draad alg hoe kun je dat voorkomen

G

guppie100

Guest
hoi hoe onstaat er draad alg en hoe kan je er van af komen en hoe kan je draad alg krijgen
 
Als je even HIER kijkt zul je alles over algen vinden.
 
Meestal is draad alg te herleiden naar een Co2 te kort een onstabiele Co2 waarde wordt ook wel genoemd.

�vroeger� ging nog wel de bewering rond dat draadalg alleen in �schoon� water groeit.
 
en kan je dat zelf weg halen of niet
 
DRaadalgen ? Ja die zijn relatief makkelijk te verwijderen maar zoals met alle algen als je de oorzaak niet wegneemt komen ze ven hard weer terug.
 
wat kan ik er aan doen
 
Belangrijk is om te weten wat er mis is. Zoals gezegd is het meestal een Co2 probleem/gebrek.

Bij algenproblemen is het vaak zinvol het hele systeem eens goed te bekijken.
 
moet ik water meten dan
 
Weten wat je waarden zijn kan erg zinvol zijn. Maar begrijpen hoe een te kort kan ontstaan ook.

Co2 gebruik hangt oa af van de hoeveelheid planten en de mate van belichting, planten hebben Co2 nodig om te kunnen groeien.

Licht kun je een beetje zien als het gaspedaal van een auto geef je meer gas ga je harder maar je gebruikt ook meer brandstof.

als je meer gebruikt dan hebt gaat het mis...

Zo ook ongeveer in het aquarium. Bij te veel licht hebben je plantjes meer Co2 nodig dan er is...

1 van de dingen die je kunt proberen is dan minder lang belichten een simpele tijdschakelaar helpt om dat goed te sturen. Maar te weinig licht kunnen plantjes natuurlijk ook niet tegen. Wel is het zo dat sommige planten veel minder licht nodig hebben dan andere.

Co2 ontsnapt ook graag uit je bak naar de lucht dat lukt vooral goed als je veel beweging van het wateroppervlak hebt. en/of bv een bellenblazer gebruikt (meestal heb je die niet nodig).

Je kunt dus ook de uitstroom van het filter zo instellen dat je heel weinig beweging aan het oppervlakte hebt.

Co2 toevoegen kan ook en soms moet je wel als je �moeilijke� plantjes hebt. Wat ik in jou geval al seerste zou proberen is minder belichting , en minder beweging aan het oppervlak. De algen steeds zo veel mogelijk verwijderen en dat even aanzien. Als je Co2 gebrek niet heel erg is kan dat vaak al de oplossing zijn.
 
Als je de PH meet en de KH meet, dan kan je het CO2 gehalte uitrekenen, als je hier even op zoekt, kan je heel veel informatie vinden, of alles even nuttig en van toepassing is, dat is met een korreltje zout te nemen, maar het zal je zeker helpen.

Succes met het elimineren van de bron
 
Hoeveel uur heb je de verlichting aan??
 
7 tot 9
 
Bedoel je 14 uur in totaal??
Zo ja, dan zou ik dat maar eens richting de 10 uur terugbrengen gaan.
 
hoeveel uur mag je max
 
Als je geen raad wil aannemen dan moet je ook geen topic openen is mijn persoonlijke mening.
Ik begrijp niet waarom je vraagt hoe je het kan voorkomen als je keihard zegt ik heb daar geen zin in. Beetje jammer moet ik zeggen Guppie.
 
Het waarom heb ik je uitgelegd. Bij veel/lang licht verbruik je meer Co2 dan er beschikbaar is. Soms kan een vermindering in licht en een vermindering in oppervlakte beweging dan al voeldoende zijn om het probleem op te lossen. Het stroomverbruik daalt dan ook.
 
ik heb me bericht snel bewerkt kwam meteen een vraag naar boven dacht heel snel bewerken maar niet gelukt
 
Ik zie dat je inmiddels je reactie hebt aangepast, maar nogmaals de reactie van geen zin in vind ik raar nadat je zelf een vraag stelt hoor.
Hoeveel hangt af van hoeveel voeding je in je bak hebt. er zijn genoeg leden die het 12 uur aan hebben maar die hebben dan wel voldoende voeding om tekorten te voorkomen. Als je geen co2 doseert dan denk ik dat je gewoonweg een co2 tekort hebt. bij minder licht vragen ze minder co2 en zal je minder snel een tekort hebben.
 
guppie100 zei:
hoeveel uur mag je max

Dat ligt aan een heleboel zaken. Je kunt je beter afvragen hoeveel licht er nodig is. HEt advies van John om dat eerst maar eens terug te brengen naar 10 uur is zo gek nog niet.
 
sorry was een snelle reactie wat kan ik dan toevoegen neemt de echino ozelot veel co2 op of niet
 
Echino s zijn langzame groeiers en gebruiken/vragen niet veel co2. Die stellen niet zoveel eisen in de regel. Maar zonder toevoeging van co2 is 14 uur wel erg lang met de T5 verlichting van tegenwoordig.
Ik heb de lampen hier zo n 9 uur aan.
 
ik heb een t8 en geen t5
 
Zelf zie ik een gemiddelde als 9 uur.
Ik heb nu 8 uur maar wel met een zonsopkomst en een zonsondergang waardoor ik stiekem even langer van mijn vissen kan genieten.
 
Ok, maar dan is 14 uur nog lang hoor.
je zou eens je waterwaarden moeten testen of laten testen want ook een nitraat of fosfaat tekort kan algen geven en zo geldt dat voor ieder tekort eigenlijk.
 
TonHageraats zei:
Zelf zie ik een gemiddelde als 9 uur.
Ik heb nu 8 uur maar wel met een zonsopkomst en een zonsondergang waardoor ik stiekem even langer van mijn vissen kan genieten.

Ben ik helemaal met je eens Ton. TE lang is in dit geval niet goed als je het mij vraagt ;)
 
t8 en 14uur
 
Sorry ik las een als geen, mijn fout.
 
MauriceM zei:
Het waarom heb ik je uitgelegd. Bij veel/lang licht verbruik je meer Co2 dan er beschikbaar is. Soms kan een vermindering in licht en een vermindering in oppervlakte beweging dan al voeldoende zijn om het probleem op te lossen. Het stroomverbruik daalt dan ook.
ik las hem wel hoor sorry guppie maak ook wel eens fouten
 
Terug
Bovenaan