draad algen door te kort filter vermogen

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Berichten
4,852
Leeftijd
61
Locatie
Andijk
aangezien ik net zag dat er weer draad algen te voorschijn komen
de volgende vraag
kan dit komen door te weinig stroming in de bak


groet

jaap
 
Het is heel goed mogelijk dat er hierdoor "dead spots"ontstaan en daar heb je dan een tekort. Het gevolg kan dan draadalg zijn ja.
 
Hoi...

Wat heb je voor een bak? En wat voor een filter?

Gr. Rob.
 
Kijk naar de instroom.en de slang,of die schoon is.
Zat bij mij tot vervelens toe een prop in de aanzuig.
 
ben weer lekker bezig zie ik zonder gegevens van de bak en pomp wordt het moeilijk antwoord geven
goed komen ze
bak inhoud 450 liter Colisa 1500 goed beplant met zowel snel groeiers grof blad planten bodem filterzand
pomp eheim prof 3 2078 standaard filter media uitlaat via mee geleverde stromingsbuis

vissen 8 kegevlek barbeel 1 sheri barbeel 1 Diamant goerami 5 Corydoras schwartzi 2 Botia's Yasuhikotakia Morleti
bestand is nog in opbouw

water waarden

ph 7.0
gh 11
kh 6
no3 25
po4 15
ijzer 0,25
no2 0,0
nh3/4 0,0
silicaat 0,0
planten voeding wekelijks 12ml van Aquariumbemesting.nl
co2 uit drukfles
planten groeien prima tot ongeveer halverwege dat bak daarna wordt het minder zie foto
177567flipper34_0_82_sam_0279.jpg


344544flipper34_0_82_sam_0280.jpg


john ben er toch ook bang voor dat ik dode plekken heb in de bak vooral aan de achterzijde zag net tijdens het vissen naar de alg dat het meeste zich voordoet op de planten daar en op de achterruit


RobB zie eerste gedeelte antwoord niet echt handig van mij om dit niet even te vermelden bij deze als nog


Bertus slangen zijn schoon filtermedia ook inname is zo sterk dat de draad alg richting inlaat staat ondanks dat deze in de buurt van de uitstroom zit
pomp zou volgens de gegevens meer moeten leveren als de jbl e1500 maar deze heeft een veel sterkere uitstroming
daarbij opgemerkt de eheim uitstroom loopt via pijpje met gaatjes de jbl via de breedstraalbuis


groet jaap
 
Ik heb een dergelijke bak(trofis puntius 1500)en dezelfde pomp, de in en uitlaat kun je het beste aan dezelfde kant houden, (als dat al niet zo is) waar nu je zuigbuis zit kan het beste ook je uitlaat zitten in de lengte van de bak d.m.v. de gaatjesbuis en langs het oppervlak laten blazen.
Dan krijg je een mooie kabbel op het water, en het water wordt nabij de oppervlakte naar de andere kant geblazen en keert dan terug nabij de bodem, hierbij wordt geen enkel plekje van de bak overgeslagen.

Voordeel is dat al het vuil op een plaats terecht komt en makkelijk af te hevelen is, en het water wordt a.h.w. rondgepompt.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Gr. Rob.

Ps. ik vind het nogal meevallen met de algen, bedenk dat een totaal algvrije bak onmogelijk is(er zit zelfs in het leidingwater aanleg voor algen)
 
hallo RobB tja is mij duidelijk geworden dat ik de spraybar moet verzetten en vervangen voor een langer exemplaar
heb hem nu nog op de korte kant staat
heb net even testje gedaan aan de andere kant de bak met een beetje vlokvoer bleef gewoon in de bak hangen en werd niet naar de bodem getrokken
duidelijk dus een stroming probleem
via Crash een link gekregen hoe hij het in zijn bak heeft wist dat iemand het had maar met geen mogelijkheid meer voor de geest halen wie
ga maandag spullen halen om het 1 en ander aan te passen

oja wat de alg betreft was er eigenlijk net van af baalde behoorlijk toen ik het gister zag en ben gelijk aan het verwijderen geslagen
van daar dat je nu niet zoveel ziet

dank voor je reactie

groet
jaap
 
Als er voer over blijft voer je ook teveel. Of je geeft verkeerd voer omdat de vissen die je hebt het niet van het oppervlak halen. Probeer in dat geval eens granulaat.
 
Ik heb mijn uitstroom 15 cm schuin in de bak in de 1.60.
In de kamerbak heb ik 2 uitstromen,1 cm boven de waterlijn. 1 in het midden,en 1 aan het eind.

als gaatjespijp niet voldoet ,de gaatjes groter boren.
 
Hoe lang draait je bak al?
 
Flipper34, hij moet juist aan de korte kant zitten, en de spraybar is lang genoeg, als hij al zo zit is het prima, en dan 6 groene lampjes op de pomp.

Het is op de foto niet goed te zien waar de spraybar zit. :sorry:

Gr. Rob.
 
psychodad was puur om te kijken hoe de stroming was aangezien het op de anderenkant gelijk goed verdeeld wordt zitten de vissen elkaar in de weg zodat ze allemaal wat krijgen
toen ze in de smiezen kregen dat er aan de andere kant ook voer was was er ineens wel voldoende beweging in het water :D

Bertus schreef Ik heb mijn uitstroom 15 cm schuin in de bak in de 1.60.
In de kamerbak heb ik 2 uitstromen,1 cm boven de waterlijn. 1 in het midden,en 1 aan het eind.

als gaatjespijp niet voldoet ,de gaatjes groter boren.

Bertus als ik het dus goed begrijp in de 160 de uitstroom aan de korte kant van de bak staan en dan schuin het water ingericht of begrijp ik het verkeerd en wat voor filter heb je daar op staan

heb je dan in de kamer bak dan twee filters staan welke en hoe groot is de bak en 1 boven de waterlijn wordt je dan niet helemaal gek van het geluid van de water stroming
voor mij zou dat al niets wezen als al aan kraan hoor lopen moet ik al rennen naar de wc :O

als je de gaatjes nog groter maakt in de pijp word de stroming dan nog niet minder


darter draait nu van af zaterdag na kerst 2013 dus zon 14 weken


RobB zit ie nu dus ook en er branden 6 groene lampjes op de pomp
en toch gaat het niet lekker ;(



groet
jaap
 
Je bak draait 14 weken. Dat is dus nog relatief kort. Dat ik het vroeg is omdat je vaak ziet bij pas opgestarte bakken dat een van de eerste "problemen" draadalgen zijn. Dit is heel lastig op te lossen, maar normaal gaan de draadalgen na verloop van tijd weg. Tot die tijd is het zaak om te zorgen dat je ze regelmatig handmatig weg haalt. Dat is wel een tijdrovend werk. Uiteraard is het ook belangrijk dat je voldoende voedingstoffen in je water hebt, die ook overal komen.

Ik heb op mijn evasion dezelfde eheim filter. Ik gebruik de gaatjespijp echter niet. Ik heb een klein 90 graden pijpje gekocht en deze zit op de uitstroom, vervolgens stroomt het water gewoon zo rechtstreeks m'n bak in.

Zo ziet dat er uit:
8Mw4y90F9HwKHUu1tuEmrDsNkUBZGtNN.jpeg

Inmiddels heb ik het stukje slang wat er hier nog tussen zit helemaal ingekort, maar dat maakt voor het idee niet uit.
 
darter ben inmiddels weer een stukje verder was gisteren bij een collega met het zelfde filter en een nog grotere bak zag daar dat de stroming veel beter was
heb dit filter overgenomen bij een andere bak weet dus niet hoe oud deze is maar krijg meer en meer de indruk dat er iets met het filter aan de hand is
ben al aan het rondkijken voor iets anders
1 vraag heb ik nog wel hoeveel bakken voor het filter medium zitter er bij jouw in je filter bij de mijne drie bij collega 4 stuks hoe dat nu weer zit
wat de uitstroom betreft collega had ook een stromingsbuis over de hele lengte van zijn bak dus denk dat ik zo wie zo daar voor ga
eerst maar eens uitvogelen wat er met de pomp mis is
anders maar eens nadenken over 1 of 2 pompen er in dus of 1 grote of twee kleinere ben er nog niet uit
wat de draad algen betreft ben al aan het vissen ook aan het kijken of ik nog wat aan de co2 verdeling kan doen voeding is denk ik wel goed planten groeien als kool
de meeste dan

bedankt voor je re

groet
jaap
 
Kijk eens of het materiaal niet te vast in het filter zit.

En test de kop in de gootsteen,hoe de werking is.
En ,of de rotor heel is.
 
"1 vraag heb ik nog wel hoeveel bakken voor het filter medium zitter er bij jouw in je filter bij de mijne drie bij collega 4 stuks "

Ik heb 4 mandjes in de filter zitten.
 
Terug
Bovenaan