Wat is er nieuw

Draadalg?

Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Leeftijd
27
Beste hobbyisten,

Een probleempje lijkt te ontstaan in m'n bak. Het is een 2.5 maand dry start ingedraaid aquarium. Staat nu 'n maand gevuld met water en co2 gedoseerd. Voeding geef ik niet aangezien er alleen Monte Carlo groeit en Christmas mos. Nitraat en fosfaat is daarom 0. De bodem bestaat uit een laag vulkaan gesteente met erop tropcia aqua soil. Erboven hangt een twinstar 45e die 8 uur brand. Water temperatuur is 20 graden. Verder zitten er 3 gupjes in, wat mini japonica garnalen en 1 otocinclis. De volgende waardes heb ik zojuist gemeten:
Gh 4
Kh 3
Ph 6.8

Ergens heb ik 't uit balans maar kom er niet uit. De Monte Carlo groeit overigens uitstekend, de melting is nihil en 't tapijt groeit als maar dichter. Ook op het glas en de andere harde materialen zie ik draden op ontstaan..

Wie o wie kan me helpen?

Groetjes
Teun

Bijlagen

• IMG_20230104_172830.jpg
    IMG_20230104_172830.jpg
    342.4 KB · Weergaven: 164
  • 16728510343087968602327362630351.jpg
    16728510343087968602327362630351.jpg
    450.2 KB · Weergaven: 158
Ook mijn eerste gedachte.

Geef je CO2?
Adviseer je dringend om toch met een lean-dose te gaan beginnen!
Klopt, ik geef CO2 ook om de overgang te versoepelen voor van emers naar submerse groeifase van de monte carlo. Ik wil er nog wat 'eenvoudige' stengelachtige plantjes in doen om het ook minder kaal te maken en wat meer schuilplekken te bieden voor visbestanden. Lean-dose klinkt inderdaad goed om de balans terug te vinden.

Wat voor lean-dose verhouding is aan te raden? Zat zelf te denken aan te beginnen met 10x minder te doseren dan normaal, of klinkt dat als te weinig?

Zal het gaan beginnen met 1 : 0.5 ppm nitraat:fosfaat

Wat voor lean-dose verhouding is aan te raden? Zat zelf te denken aan te beginnen met 10x minder te doseren dan normaal, of klinkt dat als te weinig?
Zou eerst een commerciële bemesting gaan gebruiken, zoals bv ADA of Tropica. Als de bak 'gematured' is kan je zelf met poeders aan de slag.

Zou eerst een commerciële bemesting gaan gebruiken, zoals bv ADA of Tropica. Als de bak 'gematured' is kan je zelf met poeders aan de slag.
In principe is mijn bak al ingedraaid, na 2.5 maand dry-start? Ik heb op 1 dec wel een start kolonie bacterien toegevoegd die sindsdien heeft ingedraaid. Raad je de poeders daarom aan of toch de voorkeur voor een bemesting?

Een ingedraaide bak beschouw je pas na een week of 4 indraaien met water en je geen NO2 etc meer meet. Een gerijpte bak (zo noem ik dat 😉) duurt langer. Alles hangt trouwens ook af van je setup.

Een dry start is goed om je planten vast te laten groeien. Echter zodra er water in komt moeten planten zich vaak eerst aanpassen. Ook je bacteriën moeten zich in deze fase meer geen ontwikkelen.

De poeders hebben niks te maken met je toegevoegde bacteriën. Het is puur een bemestingsvorm die aquarianen toepassen om hun bak te voorzien van de benodigde meststoffen. Dat is bak afhankelijk en wat de aquariaan wil bereiken.

Beste is om met bv ADA of Tropica bemesting te beginnen zoals Corné hierboven al aangeeft. Zodra je meer inzicht gaat krijgen in verbruik, dan kan je mogelijk over stappen op poeders van bv aquariumbemesting.nl. Maar dat hoeft natuurlijk niet 😉.

Ik neem aan dat je de draadalg met de hand verwijderd?

Verder een leuke bak en mooi groen tapijtje 👍.

In principe is mijn bak al ingedraaid, na 2.5 maand dry-start?
Daar heb je idd helemaal gelijk in, bacterien zijn in de bodem goed ontwikkeld. Goed dat je het nog even vermeld.:thumbs:

Wel rekening houden dat in die 2.5 maand de plantjes al een aardig deel van de voeding uit je bodem getrokken hebben, dus zou ik de targets wat verhogen.
Als je de poeders zelf gaat samenstellen zou ik persoonlijk de richtlijn NPK: 4/2.5/12 aanhouden.

Klopt Ed, de draadalg haal ik inderdaad met de hand nu weg. Dank voor de info en tips beide!
Ik heb nog poederzakjes liggen met KHPO4 en KNO3. Kunnen deze samen worden opgelost, of gaan er zouten neerslaan??

Klopt Ed, de draadalg haal ik inderdaad met de hand nu weg. Dank voor de info en tips beide!
Ik heb nog poederzakjes liggen met KHPO4 en KNO3. Kunnen deze samen worden opgelost, of gaan er zouten neerslaan??
Nee niet samen oplossen, dan slaan idd zouten neer wegens reactie.

Even ter correctie; deze kunnen prima samen opgelost in een fles.
Maar dan heb je nog wel een extra kaliumbron nodig.

Ik heb nog poederzakjes liggen met KHPO4 en KNO3.
Als je wilt kan ik wel een recept voor je samenstellen.
Er vanuit gaande dat je met kraanwater ververst heb ik dan wel de waarden PO4 en NO3 nodig van je leidingwater.

Er is dus nog een extra kalium bron nodig los van wat al aan de nitraat en fosfaat gebonden is? Als je een receptje zou willen samenstellen zou dat fijn zijn 🙂

Ik ververs inderdaad met kraanwater. Ik zal asap een druppeltestje erop loslaten om de po4 en no3 te meten (die zal denk ik 0 zijn).

k ververs inderdaad met kraanwater. Ik zal asap een druppeltestje erop loslaten om de po4 en no3 te meten (die zal denk ik 0 zijn).
Om aan de benodigde kaliumspiegels te komen is KHPO4 en KNO3 tezamen niet (nooit) genoeg
Vergis je niet. In mijn leidingwater meet ik al gemiddeld 10 ppm nitraat (NO3).

Even ter correctie; deze kunnen prima samen opgelost in een fles.
Maar dan heb je nog wel een extra kaliumbron nodig.

Als je wilt kan ik wel een recept voor je samenstellen.
Er vanuit gaande dat je met kraanwater ververst heb ik dan wel de waarden PO4 en NO3 nodig van je leidingwater.
Ah ok, weer wat geleerd 😊.

@Cornelius toevallig gecheckt vandaag, ik heb geen PO4 en NO3 gemeten in 't leidingwater bij mij.

Niet dat het zo enorm belangrijk is, maar dan hoef je daar verder geen rekening mee te houden.:thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan