Wat is er nieuw

Donkere verkleuring op de flank - Manacapuru Maanvissen

Muzrub

Active member
Lid geworden
30 april 2025
Leeftijd
31
Op de flank van sommige van mijn Manacapuru maanvissen begint er een donkere verkleuring te ontstaan. Het is niet een parasiet die op de huid zit, maar lijkt echt een verkleuring van de huid zelf. Niet alle vissen hebben het, maar wel een aantal. Ik heb foto's gemaakt van de vis met de meeste verkleuring, en een vis met wat minder verkleuring.

Ik vraag me af wat ik hier precies zie. Is het een symptoom van een ziekte? Gewoon een kleurafwijking? Een symptoom van iets anders? Ik hoor het graag als jullie het herkennen!

Extra informatie: Ik heb de maanvissen sinds begin juni. Ik gok dat ze toen 3-4 maanden oud waren, en nu dus een maand of 6-7. Ze groeien als kool, zijn allemaal zeer actief en vertonen ook de laatste dagen nu de verkleuring me opvalt geen afwijkend gedrag. Mijn waterwaarden zijn in die tijd onveranderd, en als volgt:

Temp 26 graden
pH 7.5
KH 6
GH 9
NO2 0
NO3 15
PO4 1

WhatsApp Image 2025-08-25 at 13.29.32.jpeg

WhatsApp Image 2025-08-25 at 13.29.32 (1).jpeg

WhatsApp Image 2025-08-25 at 13.29.33.jpeg

Ik heb Red Backs gehad maar herken dit niet. Hoe oud zijn de vissen nu? Verder geen raar gedrag en eten ze goed?

Ze zijn een maand of 6 oud nu, denk ik. Verder geen raar gedrag, eten goed.

Zouden het gewoon “blauwe plekken” ofzo kunnen zijn?

Stress? zijn ze bezig tegen elkaar? Rangorde bepalen? Ik herken ze niet als pigmentvlekken. Eigenlijk een vraag voor @Jos Hut, maar die is niet vaak meer actief op het forum.

Eigenlijk een vraag voor @Jos Hut, maar die is niet vaak meer actief op het forum.
Klopt maar die is door andere drukke werkzaamheden eigenlijk al dik 2 jaar hier niet meer geweest.
Je kan hem eventueel via Facebook bereiken als het goed is.

Stress? zijn ze bezig tegen elkaar? Rangorde bepalen? Ik herken ze niet als pigmentvlekken. Eigenlijk een vraag voor @Jos Hut, maar die is niet vaak meer actief op het forum.
Rangorde bepalen zijn ze nog niet mee bezig, dat verwacht ik over een paar maanden als ze wat ouder worden.

De afgelopen anderhalve maand hebben de Mikrogeophagus Altispinosus in het aquarium wel twee nestjes gehad. De maanvissen hebben zeker geprobeerd die jongen weg te snoepen (en dat is ook absoluut gelukt), dus het kan zijn dat ze daarbij een paar keer een tik hebben gekregen van de ouders.

Bij rio nanay is het normaal dat ze stippen krijgen. Heeft deze variant niet ook zo iets?

Afhankelijk van de stemming is het meer of minder opvallend.

Bijlagen

• IMG_2273.jpeg
    IMG_2273.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 33
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan