Draadalg?


Jacob_

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2020
Berichten
233
Leeftijd
39
Locatie
Assen
Om er zeker van te zijn, dit is draadalg toch?
3D2DD40C-351F-4D5D-92E3-0B6B8D5D4BC7.jpeg

Het aquarium is aan het opstarten, de filter draait inmiddels een week of 3, de beplanting staat nu anderhalve week. Ik voeg om de dag all in one van plantedbox toe. Moet ik hier reeds iets mee of trekt dit weg zodra het aquarium beter in balans komt?
 
De bak is nog aan het indraaien dus zou nog even geduld hebben.
Wel zou ik de alg even handmatig weg halen.

Heb je ook een CO2 installatie?

En wat zijn je waterwaarden nu?
 
Waterwaardes zijn als volgt:

DatumTijdPHKHNH3NO2NO3PO4GH
26-11-202020.307,76007

Lampen branden van ongeveer 14:30 tot 21:30
 
Volgens de tabel heb je vrij weinig co2 dus let wel op dat je niet teveel licht gebruikt want anders kun je bijna er zeker van zijn dat je draadalgen krijgt of groene puntalg. Een bak zonder co2 kan prima maar dan moet het licht daar wel op afgestemd worden.
 
Volgens de tabel heb je vrij weinig co2 dus let wel op dat je niet teveel licht gebruikt want anders kun je bijna er zeker van zijn dat je draadalgen krijgt of groene puntalg. Een bak zonder co2 kan prima maar dan moet het licht daar wel op afgestemd worden.
Nog beter zou zijn wanneer je het licht afstemt op de vraag van je planten. Wanneer dit zou leiden tot extra CO2 vraag, waar het nu wat op lijkt, dan kan je de lichtsterkte verminderen maar moet je ook je plantenbestand daar op afstemmen.
 
Nog beter zou zijn wanneer je het licht afstemt op de vraag van je planten. Wanneer dit zou leiden tot extra CO2 vraag, waar het nu wat op lijkt, dan kan je de lichtsterkte verminderen maar moet je ook je plantenbestand daar op afstemmen.

Dan is toch de snelste weg op dit moment de hoeveel licht beperken. De planten heb ik op non-co2 uitgezocht.
Er hangen 4 ledbalken in, 3 van 1820 lumen/6500K en eentje van 1300 lumen/8000K.

Wat zouden jullie zelf doen in deze situatie?
 
Dan is toch de snelste weg op dit moment de hoeveel licht beperken. De planten heb ik op non-co2 uitgezocht.
Er hangen 4 ledbalken in, 3 van 1820 lumen/6500K en eentje van 1300 lumen/8000K.

Wat zouden jullie zelf doen in deze situatie?
Je zou, zoals ik al eerder opmerkte, je lichtintensiteit moeten aanpassen op je plantenbestand. En dat voor een gemiddelde maximum duur van 8 uur. Exclusief dimtijden dus. Er hangt dus zo'n kleine 7000 lumen boven je bak van welke grootte/hoogte? Je planten zijn op zich niet veel licht nodig. Je CO2 tekort wijst ook op teveel licht. Al moet wel gezegd dat je bak zeker nog niet stabiel is na deze korte opstart tijd. Mogelijk moet je dus nog even afwachten totdat je bak is ingedraaid om dan, als eerste, je licht aan te passen aan je plantenbestand.
 
Je zou, zoals ik al eerder opmerkte, je lichtintensiteit moeten aanpassen op je plantenbestand. En dat voor een gemiddelde maximum duur van 8 uur. Exclusief dimtijden dus. Er hangt dus zo'n kleine 7000 lumen boven je bak van welke grootte/hoogte? Je planten zijn op zich niet veel licht nodig. Je CO2 tekort wijst ook op teveel licht. Al moet wel gezegd dat je bak zeker nog niet stabiel is na deze korte opstart tijd. Mogelijk moet je dus nog even afwachten totdat je bak is ingedraaid om dan, als eerste, je licht aan te passen aan je plantenbestand.
Check. Ik ga nog even afwachten.

Mijn verlichting is niet dimbaar, dus het staat aan of uit. Ze gaan niet allemaal tegelijk aan en branden in totaal ongeveer 8 uur.
De verlichting hangt ongeveer 55 cm boven de grond. De meeste planten doen het inmiddels goed, en creëren nieuw blad.

Ik zal morgen de algen wegplukken zover dat mogelijk is en dan wachten we het gewoon weer even verder af.
 
Hoeveel liter is je bak? want ik vindt het best wel al veel licht.
Ik zit ongeveer op 4000 lumen voor 250 liter en gebruik daar ook nog CO2 bij.
 
Check. Ik ga nog even afwachten.

Mijn verlichting is niet dimbaar, dus het staat aan of uit. Ze gaan niet allemaal tegelijk aan en branden in totaal ongeveer 8 uur.
De verlichting hangt ongeveer 55 cm boven de grond. De meeste planten doen het inmiddels goed, en creëren nieuw blad.

Ik zal morgen de algen wegplukken zover dat mogelijk is en dan wachten we het gewoon weer even verder af.
Toch kan je dit ook oplossen. Kan je het licht niet aan je plantenbestand aanpassen. Dan pas je het plantenbestand aan je licht aan. Gebruik bijvoorbeeld drijvende planten hetgeen je bak donkerder maakt en aldus de mogelijkheid biedt om toch zonder CO2 te werken. Je kan ook je licht dempen door hier en daar het licht van een led te hinderen. Pas hier wel mee op, je leds moeten wel de warmte kwijt kunnen. Welke verlichting, merk, heb je trouwens?
 
Toch kan je dit ook oplossen. Kan je het licht niet aan je plantenbestand aanpassen. Dan pas je het plantenbestand aan je licht aan. Gebruik bijvoorbeeld drijvende planten hetgeen je bak donkerder maakt en aldus de mogelijkheid biedt om toch zonder CO2 te werken.

heb ik toevallig vanochtend gedaan.

Je kan ook je licht dempen door hier en daar het licht van een led te hinderen. Pas hier wel mee op, je leds moeten wel de warmte kwijt kunnen. Welke verlichting, merk, heb je trouwens?
Ik heb er gisteren 2 omgedraaid, zodat ze nog wel licht geven, maar niet meer vol.
De verlichting is van Aquael. 3x sunny en 1x plant.
 

Terug
Bovenaan