Wat is er nieuw

(draad?) alg in nieuwe bak.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jojaca82
  • Startdatum Startdatum
J

Jojaca82

Guest
Hoi.

Sinds vrijdag is ons nieuwe aquarium gevuld om in te draaien voordat de vis er in kan.

Er staat nu wat hout en een klein aantal planten in.

Vanmorgen zag ik aan een van de planten (ben de naam ff kwijt, lijkt op gras) lange draden hangen die ook op de stroming mee deinzen in het water.

Mijn vragen: Is dit normaal bij opstarten? Is dit alg en moet ik er iets aan dien?

alvast bedankt,

groetjes Jacqueline

Ja, probeer met stokje rond te draaien, het eruit te krijgen.

Dat is wel heel snel binnen 2 dagen. Heb je nieuwe planten of uit een andere bak?
Hoe lang heb je het licht aan? Aangezien draadalg vaak ontstaat door CO2 gebrek, liever niet langer dan 8 � 9 uur lampen aan. Daarnaast zoveel mogelijk verwijderen. Wat ook helpt is Easy Carbo, vooral handig als je geen CO2 toevoegt.

Vooral bij de opstart is 8 uur meer dan genoeg. ik zou wel direct vanaf de opstart de benodigde plantenvoeding toevoegen.
Een klein beetje voer verkruimelen helpt ook voor het vormen van een bacteriecultuur.

Het zijn nieuwe planten. easy carbo heb ik gister toegevoegd, moet/kan dat dan wel vandaag weer. de lampen branden ongeveer 10 uur.

Na 2 dagen is inderdaad snel ik heb al een aantal bakken opgestart maar dit nog niet eerder gezien. Vandaar ook dat ik me tot het forum gericht heb.

bedankt voor de reacties...

groetjes

Het is inderdaad erg snel en je zou denken dat er al iets van alg deze planten moet hebben gezeten.
ik zou het licht eerst beperken tot 7 a 8 uur zolang je algen hebt. Misschien kun je deze ene plant dan anders proberen schoon te maken met een stokje.

Beetje draadalg is zo erg nog niet. Gewoon ertussen uit halen regelmatig.

Heb het bijna allemaal verwijderd. Het was vrij eenvoudig van de planten af te vegen, alleen het niet weg laten drijven was wat lastiger hihi.

Japonica garnalen eten draadalg.

Oorzaak bestrijden is beter als symptoombestrijding denk ik in het algemeen 😉

Krijg sterk het idee dat het geen echte draadalgen zijn (geweest),zou heel snel zijn en normaal veeg je die ook niet zo weg lijkt me.

Dat zou best eens kunnen John.

Welke alg het was weet ik ook niet. Het waren lange draden vandaar dat ik aan draadalg dacht. Vanmorgen heb ik weer een paar draden verwijderd, maar wel al een stuk minder als gister. We blijven het even in de gate houden, gelukkig zwemmen er nog geen vis in. Planten is ook sonde als het kapot gaat maar vind ik persoonlijk minder erg als zieke beschadigde of dode vissen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan