dood van mijn garnalen?


R

ronrijn

Guest
Ik heb gisteren OPNIEUW een groep vuurgarnalen in mijn bak gedaan(+-40/50 stuks) en als ik nu kijk mag ik blij zijn als ik er nog 10 over heb, dit is al de derde keer in ongeveer anderhalve maand dat ik zo'n groep in mijn bak doe, ik ben er doodziek van. Wat zou er fout kunnen gaan?
Ten eerste is nu mijn vraag,is easycarbo of profito dodelijk voor garnalen?
Ten tweede is mijn vraag, ik lees vaak over kruisbesmetting, ik neem aan dat de personen waar ik de garnalen van gekocht heb ze hebben gevangen met een netje, en ik laat ze na overwennen weer los met een netje, als hier kruisbesmetting door zou kunnen optreden hoe zou het dan anders moeten?
Overigens heb ik van de ruim honderd garnalen die er nu dus dood zijn gegaan er maar ��n terug gevonden(waarschijnlijk op gegeten voor dat ik ze zag) dus kan weinig zeggen over hoe ze er uit zagen (die ik vond was wel gewoon mooi rood)
Mijn waterwaardes zijn wel goed kh schommelt tussen 3 en 4 ph schommelt tussen 7 en 7.5 gh is 8 no2 0 no3 schommelt tussen 10 en 15 1x uitschieter naar 25
 
Balen weer.
Kruisbesmetting is een verhaal over bacteri�n,soort besmettelijke ziekte zeg maar.
Is alleen zo dat dit eigenlijk maar heel weinig bij vuurgarnalen het geval is en vaker bij de crs en b's.
Hoeveel ml van Easycarbo enz gebruik je dan en wat heb je allemaal precies in je bak aan planten hout etc?
 
Hoe groot waren de nieuwe dieren? Als voer ge�indigd?

~ Ivo
 
Seabait zei:
Balen weer.
Kruisbesmetting is een verhaal over bacteri�n,soort besmettelijke ziekte zeg maar.
Is alleen zo dat dit eigenlijk maar heel weinig bij vuurgarnalen het geval is en vaker bij de crs en b's.
Hoeveel ml van Easycarbo enz gebruik je dan en wat heb je allemaal precies in je bak aan planten hout etc?

Ik gebruik iets minder dan door de fabrikant aangegeven aanbevolen hoeveelheid easycarbo ongeveer 10 ml op 5 dagen, heb een paar stukken kienhout en een paar stukken mopani hout en best wel veel planten en mos
Mascha&Ivo zei:
Hoe groot waren de nieuwe dieren? Als voer ge�indigd?

Er zaten ook wel wat jonge dieren bij maar de meeste halfwas of volwassen, en ik ga er ook wel van uit dat sommige in vissenbekkies eindigen, maar zoals gisteren een groep met voornamelijk bijna volwassen garnalen raak je toch niet kwijt in een nacht?
 
OP gezogen? in het filter? Of heb je dat afgedekt?
 
Nee dat is redelijk afgedekt
 
Zag net wel mijn Altispinosa tot 2 keer toe naar een over gebleven garnaal happen maar ook 2 x duidelijk te langzaam, ik weet dat ook mijn beckfordi's (8 stuks) op mijn garnalen jagen, maar ik vraag me toch af zeg ongeveer 40 garnalen in ��n nacht dat zal toch niet mogelijk zijn?????

(helaas Ivo ben mijn Alti nog steeds niet kwijt)
 
Garnalen die verdwijnen en het zien van vissen die naar ze happen... nee zal geen mogelijke oorzaak zijn hoor die vissen :juggle:
Lastig,denk dat het te maken heeft met buitenaardse wezens oid ;)
 
Tsssssssss,ja, hoe kan dat nou?
beckfordi's (8 stuks) op mijn garnalen jagen.
 
Ik stel hier een serieuze vraag en hoopte op een iets serieuzere benadering. Natuurlijk snap ik wel dat het mogelijk is dat ze opgegeten worden, maar aangezien ik dit nog nooit echt heb zien gebeuren (maar wel over de honderd garnalen kwijt ben) vraag ik of iemand andere eventuele redenen (zoals easycarbo) kan aangeven waarom ik er zo veel kwijt ben. Ik vraag dit ook omdat als ik naar mogelijke redenen google ik dus dingen als plantenvoeding tegen kom, maar niet het fijne er van. Bovendien wist ik tot voor kort ook niet dat je nieuwe plantjes niet zomaar in je bak kan doen. Kortom ik vraag naar kennis die ik mogelijk nog ontbeer.
 
Nou,is toch serieus.

Ze lusten ze echt wel,hoor.
En wat betreft de plantvoeding,dat kan ook best.
 
M'n eerdere reacties waren serieus maar excuses voor de laatste.
Ik denk ook echt dat je vissen de hoofdoorzaak zullen zijn maar je zou ook nog het hout kunnen controleren op zachte plekken bv want hout met rottende plekken kan ook voor problemen zorgen.
Weet niet hoe groot je bak is en of er veel verstopplekken zijn maar garnalen zijn experts in verschuilen ook,misschien zitten er nog meer in de bak dan je denkt.
Je geeft aan dat je filter redelijk is afgedekt bv maar welk filter heb je en controleer je die weleens op garnalen?
 
Het gekke is dat in al mijn bakken zeker de volwassen garnalen overleven, m.u.v. de bak met de Sleutelgatcichliden.
Ik ken de bak van Ron en weet dat er voldoende beplanting / verstopplaatsen in zitten.

Het lijkt mij sterk dat alles in 1 nacht wordt opgegeten, maar kan geen andere reden bedenken.
 
Is ok John, ik was op dat moment niet zo in voor grappig commentaar, was doodziek van alweer zo veel garnalen weg.

Ondertussen heb ik gisteren laat gelukkig nog wel wat meer terug gezien maar zeker niet alles, hieruit trek ik de voorlopige conclusie dat ze idd toch worden opgegeten. Maar ook dat mijn vis(sen) 's nachts zonder licht kennelijk in het voordeel zijn want met licht heb ik nog nooit gezien dat een garnaal zich laat vangen. Rottend hout heb ik niet, zou dat dan dodelijk voor garnalen zijn? Toch ben ik nog steeds wel benieuwd naar wat ik lees over dat plantenvoeding ook een oorzaak kan zijn van massale garnalenuitval.

Groet, Ron
 
Bij mij gaan de garnalen allemaal in de Limnobium en de kroos.

Doe ik het licht aan,zwemmen ze omlaag,in de planten.
 
Niet alle vissen slapen 's nachts iig dus wie weet wat er dan allemaal in je bak afspeelt.
Hout wat aan het rotten is kan zeker een doodsoorzaak voor garnalen zijn,ken verschillende gevallen.
Zelf ben ik niet van de voedingsmiddeltjes en helemaal niet in combinatie met garnalen maar zijn een hoop mensen die dit wel doen en er niks aan de hand is met de garnalen,zelfs niet met de lastigere soorten en de vuurgarnaal is best een taai soortje die best wel wat kunnen hebben.
 
Zie je, weer een stukje kennis vergaard wat betreft het rottend hout en garnalen.
Ook goed om te horen dat plantenvoeding bij vuurtjes normaal gesproken geen probleem is.
 
Als je nieuwe planten met rotzooi er op in had gedaan dan had je dat binnen 5 minuten wel opgemerkt: ze zwemmen continue kriskras door de bak en lijken geen coordinatie te kunnen houden. Om vervolgens op hun zij te gaan liggen.

Heb zelf altijd garnalen met altispinosus en ramirezi's gehouden.
Ja, ze eten heus wel een keer een garnaal op. Maar die garnalen van mij wipten er zo goed op los dat ik er als nog veel te veel had. Maar dit was vaak wel in grotere bakken (vanaf 110 cm).
 
visstisck zei:
Heb zelf altijd garnalen met altispinosus en ramirezi's gehouden.
Ja, ze eten heus wel een keer een garnaal op. Maar die garnalen van mij wipten er zo goed op los dat ik er als nog veel te veel had. Maar dit was vaak wel in grotere bakken (vanaf 110 cm).
Zelfde hier met A. borellii en later D. filamentosus en dat was zelfs in een 80cm.

