Draad alg waar ik niet uitkom.


Robbie521

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2014
Berichten
148
Hallo allen.
Ik heb nu al een tijdje draadalg in mijn bak. Het is een 60 liter bak.
Hier zit co2 toevoeging op.
Wat ik al geprobeerd heb is de co2 wat hoger zetten waarbij me co2 checker tegen geel kleurt dit gedaan maar geen verbetering. De verlichting staat 8 uur aan op 70% waarvan het eerste en laatste uur opkomen en afvallen zijn.
vandaag teruggekomen van een weekend weg en weer helemaal vol.
hieronder even een foto gemaakt met een beeld van de alg. Hierna alles weer weggehaald. Ik denk dat het ligt aan de voeding. Ik toe er per week 5 pompjes tropica specialized in.
moet ik met iets anders gaan voeden of iets extras erbij doen? Op dit moment weet ik het echt niet meer help mijjj

ps heb de co2 al weer wat verlaagd deze is nu te geen dit komt door een andere diffusor oude had te grotebubbels.



81BBBCBC-494A-4F75-830A-C9A34711739E.jpeg
132CF833-5EC0-4934-807D-C23CCD7EF048.jpeg
98270E54-84CB-491B-B069-7491F4BA8FCD.jpeg
 
Ik weet het, ik weet het; het pakt niet de oorzaak aan. Maar een paar garnaaltjes weten hier wel raad mee! Smikkel smikkel. Heb zelf ook hier en daar draadalg en mijn bestand snoept hier lekker van. Is je bak verder al ingedraaid?
 
Draadalg heb ik ook last van en krijg het ook niet weg. Ik lees dat je zonsopkomst/ondergang hebt met verlichting? Dan kan je de intensiteit van de verlichting dan ook aanpassen. Zou dat eens proberen en de verlichting verminderen
Je leest vaak dat draadalg een co2 tekort is , maar bij mij zit het juist bij de uitstroom van het filter waar ook de co2 uitkomt. Ik twijfel er dan ook aan of de oorzaak van draadalg een co2 tekort is, maar wat dan wel? Ik ben er nog niet achter
 
Het is in de regel een co2 tekort maar het kan dan ook ontstaan als je distributie niet goed is en de co2 niet overal goed kan komen.
 
op dit moment zit de co2 diffusor recht voor en de aan en afzuig van de pomp links achter in de bak.
Zou het helpen als ik de lilypipe naar voor haal en hieronder de diffusor zet.
 
Heb er ook lang last van gehad. Met co2 was mijn ph 6.6 dat was dus wel in orde. Uiteindelijk licht intensiteit verlaagd wat de oplossing was. Je ken ook drijfplantjes nemen.
 
op dit moment zit de co2 diffusor recht voor en de aan en afzuig van de pomp links achter in de bak.
Zou het helpen als ik de lilypipe naar voor haal en hieronder de diffusor zet.
Dat zou kunnen werken denk ik, als de diffuser onder de uitstroom hangt is de verspreiding beter
 
Dat zou kunnen werken denk ik, als de diffuser onder de uitstroom hangt is de verspreiding beter
Mijn ervaring is dat het beter werkt als je ze tegenover elkaar hebt zitten; zodat de neerwaartse stroming de co2 door de hele bak meeneemt in plaats van gelijk bij de uitstroom van je filter al kan ontsnappen aan 't wateroppervlak.

Draadalg heb ik ook last van en krijg het ook niet weg. Ik lees dat je zonsopkomst/ondergang hebt met verlichting? Dan kan je de intensiteit van de verlichting dan ook aanpassen. Zou dat eens proberen en de verlichting verminderen
Je leest vaak dat draadalg een co2 tekort is , maar bij mij zit het juist bij de uitstroom van het filter waar ook de co2 uitkomt. Ik twijfel er dan ook aan of de oorzaak van draadalg een co2 tekort is, maar wat dan wel? Ik ben er nog niet achter

Juist vol in de stroming blijft de co2 als 't ware minder goed plakken aan de planten die daar staan; je stroming is dan te hoog. Resultaat: co2 tekort op die plek en dus wel een co2 probleem.

op dit moment zit de co2 diffusor recht voor en de aan en afzuig van de pomp links achter in de bak.
Zou het helpen als ik de lilypipe naar voor haal en hieronder de diffusor zet.

Even afhankelijk van waar je uitstroom naartoe blaast; maar idealiter creëer je een cirkel in je bak waarin je je co2 dus meeneemt.
Alg krijgt de overhand als je planten niet optimaal kunnen groeien maar er wel afdoende voedingsstoffen aanwezig zijn. Je geeft aan dat je 8u licht geeft, maar 2 uur daarvan zonsop- en ondergang. Dan geef je eigenlijk maar 6uur licht. Staat je co2 wel een uur voordat je licht aangaat, al aan? Zo nee, dat wel doen. Je plant begint met fotosynthese zodra het licht aangaat en heeft dus vanaf dan al co2 nodig. Halfuurtje voordat je licht uit gaat, kun je de co2 al uitzetten.
Welke voedingsstoffen voeg je verder toe?
 
Juist vol in de stroming blijft de co2 als 't ware minder goed plakken aan de planten die daar staan; je stroming is dan te hoog. Resultaat: co2 tekort op die plek en dus wel een co2 probleem.
Ik dacht juist van de site van Corne te hebben begrepen dat wat meer stroming juist goed is om zo beter een bapeelde laag te kunnen overwinnen maar goed ik ben niet helemaal zeker.
 
Tja wat is dan teveel en veel scapers werken juist met heel veel stroming en dus filters met een overkill. Ik weet het ook niet en haal alleen de info van de genoemde site en dan met name dit stukje:

En, nog een belangrijk detail; bij een snellere stroming word het voor de plant een stuk gemakkelijker om CO2 op te nemen omdat je door een snellere stroming de grenslaag op het blad verkleint. Deze grenslaag is een laag over het blad waar de stroming bijna nihil is. Met andere woorden; dicht bij de blad wordt de stroming afgeremd door viscositeit (wrijving). Om CO2 op te nemen uit het water moet dus eerst die grenslaag overwonnen worden. Hoe dikker deze grenslaag, hoe moeilijker het dus voor de plant word. In de praktijk wil dit dus zeggen dat je met meer stroming ervoor zorgt dat de plant gemakkelijker de CO2 kan opnemen.
 
Tja wat is dan teveel en veel scapers werken juist met heel veel stroming en dus filters met een overkill. Ik weet het ook niet en haal alleen de info van de genoemde site en dan met name dit stukje:

En, nog een belangrijk detail; bij een snellere stroming word het voor de plant een stuk gemakkelijker om CO2 op te nemen omdat je door een snellere stroming de grenslaag op het blad verkleint. Deze grenslaag is een laag over het blad waar de stroming bijna nihil is. Met andere woorden; dicht bij de blad wordt de stroming afgeremd door viscositeit (wrijving). Om CO2 op te nemen uit het water moet dus eerst die grenslaag overwonnen worden. Hoe dikker deze grenslaag, hoe moeilijker het dus voor de plant word. In de praktijk wil dit dus zeggen dat je met meer stroming ervoor zorgt dat de plant gemakkelijker de CO2 kan opnemen.
Het was toen en nu nog mijn mening dat je dit bericht zou moeten lezen met in het achterhoofd de gedachte dat, ook in dit geval, het woord stroming en dus de sterkte van die stroming met enige nuance bekeken moet worden. Zo kent bijna stilstaand water al stroming. Wanneer je het water door je bak blaast maakt dat de CO2 opname zeker niet gemakkelijker of beter.
 
Ik herken het probleem dat sommige draadalg ontstaat op de plekken waar snelle of wervelende stroming is. Volgens mij is de oorzaak niet alleen door een disbalans in CO² maar ook puur fysiologisch. Daar waar de meeste losse algdraden en sporen op worden geblazen groeit het het eerst. Dus je hebt het probleem dat er überhaupt alg wordt geproduceerd én dat het op sommige plekken het snelst ophoopt.
Pak beide aan. Verander de wervelingen. Verwijder de meest aangetaste stukken en dood plantenmateriaal. Haal zoveel mogelijk alg weg. Smeer kwetsbare plekken in met kwast en carbo. Ververs het water.
Blijf hoog in de CO² en combineer dat met een Carbo. Geef rijke voeding aan de planten.
Helaas geeft alg zichzelf niet makkelijk over. En dan is ook nog eens elke alg eigenwijs en niet zomaar voor rede vatbaar.
 
Water verversen doe ik 1 keer in de week 50% dat kan ik veranderen naar 2 keer in de week 50% of is dit te veel en slecht voor de planten.

Even afhankelijk van waar je uitstroom naartoe blaast; maar idealiter creëer je een cirkel in je bak waarin je je co2 dus meeneemt.
Alg krijgt de overhand als je planten niet optimaal kunnen groeien maar er wel afdoende voedingsstoffen aanwezig zijn. Je geeft aan dat je 8u licht geeft, maar 2 uur daarvan zonsop- en ondergang. Dan geef je eigenlijk maar 6uur licht. Staat je co2 wel een uur voordat je licht aangaat, al aan? Zo nee, dat wel doen. Je plant begint met fotosynthese zodra het licht aangaat en heeft dus vanaf dan al co2 nodig. Halfuurtje voordat je licht uit gaat, kun je de co2 al uitzetten.
Welke voedingsstoffen voeg je verder toe?

