Driftwood uitkoken of niet?


P

popol

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs een stuk driftwood gekocht en het ligt nu te weken in een emmer.

Mijn vraag is natuurlijk moet ik het uitkoken of niet? Wat is het beste? Ik heb er al enorm veel over gelezen...

Sommigen zeggen dat uitkoken goed is omdat dan de bacteri�en die erin zouden kunnen zitten, doodgaan. Sommigen zeggen dat uitkoken niet goed is want dat is slecht voor de structuur van het hout.

Weten jullie hier meer over?

Mvg Pol
 
Ik zou het niet doen,om de bekende reden.
 
De bacteri�n sterven vanzelf af waardoor je eerst een laagje schimmel op het hout krijgt wat onschadelijk is en gewoon weer oplost.
Door het koken zouden idd de cellen van het hout kapot gaan met rotting tot gevolg wat je dus echt niet in je bak wil hebben maar heb geen idee hoe snel dat gaat.

Kost wat geduld maar eerst apart laten inwateren en regelmatig verversen met warm water is het verstandigste.
 
Er zijn net zoveel voor als tegenstanders van het koken dus ben bang dat er geen 100% sluitende conclusie kan zijn.

Even in het kokend water kan zeker geen fout als het uit een aqua van een ander komt oid.

Aan de ander kant als ik hoor van iemand die het een uur heeft gekookt dan denk ik joh het is geen rabarber ;-)
 
Ik heb nooit hout gekookt, gewoon een tijdje in wateren en als t nodig is af en toe ff schrobben of harde douche straal erop en op een gegeven moment zie je wel of het goed is.
 
Heb al verschillende soorten hout gekookt en niet gekookt.
Nooit een verschil gemerkt ivm rotting of andere nadelige effecten.
Als je het eerst kookt duurt het meestal wat minder lang voor het helemaal onder blijft en geeft het minder kleur af.
 
Ik heb het ook nooit gekookt. Wel afgespoeld met wat water. Een paar dagen in een emmer water laten en dan zinken ze wel.
En de bruine kleur vind ik juist erg mooi.
 

Terug
Bovenaan