Doragon onze veel vraat Betta man


Zanna

Well-known member
Lid geworden
30 april 2020
Berichten
392
Zoals het al boven aan staat
Is onze betta een veel vraat
Vanochtend korrels van Hikarie en daarna ging hij nog even een wafel van de Corydoras op eten.
Hij krijgt variërend voer en 1x per week een dag zonder.
Op zijn wekelijks menu staat:
Bloodworms
Daphnia
Witte wormen
Tubifex
Hikarie korrels
Artemia
Kan het kwaad als hij af en toe een wafel pakt van de corydoras?
 

Bijlagen

  • ADEEB0ED-D8E5-4BE8-A26D-CCBEC44A4671.jpeg
    ADEEB0ED-D8E5-4BE8-A26D-CCBEC44A4671.jpeg
    281.6 KB · Weergaven: 157
Kwaad zal het denk ik niet kunnen. Hij krijgt veel variatie dus dat zit denk ik wel goed.
 
Ok, dan is goed.
De dag zonder eten is altijd al lastig voor hem.
Valt me wel op dat als hij korrels krijgt, hij nog honger lijkt te hebben.
Oh hij krijgt 2x per dag
 
Nou ik heb er ook 1 en die krijgt 1x per dag en dan niet teveel.
 
Ik voer mijn mannelijke betta’s maar om de dag en dan ongeveer 2 ml ontdooide tubifex. (Per betta)
 
We geven ze inderdaad snel teveel eten denk ik.
 
Mijn vrouw betta eet ook van alles. Is de hele dag bezig met zoeken en de 130cm aan het rond stormen ze heeft denk ik wel elke plekje van het aquarium gezien . Snap niet dat ze betta's in kleine ruimtes kunnen zetten.
 
@AQUAR3LL3 dit snap ik ook niet.
Hier heeft hij 80liter en als ik zie hoe actief hij is, snap ik dit ook niet. Daar waar we alles voor zijn aquarium gekocht hebben zei dit ook. Een mini bakje is wel handig, maar niet echt fijn voor ze. En dan heb ik een Halfmoon Betta die eigelijk liever lui dan moe zijn.
Helaas hebben we de ruimte niet voor een groter aquarium. Mijn man heeft me al belooft een grotere te gaan aanschaffen, als we verhuist zijn in een huisje.
 
@Tessahol99 ik denk niet dat hij te veel krijgt. Ik kink hoe hij eruit ziet en daar pas ik zijn voeding op aan. Alleen is hij van andere mening dan ik.
O.k hij is wel heel actief voor zijn soort.
1 mal voeren werd me afgeraden. Vanavond is hij minder actief en rust meer (Woensdag is vasten dag).

@jessicapilon ja dit klopt! Ik verdeel 1blokje voer over 2dagen en heb dan nog een beetje over. Ook de Corydoras en Kardinaal tetra's eten hier van mee.
 
@AQUAR3LL3 dit snap ik ook niet.
Hier heeft hij 80liter en als ik zie hoe actief hij is, snap ik dit ook niet. Daar waar we alles voor zijn aquarium gekocht hebben zei dit ook. Een mini bakje is wel handig, maar niet echt fijn voor ze. En dan heb ik een Halfmoon Betta die eigelijk liever lui dan moe zijn.
Helaas hebben we de ruimte niet voor een groter aquarium. Mijn man heeft me al belooft een grotere te gaan aanschaffen, als we verhuist zijn in een huisje.

Hoi zanna,
Wat fijn dat het zo goed gaat met jullie betta.
Ik heb begrepen dat qua voer vooral droogvoer voor problemen kan zorgen, omdat het opzet in de maag en lastiger verteerd wordt. Met levend voer zou je die problemen niet hebben heb ik begrepen. Daarom voeren wij droog voer in kleine hoeveelheden, en 1 tot 2x per dag. Levend voer zijn we minder voorzichtig mee.

Wat betreft de maat van de bak voor een betta. Ik herken in wat je zegt wat wij ooit dachten. Ook wij dachten dat het onzin was een betta perse in een kleine bak te zetten.
Wij hadden een half moon die we om die reden overgeplaatst hebben van een 60ltr naar een 100 a 120ltr aquarium. En dat was niet de beste zet achteraf gezien.

Een half moon heeft lange vinnen. Vaak groeien die ook nog door nadat je hem hebt aangeschaft. De vis moet die lange vinnen meezeulen bij het zwemmen. Het is net zoiets als bij ons het verschil tussen zwemmen in een badpak en zwemmen in meerdere erg lange jurken. Ze doen het wel, en met plezier, maar het kost ze vaak veel energie. Dat kan maken dat hun weerstand omlaag gaat, waardoor ze veel vatbaarder raken voor ziekten als vinrot.

Als je je half moon in een grote bak wil houden, dan kan je het beste opletten of de vis zich wel eens laat aanspoelen tegen een plant of veel tussen planten gaat hangen. Vooral als hij dat geregeld even een paar seconden tot een paar minuten doet, is het zwemmen onder de huidige omstandigheden te zwaar voor hem.

Ik hoop dat je nog lang plezier hebt van je eetgrage betta :)
 
Volgens mij maakt het niet direct veel uit wat je geeft. Als ik bijvoorbeeld kijk naar een tablet voor algeneters dan komen andere vissen er ook op af. Granulaat, korrels, vlokken, diepvriesvoer - rode muggenlarven, tubifex - idem dito.

JBL heeft handige doseerpitjes, vergelijkbaar met zoetjes, voor granulaat.

 
Ik geef ook dagelijks vlokken en merk niet dat een Betta daar nadelen van ondervind en daarbij krijgt hij 2x per week levendver.
 
@GCJ korrels krijgt hij hooguit 1per week.
Het meeste krijgt hij diepvries voer. Levend voer brengt mij te veel risico's mee en daar word ik te onzeker van. De hoeveelheid van korrels zijn 10 max12 dag volgens het pakje zou het meer mogen zijn. Ik laat ze van te voren ook even weken omdat ze wel iets groter worden.

Hij is inderdaad gegroeid sinds hij hier is. Zijn lijfje zal nu rond de 5cm zijn (geschat)

Qua stroming is het best te doen. De filter staat op zijn zachts en de gaatjes richting achter wand. Als hij daar naar toe gaat, laat hij zich graag tegen de plant aan hangen. Verder zwemt en drijft hij boven in de bak of onder een drijfplant.
Af en toe hangt hij tegen de pomp of verwarming aan. Vooral als er veel te kijken valt.
In de aquarium zaak zat hij altijd tegen de filter aan en zwom hij veel minder dan hier.
 
@Friesian en @jessicapilon
Vlokken eet hij helemaal niet :S daar kijkt hij alleen maar naar of spuugt het uit

hij lijkt een verwend meneertje te zijn.
 
@GCJ korrels krijgt hij hooguit 1per week.
Het meeste krijgt hij diepvries voer. Levend voer brengt mij te veel risico's mee en daar word ik te onzeker van. De hoeveelheid van korrels zijn 10 max12 dag volgens het pakje zou het meer mogen zijn. Ik laat ze van te voren ook even weken omdat ze wel iets groter worden.

Hij is inderdaad gegroeid sinds hij hier is. Zijn lijfje zal nu rond de 5cm zijn (geschat)

Qua stroming is het best te doen. De filter staat op zijn zachts en de gaatjes richting achter wand. Als hij daar naar toe gaat, laat hij zich graag tegen de plant aan hangen. Verder zwemt en drijft hij boven in de bak of onder een drijfplant.
Af en toe hangt hij tegen de pomp of verwarming aan. Vooral als er veel te kijken valt.
In de aquarium zaak zat hij altijd tegen de filter aan en zwom hij veel minder dan hier.

Voor het geval ik onduidelijk was, droog voer als vlokken of granulaat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het wordt alleen geadviseerd om kleine hoeveelheden per keer te geven. 1 van de redenen daarvoor is inderdaad het opzwellen dat achteraf in de maag kan gebeuren. Als je het nu al weekt vantevoren lijkt me dat helemaal top. Wij doen dat niet, maar die van ons zijn ook geen gulzige eters.
 
Zoals het al boven aan staat
Is onze betta een veel vraat
Vanochtend korrels van Hikarie en daarna ging hij nog even een wafel van de Corydoras op eten.
Hij krijgt variërend voer en 1x per week een dag zonder.
Op zijn wekelijks menu staat:
Bloodworms
Daphnia
Witte wormen
Tubifex
Hikarie korrels
Artemia
Kan het kwaad als hij af en toe een wafel pakt van de corydoras?
Corydoras eten veel eiwitten, bettas eten dat ook veel.
 
Ik zei ook niet dat je teveel voerde hoor, volgensmij zijn er veel verschillende mogelijkheden als het gaat om “goed” voeren van vissen. :) Ik voer zelfs het liefst diepvriesvoer zoals tubifex of bloedwormen maar als ik er zelf niet ben voert mn moeder ze betta granulaat maar daarvan een stuk minder dan van het diepvriesvoer wat ik geef als ik ze zelf voer. Dit doe ik dus zo om dus die verstopping die kan ontstaan door droogvoer tegen te houden :).

en op dierendag krijgen ze levend voer van me :D maar dit is nogal duur in aanschaf om dit regelmatig te doen, aangezien ik dus maar 3 betta’s heb die dat nooit allemaal op krijgen binnen de tijd dat dat goed is.
 
@Tessahol99 zo zou het ook niet over komen.
ben af en toe te onzeker en wil het zo goed mogelijk doen.
;))
levendvoer durf ik niet echt.
wel super dat je moeder het voeren doet als je er niet bent!
 
Ik koop bij de lfs zakjes met witte mug en artemia en dat kun je prima geven hoor. Watervlooien haal ik uit de sloot en dat controleer ik eerst goed maar vindt eigenlijk nooit iets wat er niet inhoort.
 
ik zie hier heel wat voersoorten voorbij komen en doet me goed dat er afwisseling is
2x daags voeren is op zich helemaal niet slecht als je er maar rekening mee houd dat een betta door zal blijven eten als hij de kans krijgt
een betta kent geen vol gevoel
de veelvraten hier al helemaal niet ik voer diepvriesvoer dat in platte plakken verkocht wordt dit is speciaal voer voor discussen waar geen rundvlees of dergelijke in zit maar vis verder voer ik Bassleer korrels maat l deze krijgen mijn bettas 4 a 5 per keer soms 2x maar meestal voer ik 2x per dag tenzij in een koppel wil inzetten voor de kweek.
En nog even wat reacties op jullie reacties hierboven
ik wil niemand aanvallen of zeggen dat hij zij het verkeerd doet ik deel mijn ervaring en kennis

Ik voer mijn mannelijke betta’s maar om de dag en dan ongeveer 2 ml ontdooide tubifex. (Per betta)
2 ml is rijkelijk veel de maag van een betta is ongeveer zo groot als zijn oog mijn advies zou zijn 2x daags 1ml

Mijn vrouw betta eet ook van alles. Is de hele dag bezig met zoeken en de 130cm aan het rond stormen ze heeft denk ik wel elke plekje van het aquarium gezien . Snap niet dat ze betta's in kleine ruimtes kunnen zetten.
dan heb je waarschijnlijk een uitzondering op de regel de meeste betta's doen het beter ineen kleinere bak

Ik geef ook dagelijks vlokken en merk niet dat een Betta daar nadelen van ondervind en daarbij krijgt hij 2x per week levendver.
vlokvoer blijft drijven dit kan ervoor zorgen dat een betta daardoor teveel lucht mee inslikt en daardoor (tijdelijk) zwemblaas problemen krijgt let wel dit Kan blijvend zijn
 
vlokvoer blijft drijven dit kan ervoor zorgen dat een betta daardoor teveel lucht mee inslikt en daardoor (tijdelijk) zwemblaas problemen krijgt let wel dit Kan blijvend zijn

Blijven de Bassleer korrels die je geeft dan niet drijven @patty776 ?
 
@patty776 Dit idee had ik ook al, dat hun geen grens kennen.
apart voeren gaat hier nog niet lukken of ik moet hem in een plastic bakje zetten zonder verwarming.
ik voer op gevoel en kijk hoe zijn maagje eruit ziet.
hoeveel gram kan ik niet zeggen. Een blokje diepvriesvoer doe ik over twee dagen verdelen
Behalve Artimia die gaan 1 dag mee omdat de rest er ook dol op is.
 
@Zanna dat begrijp ik enige wat je kunt doen is goed observeren en anders een keer vaker een dag over slaan soms voer ik in een uitgroei bak 2dagen niet omdat erbij zitten die teveel zich toe eigenen en als ik op show kan en mijn vissen dan een week geen eten krijgen (wat ze best aan kunnen) kunnen ze 2 dagen zeker zonder
 
@patty776 dank je wel! Hier kan ik zeker iets mee. ;))
 
2 ml is rijkelijk veel de maag van een betta is ongeveer zo groot als zijn oog mijn advies zou zijn 2x daags 1ml
Ik maakt mijn diepvriesvoer aan met nogal wat water, dus het is niet 2 ml puur voeding hoor, ik heb veel verschillende hoeveelheden uitgeprobeerd om tot deze hoeveelheid te komen dus ik denk dat het wel goed zit. Maar bedankt voor je tip :).
 

Terug
Bovenaan