~ Ivo
 
Ik twijfel of beckfordi's uberhaupt een garnaal naar binnen krijgen... die hebben toch een redelijk klein bekje. Bij mij hadden ze al moeite met een grote zwarte muggenlarven. Het kan natuurlijk altijd maar zijn er geen andere verdachten?

Misschien kun je een speciaalbakje maken voor garnalen. En dan eventueel het overschot bij de vissenbak zetten.
 
Zitten ze niet gewoon verstopt?
 
Mascha&Ivo zei:
visstisck zei:
Heb zelf altijd garnalen met altispinosus en ramirezi's gehouden.
Ja, ze eten heus wel een keer een garnaal op. Maar die garnalen van mij wipten er zo goed op los dat ik er als nog veel te veel had. Maar dit was vaak wel in grotere bakken (vanaf 110 cm).
Zelfde hier met A. borellii en later D. filamentosus en dat was zelfs in een 80cm.

~ Ivo

Mijn borelli's kijken er helemaal niet naar om gelukkig (bak is 80 cm). Maar mijn cacatuoides reageren er wel sterk op.
 
Als er op garnalen wordt gejaagt gaan ze zich verstoppen... natuurlijk gedrag. En daar zijn ze erg goed in.
 
10ml op 5 dagen easycarbo? Leg dat eens uit. Ik voeg in mijn bak (80l) 1.5ml per dag toe en daar doen de crs het prima. Als je 10 ml op ��n dag in je aquarium gooit dan lijkt mij dat de concentratie dodelijk hoog wordt.
 
Profito gebruik ik trouwens ook, nooit problemen mee gehad. Ik heb het alleen nog nooit in een klein aquarium uitgeprobeerd.
 
Vissen die jagen op je garnalen, dat lijkt mij toch de voornaamste oorzaak. 40 verdwijnen op 1 avond is wel veel, maar je garnalen zullen ook dode garnalen op eten h�, dus zou best kunnen.
 
Maarten488 zei:
Vissen die jagen op je garnalen, dat lijkt mij toch de voornaamste oorzaak. 40 verdwijnen op 1 avond is wel veel, maar je garnalen zullen ook dode garnalen op eten h�, dus zou best kunnen.

Ja,hoor, zijn Monsters.

Niet dus he. daar zijn ze niet toe in staat.
 
Garnalen lusten zeker wel dode soortgenoten hoor Bertus.
 
Als ik een dode garnaal heb dan etende anderen deze vlot op hoor.
 
Ik gok op de plantenvoeding, er is intussen ook plantenvovoeding speciaal voor garnalenbakjes op de markt, misschien is dit een oplossing. carboshrimp heet het.
 
Maarten als je goed rekent gooi ik 2 ml easycarbo per dag en mijn bak is 180 liter met veel planten.

Overigens zaten er idd nog wel wat verstopt dus waren ze gelukkig niet allemaal dood.

Oh ik begrijp nu jouw redenering, nee ik gooi niet 10 ml op ��n dag in mijn bak maar sla wel eens een dag of 2 dagen over dus gaf een totaal over 5 dagen aan.
 
Zal er eens naar kijken, bedankt voor de tip!
 
maestripieritimo zei:
Ik gok op de plantenvoeding, er is intussen ook plantenvovoeding speciaal voor garnalenbakjes op de markt, misschien is dit een oplossing. carboshrimp heet het.

Vooral op de garnalenfora is men vrij fel tegen plantenvoeding en helemaal tegen de aanbevolen dosis.
Veel doseren dan de helft of een kwart.
Ook zijn er genoeg mensen die wel met plantenvoeding gewoon de garnalen houden.
Ligt denk ik ook wel aan de soort voeding en de soort garnaal die je hebt.
 
Dank je Crash,

Ik heb de Hottonia ook in mijn bak en heb Ronald en Pum ondertussen een pb gestuurd voor meer info.

Ron.
 

Terug
Bovenaan