Draadalg


S

Stef2502

Guest
Hoi,
Ik heb last van draadalg sinds het opstarten Nov 18.
De waterwaarden zijn goed.
Ik voeg Co2 toe.
De planten groeien goed.
Mijn pomp staat gericht, achteraan op de Co2 diffuser.
De draadalg bevindt zich, hoofdzakelijk, vooraan.
Zou dit kunnen komen omdat er vooraan niet genoeg watercirculatie is?
Kan een extra pomp oplossing bieden?
Het is een Juwel rio 350.
 
Watercirculatie kan idd. een oorzaak zijn. Draadalg ontstaat door een CO2 tekort. Of er een extra pomp noodzakelijk is kunnen we, denk ik, zo niet zeggen. Hoe zorg je er nu voor je waterdistributie? Je schrijft dat je pomp op je CO2 uitstroom gericht staat? Werk je met een spraybar of heb je een ander soort uitloop? Welk CO2 systeem heb je? Werk je met een trapje of een diffuser of misschien een nog ander systeem? Geef zoveel mogelijk gegevens door. Het wordt dan wat gemakkelijker om je een goed advies te geven. Verder zijn waterwaarden belangrijk. Zoveel mogelijk, liefst gemeten met een druppeltest. Misschien kun je ook vertellen welke planten je zoal hebt en hoe je belichting eruit ziet?
 
Dit is de pomp

search


juwel-filter-uitsnijden.png
 
De pomp staat achterin, schuin naar onder gericht, in de richting van de diffuser. De plantjes vooraan bewegen niet.
 
De pomp staat achterin, schuin naar onder gericht, in de richting van de diffuser. De plantjes vooraan bewegen niet.

Dit is een interne Juwelpomp. Je zou er een spraybar aan kunnen koppelen met als tussenstukje wat slang. Zo'n spraybar is eenvoudig te maken. Het is een buis 12/16 mm. waarin je gaatjes van 2 mm. boort op telkens een 3 cm afstand. Voor de lengte van zo'n spray zou ik de volle breedte, die je achterin hebt, aanhouden. Je zet zo'n ding vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes iets naar beneden gericht zodat het water tegen de voorruit kaatst. De stroming wordt dan naar onder gedrukt en gaat over de bodem weer naar achter. Omdat je aanzuiging rechts zit wordt er zo een spiraalvormige beweging gecreëerd waarbij je stroming overal komt zonder extra pompen. Als voorbeeld kan je eens kijken naar een filmpje van mijn Juwel Rio 180 op blz 14 van mijn fotoboek. Je ziet dan dat de baadjes in plantenbak overal, boven en onder, voor en achter, bewegen, er is een goede waterdistributie.
 
Ik heb destijds ook problemen met de interne filter van Juwel gehad en die geeft geen ideale stroming dus ik zou Ben zn tip zelf opvolgen.
 

Terug
Bovenaan