veel kwaad kan dit echt niet. Wat denk je dat er onder en achter een achterwand aan drek verzameld bijvoorbeeld? Dit zie je vaak helemaal niet maar het zit er wel degelijk. Je zou eventueel een stukje raamfolie kunnen gebruiken en dit aan de buitenkant tegen het glas plakken, je kijkt dan vanaf de zijkant niet tegen die vieze drek aan en licht kan er dan ook niet bij komen.

Wat betreft interne filters vind ik die van Juwel een van de beste. Je kunt er veel mee door het onderste gedeelte vol te stoppen met biologische media, het bovenste gedeelte te gebruiken voor mechanische (alleen even het witte filerpadje wat naar beneden verplaatsen) filtering. Je komt er dan makkelijk bij om schoon te maken en eventueel kun je ook nog een grotere pomp kopen mocht je de stroming niet voldoende vinden. Het is gewoon een simpel opgezet filter met veel mogelijkheden. Een voorbeeld hoe ik dit filter in zou delen vind je in deze video (waarbij je elke biologische media kunt gebruiken).

Tot zoverre mijn verheerlijking betreffende dit interne filter, het feit blijft dat veel mensen het niet zo mooi vinden en het vervangen door een extern filter en dat kan ik best begrijpen. Dus als je dit graag ook wilt, vooral doen :)

Ik wil je echt hartelijk danken voor je feedback, dat is ontzettend welkom en prettig! Ook de voedertip, fijn dat je dat even noemt, daar zou ik waarschijnlijk overheen gedacht hebben!
Graag gedaan en succes er mee!
 
ik heb mijn binnenfilter eruitgesneden met een mes om isolatiewol te snijden dat mes is dun buigzaam en gekartelt,dat mes kost bij de gamma een paar euro.en dat gaat super zonder beschadigingen. ik heb het in een draaiend aquarium verwijdert
 
Tot zoverre mijn verheerlijking betreffende dit interne filter, het feit blijft dat veel mensen het niet zo mooi vinden en het vervangen door een extern filter en dat kan ik best begrijpen. Dus als je dit graag ook wilt, vooral doen :)
Je hebt me wat stof tot nadenken gegeven. Daar houd ik van! Dank je wel, ik ga het nog even laten bezinken en ook de video bekijken!
In hoeverre wordt het een probleem als de drek bij verwijdering gaat rondzweven, terwijl de vissen er nog in zwemmen? Moet ik rekening houden met een piek van het een of het ander, gelijkend met wat je kunt verwachten als je in de bodem gaat wroeten bijvoorbeeld?

ik heb mijn binnenfilter eruitgesneden met een mes om isolatiewol te snijden
Dank voor deze tip! Super!
 
Moet ik rekening houden met een piek van het een of het ander, gelijkend met wat je kunt verwachten als je in de bodem gaat wroeten bijvoorbeeld?
ik zie nu een door algen en becterieslijm getijsterd filter voor me. hehe. dat zal toch wel meevallen. je kan eventueel tegelijk water afzuigen naast het rampgebied zodat je geen al te grote verspreiding krijgt. je gaat natuurlijk veel rommelen en de som der delen is natuurlijk wel met enig risico. een stapsgewijze werkmethode helpt om dit te managen denk ik. heb je zo'n zware bioload dat je twee filters wilt draaien?
 
Ben het met Joff eens. Eventueel zodra het filter er uit is met een bankpas over het raam van beneden naar boven "swipen" en het meeste vuil zo uit het water scheppen. Verder afhevelen wat er op de bodem bezinkt en je bent een heel eind.
 
Bij twijfel kun je het ook in delen doen: het filter eruit wippen met een plamuurmesje o.i.d., en dan de boel even de boel laten (de restanten van de zwarte plakkers lekker laten zitten etc). Ga je daarna eens uitgebreid aan die bodem beginnen, dan kun je het allemaal netjes gaan maken.

Ik heb een keer een bodem vervangen en daarna een grote ammoniak/nitrietpiek gekregen. Achteraf gezien denk ik dat dat kwam doordat de glaswanden een tijd droog hebben gestaan, en de (flinke) algenlaag daarop is afgestorven. Dat is daarna allemaal gaan rotten.
Het schijnt --in tegenstelling tot wat we vaak denken-- dat het substraat helemaal niet zoveel bacteriën huisvest; wel wát, maar het overgrote deel zit op de plekken waar de voedselvoorziening beter is, oftewel daar waar meer stroming langskomt, zoals op je filtermateriaal. Mijn inschatting zou dus zijn dat een bodem zonder al te veel problemen te verwisselen is. Het grotere gevaar zit hem denk ik in droogvallende oppervlakken (= afsterven plantjes en beestjes) en/of een filterwissel die niet optimaal verloopt.
 
Ik zou, zeker als ik toch al de bodem wil vervangen, en alles om wil gooien, alles eruit halen.

