Domme fout filter


C

Christiaan78

Guest
Ik heb een zeer domme fout gemaakt
Ik heb gister avond bij onderhoud vergeten mijn externe filter terug aan te zetten. (Gaat lucht aanzuigen via t overloop gaatje als ik hem laat draaien).

Nu zijn mijn discusvissen helemaal verkleurd en naar adem aan het happen.

Ik ga 50% waterwissel doen

Maar is het wijs de pomo te herstarten. Zijn alle bacteriën niet dood en maak ik daardoor nogmeer ammoniak en nitriet in aquarium?

Herstarten met vers filter materiaal lijkt me anderzijds ook niet zo wijs
 
Ik weet niet welk filter je hebt maar in een extern blijft altijd water zitten dus terug plaatsen, dat geeft vaak geen problemen, maar wel goed blijven monitoren en anders gelijk weer een grote waterwissel.
 
ik zou mijn co2 dicht draaien
de pomp aanzetten en er een luchtpomp met bruissteen inzetten
+ 30% waterwissel
 
Ik zou zelf na bijna 1 dag de boel schoonspoelen en dan weer aanzetten maar ja dat zal ook per filter verschillen. Je bodem neemt een groot deel van de bacterien voor zijn rekening dus wel opvallend dat je zo snel problemen hebt.
 
Btw, het is mij ook wel overkomen hoor maar ja omdat ik geen uitstroom zag in de bak viel het me vaak al na enkele uren op.
 
Ik heb 50% water ververst, de discussen zijn weer stuk vrolijker. Kleuren weer helemaal bij.

Hen de pomp Xterra 1200 herstart. CO2 was gelukkig met inline defussor dus die stond ook uit.

Nu maar hopen dat t goed gaat elke dag opletten en anders maar water verwisselen weer

Had nog wat easy life easystart, heb ik er in gedaan (als t uberhaubt nog werkt, zou tot 2022 goed moeten zijn) en Voogle gedoseerd
 
Maar Opzich moet het geen probleem zijn als je filter een dag stil heeft gestaan.

net als wat John zegt is het wel wat apart dat je vissen nu al stress vertonen terwijl je net aan een dag je filter stil hebt.

hoe oud is de bodem of heb je daar recentelijk nog wat mee gedaan?
 
Bodem in deze bak is er in feb dit jaar ingegaan. Toen is ook de bak vers gestart

Moet ook zeggen dat het nitriet gemeten met de tetra test tussen geel en heel licht oranje inzat, dus hooguit 0,3 was. Is wel t eenige wat ik gemeten heb. Maar dat viel dus heel erg mee.

Maar het moet wel iets met het water zijn geweest, want de waterwissel deed wonderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja stond stil, want de spraybar geeff normaal de stroming.

Het is heel dom, ik heb gister waterververst vlak voor t licht uitging, vanmorgen niet gekeken. Daardoor is t me niet opgevallen.

Door dat gaatje boven in het aanzuigstuk, kan je niet zoveel waterverversen met draaiende pomp, want dan gaat hij door dat gat lucht zuigen.

Waar is dat gat überhaupt voor?

Ondertussen zijn de vissen wel gevoerd via de automaat, dus wel belasting gehad
 
Daar zal t m voornamelijk in zitten, gewoon zuurstof tekort.
Hier heeft het filter ook wel eens een dagje stil gestaan maar verder zonder problemen achteraf.
 
151x51x61.

Of toch n tweede extern filter, die 50 euro stroom in t jaar extra valt in t niet bij wat de vissen kosten
 
misschien is een bodem stofzuiger gebruikt of iets dergelijks dan komt er extra vervuiling in het water als dan ook het filter uit is kan het best snel gaan
 
misschien is een bodem stofzuiger gebruikt of iets dergelijks dan komt er extra vervuiling in het water als dan ook het filter uit is kan het best snel gaan
Nee, heb grof zandbodem, doe er eigenlijk niets aan

Gister alleen 30% water ververst geen ander onderhoud

Weet iemand waar dat gat boven aan de aanzuig pijp eigenlijk voor is?

Heb op mn maanvissen bak ook twee externe filters, ook met schoonmaken is dat wel handig beetje om en om
 
Had nog wat easy life easystart, heb ik er in gedaan (als t uberhaubt nog werkt, zou tot 2022 goed moeten zijn) en Voogle gedoseerd
Houdbaarheidsdata gelden alleen voor gesloten verpakkingen, idem (nog belangrijker zelfs) bij voedingswaren voor ons. :)
Zal voor zulks vast wel loslopen overigens.
Weet iemand waar dat gat boven aan de aanzuig pijp eigenlijk voor is?
Als dat zo'n gat is dat op je waterniveau zit, dan is dat waarschijnlijk de skimmerfunctie. Anders even fotootje :)
 

Terug
Bovenaan