Wat is er nieuw

Donkere planten vs CO²

Die had ik nog staan de JBL Bio 80
enige wat ik mij afvraag is hoe voorkom je overdoseren, want die gaat dag en nacht door
Snacht het slangetje eruit if is dat uberhaupt geen punt ??

Ik heb in afwachting van de Rio nog niet besloten wat ik precies ga doen mbt. permanent co2 toevoegen

Maar de Bio 80 draait, Bedankt Drup

Leuk, dat soort flessen gebruiken wij ook en ze bevallen hier erg goed.

Hoe breng je de co2 in het water. En heb je er iets tussen gezet om eventueel schuim uit de fles op te vangen (wasfles)?

Heb je nagedacht hoe je de productie min of meer stabiel kan houden, en heb je checkers hangen om te zien wat het effect is?

Nav het punt van dat het in de nacht doorgaat, ja, hier loopt het gewoon door. Maar, omdat in de nacht de temperatuur lager is in de kamer (meestal), loopt de co2 ook minder hard. De mate van co2 produceren is onder andere afhankelijk van de temperatuur. Maar hier geen probleem dus.

Ik las net op de site van aquainfo, dat het mogelijk zou zijn een nachtschakeling te maken met een magneetventiel. Waar dat normaal de co2 zou afsluiten in de nacht, zou je nu een stukje maken waar het ventiel in de nacht juist open gaat, waardoor de co2 afgevoerd wordt.

Ik zal het niet helemaal goed uitleggen, maar als je belangstelling hebt kan ik dat stukje voor je linken of plakken.
 
overdoseren met diy-co2 lijkt me een vrij moeilijke opgave tenzij er geen planten zijn om de co2 te gebruiken..

Het is erg eenvoudig om te overdoseren met bio-co2. Waarom denk jij dat dat lastig is?
 
overdoseren met diy-co2 lijkt me een vrij moeilijke opgave tenzij er geen planten zijn om de co2 te gebruiken..
CO2 is gewoon CO2.. hoe het gemaakt wordt of waar het vandaan komt maakt niet uit. In te grote hoeveelheden is dit giftig 🙂
 
Het totale hoeveelheid aanwezig gas in een diy is gewoon veel lager dan die in een drukfles.
De druppelsnelheden zijn dus ook niet zo hoog.
Natuurlijk is alles relatief. Je hebt hele kleine bakjes en hele grote diy-systemen.
Maar ik denk dus dat je wel een beetje je best moet doen om je vissen te vergiftigen met diy-co². Met een drukflessysteem gaat dat stukken makkelijker.
 
Het totale hoeveelheid aanwezig gas in een diy is gewoon veel lager dan die in een drukfles.
De druppelsnelheden zijn dus ook niet zo hoog.
Natuurlijk is alles relatief. Je hebt hele kleine bakjes en hele grote diy-systemen.
Maar ik denk dus dat je wel een beetje je best moet doen om je vissen te vergiftigen met diy-co². Met een drukflessysteem gaat dat stukken makkelijker.

Anders zou ik hier niet op reageren, maar ik vind het een "gevaarlijke" uitspraak die je hier doet.

Wij houden onze 325ltr bak op peil (checker lichtgroen) qua c02 met bio-co2. Dat doen we met 3 flessen met elk 6dl water met gistmengsel. Momenteel geven we daar nog een kleine 40b/m drukfles-co2 bij tijdens de lichtperiode maar nodig is dat op zich niet. Zouden wij wat meer snelgroeiende planten gebruiken, en niet de aanvullende drukfles-co2, dan zouden we waarschijnlijk 4 a 6 flessen nodig hebben voor een lichtgroene checker. Dat is maar 2,4 tot 3,6 liter gistmengsel.

Eerder hielden wij onze 180ltr bak op peil (lichtgroene checkers met veel en ook snelgroeiende planten) met 3 a 4 flessen gistmengsel van 6dl.

Je moet je niet verkijken op de hoeveelheid co2 die wordt geproduceerd, en die doorgaans 24 uur per dag wordt afgegeven, wat ongeveer 2 tot 3x zoveel is als een normaal drukflessysteem.

Met je opmerking kan je de indruk wekken dat bio-co2 (betrekkelijk) onschuldig is, of minder gevaarlijk om mee te experimenteren dan drukfles-co2. Ik zou willen zeggen dat het minimaal even gevaarlijk is. Het is alleen volstrekt anders.
 
hehe, wat je zelf schrijft is precies wat ik bedoel. je hebt 3 flessen nodig en nog een drukflesje om je bak op peil te houden. en 4 tot 6 flessen als je meer van je planten zou willen. dat noem ik een beetje je best doen.
 
hehe, wat je zelf schrijft is precies wat ik bedoel. je hebt 3 flessen nodig en nog een drukflesje om je bak op peil te houden. en 4 tot 6 flessen als je meer van je planten zou willen. dat noem ik een beetje je best doen.

Ik begrijp het. Laat iedereen gerust gaan spelen met bio-co2, omdat het toch geen kwaad kan. Zoiets?