Het werkt makkelijker en geeft de gelegenheid om het in te richten zoals je wil.

Er nu over nadenken heeft het grote voordeel dat je je goed kan voorbereiden.

Ik zou zeker het nieuwe filter enkele weken mee laten draaien nu, tenzij je een vermoeden hebt van ongedierte, wormen oid in de bak.
Op die manier krijg je vast een beetje een start, en kunnen zich ook vast bacteriën vestigen op het binnenmateriaal van het filter. Je hebt op die manier ook rustig de tijd om te kijken of het filter niet lekt en goed werkt.

Op de dag van het omgooien zou ik een deel van het water in de bak overdoen in een grote bak. Wij gebruiken daarvoor meestal een witte stuckuip, rechthoekig. Daar kan je dan ook alle vissen en planten die je wil houden in doen. Ook kan je het nieuwe filter op die bak laten draaien. Op die manier zitten je vissen beschut tussen de planten, wat minder stress geeft, en bovendien geeft het alle tijd om rustig aan de opbouw van het aquarium te werken.

Grootschalig rommelen in de bak geeft eigenlijk altijd schommelingen in de, waterwaarden wat betreft afval, ammoniak, nitriet etc. Alles moet weer in balans komen. Dat gebeurt onmiddellijk, in de tijdelijke bak waarin je de vissen en planten tijdelijk houdt, maar ook zeker in het nieuw ingerichte aquarium.
De bodem is nog zo goed als steriel, de planten moeten zich weer gaan zetten en kunnen een lichte terugval krijgen, en bovendien zit jij in jouw geval nog met een filterwissel.

In zo'n geval gebruiken wij altijd een middel om dat op te vangen. Wij gebruiken zelf polyfilter, zowel in het tijdelijke onderkomen als in de nieuw ingerichte bak. Er zijn ook mensen die een poosje zeoliet gebruiken in hun filter. Vloeibaar filter medium van easy life is dacht ik gemalen zeoliet en wordt ook gebruikt. Ik ben daar zelf geen voorstander van, maar dat is eerlijk gezegd op basis van een niet onderbouwd onderbuikgevoel :)

Wat ik bedoel is, met de juiste maatregelen zorg je er voor dat je vissen geen hinder van slechte stoffen hoeven te ondervinden. Het gebruik van wat je dan ook gaat gebruiken, kan je langzaam afbouwen. Op die manier kan je filter en de nieuwe bodem van je bak rustig herstellen, en zelf een bacterie-bestand opbouwen waarmee het langzaam weer in balans kan komen.

Ik zou dat zelf zeker enkele weken, tot misschien een maand a anderhalve maand geven.

Dat is wat ik zou doen.

Succes met de onderneming. Altijd spannend, veel werk, maar ook wel leuk toch? :)
 
@DanielHoogland, ik heb de video inmiddels bekeken. Voor mij erg verhelderend! Ik ga het principe sowieso in mijn rio 180 toepassen. Super dat je me hier op wees!

ik zie nu een door algen en becterieslijm getijsterd filter voor me. hehe. dat zal toch wel meevallen.
Het is vooral een combinatie van smurrie, alg, en minuscule slakkenhuisjes wat er lijkt te zitten. Het zit exclusief en alleen op het stuk tussen het filter en de aquariumwand, en in de loze ruimte onder het filterhuis.
De zijde waar het filterhuis aan zit, staat naast een raam op het westen. Daar valt geen direct zonlicht op, maar er is wel veel licht. Vermoedelijk heeft dat de algengroei getriggerd. Er komt nu ook niks bij wat de zooi kan wegspoelen of opeten.
Een beetje alg vind ik niet erg. Valt nu ook nauwelijks op. Maar er zit daar ruimte tussen, dus als er iets van een plaag zich besluit daar te vestigen, zoals blauwalg, dan kom ik er never nooit bij om dat te verwijderen.

Het is een argument in een lijstje van voor en tegens die ik nu aan het maken ben, om te beslissen of ik er wijs aan doe om het binnenfilter er uit te halen, of juist niet.
Omdat ik ook al van plan ben om iets aan de overige inrichting te gaan doen, leek het me een goed moment. Zeker als blijkt dat ik er wijs aan doe om de vissen uit de bak te vissen, dat doe ik liever niet twee keer.

heb je zo'n zware bioload dat je twee filters wilt draaien?
Ik heb een L-nummer zwemmen die aardig vervuilt, en twee filters bevalt me op het moment uitstekend. Ik vind de overcapaciteit eigenlijk wel prettig. En mijn vissen ook, geloof ik ;).

je kan eventueel tegelijk water afzuigen naast het rampgebied zodat je geen al te grote verspreiding krijgt. je gaat natuurlijk veel rommelen en de som der delen is natuurlijk wel met enig risico. een stapsgewijze werkmethode helpt om dit te managen denk ik.
Ben het met Joff eens. Eventueel zodra het filter er uit is met een bankpas over het raam van beneden naar boven "swipen" en het meeste vuil zo uit het water scheppen. Verder afhevelen wat er op de bodem bezinkt en je bent een heel eind.
Mooie praktische tips! Top!
Ik zou kunnen overwegen om de bak daar ook tijdelijk af te plakken. Dus een stuk plastic er tussen klemmen of iets dergelijks, wat het vervuilde water een beetje containt aan de kant van de 'ingreep'.
 
Bij twijfel kun je het ook in delen doen: het filter eruit wippen met een plamuurmesje o.i.d, en dan boel even de boel laten (de restanten van de zwarte plakkers lekker laten zitten etc). Ga je daarna eens uitgebreid aan die bodem beginnen, dan kun je het allemaal netjes gaan maken.
Vind ik ook geen gekke suggestie, om het op te delen in hoofdstukken!
Ik zit nog met de vraag of de bodem er wel uit moet. Heb ik een apart topic over geopend, want dat is iets waar ik over twijfel, of dat eigenlijk wel moet. En als blijkt dat dat moet, dan is het de vraag wanneer het daar het beste moment voor is. Daar ben ik nog niet helemaal over uit, als het betekent dat ik meerdere keren vissen uit moet gaan vissen, dan is het misschien wijzer om het te beperken tot één invasieve exercitie en het te benaderen als een verhuizing, bijvoorbeeld.

@Drup, heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Geweldig!
Je noemt een paar dingen waar ik me ook in kan vinden. En ik ga je adviezen en tips zeker ook meenemen, als het er op neer gaat komen dat het verstandigst blijkt om de vissen uit te vangen. Super dat je dit zo voor me uiteen gezet hebt!
Er nu over nadenken heeft het grote voordeel dat je je goed kan voorbereiden.
Ik heb inderdaad de tijd nu om rustig een plan te kunnen maken, zonder acute tijdsdruk, of rampen waar ik nu direct op moet handelen. Wat een luxe! En even afkloppen. ;)
En ik heb ontzettend veel geluk dat jullie met me meedenken hierover. Dat maakt het voor mij allemaal een stuk makkelijker om het te kunnen overzien! Heel veel dank! Ik heb nog wat naamloze vissen zwemmen die ik naar alle behulpzame adviesgevers kan vernoemen :DD.

Succes met de onderneming. Altijd spannend, veel werk, maar ook wel leuk toch?
Ja! Dit zijn absoluut de leuke dingen! De vervelende dingen zijn onder tijdsdruk oplossingen moeten vinden voor ziekte, plagen, en sterfte.
 
Vind ik ook geen gekke suggestie, om het op te delen in hoofdstukken!
Ik zit nog met de vraag of de bodem er wel uit moet. Heb ik een apart topic over geopend, want dat is iets waar ik over twijfel, of dat eigenlijk wel moet. En als blijkt dat dat moet, dan is het de vraag wanneer het daar het beste moment voor is. Daar ben ik nog niet helemaal over uit, als het betekent dat ik meerdere keren vissen uit moet gaan vissen, dan is het misschien wijzer om het te beperken tot één invasieve exercitie en het te benaderen als een verhuizing, bijvoorbeeld.

@Drup, heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Geweldig!
Je noemt een paar dingen waar ik me ook in kan vinden. En ik ga je adviezen en tips zeker ook meenemen, als het er op neer gaat komen dat het verstandigst blijkt om de vissen uit te vangen. Super dat je dit zo voor me uiteen gezet hebt!

Ik heb inderdaad de tijd nu om rustig een plan te kunnen maken, zonder acute tijdsdruk, of rampen waar ik nu direct op moet handelen. Wat een luxe! En even afkloppen. ;)
En ik heb ontzettend veel geluk dat jullie met me meedenken hierover. Dat maakt het voor mij allemaal een stuk makkelijker om het te kunnen overzien! Heel veel dank! Ik heb nog wat naamloze vissen zwemmen die ik naar alle behulpzame adviesgevers kan vernoemen :DD.


Ja! Dit zijn absoluut de leuke dingen! De vervelende dingen zijn onder tijdsdruk oplossingen moeten vinden voor ziekte, plagen, en sterfte.

Fijn dat je er wat aan hebt.

Voor de goede orde,, wij hebben dit geregeld gedaan, zoals ik hiervoor be schreef, en nooit een vis ziek of dood van gehad.

