Draadalg!


Ik denk dat dat je een betere pH test moet kopen .
Deze beelden horen niet bij een pH van 5,0 .
Buiten dat komt een pH van 5,0 niet voor hier .
Mijn regenput gaat zo zuur nog niet .

De andere planten ?? zuurstofplanten of moerasplanten ?

Ik blijf erbij dat je water een te hoge of te sterk fluctuerende pH heeft .
Hoeveel water zit erin , en hoeveel voer je in de vijver ?
Door je water flink te belasten gaat je vijverleven op gang komen .
Mijn koiputje groeit de pan uit , mijn andere vijvers doen niks of weinig qua plantengroei , maar daar voer ik ook niet .
1 vijver trouwens die groeit wel goed (die heb ik ooit met bosgrond en blad gevuld op de bodem)
En dan de planten erop . Dit vijvertje krioelt van het leven .
Hoe meer je voert , hoe sneller je planten zullen aanslaan .
Op mijn putje van dik 30 kuub (zie topic) , voer ik minstens een halve kilo per dag .
 
Wij hebben een jonge vijver, november 2015, gevuld met hard water 16 gh en 8 kh, ph 9.
2 maand later draadalgenexplosie die als lianen van het veiligheidsrooster tot aan de bodem begonnen te reiken.
Water werd zachter door de regen en de ph zakte naar 8. Draadalgen bleven floreren. Uiteindelijk een flesje jbl algol van 100ml in gegoten. Dat had ik nog staan voor mijn aquaria maar aangezien ik met slakken en garnalen zit er toch maar niet voor gebruikt.
Het flesje diende voor aquaria tot 400liter, dus voor een vijver van 10 keer meer volume berwachtte ik geen resultaat.

Week later alle draadalgen stierven af en zijn dat nog tot op heden. De fauna en flora doet het goed en schijnt geen last te hebben ondervonden van het goedje.
2 weken terug heb ik er preventief een biologisch produkt in gekapt ter preventie van draadalgen. De zon schijnt de hele dag door op de vijver.
Morgen zal ik de waarden nog eens meten en een foto posten van het anti draadalgenprodukt.
 
image-201605150941200001.jpg



De zon zit erop van 7u in de ochtend tot 's avonds 21u. In de late namiddag komt de vijver tijdelijk en gedeeltelijk even in de schaduw omdat de zon achter het dak van ons huis draait, maar dit is verwaarloosbaar.

Mijn waterwaardes zijn : Gh = 8
Kh = 6
Ph = 8
No�= 12mg

Ik vermoed dat de draadalgen een slag hebben gekregen van het JBL Algol goedje. Door het vele regenen ondertussen is dit al het riool in gespoeld via de overloop van de vijver. Nu voeg ik maandelijks een biologisch produkt toe (zie foto) ter preventie.
Tot nu toe is mijn vijver zo goed als algenvrij.
 
Het zou me verbazen dat mijn druppeltester niet meer ok� is, want gebruik het voor het aq., maar het kan natuurlijk altijd. Ik stond er ook wel versteld van.
Op dit moment zitten er enkel nog zuurstofplanten in, want de andere waren er zo erg aan toe dat ik ze heb weggegooid. Het is maar 500 liter en ik voer inderdaad niet veel voor die 10 tal elritsen, zo om de 2 dagen.
Ik was net van plan de aquariumfilter uit te kuisen, dus misschien goed om de droes uit de filter in de vijver te storten.
In elk geval hier veel tips gekregen waar ik mee verder kan. Het is niet enkel draadalg maar vind dat het nu eerder een soort zweefalg is die tot zelfs de bodem bedekt. Als ik er met mijn handen in ga, is het net vuil die loskomt... afgestorven bacteri�n? Alg killer helpt in elk geval niet. Ja, het is zoeken naar het juiste middel, maar de oorzaak vinden is nog moeilijker.

Erwin: kan je eens een link sturen van je vijvers..
Herbstnebel: zeer mooie strakke vijver!
 
Dank je.

Dat is wat ik ook doe, oud aquariumwater in mijn vijver kappen, vooral dat van mijn juwel want daarin is mijn fosfaat gehalte feitelijk te hoog terwijl in mijn vijver dat praktisch 0 is.
 

Terug
Bovenaan