Doffe en heldere vlekken in het glas


M

Mdbresser

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb een tweedehands aquarium gekocht bij bezichtigen en schoonmaken is het me niet opgevallen maar nu hij draait lijken er doffe plekken en 2 cirkels in de voorruit te zitten?

Lijkt wel van zuignappen voor glas te tillen

Iemand idee�n hoe dit op te lossen of is het gewoon een miskoop ?

Hoe zet ik hier een foto neer vanuit mijn iPhone ?
 
Zouden het kalk resten kunnen zijn?

De foto zul je eerst ergens moeten uploaden, bijvoorbeeld www.imgur.com . Hierna zet je de foto link tussen
 
Dit heb ik bij mijn nieuwe aquarium, 3 cirkels in een driehoek vorm (lijkt inderdaad op van die zuignappen om de bak te tillen wat je nog wel een ziet met heel zware tegels). Maar zie ze alleen als mijn ruit beslaat. Wat nog steeds gebeurt als ik de klep gesloten heb. Is er iets mis met het aquarium? Had er al wel een beetje een naar gevoel over omdat er bij zowel het aquarium als het meubel geen doos meer zat, ook al hadden ze hem speciaal voor mij besteld.

-JpRXIvTWeLvgydm3hIlzSEB5pZbXwS9.jpeg

-JpRXIvTWeLvgydm3hIlzSEB5pZbXwS9.jpeg
 
Zou eens proberen eruit te poetsen, he.
Als het van en glasdrager is geweest, kan het nooit inbranden.

EEn naar gevoel?

Wat dan met de glaszetters, die dagelijks met die apparaten werken.
 
Als het goed is beslaat de ruit niet meer zodra de bak staat ed.
Waarschijnlijk vet als je het alleen ziet als het beslaat.
 
Zie het alleen met een beslagen bak en dat nare gevoel kwam omdat de bak al in de winkel stond (leek daardoor een showmodel), het meubel was bijna in elkaar in de winkel gezet (op het laatst onderschept door de persoon waar ik bij besteld had) en van beide was geen doos meer aanwezig. Maakte het vervoer al lastiger en dat is toch ook gewoon raar? Heb nog nooit een aquarium en meubel zonder doos gekocht daar.

Heb die cirkels ook nog nooit eerder gezien en heb al genoeg verschillende (formaten) aquaria gehad. Kom er ook niet achter of ze aan de binnen- of buitenkant van het glas zitten en krijg ze in ieder geval met keukenpapier niet weg en een schuursponsje durf ik niet aan. Zou de verwarming nog nagestuurd krijgen omdat ze deze vergeten waren mee te geven en heb gevraagd of er ook nog een verpakking zeer fijne staalwol bij kon, maar heb daar nog geen reactie op gehad. Hopelijk krijg ik het daarmee wel weg.
 
AadMec zei:
Als het goed is beslaat de ruit niet meer zodra de bak staat ed.
Waarschijnlijk vet als je het alleen ziet als het beslaat.

Je bedoeld als hij draait? Hij staat hier nu met de bodem, achterwand, stenen en hout. Heb nu de verwarming aan en beslaat hij niet, maar als deze uit is en de bak dicht dan is de hele bak beslagen.
 
Ja, logisch,he, Binnen in de bak is dan een andere temperatuur dan er buiten.

Is bij oude huizen met enkel glas ook.
Binnen warm, buiten koud, ruiten beslagen.
 
Dan zal ik wel blond zijn, maar hoe kan een nog niet opgestart aquarium binnen in een andere temperatuur hebben dan buiten het aquarium?
 
En waarom zou dat niet kunnen? Heb je de verlichting net even aan ,om te kijken?
 
Nee, kwam vanmorgen beneden en toen was hij al beslagen. Dit verdween weer nadat ik de verwarming in huis aan gedaan had.
 
Vaak zijn die kringen een soort siliconen. Mijn nieuwe Rekord800 had ze ook maar dat zag ik pas toen ik hem spoelde met azijnwater. Toen kwamen de kringen naar voren. Waarschijnlijk komen die bij fabricage of verpakken erop en droog poets je dat niet weg.

Met 90% alcohol heb ik ze uiteindelijk verwijderd maar moest daar nog best wel op boenen. Die aanslag kan dus behoorlijk vastzitten!
 
Susanne zei:
Nee, kwam vanmorgen beneden en toen was hij al beslagen. Dit verdween weer nadat ik de verwarming in huis aan gedaan had.


Ja, dan bleef het IN de bak warmer dan in huis.
Huis was in de nacht kouder geworden.


Condens.
 
Starter72 zei:
Vaak zijn die kringen een soort siliconen. Mijn nieuwe Rekord800 had ze ook maar dat zag ik pas toen ik hem spoelde met azijnwater. Toen kwamen de kringen naar voren. Waarschijnlijk komen die bij fabricage of verpakken erop en droog poets je dat niet weg.

Met 90% alcohol heb ik ze uiteindelijk verwijderd maar moest daar nog best wel op boenen. Die aanslag kan dus behoorlijk vastzitten!


Daar is siliconen verwijderaar voor in de handel.
 
Starter72 zei:
Vaak zijn die kringen een soort siliconen. Mijn nieuwe Rekord800 had ze ook maar dat zag ik pas toen ik hem spoelde met azijnwater. Toen kwamen de kringen naar voren. Waarschijnlijk komen die bij fabricage of verpakken erop en droog poets je dat niet weg.

Met 90% alcohol heb ik ze uiteindelijk verwijderd maar moest daar nog best wel op boenen. Die aanslag kan dus behoorlijk vastzitten!

