Wat is er nieuw

Doorstroomsnelheid UV lamp

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tim82
  • Startdatum Startdatum
T

Tim82

Guest
Hopelijk kunnen jullie me helpen, want ik kom er niet uit.
Ik wil 6 uur per dag een UV filter mee laten draaien op mijn aquarium van 500 liter.
Ik heb een eheim 2180 als extern filter, deze heeft 2 slangen die het water de filter inbrengen en 1 om het terug in de bak te laten stromen.

Ik wil een JBL aquacristal UV lamp bevestigen.

Welke wattage kan ik het beste nemen? Ik zie doorstroomsnelheden etc. die van belang zijn, maar heb geen idee welk wattage of soort bij mijn filter past.

De 9 Watt heeft voldoende capaciteit voor de grootte van mij aquarium, maar redt deze het ook met de doorstroomsnelheid?

Voorbeeld: http://www.discuskwekerijdeijssel.nl/a- ... -c-9-watt/

Tsja, je pomp levert veel meer doorstroomsnelheid dan JBL adviseert voor zijn UVlamp. Zo krijgt de lamp geen kans om zijn werking naar behoren te doen.

Dus zou je een filterpomp met veel minder vermogen mee moeten laten draaien en daar de JBLunit op bevestigen.

Dat idee had ik dus ook al.
Merkwaardig geval.

De doorstroom van mijn filter is 1700 liter p/u, dit zou puur de pompcapaciteit zijn zonder inhoud vermoed ik. Zal ik dit aantal moeten halveren nu het filter gevuld is met filtermedia?

Als ik de 36 watt variant zou nemen dan zou ik dus nog niet uitkomen:
http://www.discuskwekerijdeijssel.nl/a- ... c-36-watt/

Dan zou ik dus beter kunnen gaan voor een extra filter met ingebouwde UV lamp.
Welke opties heb ik hierin qua externe filters?

Denk niet halveren met inhoud en vervuiling.

Wat is eigenlijk de reden dat je een uvunit wil gaan toepassen?

Ik heb wat last van alg / bacterie bloei. heb al van alles geprobeerd, de planten doen het verder prima. Het aquarium draait nu een half jaar naar tevredenheid. Wanneer ik water ververs doe ik dit in een netje in de gootsteen, het netje is wit, maar nadat ik het water erdoor laat lopen groen. Ik overbelicht de bak niet en maak gebruik van led verlichting.
Bijkomend probleem is dat het filtervlies ook vol loopt met deze groene substantie.

Denk dat het dan toch een extra filter met ingebouwde UV lamp wordt, want qua prijs is dat dan voordeliger en extra filtercapaciteit is altijd meegenomen.
Welke opties heb ik hierin qua externe filters?
Ik heb een Sunsun en een Sera kunnen vinden tot op heden. Het rare is dat hier maar 5 watt lampen inzitten. Terwijl ik met 9 watt al te kort zou komen.
Of ik koop een kleine eheim erbij en sluit daar een 9 watt JBL op aan. De 5 watt van JBL en de 9 watt van JBL geven beide een doorstroom van 100-200l/h aan, vreemd, bij 11 watt gaat dit omhoog tot 350 l/h.

De kleinere filters die ik vindt hebben alsnog een doorstroom van 500 liter per uur, hoe is het dan mogelijk om een dergelijke UV lamp aan te sluiten, er is geen filter voor te vinden.....

UV-C werkt niet bij bacteriebloei.

Wil je een UV-C. neem dan een Aquael 500 UV-C 500. binnenfilter.
Kanje als bijfilter gebruiken, Uv kan je uitzetten.
http://www.aquaplantsonline.nl/image/ca ... 46x158.jpg

is ook voor 1000 l.u

Maar alleen voor zweefalg. alg op zich doet hij niets mee.

Ik zoek eigenlijk eerlijk gezegd een externe, maar bedankt voor de tip.

Als ik in de tabel kijk

http://www.discuskwekerijdeijssel.nl/a- ... -c-9-watt/

snap ik het grote verschil niet tussen een vijver en aquarium. Een vijver mag een doorstroom van 500-1000 l/h hebben, een aquarium 100-200 l/h.
En dezelfde UV lamp kan in de vijver tot 9000 liter aan en in een aquarium maar tot 600 liter.

Ik begrijp niet dat in de vijver de lamp wel zijn werk doet met een grotere doorstroomsnelheid en in een aquarium niet.
Enig idee? Want de verschillen liegen er niet om.

Die kan jij ok toepassen,hoor.

Stroomsnelheid bij vijver ,heeft dikkere slangen.
Bij aquarium zijn die dunner.

Als ik de vijver vereiste toe zou passen, dan zou ik hiermee uit de voeten moeten kunnen.
Ze zouden dan eigenlijk een overzicht moeten maken met slangdiktes. Mijn slangen zijn 16/22 uit mn hoofd.
Als een vijver dikker slangen heeft dan zal de slang bij de UV lamp geknepen worden, daardoor maakt het dan nog meer snelheid waarmee het langs het licht stroomt.

Dit zegt de website:
Aansluitmaten:
� Deel 1: 12/16, 16/22, 19/25
� Deel 2: 5/4''
� Voor aquaria tot 600 L
� Voor vijvers tot 9.000 L

Veel dikker wordt het niet toch.

Wel raar dat ik dus een filter zou moeten nemen die te weinig capaciteit voor mijn bak heeft om een uv lamp aan te sluiten die voldoende capaciteit heeft.

Mooie prijs. Maar dan zit je denk ik weer met die doorstroomsnelheid.
Die van jbl uit mijn link zou ook tussen de slang gezet worden.

Zitten er gen kranen, op dat filter? Kan je toch mee regelen?

Ja, he. die zitten erop. Zet je hem zachter.

Zou een extra buitenfiltertje erbij plaatsen voor die jblunit ...altijd handig voor een 500 literbak.
Kan je de filters om en om schoonmaken en is er bij calamiteiten een werkend filter.
Zou niet je externe filter zover afknijpen dat die jbunit wel werkt.

peterdenhaag53 zei:
Zou een extra buitenfiltertje erbij plaatsen voor die jblunit ...altijd handig voor een 500 literbak.
Kan je de filters om en om schoonmaken en is er bij calamiteiten een werkend filter.
Zou niet je externe filter zover afknijpen dat die jbunit wel werkt.

:thumbs:

En simpeler.

Welke buitenfilter erbij?

Eheim, Jbl . keuze genoeg.

Zou toch aan binnenfilter denken.
Ik heb er zelf 2, die ik steeds in andere bakken hang.

Tim82 zei:
Welke buitenfilter erbij?

Eentje die de vereiste doorstroomcapaciteit heeft voor de uv-unit.

De eheim basic is dat wat?

Ja, prima filters.

Wel balen. Had liever grotere capaciteit extra. Maar dan doet die uv het niet. Eaar systeem.

Is wel logisch...als de doorstroomsnelheid te groot is kan de uvunit het water niet goed behandelen.

Ook nog een andere " discussie" : ik ben van mening dat veel aquarianen veel te zware pompen gebruiken en het water erdoorheen jagen, waardoor het biologische effect nihil is. Maar goed dat is een andere discussieb😉

En dat is een ding wat zeker is.

En Tim, wat jij nou wil ,is gewoon onnodig.
Je hoeft gen zware UV te hebben, is gewoon onzin.
Met UV 5 watt draait het ook prima op een 1.20 m bak.

Met Bertus eens...zie zijn advies voor de Aquael binnenfilter met uv!

Waar sluit je de lamp eigenlijk op aan. Op de instroom naar het filter of de instroom naar het aquarium?

Het plaatje is zo klein, als ik vergroot dan worden de letters wazig.

Ja en ben nogal een digibeet dus ga het morgen proberen scherper te krijgen. Als ik nu rechtsonder op het plusje naar 150% ga is het onleesbaar.

Info:
Aquael Unifilter 500 met UV led 500 l/h.

Binnenfilter met UV led.
Aquarium: 100-200 liter.
Verbruik:5,5 watt.
Niet geschikt voor aquaria met sterke waterbloei.

Wat wil je dan nog scherper zien.?

Digibeet? Ik geef je een link, hoef je alleen naar UV unit te kijken, wat in de linkse rij staat.

Hier heb je een duitse site.

Aquael UNI FILTER UV Serie - 500, 750 und 1000 mit UV POWER

UVC-Lampen .... Aquael Unifilter UV Serie 500, 750 und 1000 Power ... Mit unserem Aquael Unifilter UV k�nnen Sie die hohe Qualit�t Ihres Aquariumwassers ...
https://www.teichpoint.de/aquarium-inne ... serie.html -

Klik hier op ,zie je 3 modellen.

Bedankt voor al het advies !
Ik ben eruit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan