Wat is er nieuw

Donkere vlek buikvin Honinggoerami

Papaguinness

Well-known member
Lid geworden
20 augustus 2025
Leeftijd
63
Zie donkere vlek buikvin: is mijn honinggoerami in broedstemming of is er iets anders aan de hand? Ik heb wel baltsgedrag gezien maar geen schuimnest gevonden.

1000023769.jpg

Als ik naar de lengte en vorm van de rugvin kijk lijkt me dit een vrouw?

Dat dacht ik ook toen ik haar kocht, maar geen idee wat die vlek dan betekent. Of dit één van de baltsende visjes is weet ik ook niet zeker, ze lijken nogal op elkaar dus ik kan me daar best in vergissen. Beestje ziet er verder niet gewond uit voor zover ik kan zien.

Had ze die vlek al die tijd al? Aangeboren schoonheidsfoutje? Enkel de mannen verkleuren maar op een heel andere manier dan deze vis laat zien.

Nee, dat vlekje is nieuw.

Ik zie als ik op de soort google dit wel meer:

Dank je John, de vissen in dat filmpje hebben precies hetzelfde, ja. Maar ook die zijn aan het baltsen. Misschien heeft dat er toch mee te maken, misschien is het ook gewoon toeval. Hoe dan ook, blijkbaar niks om mee druk om te maken.

Ja ik heb deze variant nooit gehad maar het kan duidelijk geen kwaad en ik ben benieuwd of het ook weer wegtrekt.

Mijne hebben dit ook weleens gehad maar voor zover ik kon zien was er verder niks aan de hand. Heb ze jaren gehad voordat ze naar andere eigenaren gingen

Dit is wel een mannetje hoor, en de “vlek” is normaal. Beestje is volgens mij wel tevreden zo. Als hij paar stemming komt, verandert eigenlijk de hele onderkant naar zwart en wordt de uiteinden van de vinnen fel oranje/rood. Ik heb helaas de foto’s niet meer van die van mij in paar stemming.

Voorbeeld

IMG_5168.jpeg

Ik zie de vis van met dat zwarte vlekje steeds baltsgedrag vertonen (aantrekken/afstoten, tegen elkaar aan trillen etc.) met een andere die veel feller van kleur is, naar de staart toe wat rood erin heeft en een veel puntiger rugvin heeft; ik heb het idee dat DIE juist het mannetje is, zie onderstaande foto:

20251110_215232~3.JPG

Ik vind het lastig om het onderscheid te zien hoor, dus ik wil zeker niet eigenwijs zijn, maar wat denk je als je deze foto ernaast ziet? Welke is dan het vrouwtje. Zou willen dat ik erin slaagde wat scherpere foto's te maken, maar dat valt nog niet mee...

Ik zie de vis van met dat zwarte vlekje steeds baltsgedrag vertonen (aantrekken/afstoten, tegen elkaar aan trillen etc.) met een andere die veel feller van kleur is, naar de staart toe wat rood erin heeft en een veel puntiger rugvin heeft; ik heb het idee dat DIE juist het mannetje is, zie onderstaande foto:

Bekijk bijlage 392496

Ik vind het lastig om het onderscheid te zien hoor, dus ik wil zeker niet eigenwijs zijn, maar wat denk je als je deze foto ernaast ziet? Welke is dan het vrouwtje. Zou willen dat ik erin slaagde wat scherpere foto's te maken, maar dat valt nog niet mee...
Ik vind het moeilijk te zien, ik ben ook echt geen expert en begin wel een beetje te twijfelen. Vrouwtje is normaal veel ronder van vorm, weet je zeker dat ze paar gedrag vertonen?

IMG_5138.jpeg

IMG_5169.jpeg

Het is de eerste keer dat ik het bij Honinggoerami's zie, maar ik heb jaren een flinke Malawi-bak gehad en in die jaren heel wat baltsgedrag van vissen gezien, en ook nakomelingen in mijn bak gehad die overleefden. Dus ja, ik ben er wel redelijk van overtuigd dat ik ze zie baltsen.

Het is de eerste keer dat ik het bij Honinggoerami's zie, maar ik heb jaren een flinke Malawi-bak gehad en in die jaren heel wat baltsgedrag van vissen gezien, en ook nakomelingen in mijn bak gehad die overleefden. Dus ja, ik ben er wel redelijk van overtuigd dat ik ze zie baltsen.
oke, ik heb het nog niet eerder bij een vrouwtje gezien dat de buikvin verkleurd, zoals bij een mannetje

Bekijk bijlage 392496

Voor een goed vergelijk moet je die twee echt naast elkaar zien, helemaal. Wat je zou kunnen doen is een filmpje maken van de twee, hoeft niet eens het vermeende baltsgedrag te zijn.
Maar ik blijf erbij dat de chuna met de vlek een dame is. Dit enkel en alleen al om de vorm van de rugvin. Op deze foto zie ik links wel heel duidelijk een man.

Zo gaat het de godganse dag, en maar om elkaar heen draaien, en liggen trillen, elkaar wegjagen een meteen weer opzoeken etc.

De een is flink forser dan de ander en dat is denk ik de vrouw.

Ik denk zelf dat die met het donkere vlekje in de buikvin de vrouw is, en de andere de man; puur op basis van de vorm van de rugvin en de kleur. Degene die ik voor de man aanzie is feller geel met wat rood in het achterlijf naar de staart toe, al is dat op dit filmpje niet heel duidelijk te zien. Die heeft volgens mij ook een spitsere rugvin. Qua formaat en bouw ontlopen ze elkaar weinig, althans ik zie dat niet zo, maar dat kan mijn onervarenheid zijn natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan