(Drie-) dubbele Cerges reactor zinvol?


lars.

Well-known member
Lid geworden
10 april 2009
Berichten
195
Locatie
Alkmaar
Ik zit een beetje te puzzelen met nieuwe techniek voor mijn meterbak. Nu zit ik vooral te kijken naar Cerges reactoren. Ik zou er dan eentje bouwen van een waterfilterbehuizing. Die kun je als 'solitair' model kopen maar voor een paar euro meer heb je een dubbele of zelfs driedubbele.

Zoals ik het begrijp, bepaalt de doorstroomrichting of er CO2 opbouw in de reactor plaats kan vinden of niet. Ik zou natuurlijk geen opbouw in de reactor willen omdat dit niet optimaal is qua oplossen van CO2. Anderzijds zou ik ook geen niet-opgeloste CO2 de bak in willen blazen. Als je bellen in de bak wilt neem je immers net zo makkelijk een diffusor.

Toen kwam ik dit tegen:

TxxzMu_mJ2yRN2oyF5S0WFUeYk6nXU3W.jpeg


(foto: http://www.plantedtank.net/forums/picture.php?albumid=22682&pictureid=99442)


In dit geval een driedubbel model waarbij in de eerste twee reactoren geen opbouw van gas plaats kan vinden, en in de laatste wel. De derde reactor dient dus als een soort van achtervang (waar nog steeds CO2 opgelost wordt) om overtollig CO2 toch nog op te vangen en op te lossen. Nu zou ik zelf in eerste instantie voor een dubbel model gaan, dus in de eerste fase optimale oplossing en in de tweede fase opbouw/achtervang.

Voordeel is mijns inziens dat je door de hele reactor voor een stevige flow kan zorgen. Bellen die in de eerste fase al zo ver opgelost zijn dat ze door de stroom worden meegevoerd, worden in de tweede/derde fase opgevangen. Als ik het goed heb is er in een Cerges reactor in het middelste deel altijd een sterkere stroom dan in het buitenste deel. Dit zou betekenen dat bellen die in de eerste fase te klein zijn, in de tweede of derde fase nog een tijdje in de stroom kunnen 'dansen'.

Kan iemand met ervaring met dit soort reactoren (of meer inzicht in dit soort processen) zeggen of dit zin heeft op dat dit een typisch voorbeeld is van onnodig over-engineren?
 
Ik heb 2 enkele in parallel staan en ben aardig tevreden over het resultaat

Denk niet dat het zinvol is om zo’n soort opstelling te maken...
2 normale achter mekaar zou je nog kunnen doen
 
Ik heb 2 enkele in parallel staan en ben aardig tevreden over het resultaat

Denk niet dat het zinvol is om zo’n soort opstelling te maken...
2 normale achter mekaar zou je nog kunnen doen

Twee parallel is voor een meterbak niet te verantwoorden denk ik, haha. Denk je dat er in de laatste fase van een twee- of driedubbele geen CO2 opgelost wordt?

Jij hebt zelf veel grotere reactoren van pvc gemaakt las ik ergens. Vind je het net lastig om ze in te stellen omdat je er niet in kan kijken? Let je puur op wat er uit de uitstroom komt?

Bij twee normale reactoren in serie valt het voordeel van een achtervang weg. Bubbels die in de eerste reactor zo klein zijn geworden dat ze worden meegevoerd met de stroom, zullen in de tweede, identieke, reactor toch op exact dezelfde manier worden meegevoerd?
 
Transparante pvc doet wonderen ;)
Maar zolang er geen bellen uit komen zijn ze niet verzadigd met CO2

Denk net als jij dat als je bellen eenmaal zo klein zijn dat ze mee de stroming in gaan een 2e reactor geen toegevoegde waarde meer heeft.
Om die reden zijn mijn reactoren ook leeg, dus geen bioballen of iets om de bellen kleiner te maken
 
Transparante pvc doet wonderen ;)
Maar zolang er geen bellen uit komen zijn ze niet verzadigd met CO2

Denk net als jij dat als je bellen eenmaal zo klein zijn dat ze mee de stroming in gaan een 2e reactor geen toegevoegde waarde meer heeft.
Om die reden zijn mijn reactoren ook leeg, dus geen bioballen of iets om de bellen kleiner te maken

Dat is waar. Trasparante pvc in een diater die groot genoeg is voor een reactor heb ik uit mn hoofd gezet omdat dit me te duur wordt. Ik moet dan wel denken aan 75mm+ denk ik?

En juist voor die kleine bellen zie ik in een omgekeerde reactor een mogelijkheid. Als ik het goed zie is de doorstroomsnelheid door het buitenste gedeelte van de reactor trager, en blijven ook kleinere bellen daar hangen. Daarnaast lees ik dat in een omgekeerde reactor een grote 'bel' van onopgeloste CO2 kan onstaan. Dat scheelt op z'n minst opgeloste CO2 in de bak. Werken voorgenoemde voordelen beide niet zoals ik denk, verhoogt het in ieder geval de contacttijd, haha. Het zou ook slechts een tientje extra kosten.

Ik wil de reactor(en) aansluiten in op een apart circuit met een inline (dus niet in sump) aangesloten opvoerpomp. Over verlies van flow maak ik me niet zo'n zorgen en als er door de stromingsweerstand wat extra druk ontstaat is dit alleen maar bevordelijk voor het oplossen van Co2.
 
Laatst bewerkt:
In dat geval zou ik gewoon voor een enkele reactor gaan.
Kraan achter de reactor zetten zodat je de druk in de reactor kan opvoeren waardoor je CO2 beter oplost.

Een gasbel maakt geen klap uit, je kan in de contact tijd maar een bepaalde hoeveelheid CO2 oplossen in een hoeveelheid water.
Gasbel is enkel een indicatie dat je meer CO2 toevoegt dan je reactor kan verwerken
 
In dat geval zou ik gewoon voor een enkele reactor gaan.
Kraan achter de reactor zetten zodat je de druk in de reactor kan opvoeren waardoor je CO2 beter oplost.

Een gasbel maakt geen klap uit, je kan in de contact tijd maar een bepaalde hoeveelheid CO2 oplossen in een hoeveelheid water.
Gasbel is enkel een indicatie dat je meer CO2 toevoegt dan je reactor kan verwerken

Dan maar een enkele. Eentje zal voldoende zijn voor ±160 liter aquarium toch? Een kraan komt er in ieder geval achter, al was het maar om de flow te regelen. Ik ben hard aan het peinzen over de rest van de nieuwe filtratie. Ik ga morgen even een schema maken en dat hier voorleggen voor input. Dank hiervoor in ieder geval!

(Niemand anders?)
 
Hoe is dit verhaal geëindigd? Ik heb vanavond veel teveel gelezen, maar niets uitsluitend wat mij zekerheid en duidelijkheid biedt rond volledige oplosbaarheid zodat er geen bellen in het aquarium komen... Proflora, cerges, sera 500 AM 1000,... Ik zoek een oplossing die extern is en natuurlijk ook liefst geruisloos.
Deze discussie zat het meeste in lijn met wat ik in gedachte had.
 
Hoe is dit verhaal geëindigd? Ik heb vanavond veel teveel gelezen, maar niets uitsluitend wat mij zekerheid en duidelijkheid biedt rond volledige oplosbaarheid zodat er geen bellen in het aquarium komen... Proflora, cerges, sera 500 AM 1000,... Ik zoek een oplossing die extern is en natuurlijk ook liefst geruisloos.
Deze discussie zat het meeste in lijn met wat ik in gedachte had.
Btje crappie antwoord maar iedere bak is anders...
Als je de flow kan missen op je filter zou ik altijd een cerges stijl aanraden en dan het liefst 1 die oversized is.
Maar een griggs stijl is het meest voorkomend en heeft minder impact op je flow.

Het geluid hangt af van de capaciteit, het gaat pas geluid maken zodra je een echte gas ophoping krijgt..
 
Nee, ondertussen is logisch dat zo een antwoord kan volgen en wordt ook niet kwalijk genomen.
Verminderde doorstroming is niet erg. Had (door onwetendheid) een te kleine filter en nu een tweede veel krachtigere aan het indraaien. Eerste filter zou er af gaan, maar wil ik zonder probleem gebruiken voor de CO2, dus verminderde stroming is geen probleem.
De bak is leeg 300L. Met de filters en aquascape opnieuw 300L gok ik. Ik ben nog nergens info tegen gekomen ivm verhoudingen. Wat bedoel je dus met oversized?
Griggs ga ik waarschijnlijk al gezien hebben, maar niet met die naam. Ik google even verder.
Bedankt!
 
Dat je de reactor groter maakt/koopt dan word verteld door de fabrikant.

Maar met 300L zal je niet snel te klein kunnen gaan denk ik zo
 

Terug
Bovenaan