Ik schrijf het aantal flessen, met de inhoud erbij. De meeste mensen die bio-co2 gebruiken, doen dat met frisdrankflessen. Dat voorbeeld staat overal op het internet. Daarmee zit je dus al snel vrij hoog met de co2.

Ik denk dat bij elke vorm van co2 een stevige waarschuwing op z'n plek is, maar zeker bij bio-co2 vanwege een aantal specifieke eigenschappen er van, die maken dat de uitkomst, het resultaat, behoorlijk onvoorspelbaar kan zijn.

Lang verhaal kort verhaal, ik vind je opmerking ongeinformeerd en slecht.
 
Daarmee zit je dus al snel vrij hoog met de co2.
Wanneer je met een omgekeerd bakje werkt maar de productie niet zoveel uit omdat de bak maar beperkt kan opnemen. Dat ff terzijde.
 
Ohja dropchecker, tsssss niet aan gedacht, alleen die zit inmiddels al in een verhuisdoos, dus straks toch maar weer even spitten

Ik ken de risico's wel een beetje vandaar ook dat ik dacht ik ga dus die bio 80 gebruiken
Als het me te gek wordt, dan hang ik em wel hoger in de bak, desnoods nog hoger onder de rand
En wil het nog niet dan haal ik em snachts er wel uit

Straks in de Rio ga ik de Dennerle Nano set gebruiken, die heb ik liggen en nogmaals ik heb niet echt veel co2 behoevende planten, bovendien is de PH/KH op mn nieuwe adres een stukje lager dan hier
 
Ohja dropchecker, tsssss niet aan gedacht, alleen die zit inmiddels al in een verhuisdoos, dus straks toch maar weer even spitten

Ik ken de risico's wel een beetje vandaar ook dat ik dacht ik ga dus die bio 80 gebruiken
Als het me te gek wordt, dan hang ik em wel hoger in de bak, desnoods nog hoger onder de rand
En wil het nog niet dan haal ik em snachts er wel uit

Straks in de Rio ga ik de Dennerle Nano set gebruiken, die heb ik liggen en nogmaals ik heb niet echt veel co2 behoevende planten, bovendien is de PH/KH op mn nieuwe adres een stukje lager dan hier

Eerlijk gezegd zie ik met 1 jbl fles op,, wat heb je, een liter of 100? Niet snel problemen komen. Gemiddeld rekenen wij ongeveer 1 zo'n fles per 60 liter.

Dat was niet wat ik bedoelde met wat ik zei. Het was meer dat ik het in het algemeen niet goed vind om te zeggen dat bio-co2 geen kwaad kan. Er lezen altijd mensen mee die zoiets heel anders kunnen interpreteren dan je denkt.

Als ik bij jou kijk wat een risico zou kunnen zijn, is het eerder een instabiele afgifte van de co2. Dat zou kunnen gaan zorgen voor bijvoorbeeld baardalg. Hoeft niet, maar zou kunnen.

Vandaar dat ik die vragen had gesteld 🙂
 
Ik begrijp dat ik met 1 fles op een dikke 100 liter water al niet heel veel risico loop
En het is maar tijdelijk, hoewel.. als het voldoende werkt dan ga ik misschien wel voor een permanent setje op de 150 liter (dat gaat dan ook gewoon 1 fles worden)

Ik snap wat u beiden zegt en stelt 😉

Eerst de hele zwik verhuizen, voor nu kan het wel even mooi zo dacht ik
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Tja ik heb het voorheen ook gebruikt op kleine bakjes maar vond het gewoon veel werk en niet altijd stabiel. Je moet weten en opletten wanneer je een fles moet vervangen en ik vindt dan de drukflessen veel fijner werken maar dat is persoonlijk.
 
ik heb 3 bakken met allen planten erin en allen zonder CO2. En ja, er gaat wel eens een plant dood, maar er blijft genoeg over om verder te gaan
 
Nou ja. Ik zie een gemiddeld biosysteem inderdaad niet direkt als een killer nee.
Maar de co² is dezelfde inderdaad. Dus je moet weten wat je doet.
Ik hoop alleen niet dat het een strijdpunt is dat het onderhouden van een biosysteem arbeidsintensiever is dan een druksysyeem.
Een van de kunsten is om genoeg co² flow te krijgen en te houden. Niet perse om de produktie in te dammen. Behalve snachts.
Met koppelingen van meerdere flessen in verschillende stadia van gisting kan dat heel goed. Ik durf niet te stellen dat de flow zo sterk is als een highend bak maar die kant kan je waarschijnlijk wel op.
Het gemiddelde (commerciële) diy systeem gaat niet zover. Dat is vaak maar één produktiefles met een diffusor.
Perfect voor de meeste bakken om net die extra duw co² te hebben. Maar geen dodelijke co² bom. Daar moet je in mijn ogen wat meer moeite voor doen. Zoals de gekoppelde systemen bijv.
Ik denk dat meer vissen overlijden in een drukflessysteem-incident dan bij een biosysteem, het laatste geeft wel meer troep.. helaas zijn de bronnen schaars dus help me aan info als ik fout zit.
Zo. Hopelijk is dit wat genuanceerder.😅
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan