Draad alg en dropchecker verkleurt niet ...opstartbak


martijn severin

Well-known member
Lid geworden
22 december 2009
Berichten
52
Draad alg en dropchecker verkleurt niet ...opstartbak. mischien de anubis verwijderen?.....waardes zijn

No2 <0,01
No3 < iets minder dan 1 meer als 0,5
Kh 4
Ph rond de 6,4
PO4 en Gh komt morgen zat niet in de testkit. 2 bellen per seconde Co2 3 weken .... 1x per week 15 ml all in van planted box

Dropchecker met 30mg/l
8 uur licht daarna gedimd.
17/20 lumen per liter
 

Bijlagen

  • 20221118_160055.mp4
    34.5 MB
  • Screenshot_20221118-162038_Chrome.jpg
    Screenshot_20221118-162038_Chrome.jpg
    90.2 KB · Weergaven: 50
Een dropchecker heeft wel enkele uren nodig om te verkleuren maar is wel betrouwbaar. Als deze niet lichter kleurt dan zit er te weinig co2 in.
Hoeveel liter is je bak?
 
Ok dan gaat die nog hoger. Al 3 weken. En 200 liter
 
Maar als ik deze tabel kijk zit ik dan niet met teveel co2
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221118-164433_Chrome.jpg
    Screenshot_20221118-164433_Chrome.jpg
    335.4 KB · Weergaven: 50
Laagje tropica aqua soil achterin wAAr de planten staan. De rest is dupla ground
 
Deze tabel geeft ook aan dat ik te hoog zit maja iedereen roept meer co2 šŸ¤”
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221118-175401_Google.jpg
    Screenshot_20221118-175401_Google.jpg
    224.1 KB · Weergaven: 52
Ik ken de bodem niet maar deze zal je ph/kh misschien beinvloeden waardoor de tabel niet werkt. @Cornelius kan je dit vast vertellen.
Ik zou op de dropchecker vertrouwen.

Edit:
als het deze is dan inderdaad ph verlagend

 
Klopt maar dan zit ik in de groene zone overal
 
Kh4 en ph van rond de 6,4 . En de tabellen die daarbij horen...
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221118-164433_Chrome.jpg
    Screenshot_20221118-164433_Chrome.jpg
    335.4 KB · Weergaven: 55
  • Screenshot_20221118-175401_Google.jpg
    Screenshot_20221118-175401_Google.jpg
    224.1 KB · Weergaven: 54
Die verlaging van de ph door de soil gaat volgens mij vrij snel weg. Ik verwacht dat je na 2 maanden je ph omhoog zult zien gaan.
 
Als deze niet lichter kleurt dan zit er te weinig co2 in
30mg/l dropcheckervloeistof is alleen nodig bij een plantenbestand die daar om vraagt. Dus een high-light bak.
Maar zo ik heb kunnen zien staat er een plantenbestand die helemaal niet zoveel nodig hebben. Is mij dan ook niet duidelijk waarom er 30mg/l dropcheckervloeistof gebruikt.


Ik ken de bodem niet maar deze zal je ph/kh misschien beinvloeden waardoor de tabel niet werkt.
Geen ervaring met een Dupla bodem. Ik weet wel dat het geen CEC eigenschappen heeft dus pH neutraal. En daarbij wel/ook Dupla Depot Mix active nodig hebt voor goede plantengroei.
TS heeft een laagje soil achterin waar de planten staan.
Maar hoeveel is dat laagje qua hoeveelheid in relatie tot de rest van de bodem? Maar als het b.v. 20% is denk ik niet dat het veel de waterwaarden beĆÆnvloed.


Ik heb verder te weinig info om hier verder wat nuttigs over de problemen te zeggen
 
@Cornelius de dropchecker vloeistof zat bij de set. Beter vloeistof voor 20 mg/ halen?
 
Kh 4
Ph rond de 6,4
Aangezien je dropchecker nauwelijks groen word geloof ik deze waarde niet. Dan zou je in theorie 47ppm CO2 in je bak moeten hebben en een knalgele dropchecker moeten hebben.
En waarom heb je zoveel stroming?
Hoeveel Tropica soil zit erin?
Wanneer gaat je CO2 aan en uit?
 
Tja jbl druppeltest zal dan wel niet betrouwbaar zijn helaas. Valt wel mee met de stroming had een dode plek qua stroming. Co2 gaat een uur voor de lampen aan ongeveer en een uur voor het uitgaan...zoals de experts altijd aangeven hier...maja als ik de waardes niet kan geloven houd het op en zie ik het wel. Tabellen aflezen kan ik zelf wel maja
 
Laagje van 5 cm zoiets aquasoil
 
zoals de experts altijd aangeven hier.
Ik weet niet welke expert dit heeft benoemd, maar CO2 zet je gemiddeld 2 uur van tevoren aan. In 1 uur tijd kan je onmogelijk op het juiste CO2 niveau komen.
Laagje van 5 cm zoiets aquasoil
Dan heeft dit geen noemenswaardige invloed op de pH/KH tabel.
 
Tja jbl druppeltest zal dan wel niet betrouwbaar zijn helaas. Valt wel mee met de stroming had een dode plek qua stroming. Co2 gaat een uur voor de lampen aan ongeveer en een uur voor het uitgaan...zoals de experts altijd aangeven hier...maja als ik de waardes niet kan geloven houd het op en zie ik het wel. Tabellen aflezen kan ik zelf wel maja
Als je 17-20 lumen per liter aan je planten geeft, en de plantenkeuze daarop is aangepast, dan volstaat checkervloeistof van 20mg.
Uit ervaring weet ik dat je beter van je checker uit kan gaan, dan van de PH tabel.
 
Tja veel zelfbenoemde internet experts... ik zet m op 2 uur. Ervaring met planted box all in one?
 
@ RobertDJ zal.die eens erin gooien dan
 
@ RobertDJ zal.die eens erin gooien dan
Ik heb minder goede ervaring met AllinOne, maar elke bak is verschillend dus wie weet werkt het voor jou wel goed.
Zelf plantenbemesting samenstellen bevalt me veel beter. Dit is eenvoudig aan te passen op je eigen aquarium.
 
Ok , ja zelf samenstellen begin ik ff niet aan. Probeer eeest mn bak fatsoenlijk in te draaien. Helaas erg druk en te druk om dat uit te zoeken
 
Dan zou je in theorie 47ppm CO2 in je bak moeten hebben en een knalgele dropchecker moeten hebben.
Ook als zn kh en gh nog aan het stijgen is? Het kan zijn dat zn kh momenteel mee stijgt en daarom meer co2 uit het water haalt dan de feitelijke waardes zijn.
Maar wat jullie al zeggen, zn dropchecker is gebaseerd op feitelijke waarnemingen. Je co2 waarde is het meest correct te controleren via de dropchecker dan via berekeningen en schemas. Daarom zal die waarschijnlijk ook ontwikkeld zijn šŸ˜„
 
Dus de druppeltesten samen met de test strips kunnen de prullenbak in???
 
Dus de druppeltesten samen met de test strips kunnen de prullenbak in???
Strips kunnen de prullenbak in, maar druppeltesten zijn zeker een meerwaarde.
Ik test maandelijks de NO3 en PO4 waardes om de ideale bemesting voor mijn aquarium te bepalen.
De PH waarde wordt geregeld door de PH controller en de KH waarde wordt geregeld tijdens de wekelijkse 50% waterwissel met een mix van leidingwater en osmosewater.
Daarnaast voeg ik sporenelementen toe, en klei/lateriet bolletjes tussen de wortels.
Thats all!
 
Druppeltesten zijn aardig betrouwbaar maar reageren wel op stoffen in het water zoals bv zuren. Dat kan dan de ph/kh verlagen. De checker reageert op koolzuurgas en is dus betrouwbaarder.
 

Terug
Bovenaan