Draadalg in mijn aquarium


J

JohnT

Guest
In mijn nieuwe aquarium, een maand of twee oud heb ik de laatste weken draadalg.

In mijn zoektocht naar een oplossing voor dit probleem kwam ik de volgende stelling tegen, Te weinig C02 is altijd de oorzaak.

Zoals enkel van jullie weten voeg ik wel degelijk C02 toe en eerder teveel dan te weinig. De drop checker kleurt licht groen. Voeding voor de planten lijkt mij voldoende daar de voedingsbodem nog niet uitgeput kan zijn. Moet ik nu nog meer plantenvoeding gaan toevoegen?

IMG_2807.JPG


Ik heb naar mijn idee aan de volgende voorwaarden voldaan.

  • Een laag CO2 gehalte in het aquariumwater. Lijkt mij niet, drop checker kleurt licht groen.
  • Teveel licht. Dit zou kunnen ben bezig het te verlagen maar gaat dit niet ten koste van de plantengroei?.
  • Er zijn te weinig voedingsstoffen in het water. Geen idee, C02 lijkt mij in ieder geval niet te weinig. Voedingsbodem is redelijk nieuw.
  • Slechte watercirculatie. Er draait een tweehonderd liter filter en een stromingspompje op een aquarium van amper 45 liter.
JohnT
 
Als ik links van het Javablad kijk in de rechterhoek dan lijkt het me vertakt en dus Staghorn toe.
 
(vertakt en dus Staghorn toe )

Hoe bedoel je?

JohnT
 
Nou jij hebt het over draadalg maar zoals ik al schreef heb ik de indruk dat het Staghorn is John. Bij de punt van het rechterblad zie ik volgens mij duidelijk dat het vertakte draden zijn.
 
Gevonden, nee dat is het niet. Die vertakking zijn worteltjes van nieuwe stekken op het blad van de javavaren.

Foto is erg dichtbij genomen.

Ik kan de alg op de ouderwetse manier met een stokje makkelijk verwijderen maar het groeit net zo snel weer aan.

JohnT
 
Ook onder het lage blad zie ik vertakkingen als ik het goed heb maar wellicht dat een ander lid hier ook iets over kan zeggen.
 
Ik heb naar mijn idee aan de volgende voorwaarden voldaan.

  • Een laag CO2 gehalte in het aquariumwater. Lijkt mij niet, drop checker kleurt licht groen.
  • Teveel licht. Dit zou kunnen ben bezig het te verlagen maar gaat dit niet ten koste van de plantengroei?.
  • Er zijn te weinig voedingsstoffen in het water. Geen idee, C02 lijkt mij in ieder geval niet te weinig. Voedingsbodem is redelijk nieuw.
  • Slechte watercirculatie. Er draait een tweehonderd liter filter en een stromingspompje op een aquarium van amper 45 liter.

- Waar hangt je dropchecker in de bak?
- Hoe voeg je de co2 toe? Welke diffuser/waar in de bak?
- Welke verlichting gebruik je en hoe lang brandt de lamp?
- Voedingsbodem alleen is niet voldoende volgens mij. Je kan beter ook wat vloeibare plantenvoeding toedienen. Micro's én macro's.
- Circulatie is zeer belangrijk, zeker als je co2 toedient. Heb je de flow doorheen de bak al eens gecontroleerd met bvb vloeibaar filtermedium?
- Heb je misschien een foto van de totale bak?
 
Welke alg denk jij dat het is Willem want op de door mij genoemde punten denk ik Staghorn te zien.
 
Welke alg denk jij dat het is Willem want op de door mij genoemde punten denk ik Staghorn te zien.

Mja, moeilijk te zeggen vind ik: het is vooral veel alg... ;)

Sowieso zie ik draadalg maar er is misschien ook wel wat staghorn te zien. :juggle:
Op de foto is het niet 100% duidelijk te zien.
Er lijkt op het hout linksonder ook wat alg te zitten en dat heeft wat weg van groene baardalg imo.
Ik denk maw. dat er meerdere algen aanwezig zijn.

Ik zou de volgende strategie toepassen:
Zoveel mogelijk van de algen manueel verwijderen, licht dimmen (eventueel ook de duur verkorten, afhankelijk van de huidige cyclus), voeding op orde brengen, co2 evalueren en optimaliseren (methode, distributie en stabiliteit tijdens de lichtcyclus) en (tijdelijk) extra verversen en filter schoonmaken (zodat de flow optimaal blijft).
Eventueel een carbokuurtje na het verwijderen van de zichtbaren algen).
 
Bedankt voor de reacties.

Vandaag het licht weer wat getemperd in tijd en intensiteit. Filter schoongemaakt omdat het tijd was ;-).

Foto's gemaakt van het hele aquarium waarvan ik de alg handmatig heb verwijderd. Dus ff niet veel alg te zien. Zonder flits dus wat wazig. Aquarium is 60X30X30.

IMG_2809.JPG


IMG_2810.JPG


Dropchecker Witte vlek is van de flitser.

IMG_2811.JPG


Difusor.

1565375206277.jpeg


Co2 systeem.

Behalve het filter heb ik ook een stromingspompje erbij en als het licht uitgaat gaat de luchtpomp aan om een eventueel teveel aan Co2 te verwijderen.

JohnT
 
Dag John, Alhoewel je het niet zo zou zeggen, is draadalg en dat is echt wat jij beschrijft, een teken dat je bak erg goed op orde is. Alleen is het evenwicht tussen de voedingsstoffen en de licht stroom ( lumen) dusdanig verstoord dat de draadalg ( is een soort alg die heel dicht bij de hogere planten staat qua voedings en verlichtingseisen) WEL goed kan gedijen, maar je planten niet optimaal.
Er wordt vaak gezegd dat je het licht moet minderen, ik denk dat dat maar heel af en toe de oorzaak is.
Er zijn een paar andere factoren die een grote rol spelen:
Je voegt CO2 toe, hoeveel BELLEN/ MIN. zijn dat nou precies? ( dat indicatortje zegt niet zoveel) . Je alg assimileert als een gek ( allemaal zuurstof belletjes in de alg)
"Verse "planten, en dan ook nog voornamelijk moerasplanten die emers( boven water) zijn gekweekt moeten eerst onderwaterbladeren krijgen om de CO2 ( en eventuele andere voedingsstoffen) goed te kunnen opnemen.
Een voedingsbodem gebruikt enorm veel energie, daar zitten namelijk ongelofelijk veel bacterien in die allemaal hetzij zuurstof, hetzij methaan of nog andere stoffen nodig hebben, maar ook stoffen uitscheiden, dit heeft zijn weerslag op de in het water opgeloste sporenelementen en gassen.

Hieruit volgt een advies, vervang een aantal van je planten door ECHTE waterplanten en dan liever 1 of 2 flinke bossen dan tich verschillende soorten. Verander voorlopig niets aan je bak, inrichting of manier van onderhoud en wacht het resultaat af. Meestal ben je binnen 4 weke nvan de draadalg af......!
 
Ik tel de bellen in een flesje water en stel ze op ongeveer 1 per seconden zo geteld niet met een stopwatch of zo. De belletjes in de draadalg zijn gevangen Co2 belletjes. De drop checker is aanbevolen omdat deze puur de hoeveelheid C02 meet. Echte waterplanten vind ik moeilijk te vinden de meeste worden veel te groot voor dit aquarium. Ik minder nu het licht en zal met vloeibare mest gaan beginnen. Nadeel van licht minderen vind ik dat de planten die er nu in staan naar het licht gaan rekken. Je krijgt dan langere stukken steel voordat het volgende pladpaar begint. Ik ben nu op vakantie als ik thuis ben pak ik de draad weer op.

Bedankt voor de vele adviezen die ik inmiddels heb gehad ik hoop dat een ander er ook iets aan heeft. Reden voor mij om dit soort zaken hier te vermelden en te bespreken.

JohnT
 
Terug van weggeweest en alles is prima in orde. Veertien dagen heeft het aquarium volautomatisch gedraaid zelfs de draadalg welke ik dagelijks kon verwijderen is gereduceerd tot een aanvaardbaar plukje. Ik moet alleen het verdampte water aanvullen.
Denk dat de explosieve groei ook te maken had met de ontwikkeling van het aquarium. Heb nu alleen een luxe probleem, waarheen met de overtollige planten.:S

Oh ja en de indicator geeft aan dat ik te weinig C02 toevoeg? Lol.

JohnT
 
Groendraadalg/groenwier alg zoals op de foto wordt vaak veroorzaakt door veel licht en weinig fosfaat, Co2 is net als voor planten voeding voor algen dus Co2 is niet perse het probleem als dat op orde is en stabiel.

Groenewieralgen onstaan vaak op plekken waar veel licht aanwezig is zoals planten toppen en openstukken waar het licht direct op een plant valt, wat je moet doen is eigenlijk erg eenvoudig omdat groendraad algen vaak ook aangeven dat het aquarium gezond is met voldoende voedingstoffen.
Gewoon deze groene draad algen verwijderen met een sate stokje of met de hand en je fosfaat gehalte meten van het water, vaak is het fosfaat te laag in deze situatie en zo nodig aanvullen tot 0.2-1mg fosfaat en dit vorkomt groene draad algen, ook je licht wat dimmen als dat mogelijk is zou ook prima werken om het weg te houden.
Let wel op dat je niet onder de 20lumen per liter water komt dan stagneren de planten en omdat je Co2 toevoegd is iets te veel licht geen probleem zolang ook fosfaat en overige voeding voldoende aanwezig is zoals 20-30mg nitraat en sporen elementen voor de planten.
Kalium is ook belangrijk omdat deze voeding snel is opgebruikt door planten die goed groeien ook hier kan je een test voor kopen om dat te meten of er voldoende kalium aanzwezig is, deze waarde moet c.a 0,2 tot max 0,5mg aanwezig zijn, teveel kalium is funnest en onstaan er andere algen door overmatige voedingsstoffen zoals zwarte aanslag op het blad decoratie.
Hoop dat je hiermee wat geholpen ben.
 
Bedankt voor de info, ik laat het aquarium even draaien zoals het er nu bij staat. Deze info houd ik paraat voor het geval het nodig is.


JohnT
 
Zolang alle voedingsstoffen (Nitraat, Fosfaat, Kalium, sporenelementen en CO2) aanwezig zijn en de planten goed groeien is geduld vaak ook het beste medicijn tegen draadalg.
 
Na enige tijd werd de situatie onhoudbaar de draad alg groeide explosief. Extra voeding voor de hogere planten gaf geen resultaat wel blauw alg. Inmiddels het licht met 70% gereduceerd ( in te stellen met de controller van EasyLed ) wat wel werkte de draad alg is op zijn retour en eigenlijk al zo goed als weg. De planten lijken geen hinder te hebben van deze maatregel. Als dit zo blijft ga ik het licht weer stapsgewijs opvoeren, het aquarium is om te kijken best wel donker maar als ik dit vergelijk met onderwateropnames op Youtube dan komt het toch wel weer aardig overeen.

JohnT
 
De oorzaak van het door Ts beschreven probleem licht eigenlijk in het feit dat de bak nog in ontwikkeling was. Nu is het zo dat algen in het algemeen zich veel sneller kunnen aanpassen aan een gegeven situatie dan de hoger in de rangorde staande planten. In een bak staat en valt alles eigenlijk in de verhoudingen tot elkaar. Zelf ga ik daarbij altijd uit van het licht, niet voor niets in de top van de gouden driehoek staand. Planten hebben allereerst om te groeien licht nodig. Elke soort heeft daarin een eigen optimum. Het is dan ook onze taak om een goed gemiddelde te vinden voor onze bak. Ten gevolge van de groeimogelijkheid van de plant gaat er een vraag naar bemesting ontstaan. Veelal het eerst naar CO2 daarna de overige micro en macro stoffen. In een beginnend aquarium moet, als eerder gesteld, het plantenbestand zich nog aanpassen aan een nieuwe situatie. De algen zijn daar nauwelijks tijd voor nodig. Het is dan ook zaak om juist dan veel overtollig alg te verwijderen. Dat kan dus ook door een tijdelijke aanpassing van het licht. Na verloop van tijd wordt er een zeker evenwicht geschapen waardoor het weer mogelijk wordt het licht op de gewenste intensiteit te zeten. Daarna, mochten er problemen ontstaan, gaat de wet van de tekorten gelden.
 
De oorzaak van het door Ts beschreven probleem licht eigenlijk in het feit dat de bak nog in ontwikkeling was. Nu is het zo dat algen in het algemeen zich veel sneller kunnen aanpassen aan een gegeven situatie dan de hoger in de rangorde staande planten. In een bak staat en valt alles eigenlijk in de verhoudingen tot elkaar. Zelf ga ik daarbij altijd uit van het licht, niet voor niets in de top van de gouden driehoek staand. Planten hebben allereerst om te groeien licht nodig. Elke soort heeft daarin een eigen optimum. Het is dan ook onze taak om een goed gemiddelde te vinden voor onze bak. Ten gevolge van de groeimogelijkheid van de plant gaat er een vraag naar bemesting ontstaan. Veelal het eerst naar CO2 daarna de overige micro en macro stoffen. In een beginnend aquarium moet, als eerder gesteld, het plantenbestand zich nog aanpassen aan een nieuwe situatie. De algen zijn daar nauwelijks tijd voor nodig. Het is dan ook zaak om juist dan veel overtollig alg te verwijderen. Dat kan dus ook door een tijdelijke aanpassing van het licht. Na verloop van tijd wordt er een zeker evenwicht geschapen waardoor het weer mogelijk wordt het licht op de gewenste intensiteit te zeten. Daarna, mochten er problemen ontstaan, gaat de wet van de tekorten gelden.

Mooi verwoord Ben :thumbs:
 
De oorzaak van het door Ts beschreven probleem licht eigenlijk in het feit dat de bak nog in ontwikkeling was. Nu is het zo dat algen in het algemeen zich veel sneller kunnen aanpassen aan een gegeven situatie dan de hoger in de rangorde staande planten. In een bak staat en valt alles eigenlijk in de verhoudingen tot elkaar. Zelf ga ik daarbij altijd uit van het licht, niet voor niets in de top van de gouden driehoek staand. Planten hebben allereerst om te groeien licht nodig. Elke soort heeft daarin een eigen optimum. Het is dan ook onze taak om een goed gemiddelde te vinden voor onze bak. Ten gevolge van de groeimogelijkheid van de plant gaat er een vraag naar bemesting ontstaan. Veelal het eerst naar CO2 daarna de overige micro en macro stoffen. In een beginnend aquarium moet, als eerder gesteld, het plantenbestand zich nog aanpassen aan een nieuwe situatie. De algen zijn daar nauwelijks tijd voor nodig. Het is dan ook zaak om juist dan veel overtollig alg te verwijderen. Dat kan dus ook door een tijdelijke aanpassing van het licht. Na verloop van tijd wordt er een zeker evenwicht geschapen waardoor het weer mogelijk wordt het licht op de gewenste intensiteit te zeten. Daarna, mochten er problemen ontstaan, gaat de wet van de tekorten gelden.

Ik moet toch eens wat beter op mijn taalgebruik letten; "De oorzaak van het door Ts beschreven probleem ligt in het feit..."
 
Het gekke is dat de planten groei ook prima is. In de afgelopen periode, van start tot heden heb ik de bestaande hoeveelheid planten zien verdubbelen. Maar ben blij dat de alg op zijn retour is.

JohnT
 

Terug
Bovenaan