Wat is er nieuw

Doorstarten 2ehands aquarium voeren/nitrietpiek

Astrid

Active member
Lid geworden
3 oktober 2023
Berichten
29
Leeftijd
46
Wanneer kan ik de vissen voeren?

Ik heb zondag een 2e hands aquarium opgehaald. Het heeft lang geduurd voordat de vissen weer in de bak zwommen (lang onderweg, achterwand eruit, binnenfilter eruit. Bodem met voedingsbodem eruit en nieuw zand erin).

Ik dacht: ingedraaid filter, heb 1/3e van het oude water meegenomen. Dus ik kan ze wel wat eten geven.

Een paar uur later een enorme nitrietpiek. Dus direct 50% water vervangen. Hoeveelheid planten en kwaliteit was niet super. Dus savonds 4 bosjes zuurstofplanten gehaald en erin gekwakt (ze hadden alleen waterpest) Vanmorgen gelijk weer bijna 50% waterwissel gedaan.

Ze zijn nu ok. Maar hoe ga ik dat nou doen met voeren zonder dat ik ze om zeep help?

Temperatuur 23,1°c
pH 7,26
Co2 ongeveer 18 druppels per minuut
Bak is een rio 240

Bestand:
6 torpedo barbelen
3 roodkopzalmen
15 kardinaaltetras
5 coridoras sterbai
2 albino ancistrus
1 garra flulavatra

Foto toegevoegd. Bak ziet er niet uit. De vissen ben ik aan het verkopen want ik wil een ander bestand en een andere inrichting. Belangrijkste nu is dat de vissen het blijven doen.
 

Bijlagen

  • 16969368758977484685541637550002.jpg
    16969368758977484685541637550002.jpg
    2 MB · Weergaven: 56
Heel voorzichtig hele kleine beetjes voeren en zeer regelmatig ww.
Je kunt indraaien met vissen erin, het is alleen wat meer werk. (google maar op Fish in cycle)
Voor de torpedobarbelen moet een behoorlijk grotere bak gezocht worden, Rio 240 is daar te klein voor.
 
Inderdaad blijven testen en verversen. Is het een nieuwe bodem en filter want volgens mij heb je nu een buitenfilter.
In dat geval is het een geheel niet ingedraaide bak.
 
Bedankt voor de hulp.

Er zaten 2 filters op bij de vorige eigenaar: een binnenfilter en een buitenfilter (JBL1502). Binnenfilter had sowieso te lang zonder water gezeten dus het had geen zin om die erin te laten (en die wilde ik er tzt toch uit). Buitenfilter was wel gewoon met water en dus bacteriën. Temperatuur was ook ok gebleven.

Ok. Ik ga straks dan na het werk rustig een klein beetje voeren.

Moet ik vanavond dan nog een keer water verversen? En kan dat dan ook als het voor de vissen al nacht is?
 
Het scheelt dat je dan nog een buitenfilter hebt. Ook in het donker kun je wel verversen hoor. Het belangrijkste is om de no2 zo laag mogelijk te houden.
 
Heb net even getest met Colombo druppeltest (tussen het werken door, oeps). Nitriet is 0, ammonia is ook 0. Nitraat zit tussen de 0 en de 10. Dus dan moeten er wel goede bacteriën inzitten. Anders was ammonia en/of nitriet veel hoger.
 
Even nog een kleine update: het bleek dat iemand in het huis voer in de bak had gedaan. Een tube bloedwormen, inclusief gelei/sap en al. Na 2 waterwissel was alles ok en bleven de waterwaardes goed.
 
Gelukkig maar dat je daar achter bent gekomen. 🙂 Weet je tenminste dat die nitrietexplosie niet aan de bak zelf lag. Hopelijk blijft het hier dan bij. Misschien is een stevig slot op de potjes en tubes voer nog een idee, hehe. 😛
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: verwarrend die forumnamen soms
      Terug
      Bovenaan