Door de bomen het bos niet meer zien (JBL/Eheim)


B

BGcc

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb sinds gisteren een 100x40x50 aquarium staan waar malawi-cichliden in gaan komen (in ieder geval pseudotropheus saulosi).
Nu ben ik bezig om me in te lezen in filtratie, maar kom niet echt verder...

Mijn bak heeft een inhoud van 200L. Ik kom regelmatig bruto/netto tegen hier op het forum, maar heb geen idee wat dit inhoudt. Ik heb begrepen dat met mijn visbestand er minstens 4x de inhoud per uur moet worden rondgepompt. Is dit dan netto of bruto? En de pompcapaciteit zoals de fabrikant dit aangeeft?

Is de Eheim professional 4 dan voldoende qua capaciteit? En de JBL 901? Of moet dit dan de 1501 worden?
Wat betreft budget wil ik op de filter niet besparen gezien dit (in mijn ogen) een van de belangrijkste zaken is.

Alvast bedankt!

Groet,
Thomas
 
Aangeraden wordt om minstens 4 (liefst 5) keer de inhoud te filteren. Op mijn bruto 60 liter bakje (dus zonder stenen/grond/etc) gebruik ik een Superfish 200 die 400 liter per uur filtert (staat op de doos). Dus ik kom ruim aan de vereisten. Je zal met aftrek van stenen en grond op minder dan 200 liter uitkomen, maar ik zou gewoon 200 liter aanhouden.

De Eheim zou het moeten trekken (950l/h)
De JBL zit op 900 l/h
De JBL 1501 op 1400 l/h

Voor 200*5 zou ik er eentje nemen die richting 1000 l/h gaat. Ze zullen het allemaal ongeveer trekken. Ik zou dan kijken welke het fijnste is, waar je lekker veel materiaal in kwijt kan etc.
 
Brutto is wat de fabrikant opgeeft voor zijn pomp bv. 1200 l/uur . Netto is wat uw pomp daadwerkelijk laat rondstromen .
Door bochten lengte van uw buizen of leidingen heb je verlies . Hoeveel verlies is afhankelijk van het aantal en soorten bochten .
Neem daarbij dan ook nog eens verlies door vervuiling in uw pomp .
Zelf zeg je dat je minstens 800l/uur wil hebben , dan neem je best een pomp die bruto 1200 l/uur heeft .
Misschien dat andere forumleden daar wel een andere mening over hebben ?
 
Brutto is wat de fabrikant opgeeft voor zijn pomp bv. 1200 l/uur . Netto is wat uw pomp daadwerkelijk laat rondstromen .
Door bochten lengte van uw buizen of leidingen heb je verlies . Hoeveel verlies is afhankelijk van het aantal en soorten bochten .
Neem daarbij dan ook nog eens verlies door vervuiling in uw pomp .
Zelf zeg je dat je minstens 800l/uur wil hebben , dan neem je best een pomp die bruto 1200 l/uur heeft .
Misschien dat andere forumleden daar wel een andere mening over hebben ?

Precies dit inderdaad. Was ik even vergeten. :) Op de doos staat bruto. Dus liever ruimer nemen dan net aan.
 
Precies dit inderdaad. Was ik even vergeten. :) Op de doos staat bruto. Dus liever ruimer nemen dan net aan.
Inderdaad als je als voorbeeld het aquarium van Fozzy neemt . Daar staan 2 filters op te draaien met gezamenlijk de capaciteit van 1500l/uur . Snel gerekend heb je daar een uitstroom van +/- 1100 l/uur dus al een verlies van 400l door allerlei redenen en de filters zijn in deze nog niet erg vervuild .
 
Je kan in veel gevallen de opgegeven capaciteit wel door de helft doen.

Opgegeven capaciteit word vaak gemeten zonder materiaal, slangen en evt vervuiling
 
Ik heb op de meterbak een 901 draaien en die bevalt goed verder en je werkt met makkelijke mandjes.
 
Thanks allemaal voor de snelle reacties!

Okay, dus als ik het goed begrijp kan ik, voorzichtigheidshalve, de opgegeven capaciteit door de helft doen en dat zou dan op 4 of 5 keer 200 liter uit moeten komen? Het wordt een malawi-bak met stenen en wellicht een bosje vallisneria, maar dan houdt het ook op met de planten haha. Dan is 5 keer denk ik beter.

