Doorzichtige punten Java


Josio_01

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2020
Berichten
123
Leeftijd
23
Beste,
Sinds gisteren heb ik een nieuw aquarium ingericht met een bos java varens. Ik heb het aquarium al helemaal gereed gemaakt: waterconditioner en bacteriën toegevoegd en vervolgens een klein beetje voer om de cyclus te starten. De Java’s staan net boven het grind en maar voor een klein deel in het grind.
Toch beginnen enkele punten van de bladeren doorzichtig te worden. Is dit iets om me zorgen om te maken of hoort dit?

Bedankt!
 
Een foto ter verduidelijking
 

Bijlagen

  • 4C0AF4B1-25A0-4EB4-A3CB-D34F63525D0C.jpeg
    4C0AF4B1-25A0-4EB4-A3CB-D34F63525D0C.jpeg
    132.9 KB · Weergaven: 107
Komt veel voor bij javavarens. Ik weet niet precies wat de oorzaak is maar mijne doen het ook en groeien toch gewoon lekker door. Geen zorgen over maken dus.
Ik zou je alleen wel aanraden om de varen aan dat stuk hout er achter vast te maken. Ze doen het echt een stuk beter als hun wortels helemaal los zitten.
 
Nou, hier is wel iets over te zeggen. Het verglazen van bladeren duidt toch op te (bemestings-)tekorten. Bij een Javavaren moet je dan aan CO2 denken.
 
(bemestings-)tekorten. Bij een Javavaren moet je dan aan CO2 denken.

Je gaat de ts toch geen CO2-complex aanpraten voor een java varen? :stars::sorry:
:DD
Sorry maar dat gaat er bij mij niet in... ;))

Als je iemand vraagt om 5 planten op te noemen die super makkelijk low tech (dus zonder co2) kunnen gehouden worden zal "Java varen" altijd één van de antwoorden zijn.
Altijd!
:DD
 
Nou, hier is wel iets over te zeggen. Het verglazen van bladeren duidt toch op te (bemestings-)tekorten. Bij een Javavaren moet je dan aan CO2 denken.
Zou wel kunnen dat het aan bemesting ligt maar in mijn aquarium is er zeker geen tekort aan CO2 dus het moet toch ergens anders aan liggen.
 
Overigens lees ik op sommige forums dat het juist een teken is dat je plant het goed doet. Geen idee of dit waar is, maar omdat mijne met de glazige puntjes het zo goed doet zou het me niet verbazen.
 
Dat zie je vaak bij een nieuw blad en dat komt wel goed. Let er wel op dat de wortelstok niet in de bodem staat en beter is om ze op te binden.

't is trouwens zoals John zegt vrij normaal bij nieuwe bladeren van Java varen.
Ukaps zegt bvb dit als je zoekt op doorzichtige tippen:

"Clear tips on jave ferns is an indication your phosphate levels are high enough to promote growth. Java ferns do this when they are healthy (translucent tips or leaves) it's a good thing so dont take it as annoying or try to stop it from happening. Has nothing to do with co2 levels or bad growth"
 
Een aquarium maak je niet gereed door bacterieen en conditioner toe te voegen. Wat is waterconditioner ?
 
Een aquarium maak je niet gereed door bacterieen en conditioner toe te voegen. Wat is waterconditioner ?
Met waterconditioner bedoel ik Aqua Start. Het flesje zegt zelf: ‘...bindt zware metalen en andere giftige stoffen en maakt daarmee kraanwater geschikt voor uw vissen...bevat colloïden en vitamines om de slijmhuid van uw vissen te versterken en daarmee de kans op ziekten te verkleinen.’
Hoe zou jij hem dan gereed maken?
 
Een aquarium maak je niet gereed door bacterieen en conditioner toe te voegen. Wat is waterconditioner ?
Dat is een middel om kraanwater veilig te maken voor aquaria, maar het is hier niet nodig omdat het kraanwater van NL al schoon genoeg is. In landen waar bijv. veel chloor wordt toegevoegd is het wel goed om het water vooraf te behandelen.
Met waterconditioner bedoel ik Aqua Start. Het flesje zegt zelf: ‘...bindt zware metalen en andere giftige stoffen en maakt daarmee kraanwater geschikt voor uw vissen...bevat colloïden en vitamines om de slijmhuid van uw vissen te versterken en daarmee de kans op ziekten te verkleinen.’
Hoe zou jij hem dan gereed maken?
Het is dus niet echt nodig om dit middel te gebruiken omdat het water hier al in goede conditie is. Je kan dan beter investeren in een flesje vitamines voor in je water of bij je visvoer.
 
Met waterconditioner bedoel ik Aqua Start. Het flesje zegt zelf: ‘...bindt zware metalen en andere giftige stoffen en maakt daarmee kraanwater geschikt voor uw vissen...bevat colloïden en vitamines om de slijmhuid van uw vissen te versterken en daarmee de kans op ziekten te verkleinen.’
Hoe zou jij hem dan gereed maken?
Je maakt je water geschikt voor vissen door je nitrificatie cyclus met je filter in orde te brengen. Dit neemt tijd in beslag geen middeltjes zoek dit eerst uit anders jaag je de eerste vissen de dood in. Water in nederland is al geschikt voor java zonder toevoegingen.
 
Met waterconditioner bedoel ik Aqua Start. Het flesje zegt zelf: ‘...bindt zware metalen en andere giftige stoffen en maakt daarmee kraanwater geschikt voor uw vissen...bevat colloïden en vitamines om de slijmhuid van uw vissen te versterken en daarmee de kans op ziekten te verkleinen.’
Hoe zou jij hem dan gereed maken?

Ik denk dat zoiets dus ook je stikstof zal binden en zonder nh3/4 hebben de bacterien niet te eten dus ik zou dit niet bij een opstart willen gebruiken. Zonder de nh3/4 zal er geen omzetting zijn naar no2 en dan no3 en zo ontwikkeld de bacteriecultuur zich niet.
 
Ik denk dat zoiets dus ook je stikstof zal binden en zonder nh3/4 hebben de bacterien niet te eten dus ik zou dit niet bij een opstart willen gebruiken. Zonder de nh3/4 zal er geen omzetting zijn naar no2 en dan no3 en zo ontwikkeld de bacteriecultuur zich niet.
Snap ik! Wat zou je dan nu aanraden om te doen? Water verversen of aankijken of het water de komende dagen opheldert?
 
In ons land is het water erg goed en hoef je geen middeltjes toe te voegen hoor.
 
In ons land is het water erg goed en hoef je geen middeltjes toe te voegen hoor.
Maar je zegt dat de cyclus nu waarschijnlijk niet zal kunnen starten omdat het de stikstof ook zal binden. Is er nog een manier om dat op te lossen?
 
Je gaat de ts toch geen CO2-complex aanpraten voor een java varen? :stars::sorry:
:DD
Sorry maar dat gaat er bij mij niet in... ;))

Als je iemand vraagt om 5 planten op te noemen die super makkelijk low tech (dus zonder co2) kunnen gehouden worden zal "Java varen" altijd één van de antwoorden zijn.
Altijd!
:DD
Sommige planten hebben een grote tolerantie op allerlei gebied. Men beschouwd deze soorten dan ook als "gemakkelijke" planten. Maar dat is nog iets anders dan planten optimale groeimogelijkheden te bieden.

Schermopname (51).png
 

Terug
Bovenaan