Ik zou het zeker ineens doen, met wat hulpmiddelen zoalscik zei. Het over meerdere keren verdelen blijft gehannes vind ik, meer stress voor de vissen met al dat gerommel, en al dat soort dingen kunnen op zich de balans verstoren. Ik hou er niet van. Maar uiteraard zal dat voor iedereen anders zijn :)
 
Voor de goede orde,, wij hebben dit geregeld gedaan, zoals ik hiervoor be schreef, en nooit een vis ziek of dood van gehad.
Heel fijn om deze ervaring te lezen! Heel waardevol!
Het over meerdere keren verdelen blijft gehannes vind ik, meer stress voor de vissen met al dat gerommel, en al dat soort dingen kunnen op zich de balans verstoren.
Dit vind ik ook een paar sterke argumenten om alles in één keer te doen, maar niet over één nacht ijs ;).
 
Heb je toevallig een helpende hand? Dan zou je iemand met een bodemafzuiger het spul dat vrijkomt van achter het filter kunnen laten opzuigen. Als je je echt zorgen maakt om je vissen en het heel veel drek is, zou je ze nog tijdelijk aan de andere kant van het aquarium kunnen zetten met een aquarium-divider. Ik zou ook voor in 1 keer gaan, anders blijf je rommelen, en zo heel veel werk is het nou ook weer niet, dat interne filter heb je er zo uit. Media in je nieuwe filter en je kunt weer verder. Ik ben het met Daniel eens dat qua interne filters, Juwel echt niet verkeerd zijn en wellicht wel de best mogelijke optie, maar het echt niet opweegt tegen extern filteren, nog even los van die enorme bak in je aquarium.
 
Dank @roberto1983 voor je feedback, en je goede tips ook! Ik neem ze mee!
 
Het is vooral een combinatie van smurrie, alg, en minuscule slakkenhuisjes wat er lijkt te zitten. Het zit exclusief en alleen op het stuk tussen het filter en de aquariumwand, en in de loze ruimte onder het filterhuis.
De zijde waar het filterhuis aan zit, staat naast een raam op het westen. Daar valt geen direct zonlicht op, maar er is wel veel licht. Vermoedelijk heeft dat de algengroei getriggerd. Er komt nu ook niks bij wat de zooi kan wegspoelen of opeten.
Een beetje alg vind ik niet erg. Valt nu ook nauwelijks op. Maar er zit daar ruimte tussen, dus als er iets van een plaag zich besluit daar te vestigen, zoals blauwalg, dan kom ik er never nooit bij om dat te verwijderen.
Hier nog even op terugkomend. Wat ik in de tussentijd heb gedaan is dat ik de boel even afgeplakt heb met een stukje karton, zodat er geen licht meer bij kon komen. Ik wilde even zien wat dat zou doen. Heb net maar even gekeken. Alg is significant verminderd. Afplakken/verduisteren helpt dus prima om dit 'probleem' tegen te gaan.

De overweging voor mij om het interne filter er uit te halen gaat nu voornamelijk over de ruimte die ik ermee win. En toch ook een stukje onderhoud. Wat ik nu een nadeel vind in vergelijking met de 1502, is dat er onderin het interne filter afval kan blijven liggen. Als je dan de filters na het schoonmaken opnieuw terug duwt krijg je een sjlosj zooi je bak in via de pomp. Die 1502 is, wat ik tot nu toe ervaren heb, makkelijker schoon te maken, in de zin dat je hem letterlijk helemaal leeg kunt gooien boven je gootsteen en dat daar niks van in je bak terecht komt.
Moet er nog maar even goed over nadenken.

Ik heb inmiddels trouwens wel besloten dat ik de huidige bodem behoud. Mogelijk dat ik er iets uit haal, want de laag die ik er in heb liggen is wat dik. Maar geen hele nieuwe bodem er in.

Deze week de knoop doorhakken over het filter, en daarmee ook de rest van de redo.
Ik wil jullie uiteraard hartelijk bedanken voor al jullie bijdragen en adviezen. Ben er heel blij mee dat jullie de moeite en aandacht besteden om mij hiermee te helpen.
 
De overweging voor mij om het interne filter er uit te halen gaat nu voornamelijk over de ruimte die ik ermee win. En toch ook een stukje onderhoud. Wat ik nu een nadeel vind in vergelijking met de 1502, is dat er onderin het interne filter afval kan blijven liggen. Als je dan de filters na het schoonmaken opnieuw terug duwt krijg je een sjlosj zooi je bak in via de pomp. Die 1502 is, wat ik tot nu toe ervaren heb, makkelijker schoon te maken, in de zin dat je hem letterlijk helemaal leeg kunt gooien boven je gootsteen en dat daar niks van in je bak terecht komt.
Moet er nog maar even goed over nadenken.
Vooropgesteld dat een 1502 natuurlijk 'beter' is op alle vlakken, kun je dat Juwel filter wel degelijk wat beter managen. Het klopt inderdaad dat er onderin wat smurrie blijft liggen en dit doe ik zelf op de volgende manier.
Je hebt al gezien hoe ik het filter in zou delen (Pondguru manier).

- Klein onderhoud, haal ik alleen de bovenste 'tray' uit het filter met de sponsen om die te reinigen. Elke maand ongeveer. Geen last van smurrie omdat je het onderste gedeelte niet verwijderd.
- Groot onderhoud haal ik het hele filter leeg. De onderste 'tray' zit bij mij alleen biologische media in filterzakjes in en die haal ik dan bovenwater om even goed van smurrie te ontdoen. Als de koker helemaal leeg is pak ik een hevelslang en hevel alle smurrie uit de koker. Zowel het gedeelte waar je filtermedia zit als het gedeelte waar de verwarming zit. Dit die ik elke 6 maanden. Dan nog heb je wel wat last van smurrie die ondertussen is opgewaaid en in de bak terecht is gekomen, dat voorkom je niet helemaal.

Nu is bovenstaande ervaring gebaseerd op een Bioflow M uit een Juwel 125L dus die is wellicht wat hanteerbaarder dan het grotere exemplaar.
 
Vooropgesteld dat een 1502 natuurlijk 'beter' is op alle vlakken, kun je dat Juwel filter wel degelijk wat beter managen. Het klopt inderdaad dat er onderin wat smurrie blijft liggen en dit doe ik zelf op de volgende manier.
Je hebt al gezien hoe ik het filter in zou delen (Pondguru manier).

- Klein onderhoud, haal ik alleen de bovenste 'tray' uit het filter met de sponsen om die te reinigen. Elke maand ongeveer. Geen last van smurrie omdat je het onderste gedeelte niet verwijderd.
- Groot onderhoud haal ik het hele filter leeg. De onderste 'tray' zit bij mij alleen biologische media in filterzakjes in en die haal ik dan bovenwater om even goed van smurrie te ontdoen. Als de koker helemaal leeg is pak ik een hevelslang en hevel alle smurrie uit de koker. Zowel het gedeelte waar je filtermedia zit als het gedeelte waar de verwarming zit. Dit die ik elke 6 maanden. Dan nog heb je wel wat last van smurrie die ondertussen is opgewaaid en in de bak terecht is gekomen, dat voorkom je niet helemaal.

Nu is bovenstaande ervaring gebaseerd op een Bioflow M uit een Juwel 125L dus die is wellicht wat hanteerbaarder dan het grotere exemplaar.
Oooh ik ben hier heel blij mee! Heb namelijk ook de M-versie van de bioflow wonen in mijn goudvisbejaardentehuis. Dus ik ga die reinigingshandleiding ook overnemen. Dank!

Wat betreft het opnieuw indelen van het filter. Hoe kan ik dat mooi stapsgewijs doen? Want de boel is nu mooi ingedraaid, en heeft ook een cirax erbij in. Is het wijsheid om dan de losse sponzen per keer te vervangen voor wat anders? Nu al gelijk de grove spons bovenin te zetten zoals ik het filmpje wordt uitgelegd? Daar heb ik graag nog wat advies in! Momenteel heb ik nog de standaard opbouw zoals juwel 'm geeft, plus cirax-toevoeging.

Het is grappig wel, het was simpelweg gewoon niet in me opgekomen om gewoon even met een hevelslang de zooi onderin op te zuigen. Ik ben soms echt een sufferd.
 
Wat betreft het opnieuw indelen van het filter. Hoe kan ik dat mooi stapsgewijs doen? Want de boel is nu mooi ingedraaid, en heeft ook een cirax erbij in. Is het wijsheid om dan de losse sponzen per keer te vervangen voor wat anders? Nu al gelijk de grove spons bovenin te zetten zoals ik het filmpje wordt uitgelegd? Daar heb ik graag nog wat advies in! Momenteel heb ik nog de standaard opbouw zoals juwel 'm geeft, plus cirax-toevoeging.
Verstandig om dit stapsgewijs te doen. De eerste stap zou inderdaad zijn om het mechanische gedeelte iets te optimaliseren. Grove spons bovenop -> medium spons er onder -> fijne filtermatje (ik gebruik een pluk filter watten) daar onder. Dit kun je gelijk doen en is eigenlijk al direct de grootste optimalisatie stap. Hiermee spreid je de opvang van zweefvuil over 3 sponsen ipv dat het fijne filtermatje alles maar moet opvangen en snel verstopt. Dan heb je in de bovenste tray waarschijnlijk nog ruimte voor een zakje biologische media, zoals in het filmpje.