@A.Slak, je geeft aan dat je een filter wil waar veel materiaal in kan. Ik ging er van uit dat een JBL of Eheim volledig 'klaar' was of zie ik dit verkeerd? Snap dat je de inhoud eventueel kan veranderen, maar ik heb er op dit moment nog niet voldoende verstand van om dit te doen.

En kan de filter ook te groot zijn? Uiteraard kan dit teveel stroming (buiten filtratie om) opleveren, maar ik geloof dat de cichliden dat eerder als prettig ervaren.
 
Nee bruto 4-5 maal de inhoudt en netto rond de 2x dus. Bruto is dat zo n 900-1000 liter in jou geval en een 901 zou bijvoorbeeld goed kunnen.
 
@A.Slak bedoeld dat inderdaad , zodat je later in de toekomst daar zaken in kan steken die jezelf noodzakelijk vind .
Met teveel stroming kun je deze zelf wat aanpassen water uit een buis van bv 110 zal trager stromen dan bijvoorbeeld uit een buis van diameter 25 met dezelfde pomp :D:D
 
JBL geeft bij de e901 ook aan 900l/h onbelast en met filter materiaal dacht ik zo'n 450-500l/h.
 
JBL en Eheim zijn allebij hele goede filtermerken.

Zelf ben ik Eheim fan.

Nadeel van JBL er zitten zoveel sponzen in. Gaat snel dichtzitten. Zelf heb ik graag veel siporax erin.

Eheim levert geen materiaal erbij. Alleen de voorfilter en de het laatste fijne filter. De rest is leeg. Dus kun je zelf vullen.

Voor alleen cichliden zou ik wel de 1501(2) of de Eheim 2275 nemen. Je hebt veel filter volume nodig. Met weinig planten.
 
JBL en Eheim zijn allebij hele goede filtermerken.

Zelf ben ik Eheim fan.


Eheim levert geen materiaal erbij. Alleen de voorfilter en de het laatste fijne filter. De rest is leeg. Dus kun je zelf vullen..

De pro 4 series worden geleverd incl alle materialen.
 
Zoals het er nu naar uitziet ga ik voor de Eheim professionel 4 plus 600. Dat zou (ruim) voldoende moeten zijn en met het oog op een eventuele uitbreiding in de toekomst wellicht ook verstandig ;).

Dank voor alle reacties!
 
Zoals het er nu naar uitziet ga ik voor de Eheim professionel 4 plus 600. Dat zou (ruim) voldoende moeten zijn en met het oog op een eventuele uitbreiding in de toekomst wellicht ook verstandig ;).

Dank voor alle reacties!

:thumbs:

Goede keuze!
 
Ik denk dat het verbruik van de filter het wattage dat dag en nacht staat te draaien ook niet onbelangrijk is en zo zijn de filters van Eheim wel lager in verbruik dan de JBL 's.

Wattage van de JBL e1501 zoals ik er ene staan heb:
De filter is helemaal gevuld en kant en klaar voor gebruik.

Voor aquaria: 200-600 liter
Pompcapaciteit: 1500 liter per uur
Filtervolume: 12 liter
Stroomverbruik:Â 20 Watt
Slangmaat: 16/22 mm
Afmetingen in mm: 200x235x460 mm
Filtermanden: 1x 2,3 liter en 3x 1,9 liter


Vier jaar garantie op de techniek.
****************************************************************************************************************
Wattage van de Eheim 2275 is:
Aquaria: 240 tot 600 liter.
Pompcapaciteit: 1250 liter / uur.
Opvoerhoogte: max. 1,8 meter.
Afmetingen: 45,3 x 23,8 cm.
Verbruik: 16 watt.
Filter volume: 6,5 liter
Slangmaten: aanzuigzijde 16/22 mm, drukzijde 16/22 mm.
Inclusief filtermassa. (MechPro en SubstratPro)
*****************************************************************************************************************
En hier vind ik de buitenfilters en zoveel ander materiaal voor de aquarium het goedkoopst.
https://www.aquaristikshop.com/aquaristic/JBL-CristalProfi-e1501-greenline-NovoBel/128355/
En .......
https://www.aquaristikshop.com/aquaristic/EHEIM-professionel-4-600/227502/
 
Dank voor de reactie.

Dan ben ik in ieder geval goed bezig met Eheim gezien deze wat zuiniger is.
Had hem overigens ook wat goedkoper dan de link (vanwege ledenkorting), maar toch bedankt!
 

Terug
Bovenaan