Draadalg bij indraaien


Chantal2304

Member
Lid geworden
1 augustus 2021
Berichten
16
Leeftijd
30
Hoi allen,

Ik ben nu ruim 2 weken bezig met het indraaien van mijn eerste aquarium. Sinds een aantal dagen kom ik draadalg tegen, althans, daar ben ik vrij zeker van.

Nu heb ik gelezen dat dit door onbalans komt. Licht, voedingsstoffen of Co2. Ik heb verschillende vragen over hoe e.e.a. aan te pakken.

Mijn licht staat 6 uur aan van 17.00 uur tot 23.00 uur. Dit kan ik natuurlijk terugzetten. Ik heb in de winkel Aquapulse Plantenvoeding meegekregen en er is geadviseerd om wekelijks de halve dosering toe te voegen. Planten lijken verder goed te groeien. Kan ik dan aannemen dat ik qua voedingsstoffen goed zit? Co2 is voor mij een groot vraagstuk. Ik heb een bak van 125 liter. Is de kans aanwezig dat ik te weinig Co2 heb? En zo ja, hoe pak ik dat aan? Is Co2 toevoegen nodig bij een aquarium van deze grootte?

Tot slot: ik heb gelezen dat het bij indraaien de bedoeling is dat er wat vervuiling plaatsvindt zodat het filter hierop bacteriën kan aanmaken en dat je dus geen waterwissels moet doen. Maar ik heb ook weer gelezen dat je bij draadalg moet zorgen dat alles juist schoon is (en je wel waterwissels moet doen?). Dat lijkt me dan tegenstrijdig. Ik heb bovendien nog een fles Sera aquatan conditioner en Sera bio nitrivec. Ik ben ook een beetje het spoor bijster of ik dat wekelijks moet gebruiken of niet. Onderstaand een foto van een teststrip die ik zojuist heb gedaan.

Kortom, een beetje het spoor bijster. Hoop dat iemand me een duwtje in de goede richting kan geven. Bedankt alvast!

WhatsApp Image 2022-01-23 at 21.05.41.jpeg
 
Ik zou je aanraden om wat foto's te plaatsen van de algen die je ziet en het totaalplaatje. Dan kun je beter geholpen worden. Over de teststrip is minder betrouwbaar het vaakst te lezen i.t.t. druppeltesten.

En carbo in een flesje is geen CO2, niet te vergelijken met gasvorm.

 
Laatst bewerkt:
WhatsApp Image 2022-01-22 at 10.05.27.jpeg


Totaalplaatje waarbij de bovenste foto gister was en de onderste 2 weken geleden.
 
Op de foto's is voornamelijk bruin (alg) te zien.
Gaat als het goed is zelf weg op het moment dat de bak zichzelf stabileerd.
Voor nu, lekker de natuur zn werk laten doen dus.

Over een week opnieuw voornamelijk no3, no2 en po4 meten, met een druppeltest (bijvoorbeeld Colombo) die je nog moet aanschaffen.
Zoals als eerder vermeld zijn teststrips niet betrouwbaar genoeg.

Met de planten die je nu hebt, heb je met de juiste belichting geen co2 nodig. Maar wel zorgen dat je po4 en no3 in balans zijn.
 
Op de foto's is voornamelijk bruin (alg) te zien.
Gaat als het goed is zelf weg op het moment dat de bak zichzelf stabileerd.
Voor nu, lekker de natuur zn werk laten doen dus.

Over een week opnieuw voornamelijk no3, no2 en po4 meten, met een druppeltest (bijvoorbeeld Colombo) die je nog moet aanschaffen.
Zoals als eerder vermeld zijn teststrips niet betrouwbaar genoeg.

Met de planten die je nu hebt, heb je met de juiste belichting geen co2 nodig. Maar wel zorgen dat je po4 en no3 in balans zijn.
Als kleine aanvulling.
 

Terug
Bovenaan