Draadalg?


JdeV

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Berichten
600
Leeftijd
38
Locatie
Zwartewaterland
Sinds een week ben ik overgestapt van T5 naar Led buizen (van sera).
Qua groei van planten ben ik niet ontevreden en heb ik het idee dat de planten het in ieder geval niet slechter doen.

Echter krijg ik nu op bepaalde plekken (in volle stroming) naar mijn idee draadalg, zie ook bijgevoegde foto's.

draadalg.jpg
draadalgtotaal.jpg


Kan dit komen door de overstap naar LED? Voor de overstap naar LED had ik hier nooit last van.

Qua plantenbemesting gebruik ik Profito, Ferro, CO2, kleibolletjes en kaliumsulfaat als bron van Kalium. Nitraat/Fosfaat voeg ik niet toe aangezien ik praktisch alleen levend voer geef en de nitraat/fosfaat hier vandaan komt (zit niet in het verversingswater). Dit is ook de reden dat ik met Kalium moet bemesten omdat er hier anders een tekort van ontstaat.

Waterwaarden meet ik af en toe, mijn planten zijn een indicator hoe het gaat, wekelijks wissel ik 20% water.
De pH meet ik wel wekelijks en is stabiel op 6,0.

Iemand een idee wat de oorzaak van de draadalg kan zijn? Is dit vanwege de LED of moet ik het meer zoeken in andere zaken?
Het lijkt een beetje blauwig maar dit komt vanwege het licht, de LED buizen waren net uit toen ik de foto nam, dit is licht van de strip die ik erbij aan heb.
Verlichting staat 10 uur aan per dag, CO2 gaat een uur voor de verlichting aan en een half uur voor ze uit gaan uit.
 
Ik denk dat de led meer licht geeft en vlakonder het oppervlak is de intensiteit het hoogst en daar is de vraag naar co2 groter. Ik denk dat je een tekort daar hebt aan co2.
Gebruik je een continutest?
 
Ja gebruik een continu test, die is mooi lichtgroen. Qua CO2 zit ik rond de 100 bpm.
 
Is de circulatie goed zodat er bovenin ook co2 komt. 100mg lijkt sterk want dan zouden de vissen doodgaan. Heb je een foto van die continutest?
 
Nee niet 100mg maar 100 bellen per minuut.
Stroming is goed, misschien iets te goed dat er teveel uitwisseling is bovenin? Heb een JBL E902 op de bak, rio 125.

Foto heb ik zo niet en daarvoor moet ik hem uit het water halen. Door de waterkleur moet ik hem eruit halen om te zien.
 
O ja sorry las het even verkeerd. Ik zit op de 80cm ook op 90 bellen maar ik gebruik veel drijvers en de standaard buizen dus wellicht dat je met de led nu toch te weinig co2 hebt.
Je hoeft de checker niet uit het water te halen maar je moet deze gewoon laten zitten en dan een foto nemen.
 
Draadalg? CO2 tekort. Hoewel Sera led niet eens zoveel licht geven zal het inderdaad, zoals John al opmerkt, bovenin best wel fel zijn. Maar ik merk wel op dat je onderin je bak erg weinig licht hebt door hetgeen er op het wateroppervlak drijft. Omdat ik niet kan zien welke planten je verder eigenlijk hebt, te donker, is dus nog niet te zeggen of dit voor problemen gaat zorgen.
 
Draadalg is gewoonlijk een co2 tekort (of een teveel aan licht in verhouding).
Je hebt van het ene moment op het andere nieuwe verlichting geplaatst. Vermoedelijk meer licht dan voorheen?
En je hebt je co2 niet bijgesteld begrijp ik?
Dan is het niet zo abnormaal dat je wat algen ziet verschijnen. Een verandering op vlak van licht heeft meestal gevolgen op de rest van de bak dus dat is altijd een kritiek moment.
En eigenlijk heb je vooral planten die niet echt veel licht vragen als ik het zo bekijk dus meer licht is in dat geval meer risico. Dat het bovenaan in je bak ontstaat is geen toeval denk ik gezien je beplanting de onderkant vrij sterk verduistert.

Wanneer ik dergelijke verandering doe ben ik steeds extra waakzaam. Je kan uit voorzorg (tijdelijk) wat "gas terugnemen".
Bijvoorbeeld door:
-Licht te dimmen als dat kan.
-Drijvers toe te voegen.
-Lichtduur te verkorten.

En ondertussen kan je je co2 toevoeging monitoren en bijstellen indien nodig (meer licht betekent meer behoefte/meer opname)

Je zegt:
naar mijn idee draadalg,

Heb je misschien een detailfoto van de algen?
Draadalg is vrij herkenbaar.

Enne, ik weet dat je zegt dat het aan de lichten ligt maar op de laatste foto, rechtsboven: dat is zeker geen blauwalg? :juggle:


Je hoeft de checker niet uit het water te halen maar je moet deze gewoon laten zitten en dan een foto nemen.
Door de waterkleur moet ik hem eruit halen om te zien.

:rolleyes:;)
 
Draadalg? CO2 tekort. Hoewel Sera led niet eens zoveel licht geven zal het inderdaad, zoals John al opmerkt, bovenin best wel fel zijn. Maar ik merk wel op dat je onderin je bak erg weinig licht hebt door hetgeen er op het wateroppervlak drijft. Omdat ik niet kan zien welke planten je verder eigenlijk hebt, te donker, is dus nog niet te zeggen of dit voor problemen gaat zorgen.

Het licht wat je nu ziet komt ook niet van de Sera LED buizen maar van een strip die ik zelf tijden geleden al heb toegevoegd. Deze strip stond met de T5 er ook al bij aan, zodra de T5 uitging was het niet meteen donker maar bleef deze strip nog even branden.
Er zitten drijvers in, nou ja drijvers, een lading kroos wat ik wekelijks weghaal.


Draadalg is gewoonlijk een co2 tekort (of een teveel aan licht in verhouding).
Je hebt van het ene moment op het andere nieuwe verlichting geplaatst. Vermoedelijk meer licht dan voorheen?
En je hebt je co2 niet bijgesteld begrijp ik?
Dan is het niet zo abnormaal dat je wat algen ziet verschijnen. Een verandering op vlak van licht heeft meestal gevolgen op de rest van de bak dus dat is altijd een kritiek moment.
En eigenlijk heb je vooral planten die niet echt veel licht vragen als ik het zo bekijk dus meer licht is in dat geval meer risico. Dat het bovenaan in je bak ontstaat is geen toeval denk ik gezien je beplanting de onderkant vrij sterk verduistert.

Wanneer ik dergelijke verandering doe ben ik steeds extra waakzaam. Je kan uit voorzorg (tijdelijk) wat "gas terugnemen".
Bijvoorbeeld door:
-Licht te dimmen als dat kan.
-Drijvers toe te voegen.
-Lichtduur te verkorten.

En ondertussen kan je je co2 toevoeging monitoren en bijstellen indien nodig (meer licht betekent meer behoefte/meer opname)

Je zegt:


Heb je misschien een detailfoto van de algen?
Draadalg is vrij herkenbaar.

Enne, ik weet dat je zegt dat het aan de lichten ligt maar op de laatste foto, rechtsboven: dat is zeker geen blauwalg? :juggle:





:rolleyes:;)

CO2 is wel bijgesteld, vergeten te vermelden. Ik zat op ongeveer 60 en nu met de LED op ongeveer 100, misschien dat het nog iets hoger moet of zoals je aangeeft de rest iets minder.

En die laatste foto is geen blauwalg, zelf dacht ik het ook maar bij beter kijken is het de lichtinval. Blauwalg heb ik in het verleden wel gehad, zo af en toe komt er een klein plekje maar dat is meestal ook zo weer weg.
 
Welke kleur heeft je checker nu dan en heb je toch een foto daarvan?
 
IMG_20181008_171659191.jpg


De dropchecker

IMG_20181008_172103352.jpg


En de alg, niet goed te zien maar het is echt groenig.
 
Dat is geen draadalg imo.
Denk eerder aan Staghorn gezien de vertakte structuur. Draadalgen bestaat uit niet-vertakte draadjes.

En wat is dat blauw aan (of in?) de dropchecker? Lijkt verdacht veel op blauwalg vind ik...
Wel een leuk modelletje dropchecker, nog nooit gezien met zo een kort halsje!
 
Hier vind je een vrij goede beschrijving:

https://fishlab.com/staghorn-algae/

Maar in dat artikel worden er blijkbaar een aantal mogelijke oorzaken vergeten.
Vervuiling (mulm op de bodem, teveel visvoer, vervuilde filter) kan ook Staghorn uitlokken.
Of de bodem teveel omwoelen zonder aansluitende verversing kan ook een trigger zijn.
 
Dat blauwe is in de dropchecker en lijkt inderdaad blauwalg ja.

Die checker zat bij een set met spullen van iemand die met de hobby stopte.

Ik zal het artikel eens lezen.
 
Verschillende oorzaken, verschillende oplossingen.
En dan wordt het er komende week ook niet beter op, deze week gaan we verhuizen en moet de bak leeg.

Aan de andere kant is een reset misschien ook wel goed.
 
Ja lastig Johan.Volgens mij komt het door teveel aan nh3/4 door geen stroming of vuil uit de bodem of verontreiniging. Ik hoop dat je na de reset dit probleem niet meer zult hebben.
 
Maar NH3 zal er niet zijn bij pH 6. NH4 wel, de schistura's zijn wel flink bezig met graven.

Misschien toch eens meten.
 
Op het oog zie ik niet heel veel verschil hoor. Wel lijkt de co2 checker hier erg donker.
 
Op het oog zie ik niet heel veel verschil hoor. Wel lijkt de co2 checker hier erg donker.

Daarom haal ik hem er ook uit, deze foto is gemaakt net toen ik de checker weer terug heb gedaan.
De combinatie van licht en het gekleurde water zorgt ervoor dat je het niet kan zien in het aquarium.
 
Toch betwijfel ik of dat eruit halen goed is want als ik dat doe dan kleurt hij met het daglicht veel lichter dan in de bak. De bol geeft aan hoeveel co2 je hebt en die hangt in de bak en daar moet je het ook bekijken denk ik. Waarom is je water zo gekleurd dan? Op de foto valt me dat niet echt op namelijk.
 
Duimen dat je van dit vervelend probleem vanaf bent na je verhuis.
 
Toch betwijfel ik of dat eruit halen goed is want als ik dat doe dan kleurt hij met het daglicht veel lichter dan in de bak. De bol geeft aan hoeveel co2 je hebt en die hangt in de bak en daar moet je het ook bekijken denk ik. Waarom is je water zo gekleurd dan? Op de foto valt me dat niet echt op namelijk.

Ik gebruik naast turf en elzeproppen wat het water kleurt ook nog rooibos tijdens het verversen. Als ik water ververs zie je de bruine kleur goed.

Als ik de checker er voor nog geen 20 seconden uithaal zal dit geen invloed hebben op de kleur, hij zal niet zo snel verkleuren.

Misschien geen goede vergelijking maar wel iets wat opvalt is dat wanneer de checker meer naar blauw gaat er minder/geen bellen onderaan de bladeren zitten. Als deze is zoals deze kleur, het groene dan zitten ze vol. Naar mijn idee door de hogere assimilatie wat bij minder CO2 ook lager is.
 
Fingers crossed dat de verhuizing en verversing van 70/80% geholpen heeft.

Wat er zat heb ik zoveel mogelijk voor de verhuizing zoveel mogelijk weggehaald.
Nu 4 dagen later is er in ieder geval geen nieuwe alg meer bijgekomen.
 

Terug
Bovenaan