Door de bomen het.........


A

Arno74

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nog niet zo lang op dit forum, maar heb al wel heel wat gelezen. We hebben nu een 60 cm bak maar willen nu wel iets groters. Echter, ik weet het niet meer
Ik zoek een aquarium van ongeveer 130 - 150 met buitenfilter. Ik vind een strak aquarium mooi (denk aan oase highline 400 met witte onderkast) maar zijn er goede alternatieven?

Verder, is 10 mm echt veel slechter dan 12 mm glas?
Welke verlichting is goed (prijs kwaliteit)?
Welk filter is goed (prijs kwaliteit en gemak)
Moet ik gelijk bodem verwarming aanschaffen of is dit echt nice to have? Dit zelfde geldt voor de stromingspomp?

Verder zie ik het wel voor me om met een stuk hout, en stenen te werken. Probeer een lichte bak te houden met natuurlijk ook wat groen, maar zeker geen oase(niet het merk)

Ik snap dat deze vraag veel antwoorden kan genereren maar wellicht ook wat duidelijkheid. In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken
 
Bodem verwarming en een stromingspomp zijn in beginsel overbodig.

Qua filter was ik zelf altijd erg tevreden met JBL maar de eheim classic zijn denk ik wel het meest betrouwbaar en monkeyproof.
Qua capaciteit zou ik mikken op 5x bruto aquarium inhoud per uur.
Netto kom je dan ongeveer op 2-3x per uur uit wat heel netjes is

Qua verlichting hangt het wat af welk aquarium je aanschaft, sommige worden met goede verlichting geleverd en sommige met minder goede en weer andere zonder.
 
Ik kan alleen maar zeggen dat de kosten voor de baat uitgaan....Als je NU durft te investeren in goede kwaliteit spullen, en dat geldt voor ALLES wat er bij een nieuwe bak komt kijken, dan heb je daar de komende jaren ontzettend veel plezier van....Voorbeeldje, mijn huidige bak, (zie link onderaan) heeft apparatuur verlichting enz. enz. welke al 20 jaar meegaat, natuurlijk , mijn TL lampen moeten elke 2 jaar worden vervangen, dat is normaal.
De aanschafkosten waren in 1999 erg hoog, vond ik toen. Echter als je (bijna) nooit geen storingen hebt, en er niks gaat lekken of kapot gaat, dan kun je in een reeks van jaren je aandacht richten op je bak en inhoud en zo intens genieten van je hobby. Goedkoop, is helaas in deze hobby vaker wel dan niet, duurkoop gebleken.
 
Zelf zou ik beginnen met het precies op papier te zetten wat je Ín je aquarium wil. Zaken als verlichting bijvoorbeeld zijn sterk afhankelijk van je toekomstige plantenbestand. Waarbij dan ook opgemerkt moet worden dat ervaring heeft uitgewezen dat mensen wat dat betreft hun keuze nog wel eens willen wijzigen en dan weer in de problemen komen met eerder gekochte hardware. Maar niet alleen planten bepalen de vorm van je bak, ook de bewoners doen dit. Lees je dus wat dat betreft goed in! @BigSmoke heeft helemaal gelijk dat de keuze op kwaliteit moet vallen. Laat je niet lokken door sites die adverteren met op het eerste gezicht aanlokkelijke prijzen. Goedkoop blijkt altijd weer duurkoop!
 
Ok, na wat bezoekjes bij wat zaken en de tips van hier, zit ik om mee te starten te denken aan:
Eheim Incpiria 330 (=incl verlichting)
Oase biomaster thermo 600

Qwa inrichting kan er dan wat mooi hoog hout in en wat stenen. En natuurlijk planten.

Qwa vissen, 2 a 3 scholen (kijkend naar de midden en hoog zwemmers), verder wat bodem zwemmers. Evt aanvullen met een koppel solitaire vissen.

En dan nu natuurlijk de hamvraag, ben ik op de juiste weg?
 
Inderdaad:
Geïntegreerde LED-verlichting (1x PowerLED+ daglicht, 1x PowerLED+ planten)
 
Hoewel de bakken van eheim mooi zijn ken ik er niet veel die ook mooi zijn van binnen zegmaar.
In andere woorden, ik ken weinig mooie plantenbakken met eheim verlichting.

Of jouw zoektocht heeft wel mooie bakken met eheim verlichting opgeleverd
 
Bedankt voor je reactie. Ik zoek een heldere bak met wat planten, niet te veel. Tja en, sorry voor mijn onwetendheid, ik weet eigenlijk niet wat je bedoelt met geen mooie plantenbakken.
Bedoel je dan de kwaliteit van het licht? Hoe zou dat dan beter kunnen/moeten?
 
Maar als je beide aanzet, heb je wel mooi en voldoende licht? Ik zie dat je ook een dimmer tussen balk en adapter kan zetten.
 
heb je wel mooi en voldoende licht?
Mooi denk ik wel, voldoende zal er om hangen, als het goede led's zijn zit je tegen de 5000 Lumen op zo'n 300 liter water, komt neer op circa 16 Lm/L voor de gemiddelde plant is dat voldoende.
 

Terug
Bovenaan