Op dit moment staat de verlichting aan zoals onderstaand schema.
van 11:00 tot 12:00 - van 0 naar 65%
van 12:00 tot 18:00 - 65 %
van 18:00 tot 19:00 - 65% naar 0%

Ik kan dit veranderen naar
van 11:00 tot 12:00 - van 0 naar 65%
van 12:00 tot 19:00 - 65 %
van 19:00 tot 20:00 - 65% naar 0%

Dit zou ik een weekje kunnen uitproberen.

net heb ik de uitloop veranderd deze heb ik weer naar de voorkant van de bak geen zodat deze tegenover de difussor staat. Ik zou eind van de week als ik geen verbetering zie de in en uitloop kunnen verplaatsen naar de rechterkan van de bak. Ik heb links minder helling zitter waardoor misschien de flow beter verdeeld word.

ik voeg op dit moment alleen tropica specialized nutrition. Hier voegde ik 4 a 5 pompjes per week van toe. dit omdat ik dacht dat deze alg veelal werd verzorgd door te weinig voeding in het water. Nu vind ik op een aantal websites dat deze voeding ook de algen groei stimuleert wanneer dit aanwezig is. zou dit een optie kunnen zijn hebben andere hier ook last van.

Specialised Nutrition bevat naast micro-nutriënten ook alle essentiële macro-nutriënten. Deze bemesting is in het bijzonder geschikt bij tekenen van tekorten bij aquariumplanten. Let wel op dat wanneer algengroei ontstaat, Specialised Nutrition daarvan de groei zal bevorderen. Specialised Nutrition bevat Stikstof (N) en Fosfaat (P). De dosering dient daarom te worden afgestemd op de absorptie van planten om ongewenste alggroei tegen te gaan. Bij signalen van algontwikkeling de dosering met 50% halveren en de waterwissels met 50% intensiveren. Door waterverversing worden niet alleen overtollige voedingsstoffen uit het water verwijdert, maar worden ook sporen van algen en afvalstoffen afgevoerd.

IMG_8315.jpg
 
Ik gebruik ook tropica; hier geen draadalg :)
Je dropchecker is erg donker?

Iedere verandering die je doet (en liefst 1 tegelijk) moet je meerdere weken aankijken. Planten hebben een poos nodig om zich aan te passen.

Welke plantjes zijn die gras-achtigen die je rondom je stenen hebt staan? Ik (her)ken ze volgens mij niet?

Edit; ik doe ook wekelijks 50%, da's uitstekend juist.
 
Onze planten zijn voor het merendeel moerasplanten. Je moet dus denken aan bodemvoeding! Voeding alleen via de waterkolom is onvoldoende. Je licht verminderen zou ik niet doen. Jouw planten bepalen hoeveel licht er nodig is. En je lage begroeiing is juist veel licht nodig. Je moet dan ook niet redeneren vanuit teveel maar juist van uit tekorten. En dat is in dit geval, het is al eerder opgemerkt, een CO2 tekort. Hoe is het verder met je macro voeding? Ook nitraat en fosfaat is van belang. Verder moet je kijken naar een goede waterdistributie. Je bemesting moet overal naar toe gebracht worden. Iemand schrijft hierboven dat het een probleem zou zijn als er alg geproduceerd wordt. Dat is niet zo. Je hebt juist een probleem en een ongezonde bak wanneer er geen alg in zou willen groeien. Want dan wil er ook geen plant in tot wasdom komen. Het is alleen zaak om je algengroei onder controle te houden. Algen kunnen zich razendsnel aan elke veranderende situatie aanpassen. Planten doen daar veel langer over. Maar begin altijd bij het begin. Een plant is om te groeien licht nodig, hoeveel dat wordt bepaald door de soort en niet of er al of niet algen komen. Jij hebt nu planten die licht vragen. Je voldoet daaraan en dus gaan de planten achtereenvolgens vragen om CO2 en overige bemesting. Ook daar moet je aan voldoen om een mooie plantengroei te verkrijgen. Heb je die groei een maal dan zal je algenprobleem minder worden. Algen kunnen zich dus snel aanpassen maar zijn de planten eenmaal op stoom dan zullen zij winnen!
 
En dat is in dit geval, het is al eerder opgemerkt, een CO2 tekort.

Dat lijkt me duidelijk en met het licht wat ik zie zou de checker wel wat lichter van kleur mogen zijn denk ik.
 
Ik had de CO2 iets naar beneden gehaald omdat de checker echt geel was. Dit was dus te veel dus weer een aantal bellen omhoog. probeer op geel groen uit te komen.
Vandaag weer alles zo veel mogelijk geprobeerd weg te halen en een fles met carbo besteld. Als dit binnen is ga ik het op de plekken doen waar het meeste zit.
Ook heb ik de stenen weer schoongemaakt met een borstel dan.
 
Je planten zien er gezond uit en hebben op het 1e gezicht geen tekorten, dus van een voedingsprobleem is in mijn optiek geen sprake. Sterker nog; zou maar eens gaan snoeien anders komt het straks los van je bodem :LOL:
Zou trouwens wel kalium gaan doseren.

Ik heb niet zoveel vertrouwen in je CO2 regime omdat je nu je CO2 gaat afstellen aan de kleur van je checker. En dat is niet alleen een heel onbetrouwbare manier van afstellen; daar is een DC niet voor bedoeld.
Maak eens een pH profiel, dan heb je een goed overzicht en weet je gelijk waar het probleem zit. (als het een CO2 gerelateerd probleem is)
E
 
Doe mij eens een plezier.Gooi die hele co2 eraf. Ik ben mij ervan bewusst dat ik heilige huisjes intrap, maar doe het eens. Carbo kan geen kwaad
 
Draadalg is in de regel een probleem met de co2 en ik denk als je dat stopt dat het enkel erger wordt. Carbo kun je wel inzetten om de alg de kop in te drukken en ik heb zelf wel een stootkuur hiervoor gebruikt.
 
Je planten zien er gezond uit en hebben op het 1e gezicht geen tekorten, dus van een voedingsprobleem is in mijn optiek geen sprake. Sterker nog; zou maar eens gaan snoeien anders komt het straks los van je bodem :LOL:
Zou trouwens wel kalium gaan doseren.

Ik heb niet zoveel vertrouwen in je CO2 regime omdat je nu je CO2 gaat afstellen aan de kleur van je checker. En dat is niet alleen een heel onbetrouwbare manier van afstellen; daar is een DC niet voor bedoeld.
Maak eens een pH profiel, dan heb je een goed overzicht en weet je gelijk waar het probleem zit. (als het een CO2 gerelateerd probleem is)
E
Waar dan wel meteen een probleem naar voren komt. Ts. werkt, naast CO2, kennelijk met carbo. of wil dit gaan doen en dat spul laat zich niet meten.
 
Laatst bewerkt:
Doe mij eens een plezier.Gooi die hele co2 eraf. Ik ben mij ervan bewusst dat ik heilige huisjes intrap, maar doe het eens. Carbo kan geen kwaad
Draadalg is in de regel een probleem met de co2 en ik denk als je dat stopt dat het enkel erger wordt. Carbo kun je wel inzetten om de alg de kop in te drukken en ik heb zelf wel een stootkuur hiervoor gebruikt.
Ja, ik denk ook dat je beter gecontroleerd CO2 kan gebruiken. Carbo is een nood product en kan je ook het best als zodanig gebruiken.
 
Ja, ik denk ook dat je beter gecontroleerd CO2 kan gebruiken. Carbo is een nood product en kan je ook het best als zodanig gebruiken.

Ben ik met je eens maar om nu de hele co2 eraf te gooien lijkt me geen goed plan maar het moet natuurlijk wel goed werken.
 
Ben ik met je eens maar om nu de hele co2 eraf te gooien lijkt me geen goed plan maar het moet natuurlijk wel goed werken.
Nee, want het probleem wijst op een CO2 tekort. Eigenlijk wat m'n reactie meer bedoelt als argument tegen de reactie van @Lady en voor jouw eerder aangegeven post.
 
De liefhebbers die goede ervaringen met co2 hebben moeten daat vooral blijven doen.Ik houd het na 10 experimenteren voor gezien.kijk het forum er maar op na.de meeste klagers over alg, gebruiken co2
 
De liefhebbers die goede ervaringen met co2 hebben moeten daat vooral blijven doen.Ik houd het na 10 experimenteren voor gezien.kijk het forum er maar op na.de meeste klagers over alg, gebruiken co2

Ja dat kan alsnog maar niet als je voldoende co2 toevoegt en dat stabiel hebt zonder veel fluctuaties. Ook is een goede distributie van belang en dat schort er nog weleens af.
 
Je planten zien er gezond uit en hebben op het 1e gezicht geen tekorten, dus van een voedingsprobleem is in mijn optiek geen sprake. Sterker nog; zou maar eens gaan snoeien anders komt het straks los van je bodem :LOL:
Zou trouwens wel kalium gaan doseren.

Ik heb niet zoveel vertrouwen in je CO2 regime omdat je nu je CO2 gaat afstellen aan de kleur van je checker. En dat is niet alleen een heel onbetrouwbare manier van afstellen; daar is een DC niet voor bedoeld.
Maak eens een pH profiel, dan heb je een goed overzicht en weet je gelijk waar het probleem zit. (als het een CO2 gerelateerd probleem is)
E

hier even iets meer info hoe het er voor staat.

ik heb de verlichting omlaag gezet na een aantal zagen zag ik de bodem planten achteruit gingen ik heb deze nu ook weer omhoog deze top de oude stand. De co2 checker heb ik links voor onderin de bak gezet. Dit was ook het punt waar de alg begon. Hier is flow genoeg alleen ik merkte dat er meer bubbels nodig waren om hem hier tegen geel aan te krijgen.
hierop volgend heb ik de Co2 elke paar dagen iets omhoog gevoerd om te kijken of deze naar geel verkleurd.

Cornelius ik denk dat ik onder daad moet stoppen met me alleen houden aan de co2 checker. Dit omdat deze nu licht geel aangeeft maar mijn vissen nergens last van hebben.
Ik ben wel op zoek naar iets van een meting om de PH te loggen om zo te kijken wat deze over de dag doet. heb wel een ph verlaagende bodem weet niet of dit problemen gaat geven met de meting.
morgen of maandag ga ik weer even een meting doen.

Gisteren een grote schoonmaak gehouden. hierbij de waterwissel gedaan van 50% standard wekelijks. Ook heb ik de voor filters schoon gemaakt. En het andere filter medium even gespoeld met het oude aquarium water. Dit omdat ik geen alg sporen meer in de bak wil hebben.


Op dit moment is de bak nog steeds niet alg loos maar geef niet op.
 
Precies. Doe de juiste koerswijziging en geef het tijd.
Waarschijnlijk heb je het al ergens gezegd maar gebruik je nou ook nog een carbo?
 
Ik ben wel op zoek naar iets van een meting om de PH te loggen om zo te kijken wat deze over de dag doet. heb wel een ph verlaagende bodem weet niet of dit problemen gaat geven met de meting.
Dat doe je met een pH meter, en het maakt niet uit dat je een pH verlagende bodem hebt. Een pH/KH meting heeft niet zoveel zin met een soil en zeker niet met Seiryu in je bak,
dat zorgt er alleen maar voor dat je KH gaat oplopen.
 
Precies. Doe de juiste koerswijziging en geef het tijd.
Waarschijnlijk heb je het al ergens gezegd maar gebruik je nou ook nog een carbo?

de carbo zou binnen komen maar is volgens de postniet bezorgd omdat er zogenaamd weer niemand was. Dus deze komt volgende week. Dan ga ik de delen insmeren waar de alg nu zit. Of kan ik het beter gewoon in de bak gooien.

Dat doe je met een pH meter, en het maakt niet uit dat je een pH verlagende bodem hebt. Een pH/KH meting heeft niet zoveel zin met een soil en zeker niet met Seiryu in je bak,
dat zorgt er alleen maar voor dat je KH gaat oplopen.

ik snap dat je ph meet met een ph meter alleen deze logt niet vanzelf en aangezien ik niet altijd elke dag thuis ben is een logging systeem handig. Dus wat ik zei dat je met een ph verlaagende bodem(soil) heeft het op ph regelen dus geen zin.
 
De problematiek wordt alleen maar erg op dit moment. Mijn bodem
Planten gaan dood. Iemand nog enig idee wat ik kan doen.?
0343684B-4BDA-4073-8627-4823885ED85D.jpeg
E6007C78-F098-4940-A140-2D86749C9623.jpeg
 
Is de carbo er al?
Ik heb ook nog een intuïtieve, paradoxale behoefte om je bak laat op de dag in de echte zon te zetten. Dat ze weer een kickstart krijgen. Maar dat zullen je visjes niet leuk vinden vrees ik. Zit er te weinig licht op?
Haal zoveel mogelijk verloren blad weg om de biobelasting laag te houden. Er zit zeker nig leven in.
De nieuwste blaadjes zijn heel bleek, daar moet goede voeding in maar ze moeten eerst starten met echt groeien.
 

Terug
Bovenaan