Juwel binnenfilter verwijderen


Ik ben inmiddels op het draadje over de filtertest geabonneerd ;). Ben erg benieuwd, top dat je dat gaat doen @DanielHoogland !

@Drup, ik heb nog een vraagje over de speciekuipen die je gebruikt hebt voor het uitvangen en tijdelijk huisvesten van de vissen.
Je had het over de rechthoekige variant. Wat is het voordeel daarvan ten opzichte van een ronde kuip?
En heb je nog tips wat betreft het aantal liter?

Wij zijn ooit zelf begonnen met deze witte stuc-kuipen, verkrijgbaar bij elke bouwmarkt voor ergens tussen de 10 en 15 euro dacht ik.

De witte stonk niet :) Daarnaast hebben we gemerkt dat wit erg makkelijk is met het uitvangen van garnaaltjes en visjes.

Wij gebruiken er een van ik dacht rond de 45ltr.

Er zijn ook grotere kuipen en bakken, ook specifiek voor water, te koop bij voertonnen.nl.

Wij kozen rechthoekig omdat we daar ook makkelijk een filter kunnen hangen. Bovendien hebben we er inmiddels 3 omdat ze zo handig zijn, en dN is rechthoekig makkelijker naast elkaar te zetten.

Wij gebruiken deze bakken altijd bij onderhoud. We laten ze halfvol lopen met aquariumwater, en spoelen daar dan het filtermateriaal in uit etc. Maar ook als opvangbak wanneer we bijvoorbeeld de bodem schoonmaken. Of om planten in te doen om uit te zoeken. Om zand te spoelen. Kortom, we gebruiken ze veel.

Ik plak het filmpje er bij waar we garnalen aan het uitvangen zijn.

 
Haha die Bickle! Helemaal in de war van wat daar nu weer in het water zwemt, geweldig. :)

Wit is inderdaad een goed idee! Ik gebruik zelf ronde zwarte cement kuipen van de gamma (5 euro geloof ik), ze stinken inmiddels niet meer maar uitvangen is een drama inderdaad.
 
Ik plak het filmpje er bij waar we garnalen aan het uitvangen zijn.
Aaah geweldig! Wat een leuke hond! :smitten:

Wij zijn ooit zelf begonnen met deze witte stuc-kuipen, verkrijgbaar bij elke bouwmarkt voor ergens tussen de 10 en 15 euro dacht ik.

De witte stonk niet :) Daarnaast hebben we gemerkt dat wit erg makkelijk is met het uitvangen van garnaaltjes en visjes.
Top @Drup, voor je toelichting! En ook voor je tips! En al helemaal voor je video!
Ik wist niet dat er een stank-risico is? Goed om te weten!
Zelf werk ik hier met een paar toegewezen bouwemmers, en je hebt een goed punt dat wit veel praktischer is dan zwart, met het oog op kunnen zien wat je doet!
 
Ik zal nog even een review geven over hoe het gegaan is met dat binnenfilter er uit halen vanmiddag ;). Mogelijk heeft iemand die dit ook van plan is er iets aan.

Het ging om het binnenfilter van een rio 450, wat ik nu heb vervangen met 2x JBL 1502.

Ik had eerder de tip van iemand gelezen om de boel door te snijden met zo'n hobbymes van de bouwmarkt.
Dat bleek een aardige tip. En ik bleek onderschat te hebben dat je dan alsnog flink moet zagen om erdoorheen te komen.

De 450 heeft 8 dotten kit die je door moet zagen. De buitensten, daar kom je met zo'n hobbymes nog wel bij. De binnenste zijn een uitdaging. Daar heb ik uiteindelijk een broodmes voor gepakt (ook een tip die ik hier ergens tegen kwam, dank!), dat was ook flink zagen, maar heeft uiteindelijk goed gewerkt.

Rustig zagen werkte het beste. Oppassen dat je niet in de kitrand snijdt, of naar jezelf toe en dat de boel ineens los schiet, en je een mes in je hebt.

Bij ons staat de bak op zo'n 3 cm van de muur, dus we konden aan de achterkant niet goed zien waar we mee bezig waren.
Dat hebben we opgelost door een spiegeltje te gebruiken om achter de bak te kunnen kijken, in combinatie met een zaklamp. Dan kan de een de ander gerichte instructies geven waar je wel of niet moet zagen en hoeveel nog.

Een andere tip van jullie, was om de dotten kit (aan de zijkant) er af te halen met een plamuurmes. Goede tip ook. Dat is even een werkje, maar nog redelijk te doen.

Ik had bij het uitsnijden de bak nog tot de helft gevuld ongeveer, en een soort 'dam' gemaakt door een dienblad op z'n zij in de bak te zetten. Dat werkte enorm goed om alle troep die los kwam aan één kant te houden. Ga ik een volgende keer dat ik iets afgekaderd moet doen, weer doen.

Overigens viel het erg mee met de troep! Dat kan ook te maken hebben gehad met dat ik de zijkant van de bak waar licht op valt en waar de troep zich begon te ontwikkelen van tevoren heb afgeplakt, zodat alle alg dood zou gaan. Daardoor zat er ook eigenlijk niks meer tussen toen ik het filter eenmaal los had.

Ik wil jullie heel erg bedanken voor de tips, want dat maakte vanmiddag echt een groot verschil!
 
Super dat je het resultaat hebt vermeld, vaak mist dat in de topics(y)

Ik heb wellicht nog een aardige aanvulling voor iemand die hier op zoekt.

Ik wilde in mijn draaide Rio180 de interne behuizing eruit halen, zonder hem leeg te hoeven halen.
Zelf kon ik alleen met het hobbymes bij de voorste dotten lijm. Een broodmes kreeg ik er niet tussen. Dat werd echt wrikken tussen de behuizing en het glas en dat leek me niet verstandig, teveel spanning op het glas.
Ik heb toen een dunne metalen haakse hoek uit de garage gepakt. Die was lang genoeg en dun genoeg om er tussen te schuiven zonder spanning op het glas. Ook de haakse hoek snijd de dotten lijm zo door ;)
 
Ik heb toen een dunne metalen haakse hoek uit de garage gepakt. Die was lang genoeg en dun genoeg om er tussen te schuiven zonder spanning op het glas. Ook de haakse hoek snijd de dotten lijm zo door ;)
Goede tip!

Ik heb afgelopen weekend in een Rio125 ook het binnenfilter verwijderd. Eerst zitten klooien met verschillende messen.
Uiteindelijk lukte het met een lang plamuurmes binnen een paar tellen.
 

Terug
Bovenaan