Daarna is het een kwestie van smaak eigenlijk. Als je nu een bakje Cirax hebt (dat is volgens mij prima biologische filtermedia) dan zou ik die lekker laten zitten. Daar onder zitten dan als het goed is 2 blauwe sponsen die nu biologisch actief zijn en daar moet je voorzichtig mee zijn. Het is niet eens perse nodig, als je nu geen ammonia of nitriet problemen hebt, maar die zou je een voor een kunnen omruilen met een zakje biologische filter media. Houd ongeveer 4 weken aan voor je de volgende spons vervangt. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om nog 2 bakjes Cirax te kopen en die te gebruiken al denk ik dat een zelf gemaakt zakje met Siporax (gebruik ik zelf), Eheim substrat pro (die bolletjes, wellicht handiger in de beschikbare ruimte) of een andere goede media van gesinterd glas meer oppervlakte zullen bieden voor bactieren om te groeien.
Het is grappig wel, het was simpelweg gewoon niet in me opgekomen om gewoon even met een hevelslang de zooi onderin op te zuigen. Ik ben soms echt een sufferd.
Ach, ik had op dag 1 (of dag 800) ook nog niet alles uitgevogeld hoor. En nog niet..
 
Verstandig om dit stapsgewijs te doen. De eerste stap zou inderdaad zijn om het mechanische gedeelte iets te optimaliseren. Grove spons bovenop -> medium spons er onder -> fijne filtermatje (ik gebruik een pluk filter watten) daar onder. Dit kun je gelijk doen en is eigenlijk al direct de grootste optimalisatie stap. Hiermee spreid je de opvang van zweefvuil over 3 sponsen ipv dat het fijne filtermatje alles maar moet opvangen en snel verstopt. Dan heb je in de bovenste tray waarschijnlijk nog ruimte voor een zakje biologische media, zoals in het filmpje.
Top. Dan ga ik hier gewoon mee beginnen. Ik heb de koolstofspons er niet in, raad je me aan om dat wel te doen, of is dat eigenlijk niet zo nodig?
En dan zou ik dus eigenlijk gewoon de nitraatspons kunnen gebruiken als medium size mechanische filterspons als ik het filmpje goed heb begrepen?

Daarna is het een kwestie van smaak eigenlijk. Als je nu een bakje Cirax hebt (dat is volgens mij prima biologische filtermedia) dan zou ik die lekker laten zitten. Daar onder zitten dan als het goed is 2 blauwe sponsen die nu biologisch actief zijn en daar moet je voorzichtig mee zijn. Het is niet eens perse nodig, als je nu geen ammonia of nitriet problemen hebt, maar die zou je een voor een kunnen omruilen met een zakje biologische filter media. Houd ongeveer 4 weken aan voor je de volgende spons vervangt. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om nog 2 bakjes Cirax te kopen en die te gebruiken al denk ik dat een zelf gemaakt zakje met Siporax (gebruik ik zelf), Eheim substrat pro (die bolletjes, wellicht handiger in de beschikbare ruimte) of een andere goede media van gesinterd glas meer oppervlakte zullen bieden voor bactieren om te groeien.
Cirax houd ik er in, sponzen voorlopig ook, en dan begin ik vast met een extra zakje biologische media in de ruimte die ik al over heb. Van wat kan ik zo'n zakje het beste maken? Volstaat iets als een stuk oude panty?
 
Top. Dan ga ik hier gewoon mee beginnen. Ik heb de koolstofspons er niet in, raad je me aan om dat wel te doen, of is dat eigenlijk niet zo nodig?
Niet nodig inderdaad kun je weglaten. Hoe 'actief' zo'n sponsje is en / of blijft is mij altijd niet helemaal duidelijk. Soms wil je, na medicatie bijvoorbeeld, filteren over actieve kool en haal dan gewoon een los doosje met actieve kool korrels en gooi die tijdelijk (ook weer in een zakje) los in het filter. Liefst onder je mechanische gedeelte.

En dan zou ik dus eigenlijk gewoon de nitraatspons kunnen gebruiken als medium size mechanische filterspons als ik het filmpje goed heb begrepen?
Ja dat lijkt mij een prima medium spons.

Cirax houd ik er in, sponzen voorlopig ook, en dan begin ik vast met een extra zakje biologische media in de ruimte die ik al over heb.
Goed plan!

Van wat kan ik zo'n zakje het beste maken? Volstaat iets als een stuk oude panty?
Oude panty hoor je inderdaad vaak. Zelf heb ik ooit eens een aantal 'officiële' filterzakjes van het supermerk ;) Superfish gekocht en die doen het nog prima. Ik zou dit niet zelf gaan maken maar gewoon in een dierenwinkel of tuincentrum een paar van die zakjes kopen.
Zoiets:
 
Laatst bewerkt:
Hoi leuk en interessant topic!
Ik reageer even op het stukje over het vervangen van de sponsen in het onderste deel van je Juwel filter voor biologisch filtermateriaal.

Er is een interessant topic op dit forum waarin mij duidelijk werd dat sponzen wellicht beter biologisch filteren dan keramische ringen etc.

Dit zijn de resultaten van een test (hoe hoger het getal hoe beter) :
8E930CD7-CF5A-4858-9FB5-2330D2C90A57.jpeg


Hier de bron van de test die hiervoor is uitgevoerd:

Ik zou de sponsen dus gewoon laten zitten in het onderste filter deel. Een zakje keramische ringen in de loze ruimte van het tussendeel is natuurlijk wel een optie.
 
Laatst bewerkt:
Die site blijft maar terug komen. Spons is inderdaad niet helemaal nutteloos maar van alle 'resultaten' op die website geloof ik niets van. Het is goed geschreven maar zo ver ik toen heb kunnen beoordelen wetenschappelijk nergens op gebouwd.

Ik heb daar al eens een heel stuk over geschreven dus als je mijn mening wilt weten dan vind je die hier, dat hele topic staat overigens vol met nuttige informatie.
 
Hoi leuk en interessant topic!
Ik reageer even op het stukje over het vervangen van de sponsen in het onderste deel van je Juwel filter voor biologisch filtermateriaal.

Er is een interessant topic op dit forum waarin mij duidelijk werd dat sponzen wellicht beter biologisch filteren dan keramische ringen etc.

Dit zijn de resultaten van een test (hoe hoger het getal hoe beter) :
Bekijk bijlage 329668

Hier de bron van de test die hiervoor is uitgevoerd:

Ik zou de sponsen dus gewoon laten zitten in het onderste filter deel. Een zakje keramische ringen in de loze ruimte van het tussendeel is natuurlijk wel een optie.

Keramische ringen zijn dan in principe niet of nauwelijks bedoeld voor biologische filtratie. Keramiek isceen dichte stof waarbij bacteriën alleen aan de buitenkant van het materiaal kunnen hechten.

De ringen die veel gebruikt worden voor biologische filtratie dat is siporax. Dat materiaal is gesinterd glas wat poreus is gemaakt met ruimtes specifiek geschikt voor bacteriën.
 
@paulusdeboskabouter haha, ik overwoog dezelfde reactie te geven als jij. Probeer me niet te veel meer in de filterveldslagen te mengen. :p

Ik denk in elk geval als het mijn filter was geweest, dat ik een (niet overdreven fijne) spons had laten zitten. Een voordeel van die grovere biomedia is natuurlijk wel dat je filter zo lekker vlot doorstroomt...
 
Die site blijft maar terug komen. Spons is inderdaad niet helemaal nutteloos maar van alle 'resultaten' op die website geloof ik niets van. Het is goed geschreven maar zo ver ik toen heb kunnen beoordelen wetenschappelijk nergens op gebouwd.

Ik heb daar al eens een heel stuk over geschreven dus als je mijn mening wilt weten dan vind je die hier, dat hele topic staat overigens vol met nuttige informatie.
Stof tot nadenken. Dank voor het delen. Zolang we geen wetenschappelijke onderbouwingen hebben zijn er geen conclusies te trekken.
De site beweert al deze testen uitgevoerd te hebben maar je twijfel daarin begrijp ik goed.
Ik hou het in mijn externe filter op een mix van diverse sponzen en een mandje Biohome. Dan zit ik altijd goed.
 
Ik weet niet of Barwaz het vervelend vind als ik iets verder op het filter gebeuren in ga, mocht dat zo zijn laat het even weten en dan verwijder ik de post.

Wat betreft die aquariumscience website, daar is voornamelijk het gebrek aan bewijs een twijfelpunt bij mij. Ten eerste wordt er te hard geprobeerd om vooraf alle 'tegen' claims te pareren door dit soort dingen te schrijven "The author has an extensive library of books on fish husbandry, tropical fish and tropical fish diseases." - Ok? Ik denk dat wij tegenwoordig op internet toegang hebben tot een veel grotere bibliotheek dan fysiek mogelijk is in boekvorm. Of: "Note that many will criticize the author for not providing a C.V. that proves his abilities are somewhat akin to Albert Einstein." Uuh, ok? Als je op een stoel wil gaan staan ga dan even op een stoel staan ;)

Met mooie teksten wordt sympathie gekweekt voor de schrijver maar als je goed kijkt is er nergens enig bewijs anders dan "Ik heb het getest en het is zo", waarbij de 'ik' alleen bekent is als 'The Author'. Het doet mij denken aan een charlatan of zelfs nog een stapje hoger, een sekte leider. Aquarium science is een onderwerp waar over de hele wereld mensen mee bezig zijn en als je tegen de stroom in wil gaan dan zul je met bewijzen moeten komen, meer dan 'ik zeg het dus het is zo'.

Op het forum doen wij dit ook maar wij worden niet gezien als 'orakel', gelukkig maar.

Ik zou nog wel eens een test willen doen met verschillende filtermedia en ik heb er nu zelfs de ruimte en mogelijkheid toe. Ik zou alleen wat extra filters moeten aanschaffen. Misschien maak ik daar binnenkort wel een topic over! Weet iemand toevallig wat leuke goedkope HOB filters met wat ruimte voor biologische filtermedia?

Dat gezegd hebbende, ga ik ook even op een stoel staan.
Volgens mij is het verwerken van ammonia -> nitriet -> nitraat helemaal niet zo ingewikkeld en hebben we daar geen super speciale media voor nodig. Ik denk zelfs dat als je een filter helemaal leeg laat, en met beleid je visbestand uitbreid de waterbeweging zelf al genoeg is om de stikstofkringloop te laten plaats vinden. Bacterien vestigen zich wel in het aquarium zelf, op het glas, de stenen en het substraat. Waar filtermedia voor mij belangrijk wordt is het kweken van die bacterien waar je ze wilt hebben en kunt beschermen. Stel je voor het glas in je aquarium is hoofdzakelijk de plek waar de bacterien zitten dan hoef je alleen maar je ramen te lappen om deze te verstoren. Zorg je er voor dat de bacterien zich voornamelijk vestigen in je biologische filtermedia (door deze zo weinig mogelijk te verstoren) dan heb je ze mooi op een plek zitten waar er weinig mee kan gebeuren en kun je stabiliteit verwachten. Daarom zou ik ook kiezen voor een media als gesinterd glas, deze is gewoon moeilijk te verstoren omdat de bacterien zich gaan vestigen op en in het materiaal. Zelfs afspoelen van die media is dan niet zo schadelijk. Spons daar in tegen is erg makkelijk uit te knijpen en plastic biedt geen mogelijkheid voor de bacterien om zich 'in te graven' en zich dieper in het materiaal te vestigen waardoor de biofilm makkelijker te verstoren is, vooral tijdens schoonmaken. Daarom zou ik dus altijd, indien mogelijk, kiezen voor gesinterd glas.

Dus ja, als je met deze 'kennis' je filter gaat onderhouden en rekening houdt dat de twee blauwe sponsjes biologisch actief zijn en je de biofilm zo weinig mogelijk weet te verstoren dan zullen die sponsjes ook prima werken, zoals ze nu waarschijnlijk al doen.
 
Ik weet niet of Barwaz het vervelend vind als ik iets verder op het filter gebeuren in ga, mocht dat zo zijn laat het even weten en dan verwijder ik de post.
Nee hoor vind ik prima! Van mij mag het ;). Aardig dat je het vraagt.
Ik vind het interessant ook, want het is iets waar ik bijzonder weinig van af weet, dus ik lees mee met grote interesse. Het een hangt ook samen met het ander.
Mijn originele vraag is grotendeels al beantwoord. Ben nog aan het beslissen wat ik met het filter ga doen. Indien het er uit gaat, dan meld ik me over een paar weken wel weer met een wordt vervolgd als de nieuwe is ingedraaid ;).

Ik zou nog wel eens een test willen doen met verschillende filtermedia en ik heb er nu zelfs de ruimte en mogelijkheid toe. Ik zou alleen wat extra filters moeten aanschaffen. Misschien maak ik daar binnenkort wel een topic over! Weet iemand toevallig wat leuke goedkope HOB filters met wat ruimte voor biologische filtermedia?
Ik hoop echt dat je dit gaat doen. Ben heel erg benieuwd naar je bevindingen.
 
Verwijderd ivm niet van belang in dit draadje.
 
Laatst bewerkt:
Wat er meestal getest wordt is het vermogen van de filtermedia om ammoniak om te zetten naar nitriet en nitriet naar nitraat. Hoe sneller een concentratie aan ammoniak op die manier verwerkt is, hoe effectiever de filtermedia. We testen dus eigenlijk hoeveel bactieren een media bevat en hoe effectief die zijn in stikstofkringlopen.

Omstandigheden zijn belangrijk. Steriel geteste mogelijkheden zeggen nauwelijks iets over het functioneren in de praktijk.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Juist in een lab-test wil je een optimale omgeving creëren om de potentie van de media te kunnen onderzoeken. Wat er in de praktijk gebeurt, met gebruikers die filtermedia niet correct gebruiken vind ik dan minder belangrijk. Je kunt moeilijk alle mogelijke manieren waarop filtermedia gebruikt wordt gaan testen dat is niet te doen. Net als met medicatie, de werking wordt getest als de dosering en andere omstandigheden wordt nageleefd, niet als iemand zomaar wat gaat doen.
 
Ik ben inmiddels op het draadje over de filtertest geabonneerd ;). Ben erg benieuwd, top dat je dat gaat doen @DanielHoogland !

@Drup, ik heb nog een vraagje over de speciekuipen die je gebruikt hebt voor het uitvangen en tijdelijk huisvesten van de vissen.
Je had het over de rechthoekige variant. Wat is het voordeel daarvan ten opzichte van een ronde kuip?
En heb je nog tips wat betreft het aantal liter?
 
Terug
Bovenaan