Wat is er nieuw

Drijfplant wortels inkorten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 22453
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 22453

Guest
Ik heb in mijn bak een paar Limnobium drijfplantjes. Heb daarvan de wortels tot 3 cm afgeknipt. Heb het idee dat ik dat beter niet had kunnen doen omdat het plantje het slecht doet. Mag je de wortels inkorten?

Ja hoor, doe ik hier ook geregeld bij de Limnobium. Gewoon de schaar erin zetten. Ik laat ze ongeveer een cm of 5 lang. Wortels groeien snel genoeg weer aan meestal.

Oke. Dan krijgen ze bij mij te weinig licht denk ik.

De wortels hebben verder niet echt licht nodig toch? En ga ervanuit als het een drijfplant is dat deze al volop in het licht zit?

Van mijn ceratoptoris cornuta knip ik zo af en toe ook alle wortels heel kort en groeit vrij snel weer aan tot een flinke bos.

Groetjes.

Ik heb deze drijfplant in verschillende aquaria, met zeer verschillende resultaten!

In de Rio 125 met T5 verlichting en plantenvoeding groeien ze de bak uit!
In de Rio 240 met T5 verlichting maar zonder plantenvoeding, verteren ze gewoon weg.
In de SF Home 60 met led verlichting maar zonder plantenvoeding, gaat het heel goed!
In mijn kweekbakjes zonder goed licht en zonder voeding, gaat alles kapot.

Wortels afknippen doe ik ook vaak, ze worden soms wel 20 cm lang!

Wouter18 zei:
Oke. Dan krijgen ze bij mij te weinig licht denk ik.

Of te weinig voeding misschien? Bij mij onder een 15W tl doen ze het prima. Ook onder de SF led in een nano groeien ze als kool.
Maar ik merk ook dat een drijfplant het in de ene bak wel goed kan doen en in de andere bak niet terwijl het licht gelijk is.

jessicapilon zei:
Of te weinig voeding misschien?
Ik kiep er wekelijk 10 ml Profito in en de rest van de planten doen het ook aardig. Overigens wordt er ook dagelijks 2,5 ml Easycarbo toegevoegd en 2x per week Nitraat en Fosfaat (10:1). Licht 8,5 uur per dag 2x 18 watt.
Ik vermoed nu dat ze te weinig licht krijgen. Ze zitten in een hoek van de bak waar nauwelijks verlichting is ivm de beperkte lengte van de TL.

Als ze in een hoek zitten dan kan dat ook misschien wel de oorzaak zijn. Kun je dat niet oplossen door een stukje visdraad te spannen?

jessicapilon zei:
Als ze in een hoek zitten dan kan dat ook misschien wel de oorzaak zijn. Kun je dat niet oplossen door een stukje visdraad te spannen?
Zeker! 🙂 Ga ik doen.

Soms doen ze het ook met een rietje en daar de draad weer in. Er zijn genoeg mogelijkheden denk ik hoor.

Bij mij doen ze het in de 60 cm echt goed. In de kleine bak brandden ze echter compleet weg onder de lampen. Daar heb ik nu een plant aan het oppervlak die beter tegen veel licht kan (en met de bladeren nog onderwater groeit).
Maar inderdaad in de ene bak doen ze het wel en in de andere kant. Kwestie van kijken welke drijfplant het wel goed doet bij jou.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan