Wat is er nieuw

doseerpomp aansluiten op retourleiding filter

jurjen13

Well-known member
Lid geworden
6 november 2022
Leeftijd
49
Hoi,

Ik heb in mijn huidige aquarium 3 doseerpompen en een Biomaster 250 Thermo filter. Momenteel lopen de leidingen van de doseerpomp naar het aquarium.

zijn er systemen of oplossingen om de doseerpomp op de retourleiding van de filter aan te sluiten? Of is dat geen goed idee (en waarom niet?)

Alvast bedankt voor het meedenken.

gr. Jurjen

Om hier nog iets verder op uit te wijden:
- de retourleiding van de doseerpomp gaat, net als de retourleiding van mijn filterpomp, over de rand van mijn aquarium de bak in, dus de opvoerhoogte is hetzelfde, dus de hydrostatische druk zou hetzelfde moeten zijn
- om te voorkomen dat, op de momenten dat de doseerpomp niet pompt er water in de leiding gedrukt wordt, wil ik een terugslagklep vlak achter de aansluiting monteren.

Als je zoiets zou willen dan denk ik dat je met pvc moet gaan werken als retour en dan co2 schroefnippels in moet draaien en/of verlijmen in die pvc.
Zoiets als dit bedoel ik dan.
https://www.co2reactor.nl/product/8404261/rechte-inschroefkoppeling-4-6mm-x-1-4-blauw
Misschien een idee om deze man te mailen met je vraag, kan hij wellicht maken voor je. Of tips geven hoe en wat

Om hier nog iets verder op uit te wijden:
- de retourleiding van de doseerpomp gaat, net als de retourleiding van mijn filterpomp, over de rand van mijn aquarium de bak in, dus de opvoerhoogte is hetzelfde, dus de hydrostatische druk zou hetzelfde moeten zijn
- om te voorkomen dat, op de momenten dat de doseerpomp niet pompt er water in de leiding gedrukt wordt, wil ik een terugslagklep vlak achter de aansluiting monteren.
ik heb hem inderdaad al gemaild, ik zag ook dat hij een reactor verkoopt met aansluitingen voor de doseerpompen van een Intaqo Essential controller, dus volgens mij zou het moeten kunnen.

Ik heb ook een CO2 reactor van hem, dus wellicht kan ik die aanpassen.

Hoi,

Ik heb in mijn huidige aquarium 3 doseerpompen en een Biomaster 250 Thermo filter. Momenteel lopen de leidingen van de doseerpomp naar het aquarium.

zijn er systemen of oplossingen om de doseerpomp op de retourleiding van de filter aan te sluiten? Of is dat geen goed idee (en waarom niet?)

Alvast bedankt voor het meedenken.

gr. Jurjen

Hier zie je mijn invoer. De invoer hangt boven het water en niet in het water zodat er geen teruggaande druk op de peristaltische pompjes komt. Die dan vervolgens flink aan het werk moeten om het eventuele water in de leiding ook nog weg te pompen. Je moet in ieder geval ook een terugslagklep op elke leiding zetten juist ook weer om dit te voorkomen. Jou idee zou ik dus niet volgen.

IMG_20191109_105545.jpg

Hier zie je mijn invoer. De invoer hangt boven het water en niet in het water zodat er geen teruggaande druk op de peristaltische pompjes komt. Die dan vervolgens flink aan het werk moeten om het eventuele water in de leiding ook nog weg te pompen. Je moet in ieder geval ook een terugslagklep op elke leiding zetten juist ook weer om dit te voorkomen. Jou idee zou ik dus niet volgen.

Bekijk bijlage 363683
Hoi Benvo,

Bedankt voor je reactie. Je hebt altijd de kolom voedingvloeistof in je leiding staan, dus je hebt altijd wel de hydrostatische druk in je leidingen., het is niet drukloos. En dat is juist het mooie van doseerpompen, ze kunnen met vrij hoge tegendrukken werken, maar het lijkt mij sowieso verstandiger om er een terugslagklep bij te plaatsen.

Maar misschien maak ik het ook te moeilijk, en moet ik het eigenlijk simpel houden, zo'n houdertje als ji hebt is ook vrij netjes.

Hoi Benvo,

Bedankt voor je reactie.

maar het lijkt mij sowieso verstandiger om er een terugslagklep bij te plaatsen.
Klopt helemaal! Ik had dat ook in de stal. Was van een zeer goede firma. Om het nog vollediger te zeggen. Een breektank was/is verplicht in deze toepassing.

Laatst bewerkt:
Even een vraag vanuit de chat. Je lost de poeders op in flessen voor de toevoeging met een doseermachine maar krijg je geen bezinksel in die fles dan want dat zie ik ook als ik de stockoplossing wekelijks toevoeg.

Even een vraag vanuit de chat. Je lost de poeders op in flessen voor de toevoeging met een doseermachine maar krijg je geen bezinksel in die fles dan want dat zie ik ook als ik de stockoplossing wekelijks toevoeg.
ik heb nog nooit bezinksel gezien in mijn mengflessen

Hoi Benvo,

Bedankt voor je reactie. Je hebt altijd de kolom voedingvloeistof in je leiding staan, dus je hebt altijd wel de hydrostatische druk in je leidingen., het is niet drukloos. En dat is juist het mooie van doseerpompen, ze kunnen met vrij hoge tegendrukken werken, maar het lijkt mij sowieso verstandiger om er een terugslagklep bij te plaatsen.

Maar misschien maak ik het ook te moeilijk, en moet ik het eigenlijk simpel houden, zo'n houdertje als ji hebt is ook vrij netjes.
Zeker, er staat altijd druk op je leiding, druk van hetgeen is opgepompt. Daarom had ik het ook over teruggaande druk maar dat was misschien niet duidelijk. Je krijgt altijd een extra deel water boven op je vloeistof die je in de leiding hebt zitten wanneer je deze in het water laat hangen. Teruglopend water mengt zich ook met de voeding in de leiding want zo'n peristaltisch pompje knijpt leidingen weliswaar af maar is niet beslist altijd echt dicht! Omdat ik e.e.a. met een precieze eigenbouw computer aanstuurde die mijn ook liet zien hoeveel voeding er nog in mijn flessen zat was deze menging vervelend. Want mijn computersysteem mat de voeding in de fles, niet het eventuele teruglopende water. Als extra had ik daarom een terugslag klep op mijn leiding die bij mij zo hoog mogelijk moest zitten juist omdat ook te beveiligen en zeker te stellen. Daarna werd mijn dosering bepaald daar druppels waardoor ik een redelijk precies systeem had. Ook daar past dan weer geen menging in. Begrijp me goed dat heeft dus ook vooral te maken met mijn computer.
IMG_20190929_122540.jpgIMG_20190929_122550.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan