Draad alg-killer


panchax

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2009
Berichten
1,372
Locatie
uit het zonnige Zeeland.
Beste mensen,

Ik heb nu al twee jaar draadalgen-plaag in m'n vijver, dat is niet zo'n ramp, maar ook al bijna een jaar in m'n aquarium.
Niets wil echt goed helpen en het blijft maar terugkomen.
Het groeit wel minder snel als ik de verlichtingsduur verminder, maar zo verdwijnen ook de andere nuttige algjes voor m'n algen etende Stiphodons bijv.

Ik gebruik geen plantvoedingsmiddelen en Co2, mijn planten hebben het niet nodig en lijkt me ook niet goed voor m'n visjes.
Waterwaarden zijn gewoon goed.

Maar ik heb een wondermiddel gevonden: Alg-Killer van Schoonwater.nl
Via de advertenties hier bovenaan de pagina's. Heb heel het verhaal gelezen, dat wel geloofwaardig klinkt en op internet gezocht, maar lees weinig goede of slechte ervaringen.
UV-lampen, koper, chemische middelen ed geloof ik ook niet in en dit middel is biologisch, dmv micro-organisme. Sommige visjes van me zijn hier juist dol op..

Misschien niet geschikt voor aquaria, dan iig voor m'n vijver.

Iemand ervaring met dit middel?
 
Wat zijn de waarden van je aquarium en wat voor verlichting en hoe lang??
Draadalg is gewoon in de regel een co2 tekort. Ik denk dus dat je daarvan een tekort hebt of geen doede stroming waardoor het ontstaat.
Heb je mss ook een foto??
 
Ik heb hier mijn grote bak japonica garnalen voor gebruikt. Werkte perfect. Geen idee wat het middel doet, maar ben inderdaad ook wel benieuwd naar ervaringen ermee .
 
Zou het in mijn aquarium niet durven.. alleen al omdat ze pretenderen een wondermiddel in huis te hebben terwijl er nauwelijks ervaringen zijn te vinden.
En dit zint me ook niet..
Het recept van onze Alg-Killer houden we geheim omdat het in Europa exclusief door ons op de markt wordt gebracht.

Misschien te mooi om waar te zijn? 100% natuurlijk, verslijmt algen zonder nadelen voor plant en dier etc..

Maar goed.. misschien heb ik het mis.
 
Kan gewoon zinkpoeder zijn.
White Powder draadalgpoeder - Schonevijver.nl


White Powder tegen draadalgen ... Het hoofdbestandeel van White Powder is
dus zinkoxide dat inderdaad een algenwerende en schimmelwerende werking ...
www.schonevijver.nl/.../nl/d29_white-po ... oeder.html -

Bednk wel ,is zeer giftig.

Of is het wat anders?
 
Oke, maar staat niet de bestand delen bij,he.
 
Eigen ervaring,over het produkt is genoeg te vinden op het www
 
kellemes zei:
Zou het in mijn aquarium niet durven.. alleen al omdat ze pretenderen een wondermiddel in huis te hebben terwijl er nauwelijks ervaringen zijn te vinden.
En dit zint me ook niet..
Het recept van onze Alg-Killer houden we geheim omdat het in Europa exclusief door ons op de markt wordt gebracht.

Misschien te mooi om waar te zijn? 100% natuurlijk, verslijmt algen zonder nadelen voor plant en dier etc..

Maar goed.. misschien heb ik het mis.

Zou t ook niet doen, algen betekent een tekort. Als ze al verdwijnen, blijven ze als je stopt toch niet weg indien je niks veranderd aan je bemesting / lichtpatroon.

Net zoiets als al die "wondermiddeltjes" doet het waarschijnlijk niks anders dan het probleem uitstellen. Weg gaan doet het pas als alles in balans is?
 
Ik had al eens eerder een topic hierover geopend en zal hier meer info neerzetten.
Deze foto's zijn gisteren genomen, drie dagen ervoor helemaal schoongemaakt.
Die draadalgen zitten vooral aan het oppervlak, hier rechts voor de filter met de stroming mee.

462749pachax_0_82_220420144583.jpg


Dit is op de Anubias, midden bovenaan.

192253pachax_0_82_220420144584.jpg


Aan de vijverrand.

557125pachax_0_82_220420144585.jpg


Oja, en m'n kikkertje was er ook weer. Die heeft er niets mee te maken hoor..

266171pachax_0_82_220420144589.jpg



Verlichting ( 2 of 1 T8 ) staat normaal zo'n 11 uur aan, nu zo'n 6 - 8 uur gemiddeld, soms wel 'ns maar een uurtje of 2 - 3. Bij weinig licht groeien ze minder hard en worden ook de Alternanthera minder rood van kleur. Staat nu weer zo'n 6 tot 8 uur aan, om ook wat andere algjes voor de Stiphodons te behouden.
Heb gisteren ook gemeten, druppelset is wel wat overdatum en kan misschien iets afwijken,
aquarium; Ph 7, Gh <8, Kh 0-3, No2 0, No3 15, voordat ik ververs is No3 zo'n =/- 30.
Vijver; Ph 7,3 , No2 0, No3 <10, heb hier wel de afgelopen maand 3x ververst. omdat S'winters de Ph erg laag (Ph 5,6) en No3 veel hoger was.
Co2 en voedingsmiddelen gebruik ik niet. Co2 is niet goed voor Stiphodon's en Killi's kunnen weer niet tegen hoog Nitraat ed. Planten doen het goed, moet regelmatig snoeien, dus onnodig om nog meer te groeien.
Ijzer? Wel opvallend is dat de Alternanthera erg goed doet en bij voldoende verlichting fel rood wordt.
Chemische middelen, koper/zink ed, UV-filter lijken me ook niet goed voor m'n visjes bijv.

Ik heb ook Japonica's en Zweefgarnaaltjes, die nu nog niet bij kunnen. Ik ben bang oa dat m'n Epiplatyssen ze wel lusten. Die Epi's kunnen in aparte bak als alle sub-tropische nar buiten zijn.
Ik was eigenlijk al van plan om over een paar maanden de bak helemaal aan te pakken. Zoals alle (besmette) planten eruit, alles goed schoonmaken. Meeste vissen kunnen dan zolang in andere bakken, met idealere waterwaarden om ook proberen te kweken(is normaal al mijn bedoeling).

Deze Vision bak staatt al wat jaren en zo'n 3 jaar geleden helemaal leeg en opnieuw gestart met dit bestand. Alles gaat verder bijzonder goed, vissen zijn gewoon gezond enz..
Heb 1 buitenfilter met turfgranulaat met stroming naar de bodem gericht en 1 binnenfiter op de oppervlakte.
Ik dacht dat ik alles wel in balans had.
Ben ook niet zo'n voorstander van allerlei middeltjes te kopen en probeer het zo simpel/makkelijk mogelijk te houden. En ook ik moet helaas bezuinigen, dus koop liever geen onnodige aparaten oid.

Heb Alg-Killer gelezen en ben ook best wel wantrouwend, maar misschien zijn er leden hier met ervaringen/meningen erover..

Beetje duidelijk zo? Ben al bijna een uur bezig met dit bericht, pc is nogal traag...

Bedankt voor het lezen en meedenken!!

nu :koffie:
 
Waarom zouden Stiphodons niet tegen het rustig opbouwen van koolzuurbemesting kunnen ?
 
Ik ben er altijd van uitgegaan dat het niet bevordelijk voor ze is. Zag net op internet dat er ook mensen zijn die Co2 gebruiken bij Stiphodons, dan zal het wrs wel kunnen.
@Tom, is er verder echt geen andere oplossing dan Co2 toevoegen, dat ik verder niet nodig heb
of met de hand draadjes te blijven uitvissen?
 
Ok�, dat laatste doe ik dus nog steeds.
Ik haal de bak binnenkort leeg en zal dan alles schoon moeten maken, misschien helpt dat.

Maar voor m'n vijver kan ik moeilijk een Co2 instalatie bijzetten, is daar ook geen andere oplossing voor?
Niemand hier ervaring met Alg-killer van schoonwater.nl of een ander middel?
 
Rick, dat er mensen zijn die CO2 bij hun Stiphodons hebben wilt natuurlijk niet zeggen dat het ook goed is.

Siphodons zijn toch subtropische hillstream loaches? Dat betekent bijzonder zuurstofrijk water en CO2 en zuurstof beconcurreren elkaar om plek in het water. Meer CO2 is minder zuurstof. Ik zou het zelf te allen tijden proberen zonder CO2 bij dat soort visjes en eerder zoeken in minder of gedempt licht.

~ Ivo
 
Co2 en oxidator gaat prima, ik merk niet dat mijn ph controller vaker aanslaat
 
Little dank je, maar er zijn ook andere Stiphodon-liefhebbers hier, die het niet gebruiken.

Juist Ivo, zo denk ik er ook over.
Minder licht zorgt wel voor minder groei, maar het blijft nog in de bak.
Het zal een hoop geklooi worden met Co2 en m'n waterwaarden en/of andere visjes ed.
Erg mooi die plantenbakken, maar ik HOEF GEEN mooie plantenbak oid.
Dus zoek liever naar andere oplossingen.. ;)
 
Little zei:
Co2 en oxidator gaat prima, ik merk niet dat mijn ph controller vaker aanslaat
Hoe je het wendt of keert, de oplosbaarheid van gassen in water is beperkt. Het is of het een of het ander. Niet beiden.
 
Zonder co2 toevoegen is wel beter ja,
Misschien licht minderen, korter, minder planten,
Dit alles om te voorkomen dat er tekort is aan co2....is maar een idee
 
Zoals hiervoor al gezegd, Japonica's helpen erg goed tegen (draag)algen.
 
Mascha&Ivo zei:
Dat betekent bijzonder zuurstofrijk water en CO2 en zuurstof beconcurreren elkaar om plek in het water. Meer CO2 is minder zuurstof.
~ Ivo

:stop:

Waar haal je dat vandaan? We hebben het hier wel over een aquarium.
Denk dat er niemand zoveel co2 gaat toevoegen dat er geen plaats meer is voor zuurstof. Dan zijn de vissen al lang dood door de co2 dan door zuurstofgebrek.

Als we even verder denken zorgt co2 meestal voor meer zuurstof.
Effici�ntere fotosynthese, planten groeien sneller... Dus meer zuurstofproductie.
Kom meer co2 bemeste bakken tegen met hoge zuurstofgehaltes dan zonder.
 
backplay zei:
Denk dat er niemand zoveel co2 gaat toevoegen dat er geen plaats meer is voor zuurstof.
Daar gaat het natuurlijk niet om en dat schrijf ik al helemaal niet!

Er zijn simpelweg soorten die erg zuurstofbehoeftig zijn, daarom zelfs op hun reis hierheen met minder stuks per zak worden verpakt en daardoor duurder zijn. Me dunkt dat het van belang is daar rekening mee te houden.

~ Ivo
 
Ik zou gewoon de verlichting minderen of flink dempen met planten als je liever geen co2 gebruikt.
Die middeltjes zou ik niet nemen maar ja dat is persoonlijk.
De draadalgen zitten ook aan het oppervlak zeg je al zelf.
Door het vele licht hebben je planten daar dus gewoon meer co2 nodig.
Ik zou er gewoon lekker veel drijvers indoen of dmv pvc ringen/buis het dimmen.
Misschien heb je dan wel helemaal geen middeltjes nodig.
 
Mascha&Ivo zei:
Daar gaat het natuurlijk niet om en dat schrijf ik al helemaal niet!
Zeg ook niet dat je dat schrijft, maar dat is wel de enige reden dat je stelling zou kunnen kloppen.

Je schreef dit:
Mascha&Ivo zei:
Dat betekent bijzonder zuurstofrijk water en CO2 en zuurstof beconcurreren elkaar om plek in het water. Meer CO2 is minder zuurstof.
~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Little zei:
Co2 en oxidator gaat prima, ik merk niet dat mijn ph controller vaker aanslaat
Hoe je het wendt of keert, de oplosbaarheid van gassen in water is beperkt. Het is of het een of het ander. Niet beiden.

En dat klopt gewoon niet in een aquarium setting.
als je O2 gebrek hebt in een aquarium, zal dit niet aan het CO2 gehalte liggen.
Beiden leven vredig naast elkaar.

Mascha&Ivo zei:
Er zijn simpelweg soorten die erg zuurstofbehoeftig zijn, daarom zelfs op hun reis hierheen met minder stuks per zak worden verpakt en daardoor duurder zijn. Me dunkt dat het van belang is daar rekening mee te houden.

~ Ivo

Rekening houden met de vissen moet iedereen zijn prioriteit zijn.
Als je een goed draaiend aquarium hebt zou je afhankelijk van je temperatuur toch aan 80% saturatie moeten zitten, en dat zal voor de meeste soorten meer als genoeg zijn.
 
��n ding heb ik misschien onhandig neergezet of is niet goed begrepen. Waar ik schreef "niet beiden" bedoelde ik dat op een bepaald 'plekje' in het water niet EN zuurstof EN CO2 kan nestelen. Dus niet dat CO2 en zuurstof niet beiden aanwezig zouden kunnen zijn.

Met dat in het achterhoofd:
Wat klopt er niet? Dat ze elkaar 'beconcurreren'? De oplosbaarheid van gassen in water is altijd beperkt toch? Dan betekent meer CO2 toch altijd minder zuurstof bij constante temperatuur? Waarom dan niet in een aquariumsetting? en waarom "gewoon niet"? En waarom zou de stelling alleen kloppen als er totaal geen zuurstof meer is?

Dit alles natuurlijk los van de vraag wanneer er problemen ontstaan.

Dat er 'normaliter' in een aquarium geen zuurstoftekort is betekent toch niet dat het niet kan gebeuren?
Genoeg topics op diverse fora voorbij zien komen waarbij problemen met luchthappende vissen ineens waren opgelost na bijplaatsen van een luchtpompje. Zal toch niet zo zijn dan in geen enkel van die gevallen het te maken had met een zuurstoftekort?

~ Ivo
 
Lijkt me dat er twee zaken door elkaar lopen hier.

1- co2 wordt fors toegediend en genoeg voedingsstoffen en veel licht----gevolg..superassimilerende planten..veel zuurstof en veel co2.

2-co2 wordt toegediend..weinig licht..weinig voedingsstoffen---gevolg kan zijn planten kwijnen weg--geen tot heel weinig assimilatie...ga je dan (meer) co2 toedienen--zuurstoftekort.
 
peterdenhaag53 zei:
"superassimilerende planten"
Assimileren als in die beroemde belletjes produceren?
Ik heb namelijk altijd begrepen dat je die belletjes gaat zien op het moment dat het water verzadigd is. Dat zou dan dus betekenen dat die zuurstof (de belletjes dus) niet meer wordt opgenomen door het water. Dus ook een zuurstofproductie waar de vissen geen profijt meer van hebben.

Hoe zit dat?
 
Ja... water is verzadigd met zuurstof en neemt het teveel niet meer op dat de planten produceren bij assimilatie.
 
Deze conclusie is uit te breiden met :

Verlaag het aantal bellen, stapsgewijs, en net zo lang, totdat je pas een paar bellen ziet verschijnen, nadat alle lampen al een uur of 4 aan zijn.

Want als er verzadiging optreedt van O2, dan is er OOK sprake van een teveel aan toegevoegde CO2, de planten krijgen het niet meer verwerkt!

Greetzz BigSmoke
 
Hier wil ik nog even op terug komen, want m'n bak is nu al weken DRAADALG-VRIJ!!
Echt waar, helemaal, je vind nog geen draadje van een milimeter.

"Gewoon" zoveel mogelijk eruit blijven halen ook aangetaste plant(delen), veel Hoornblad bij ingedaan(dat geweldig hard groeit) en wrs mede door de Garnalen, is het me dan toch eindelijk gelukt.

Het begon dus met een beetje in drijfplantjes vanuit de vijver, toen soms een leuk bosje hier en daar, tot op een gegeven moment bijna heel de bak onder zat, vissen konden nog amper zwemmen. Eerst zat het alleen aan het oppervlak en trok langzaam naar beneden.
Zie het hier op het forum vaker voorbij komen, bakken met een klein "onschuldig" plukje alg, maar het is zo een plaag en komt er dus moeilijk vanaf.
 
Fijn om te lezen. Heb er zelf ook lang last van gehad en ben blij dat het weg is. :)
 
Ja Crash, het was soms echt een ramp en zag het soms niet meer zitten, heb zelfs eraan gedacht om deze bak opteruimen.
Het bleef maar terugkomen, maar nu al een tijdje vanaf, deze aanhouder heeft dan toch gewonnen.
Wilde het toch graag aan jullie laten weten, want wil verder niet zeuren als ik het bij andere in zijn/haar bak zie.. ;)
 

Terug
Bovenaan