Doorstroom valt heel erg tegen


Ronald030

Active member
Lid geworden
1 mei 2022
Berichten
38
Leeftijd
48
Ik heb alles klaar nu alleen nog wachten op die pijp, DPD schoot weer eens niet op..
Ik heb de pomp for nu maar even over de lange zijde van mijn aquarium.
Maar de uit stroom van mijn JBL 1902 valt erg tegen, in verleden kwam er een veel sterkere stroming uit.
Ik heb alles net schoon gemaakt en de afstand van de buis (op pomp) naar mijn inlaat is niet eens 1 meter, en het zelfde geld voor de uitlaat.

De pomp draait dus onder goede omstandigheden. ik bedoel er zitten geen knikjes in de slang, zo kort mogelijke afstand.

Bij eheim kun je bepaaalde dingen los klikken om ze schoon te maken, kan dit b.v. ook bij een jbl greenline pomp?
Een ander knel punt kan ik niet verzinnen slangen zijn netjes schoon, ik weet het niet meer
 
Daar waar de impeller zit. Is dat gedeelte ook schoon? Geen slakjes bijvoorbeeld? Heb je al geprobeerd om het filter even zonder vulling te laten werken? Zonder buis terugstroom, is de uitstroom dan ook minder?
 
Kun je anders met een emmer de uitstroom eens meten want vaak hou je iets van de helft netto over.
 
Wat bedoel je met je eerste stuk tekst? wachten op de pijp?
 
Wat bedoel je met je eerste stuk tekst? wachten op de pijp?
Ja zit te wachten op een doorzichtige buis waar ik over de hele lengte een spraybar maak.
Daar waar de impeller zit. Is dat gedeelte ook schoon? Geen slakjes bijvoorbeeld? Heb je al geprobeerd om het filter even zonder vulling te laten werken? Zonder buis terugstroom, is de uitstroom dan ook minder?
Impellor is schoon en ingevet. ja zonder vulling gaat t een stuk beter natuurlijk. 1 mandje met eheim substr pro, kleine vakje erboven ook maar gedaan.
Dan eronder 2 mandjes met filermedia NEO pure de versie die niet met je water waarden KL....
En onderste vak zit denk ik een te fijne pad had alleen nog fijn en grof, meestal doe ik medium erboven op en dan een multilayer aan kleine filterpads (fijn).
Laatste snap ik niet.
vaak hou je iets van de helft netto over.
Phoe dat valt tegen (maar ergens wel logisch, voorheen gebruikte ik het heilige siporax, bij mij werkte het tegen, constant no3 toevoegen)word dan denk ik een 902 erbij zetten. Heb er nu een jbl stromingspomp bij gezet omdat ik daar ook de pijp nog niet voor heb.

Maar in verleden schrok ik zelfs een beetje van de kracht, had je alles klaar pomp aan en woesh weg was mijn aquascape. Daarom weet ik nog goed hoeveel kracht dat ding in het begin had. Daar is nu weinig van overkomt een lullig pis straaltje uit.
 
De getallen die de fabrikant noemt zijn vaak hoeveelheden zonder vulling van het filter onder ideale omstandigheden. Volgens mij staat het wel op de site van JBL wat er ongeveer overblijft.
 
Zie pag 8 en 9 om bruto en netto te zien:

 
Dit soort dingen los je op door systematisch dingen uit te sluiten. Dus, begin met een filter zonder media, je zou daarvan de opbrengst kunnen meten met emmers water. Is die opbrengst goed dan plaats je stuk voor stuk de media in de daarvoor bestemde vakken en controleer je de doorstroming. Liefst met korte slangen in een emmer water zodat je steeds onder gelijke omstandigheden slechts één variabele wijzigt.
 
Ik weet niet of je de uitstroom nu vergelijkt met je nieuwe 20mm pvc buis, tov de JBL uitstroom set.
Want hoe groter de diameter van de buis. Des te zwakker komt het water eruit.
Er komt misschien wel meer water uit per uur. Maar het lijkt veel minder omdat de kracht eraf is.

Als je er een dunner stukje buis opzet, dan komt het weer met kracht eruit.
 
Ik heb alles klaar nu alleen nog wachten op die pijp, DPD schoot weer eens niet op..
Ik heb de pomp for nu maar even over de lange zijde van mijn aquarium.
Maar de uit stroom van mijn JBL 1902 valt erg tegen, in verleden kwam er een veel sterkere stroming uit.
Ik heb alles net schoon gemaakt en de afstand van de buis (op pomp) naar mijn inlaat is niet eens 1 meter, en het zelfde geld voor de uitlaat.

De pomp draait dus onder goede omstandigheden. ik bedoel er zitten geen knikjes in de slang, zo kort mogelijke afstand.

Bij eheim kun je bepaaalde dingen los klikken om ze schoon te maken, kan dit b.v. ook bij een jbl greenline pomp?
Een ander knel punt kan ik niet verzinnen slangen zijn netjes schoon, ik weet het niet meer
De slang adapter kan je ook heel goed schoonmaken. Wanneer je de nokjes aan de zijkanten van de adapter met een tang even open draait is hier goed te reinigen met een buisborsteltje. Wel even weer terugdraaien voor herplaatsing in je filterkop.
 
Ik weet niet of je de uitstroom nu vergelijkt met je nieuwe 20mm pvc buis, tov de JBL uitstroom set.
Had die buis dinsdag al besteld en wo zou ik het hebben, heb nu nog niets, DPD...
adapter met een tang even open draait is hier goed te reinigen met een buisborsteltje. Wel even weer terugdraaien voor herplaatsing in je filterkop.
Heb ik wel ervaring mee idd aan de zijkant de kogel draaien, al had ik ook die schoongemaakt.
Maar zit een extern 19/27 verwarmingselement tussen en externe aquanoa 19/27.
 
Wordt een impellor ingevet? Waarmee? Kan dat weerstand geven? (Snelheid waarmee deze draait)
Ik zou een impeller niet invetten.

Het is juist de bedoeling dat hier een een soort film laagje opkomt (biofilm) welke zorgt voor nagenoeg geen weerstand met het water.
Een smering van vet, houd het water weg. En vet en water wordt een emulsie welke juist veel weerstand geeft.
 
Het klopt dan wat ik al dacht. Ik maakte voor mezelf een vergelijking met skeeleren. Lagers invetten van wielen gaf weerstand. Teflon spray zorgde dat ze licht konden draaien.
 
Wordt een impellor ingevet? Waarmee? Kan dat weerstand geven? (Snelheid waarmee deze draait)
Ingevet, letterlijk zoals het woord zegt, lijkt niet zo'n goed idee. Er zit voldoende ruimte tussen het rotor huis en de rotor zodat reinigen van tijd tot tijd nuttig kan zijn en ook afdoende. Maar goed, dat is dan mijn idee.
 
Hmmm oke, ga t zo is vet vrij maken dan. Eens kijken wat het doet.
Hoop dat die nieuwe spraybar snel komt dat begint een klein drama te worden..


Iets later
Zooo dat scheelt al 20/25%, tegen mij is ooit gezegt fet dat soort dingen in. Maar niet dus, vond het al zo raar want door de olie voel je veel meer weerstand wat de boel vertraagd.
 
Laatst bewerkt:
Als je er een dunner stukje buis opzet, dan komt het weer met kracht eruit.
Heb het eindelijk binnen na 10 dagen.. vraag niet hoe. Afijn is voor mijn pomp (1902) een buis met een diameter van 18mm (binnenkant) en ca 95 cm lang goed?
Of kan ik beter een smallere kopen?
Is verder mooi spul glashelder.
 
werkt prima en je ziet er amper iets aan, stroming is redelijk. Bijna hetzelfde als toen ik dat ding had ingevet.
IMG_20220511_212808.jpg


1 meter lijkt wel genoeg vrijwel alles beweegt nu.
 
Inderdaad bijna niet zichtbaar maar als er aanslag inkomt dan moet je hem denk ik wat vaker schoonmaken.
 
als er aanslag inkomt dan moet je hem denk ik wat vaker schoonmaken
Ja hoop dat het nu een maandje meegaat want het bochtje maken was een aardig geklooi. Maar je moet het nu idd af en toe met zo'n klein borsteltje aan dat ijzeren draad ff schoon maken.
 
Ja hoop dat het nu een maandje meegaat want het bochtje maken was een aardig geklooi. Maar je moet het nu idd af en toe met zo'n klein borsteltje aan dat ijzeren draad ff schoon maken.
Bochtjes maken in een PVC buis gaat prima met een buigveer. Maar heb je zo'n ding niet dan gaat het ook door de buis stevig te vullen met zand en warm te maken. Je buigt de buis dan naar wens om iets ronds. Waarbij je dus dan ook de straal van die buiging zelf kan bepalen.
 
Bochtjes maken in een PVC buis gaat prima met een buigveer. Maar heb je zo'n ding niet dan gaat het ook door de buis stevig te vullen met zand en warm te maken. Je buigt de buis dan naar wens om iets ronds. Waarbij je dus dan ook de straal van die buiging zelf kan bepalen.
Oke bedankt voor de tip, ga het eerst eens met een restant testen/proberen! Ik had de pvc buis gekocht van jouw link iets goedkoper en mooie spullen.
Zou je ook een stuk van 120 cm kunnen laten maken, volgens mij las ik zelfs dat ze 1 kant/uiteinde mooi dicht kunnen maken. Of had jij aan 1 m wel genoeg?
 
Oke bedankt voor de tip, ga het eerst eens met een restant testen/proberen! Ik had de pvc buis gekocht van jouw link iets goedkoper en mooie spullen.
Zou je ook een stuk van 120 cm kunnen laten maken, volgens mij las ik zelfs dat ze 1 kant/uiteinde mooi dicht kunnen maken. Of had jij aan 1 m wel genoeg?
In mijn 1 meter bak was dus ook een een meter buis, eigenlijk zelfs wat korter, voldoende. Op onderstaande pagina heb ik een tip gezet, even scrollen, hoe je een PVC buis afsluit. Daarvoor gebruikte ik zuignappen. Maar kijk hier even hoe ik dat deed:


Op dezelfde pagina staat ook hoe je heel precies in een rechte lijn gaatjes in je buis maakt. Verder ook nog hoe je zo'n buis "optrompt" om koppleingen mogelijk te maken.
 

Terug
Bovenaan