Kan dat geen kwaad voor de toekomstige bewoners? En waar heb je het ermee af gekregen? Ik heb 96% alcohol, zou ik dat ook kunnen gebruiken? Probeer dat eventueel als het met de tandpasta niet werkt (tip van Bertus).
 
Bertus zei:
Starter72 zei:
Vaak zijn die kringen een soort siliconen. Mijn nieuwe Rekord800 had ze ook maar dat zag ik pas toen ik hem spoelde met azijnwater. Toen kwamen de kringen naar voren. Waarschijnlijk komen die bij fabricage of verpakken erop en droog poets je dat niet weg.

Met 90% alcohol heb ik ze uiteindelijk verwijderd maar moest daar nog best wel op boenen. Die aanslag kan dus behoorlijk vastzitten!


Daar is siliconen verwijderaar voor in de handel.

Kan dat altijd nog aanschaffen, maar weet natuurlijk niet of dat helpt en vind het ook zonde om geld uit te geven aan iets dat ik toch nooit weer gebruik.
 
Eerst moet je uitvinden of het op de binnenkant of de buitenkant zit.

Je moet het oplossen en daarvoor kan je iets van alcohol, aceton, spiritus of thinner gebruiken. Kwestie van proberen. Wegpolijsten kan ook dmv tandpasta oid. zolang het de aanslag maar van het glas af haalt.
 
Daar kan ik alleen maar achter komen als het zou lukken om het te verwijderen. Het is namelijk echt niet te zien waar het zit...

Thinner ga ik zeer zeker niet gebruiken, dat is hartstikke giftig spul en stinkt ook verschrikkelijk. Ik heb 96% alcohol, is het voldoende om dat na te poetsen met keukenrol met water om te voorkomen dat er alcohol in het aquarium komt?
 
Voel je het zitten als je er met je nagel overheen gaat
 
Zou ik zolang je het wel kunt zien even aftekenen met iets.. met niet permanente stift of zoiets.. of afplak-tape wat je daarna er wel makkelijk afkrijgt.. kun je daarna op je gemak kijken wat het voor iets is en gaan schoonmaken..
Probeer wel met je alcohol uit de buurt te blijven van de kitnaden, ik weet niet of het kwaad kan eigenlijk maar zou er niet op gokken.
 
Dan is het normaal gesproken zo te verwijderen. Anders had je het gevoeld. Gewoon wat alcohol op een doekje en even flink boenen
 
Ga het morgenochtend met alcohol proberen, laat wel weten of het gelukt is. Is napoetsen met een doek met water voldoende om de alcohol geen kwaad te kunnen laten doen voor de dieren die er in gaan komen?

Bedankt voor alle tips!
 
Dat is genoeg. Omdat het pure alcohol is vervliegt het ook meteen.
 
Ben benieuwd, hoop dat het ermee weg gaat!
 
Altijd naspoelen en droogmaken. Oplosmiddelen laten geen resten achter dus wat dat betreft ben je safe. Spoel het na met azijnwater en daarna water en je kan gerust zijn dat ook de opgeloste middelen (zoals siliconen) weg zijn.

Kitnaden hebben er weinig last van. Maar laat ze niet weken in een oplosmiddel natuurlijk.

Vaak zie je het niet als het droog is. Met een beetje adem van jezelf kan je het laten beslaan en zo uitvinden welke kant het zit. Aan die kant krijg je meteen een aftekening als het goed is. Ook afnemen met een sponsje met water doet wonderen, je ziet meteen waar iets vettigs zit.
 
Met azijnwater bedoel je azijn (gewoon witte azijn of schoonmaakazijn?) met water? Maakt de verhouding azijn/water nog uit?

Het zit niet bij de kitnaden in de buurt, dus daar zal het niet aan komen.

Wat een goede tip! Als ik aan de buitenkant blaas dan zie ik niks, maar als ik aan de binnenkant blaas dan zie ik meteen een cirkel verschijnen. Het zit dus in ieder geval aan de binnenkant! Zal het morgenochtend behandelen met de alcohol en dan merk ik wel of het terug komt als de ruit weer beslaat. Wordt even in de kou zitten dus. ;)
 
joh maak je er niet druk om, gevuld met water zie je er niets van. wellicht ken je het fenomeen "TomTom" op een voorruit geplakt met zo'n zuignap...onbeslagen zie je er niets van en wanneer je raam beslagen is zie je een kring. Ik zeg water erin, inrichten en genieten
 
Ga morgen proberen te kringen weg te halen met alcohol en kan sowieso nog niet beginnen met inrichten, want wil nog meer/andere/kleinere stenen en heb nog geen planten (alleen de planten in mijn kleine aquarium, maar daar moeten natuurlijk wel planten in blijven zitten totdat de garnalen en slakken over gaan. Kan alleen de cabomba wel overzetten, die is goed voor de opstart).
 
Helaas lijkt het schoonmaken met alcohol niet te werken, heb het geprobeerd met een stukje keukenpapier met 96% alcohol en heb flink gepoetst, maar toen het weer licht besloeg zag ik toch weer een cirkel verschijnen...

Heb inmiddels de verwarming weer aangezet omdat het aardig koud is in huis, maar zie toch nog een cirkel op het glas.

Morgen nog maar een keer proberen en anders een andere optie bekijken.
 
vul hem nu eerst maar eens met water voor je allemaal dingen gaat doen
is waarschijnlijk het hele probleem opgelost

groet

jaap
 
Hello,

zo dat was even bij lezen. maar goed bij zit het ook aan de binnenkant en het voelt we wat stroever volgens mij.
ik heb mijn bak gevuld dus weet niet of ik een van de voorgestelde middelen kan gebruiken.

@suzanne, is het jou nu al gelukt ? en voeld het bij jou ook iets stroever ?
 

Terug
Bovenaan