Doen de otto's dit?


Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
Berichten
431
Locatie
Gelderland
Ik kijk net in mijn bak zoals elke dag en vandaag schrik ik mij een hoedje. De gaten zijn gevallen in mijn Belgisch groen.
Dit is me gisteren helemaal niet opgevallen, dus raar, want het is niet dat het niet opvalt.
Foto's lijken geel, maar dat is mijn camera... Ze zijn netjes groen.
Nu hebben de planten kleibolletjes en voed ik ze volgen de EI met nitraat, fosfor en spoorelementen, hetzelfde schema al sinds een half jaar.
Dus ik verwacht niet dat dit nu ineens door de EI ontstaan is. Daarnaast krijgen ze ook co2.

Zou het kunnen dat de Otto's dit doen? Er zitten er 6 in, misschien hebben zij een voedings-tekort? Terwijl ze toch met de pot mee eten.
IMG_20220625 (1).jpgIMG_20220625 (2).jpg
IMG_20220625_1544278.jpg
IMG_20220625_1545069.jpg
 
Laatst bewerkt:
Andere planten vertonen trouwens geen rare dingen, zien er nog prima uit.
Net voor de zekerheid nitraat en fosfaat gemeten en deze is 20/2
 
Zou heel goed kunnen dat de oto's dat doen
Dank je wel voor je reactie.
Ja ik was er al een beetje bang voor. Zij zijn ook de enige die in deze planten zitten, ik zag ze net nog alle blaadjes van het Belgisch groen afgaan, terwijl ze net van de tabletten gegeten hebben...
Zal ik ze toch wat meer moeten voeren denk ik zo :)
 
In mijn andere bak, zitten ook otto's en Belgisch groen. Zij blijven er wel vanaf :unsure:, zij zitten het liefst op de ruiten en de Vallisneria
Gelukkig groeit daar het Belgisch Groen als onkruid.
Dus met een flinke snoeibeurt in de ene bak en de kaal gegeten planten in de andere bak eruit gehaald en de verse nieuwe ingezet.... Alsof het smeltende ijsjes zijn, als vliegen vliegen ze er op af en alles word weer millimeter voor millimeter, blaadje voor blaadje, afgestruind :). Kijken wat er met deze gebeurt.
 
Als de Oto s de oorzaak zijn dan zou je heel snel nieuw aangevreten blad verwachten.
 
En ja hoor..... Ook deze nieuwe verse stekken vertonen sinds gisteren dezelfde gaten. Dus in twee dagen tijd eten ze toch echt de bladeren kaal kapot.
Terwijl ze er al ruim en meer als een half jaar in zitten en dit eerst niet deden.
 
En ja hoor..... Ook deze nieuwe verse stekken vertonen sinds gisteren dezelfde gaten. Dus in twee dagen tijd eten ze toch echt de bladeren kaal kapot.
Terwijl ze er al ruim en meer als een half jaar in zitten en dit eerst niet deden.
Heb je ook andere vissen of garnalen erin? Je zou groente kunnen voeren. Courgette bijvoorbeeld
 
Heb je ook andere vissen of garnalen erin? Je zou groente kunnen voeren. Courgette bijvoorbeeld
geen garnalen, wel cory panda en robijnzalmpjes, meer niet.
En ja, ik voer ze nu ook komkommer, courgette... En ze eten mee met de algen tabletten, daar jagen ze de cory's voor weg.
 
geen garnalen, wel cory panda en robijnzalmpjes, meer niet.
En ja, ik voer ze nu ook komkommer, courgette... En ze eten mee met de algen tabletten, daar jagen ze de cory's voor weg.
Die vissen vallen wel af dat ze zo aan de planten knagen.
Wel vreemd! Heb nooit gehoord dat oto's dit doen. Ik heb dit met de japonica garnalen. Schijnt ook apart te zijn.

Misschien kun je ze lokken met andere groenten? Zacht gekookte wortel bijvoorbeeld? Ik merk dat de garnalen hier vooral op zachte groenten af komen
 
Die vissen vallen wel af dat ze zo aan de planten knagen.
Wel vreemd! Heb nooit gehoord dat oto's dit doen. Ik heb dit met de japonica garnalen. Schijnt ook apart te zijn.

Misschien kun je ze lokken met andere groenten? Zacht gekookte wortel bijvoorbeeld? Ik merk dat de garnalen hier vooral op zachte groenten af komen
Ik heb in mijn andere bak ook groepje Otto's zitten en die doen dit niet. Die moet ik altijd zoeken waar ze zijn/hangen.

Maar dit groepje doet dit sinds kort, is volop in de bak aanwezig, zwemmen achter elkaar aan, verstoppen zich niet.... als er twee algentabletten in liggen, dan jagen ze de Cory's weg door met hun zuignap op hun lijfje te sabbelen en de Cory's gaan dan wel weg..... maar geen idee waarom, want er is voer genoeg voor iedereen.
De andere vissen eten dit plantje echt niet op, zitten geen slakken of garnalen in... alleen de Otto's zitten in deze plant.
 
Otto's vinden de alg op plantjes lekker en ze eten de plantjes ook soms dus ik denk oprecht dat de Otto's je plantjes hebben toegetakeld
 

Terug
Bovenaan